Samozřejmě, že když se nějakej lojza zapomene v rychlym pruhu, tak je třeba ho upozornit, že na dálnici neni sám. Měl jsem spíš na mysli situaci, kdy předjíždim řadu třeba čtyř pomalejších aut a nějakej magor se přiřítí, začne zezadu problikávat abych mu uhnul mezi ty pomalejší aby mohl milostivě pokračovat. To mě žereWarcz píše:Já nějak nechápu co je špatného na problikávání. Letím po dálnici a vidím předemnou auto které se nechce vracet no tak si zablikám abych dal o sobě vědět. Nic víc. Nenajíždím za prdel, netroubím. Prostě si bliknu, nechám si odstup a ve chvíli kdy vidím že se zařazuje tak akceleruju.
Jak jezdíme
Re: Jak jezdíme
Re: Jak jezdíme
ono je to bohužel také o tom, že vetšina řidičů předjížděcí manévr nezvládá nebo prostě předjíždět neumí.
typicky kloboukář, který sice vjede do levého, ale akcelerace rozhodně neodpovídá tomu, že chce předjížět.
mám auto, které taky nerado jezdí 115+, ale když předjižím a v zrcátku vidím blížícíse auto, tak samozřejmě akceleruji ke 130kmh, v pravém si pak zase zvolním na těch 3200rpm.
myslím, že dnešní rychlostní limity jsou nastaveny tak, že každé auto má na to, aby v levém jelo předpisovou rychlostí a přitom zbytečně nebránilo provozu.
( ještě by měli škodovkářům vysvětlit, že 130 na tachomeru je reálných 112 )
typicky kloboukář, který sice vjede do levého, ale akcelerace rozhodně neodpovídá tomu, že chce předjížět.
mám auto, které taky nerado jezdí 115+, ale když předjižím a v zrcátku vidím blížícíse auto, tak samozřejmě akceleruji ke 130kmh, v pravém si pak zase zvolním na těch 3200rpm.
myslím, že dnešní rychlostní limity jsou nastaveny tak, že každé auto má na to, aby v levém jelo předpisovou rychlostí a přitom zbytečně nebránilo provozu.
( ještě by měli škodovkářům vysvětlit, že 130 na tachomeru je reálných 112 )
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Jak jezdíme
V jakém autě, prosím? Ještě jsem neviděl auto, které ukazuje 130 na tachometru a jede míň než cca 120.Mike píše:( ještě by měli škodovkářům vysvětlit, že 130 na tachomeru je reálných 112 )
Re: Jak jezdíme
Tak treba moje Fabia 1,2 Mpi, rok vyroby 2005, se chova presne takhle..MPMP píše:V jakém autě, prosím? Ještě jsem neviděl auto, které ukazuje 130 na tachometru a jede míň než cca 120.Mike píše:( ještě by měli škodovkářům vysvětlit, že 130 na tachomeru je reálných 112 )
Jeduli 60 podle tachometru, skutecna rychlost je asi 52, pri 100 na budiku jedu presne 90 a chci-li jet skutecnou rychlosti 130 km/h, pak me rychlomer ukazuje 145. Mam to odzkouseno jak podle stalych radaru u silnic, tak podle GPS..ale nevadi mi to. Kdyz nepospicham (coz byva vetsinou), tak dodrzuju skodovackou rychlost a aspon jsem v klidu
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak jezdíme
Tak mi na fabce ukazuje tachometr tak o 5km/h víc, než na těch radarech ve vesnicích s GPS jsem to ještě nezkoušel.
Ale počítám s tím, že mi to ukazuje o 5km/h více než reál.
Ale počítám s tím, že mi to ukazuje o 5km/h více než reál.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Jak jezdíme
Ta chyba se s rychlostí obvykle lineárně zvyšuje, takže 5km/h na padesátce pak dává 10km/h na stovce.Martin z Ostravy píše:Tak mi na fabce ukazuje tachometr tak o 5km/h víc, než na těch radarech ve vesnicích s GPS jsem to ještě nezkoušel.
Ale počítám s tím, že mi to ukazuje o 5km/h více než reál.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak jezdíme
Jo to jsem taky slyšel, ona se ta odchylka udává procentuálně, takže logicky se s větší rychlostí zvětšuje.JirkaS píše:Ta chyba se s rychlostí obvykle lineárně zvyšuje, takže 5km/h na padesátce pak dává 10km/h na stovce.Martin z Ostravy píše:Tak mi na fabce ukazuje tachometr tak o 5km/h víc, než na těch radarech ve vesnicích s GPS jsem to ještě nezkoušel.
Ale počítám s tím, že mi to ukazuje o 5km/h více než reál.
Ale já to ještě otestuji.
A když tak si ty budíky poladím
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Jak jezdíme
Je tam lineární nárůst odchylky, ale určitě ne 130/112. Je to asi 140/130, 55/50, 95-97/90. Měření podle radarů není vždy uplně přesné, mám pocit že třeba radar v Březové(?) mezi Opavou a Fulnekem ukazuje hodně fantaskní čísla.
Re: Jak jezdíme
Tak ono je to kus od kusu, protože to ve výrobě nikdo nenastavuje .. někdo má těch 5%, někdo třeba dvacet. Taky podle toho, jaký jsou zrovna obutý gumy a jak jsou nahuštěný. Co se týká kalibrace, v každym mobilu jsou stopky a na trase kilometrovníky, akorát doporučuju nechat to spolujezdci nebo aspoň počkat, až bude dálnice prázdná.
Ale k tomu dojíždění "na kufr" a problikávání: pokud nějakej "šofér" nedokáže odhadnout, jak rychle jede či akceleruje auto pár desítek metrů před nim, měl by se snad radši vrátit na tříkolku. Bude to tak pro nás všechny bezpečnější.
Ale k tomu dojíždění "na kufr" a problikávání: pokud nějakej "šofér" nedokáže odhadnout, jak rychle jede či akceleruje auto pár desítek metrů před nim, měl by se snad radši vrátit na tříkolku. Bude to tak pro nás všechny bezpečnější.
Re: Jak jezdíme
Jinak pozor, stary dobry facko ukazuje presne. Testovali jsme s GPS, takze zadnecjch 60 po vesnici
Re: Jak jezdíme
GPS není taky extra přesná Asi tam bude tak +-3km/h ale i s tím to chce počítat
Re: Jak jezdíme
Nedá se říct, že všechna auta z dané série ukazují přesně. Ta rezerva je udělaná záměrně z důvodů, aby ani v nejnepříznivějším případě tachometr neukazoval míň. Problém je totiž v tom, že rychlost v autě se měří na základě otáček kola. Takže závisí na jeho průměru, ojetí pneumatiky, v malé míře i nahuštění. K tomu se přidává vlastní nepřesnost tachometru. Pokud nějaký model umožňuje používat 2 průměry kol, tak bude vždy nastaven na ten větší.Geo píše:Jinak pozor, stary dobry facko ukazuje presne. Testovali jsme s GPS, takze zadnecjch 60 po vesnici
Re: Jak jezdíme
GPS je přesná až až .. při poziční chybě kolem 10m a výpočtu s nějakym průměrovánim přes delší dráhu se klidně dostane hluboko pod 1% chybu. Se stopkama a kilometrovníkama (cca 30 s na 1 km při chybě reakce 0.3 s) to bude srovnatelný.
Kladná tolerance tachometru je předepsaná. Do opačný tolerance, kdy tachometr ukazuje stejně nebo i míň než je skutečná rychlost, se můžou dostat asi jen frajeři, který si namontujou větší gumy než na jaký je to schválený (jinak se totiž vzhledem k obvyklýmu snižování profilovýho čísla při rostoucim průměru ráfku valivej průměr při různých kombinacích schválených gum zas tak moc nemění).
Kladná tolerance tachometru je předepsaná. Do opačný tolerance, kdy tachometr ukazuje stejně nebo i míň než je skutečná rychlost, se můžou dostat asi jen frajeři, který si namontujou větší gumy než na jaký je to schválený (jinak se totiž vzhledem k obvyklýmu snižování profilovýho čísla při rostoucim průměru ráfku valivej průměr při různých kombinacích schválených gum zas tak moc nemění).
Re: Jak jezdíme
Tohle vsechno vim. Nadruhou stranu to bylo standardni facko, a tam asi moc variant neni. Jinak mereni jsme provadeli mnoho a pri ruznych rychlostech, v horach a na rovine. A proste to sedi.JirkaS píše:Problém je totiž v tom, že rychlost v autě se měří na základě otáček kola. Takže závisí na jeho průměru, ojetí pneumatiky, v malé míře i nahuštění. K tomu se přidává vlastní nepřesnost tachometru. Pokud nějaký model umožňuje používat 2 průměry kol, tak bude vždy nastaven na ten větší.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak jezdíme
Jestli ono to nebude u toho fáčka tím, že jsou tam mechanické budíky.
U kterých bude asi větší přesnost než u elektronických.
U kterých bude asi větší přesnost než u elektronických.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Jak jezdíme
Ve skutecnosti muze byt jeste lepsi. Chtel jsem to vysvetlit nejak sofistikovanejc, ale nejsem toho schopen. Takze jednoduse, vlastnost chyby u mereni je takova, ze se prilis rychle nemeni. Zkratka, kdyz zmeriti pozici v bode A a za minutu ji tam zmerite znova, tak ji zmerite se stejnou chybou (treba 2m na sever). Kdyz zmerite pozici v bode A a pak o metr vedle v bode B, tak ji zase zmerite stejne ujetou.jonáš píše:GPS je přesná až až .. při poziční chybě kolem 10m a výpočtu s nějakym průměrovánim přes delší dráhu se klidně dostane hluboko pod 1% chybu. Se stopkama a kilometrovníkama (cca 30 s na 1 km při chybě reakce 0.3 s) to bude srovnatelný.
Pro zajemce doporucuji semestr statistiky a googl "gps accuracy". Pokud chcete vedet jak to pocita Garmin, tak vam to nereknou (ale na Support emailu opravdu odpovidaji do tri dnu).
Re: Jak jezdíme
3% jsem přehnal ale uvědomme si že GPS měří 2D a ne 3D tz že chyba roste například pokud jedeme z kopce nebo do kopce. Další věcí je že se měří v 1s intervalech což je relativně malý úsek měření. Pokud samozřejmě pojedete rovně a změříte čas dvou bodu a vzdálenost dostane se hrubě pod 1% ale to neplatí pro ty levné navigace které počítají aktuální rychlost realtime...
Všechno má svůj rub a líc...
Všechno má svůj rub a líc...
Re: Jak jezdíme
Asi myslíte průměrnou odchylku pro výpočet. Tady potom Warcz píše, že se to měří s 1s intervalem. No, tak když jedu 60km/h, tak jedu 16,6m/s, pokud odchylka bude 2m libovolným směrem, tak to defacto může být odchylka na jednom výpočtu až o 8m, to mi moc přesné nepřijde při té vteřinové vzdálenosti.Geo píše:Pro zajemce doporucuji semestr statistiky
To musí počítat ze širšího vzorku s pevně danou odchylkou.
Re: Jak jezdíme
Jenže on širší vzorek nemá protože to je "realtime" navíc pokud jde do battery save modu tak je to pomalejší.
Moje GPS má možnost markování podle
čas: min 1s
Vzdálenosti min 0,01Km
nebo automaticky ( rozhoduje se sám )
To je ale zápis do paměti zobrazované udaje se vzorkují po 1s
Například přesnost určení směru na rychlosti:
tohle způsobuje hrubost souřadnicové sítě.
Moje GPS má možnost markování podle
čas: min 1s
Vzdálenosti min 0,01Km
nebo automaticky ( rozhoduje se sám )
To je ale zápis do paměti zobrazované udaje se vzorkují po 1s
Například přesnost určení směru na rychlosti:
tohle způsobuje hrubost souřadnicové sítě.
Naposledy upravil(a) Warcz dne 6.4.2010 21:50:25, celkem upraveno 1 x.
Re: Jak jezdíme
To prave ne. To co ty vidis na displeji je az vysledek nejakeho procesu. Chci tim rict, ze ta GPSka meri mnohm casteji, a to co produkuje za vysledky je nejaka spocitane cislo. Treba kdyz se podivas na dokumntaci (treba k popularnimu SiRFu), tak zjistis, ze je tam nejaka cast co zpracovava signal, ta dava nejake hrube informace. Pak je tam programovatelna cast (vyrobcem), ze ktere ti teprve lezou nejaka pozicni data (poloha, rychlost, ...). Takze je dost pravdepodobne, ze ta rychlost je pocitana mnohem casteji.
Re: Jak jezdíme
Když už jsme u SiRFu III tak ten tu přesnost posílá uplně do kytek a jestli chcete mít opravdu přesná měření tak doufejte že zrovna nechytá duchy. On ma totiž už tak velkou citlivost že chytá i odrazy od okolních baráků a jiných věcí...
Já bych to ukončil tím že pokud chcete opravdu kvalitní měření tak použíjte GPS ale v referenční vzdalenosti min 100m. Tz projedete trasu a z logu si uděláte průměr
Já bych to ukončil tím že pokud chcete opravdu kvalitní měření tak použíjte GPS ale v referenční vzdalenosti min 100m. Tz projedete trasu a z logu si uděláte průměr
Re: Jak jezdíme
Vypocty jsou teorie a experiment je praxe. Moje GPSka proste ukazuje +/- 1km/h shodne jako pevny radar vedle silnice, at uz na rovine nebo v kopci 12%. To me proste staci, abych ji veril. Ale jak rikam. Obvykle se stejne ridim spis tachometrem
Re: Jak jezdíme
Jo to je jasny. A neni to problem jen SiRFu, ale vsech cipu co se chlubi "high sensitivity". Cokoliv co dokaze zachytit odrazeny signal je dost problematicke. V Praze se tak bezne objevuji v ulicich odva bloky vedle. Zajimave je, ale ze Garmin ma fw vychytany tak, ze smer pohybu (tedy zmenu pozice) urcuje spravne.Warcz píše:Když už jsme u SiRFu III tak ten tu přesnost posílá uplně do kytek a jestli chcete mít opravdu přesná měření tak doufejte že zrovna nechytá duchy. On ma totiž už tak velkou citlivost že chytá i odrazy od okolních baráků a jiných věcí...
Ale jak pise Siesa, ono to cislo kupodivu sedi.
Re: Jak jezdíme
For je v tom, ze u GPS se vi, ze mereni za kratky cas, v uzke oblasti maji stejne zkresleni. Proto je prave mozne se domnivat, ze ta odchylka nebude libovolnym smerem, ale stejnym smerem.flames píše:Asi myslíte průměrnou odchylku pro výpočet. Tady potom Warcz píše, že se to měří s 1s intervalem. No, tak když jedu 60km/h, tak jedu 16,6m/s, pokud odchylka bude 2m libovolným směrem, tak to defacto může být odchylka na jednom výpočtu až o 8m, to mi moc přesné nepřijde při té vteřinové vzdálenosti.Geo píše:Pro zajemce doporucuji semestr statistiky
To musí počítat ze širšího vzorku s pevně danou odchylkou.
Re: Jak jezdíme
Pánové nechte teorie, v praxi to na ten 1 km/h prostě sedí -- stačí to dát do držáku a trochu se projet. Jestli to dělaj průměrovánim následných hodnot nebo nějakym jinym vyrovnánim na delší interval je docela jedno, důležitý je že to funguje. I u blbýho Mio, který při pomalym pohybu neřiká nic (statická navigace) to za jízdy ukazuje stejně stabilně jako u chytrýho Garmina.