Právě je 5.4.2020 18:49:33




Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 4261 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171  Další
 Jak jezdíme 

Kolik najedete kilometrů za rok?
0 - 5000 km 4%  4%  [ 5 ]
5000 - 10 000 km 7%  7%  [ 8 ]
10 000 - 15 000 km 20%  20%  [ 24 ]
15 000 - 20 000 km 18%  18%  [ 21 ]
20 000 - 25 000 km 13%  13%  [ 16 ]
25 000 - 30 000 km 15%  15%  [ 18 ]
30 000 - 40 000 km 8%  8%  [ 10 ]
40 000 - 50 000 km 4%  4%  [ 5 ]
50 000 - 75 000 km 9%  9%  [ 11 ]
75 000 - 100 000 km 0%  0%  [ 0 ]
100 000 a více 2%  2%  [ 2 ]
Celkem hlasů : 120

 Jak jezdíme 
Autor Zpráva
 

Příspěvky: 540
Příspěvek Chybějící připojováky
Tento článek https://www.garaz.cz/clanek/umite-spravne-najet-na-dalnici-21002622 mě vede úvaze, jak mohou být na "dálnici" - přesto značené D7 - stopky? Pak se člověk diví, že lidé jezdí všelijak, když si nemohou být přiměřeně jisti, jaký na tom konkrétním místě připojovák bude (nebo nebude - a že spíš nebude - osobně si pamatuju šok, který jsem zažil, že na D5 exit 62 u Rokycan směr Praha připojovák je - navíc přechází do stoupacího resp. odbočovacího k pumpě, což "se nikdy nedělalo", naopak stoupací pruhy dost často končí v půli kopce, jen aby se nedejbože nekřížili s připojovacím nebo odbočovacím pruhem).
Jak je to vůbec možné? Proč už dávno není na ŘSD projekt, aby se urychleně ostranily všechny taková riziková místa, bez ohledu na další okolnosti typu za 30 let se t ím usekem bude něco dělat?! (to je čeká na další průšvih typu Devět křížů?). Abych to shrnul: rozhodně nechci obhajovat nešvary popsané v článku (sám připojovák využívám maximálně co to jde, typicky např. exit 14 D5 směr Praha), ale není spoustu podobných problémů způsobena stavem infrastruktury?


25.9.2019 12:53:00
Profil
 

Příspěvky: 1176
Příspěvek Re: Jak jezdíme
I když s myšlenkou souhlasím, tak se mi ten článek špatně četl. Na můj vkus tam je příliš mnoho zbytečného a zmotaného textu.

Stopka je snad jen u tzv. "tupých napojení". Takové nájezdy se holt dříve stavěly. Postupně se většina představuje. Ale nikde jsem si nevšiml, že by stopka byla zákeřně překvapivá.

Když připojovací pruh plynule přejde do stoupacího, tak snad žádné kolizní místo nevzniká. Opačně by to byl problém, protože tím vzniká vlastně zase "tupé napojení", tak se musí stoupací pruh ukončit dřív. Lepší než žádný.

D5 exit 62 je vlastně průplet. Podobných je na dálnicích víc. Jaké byste navrhoval lepší řešení? Mně to přijde takhle lepší než na krátkém úseku pruh přerušit.


25.9.2019 21:24:00
Profil
Autor

Příspěvky: 5984
Bydliště: Ostrava a okolí
Příspěvek Re: Jak jezdíme
dd píše:
I když s myšlenkou souhlasím, tak se mi ten článek špatně četl. Na můj vkus tam je příliš mnoho zbytečného a zmotaného textu.

Stopka je snad jen u tzv. "tupých napojení". Takové nájezdy se holt dříve stavěly. Postupně se většina představuje. Ale nikde jsem si nevšiml, že by stopka byla zákeřně překvapivá.

Souhlas, je to páte přes deváte, ještě smíchané s nějakými dojmy.

Když není připojovák, je tam vždy IP 17. Takže je spíše v tom, že lidi většinou nesledují značky.

_________________
R48 -> D48 se podařilo!


25.9.2019 22:11:09
Profil ICQ
 

Příspěvky: 540
Příspěvek Re: Jak jezdíme
dd píše:
Takové nájezdy se holt dříve stavěly. Postupně se většina představuje.

To právě bohužel ne. Udělala se akce po Devíti křížích. Od té doby? Proto o tom píšu ...
dd píše:
D5 exit 62 je vlastně průplet. Podobných je na dálnicích víc. Jaké byste navrhoval lepší řešení? Mně to přijde takhle lepší než na krátkém úseku pruh přerušit.

To jsme si nerozuměli: ty Rokycany jsou DOBŘE! Naopak na rekonstruované D1 chybí hned několik podobných řešení ....
Martin z Ostravy píše:
Když není připojovák, je tam vždy IP 17. Takže je spíše v tom, že lidi většinou nesledují značky.

Porovnejte prosím https://mapy.cz/s/bofacubosu a https://mapy.cz/s/laneremara. Jak poznám, že na mě v jednom případě bafne za sekundu stopka a v druhém ne? Podle malé dodatkové tabulky v křoví ...


27.9.2019 6:57:05
Profil
 

Příspěvky: 221
Příspěvek Re: Jak jezdíme
Ta dodatková tabulka ani navíc neodkazuje na to, že za 50 m řidič narazí na značku Stůj, dej přednost v jízdě, v tomto případě říká že za 50 m má dát přednost v jízdě.

Jinak nepamatuji si, kde všude jsem na takové tupé připojení na dálnici narazil vícekrát než na D46, ale tam se už několik let v kuse opravdu tyto připojováky a odbočováky přestavují na plnohodnotné a bezpečnější profily.


27.9.2019 8:35:29
Profil
Autor

Příspěvky: 5984
Bydliště: Ostrava a okolí
Příspěvek Re: Jak jezdíme
GiuseppeS píše:
Martin z Ostravy píše:
Když není připojovák, je tam vždy IP 17. Takže je spíše v tom, že lidi většinou nesledují značky.

Porovnejte prosím https://mapy.cz/s/bofacubosu a https://mapy.cz/s/laneremara. Jak poznám, že na mě v jednom případě bafne za sekundu stopka a v druhém ne? Podle malé dodatkové tabulky v křoví ...

Tak tady uznávám, že je to opravdu zprasek a řidič neznalý poměrů zůstává napospas překvapení a vozidlům v pravém pruhu.
Zkus to poslat jako podnět na Správu Praha, která má tento úsek na starosti, aby tam doplnili tu IP17, pokud ne rovnou celý připojovák, což ale bude akce na roky.

_________________
R48 -> D48 se podařilo!


27.9.2019 9:16:12
Profil ICQ
 

Příspěvky: 54
Příspěvek Re: Jak jezdíme
Podobne jako u Rokycan je to na D1 u Jihlavy, mezi benzinkou a kolektorem. Kdyz jsem na to nebyl zvykly, trochu jsem tam ale zmatkoval, cekal jsem, az odpojovaci pruh doopravdy "zacne" a najednou vidim, ze uz je nejvyssi cas :).

Hezka vychytavka pro tyhle kombinovane pruhy jako hint pro ridice, ze je cas zacit odbocovat, by bylo nakreslit v nejakem miste treba diagonalni caru a la konec buspruhu.

Na druhou stranu by ceskym dalnicim opravdu prospelo tyhle pripojovaky/odpojovaky delat vic. Mne nejvic chybi na D10 mezi benzinkou a sjezdem na 3. km, pod mostem je preruseny na necelych 100 metru a pritom k piliri mista dost. (Na D10 je jeste chutovka sjezd na 17. km, tam jsem kvuli chybejicim caram doted nepochopil, kde vlastne je rozumne do odbocovaciho pruhu teprve sjet.)


28.9.2019 19:58:34
Profil
 

Příspěvky: 936
Bydliště: Praha 4
Příspěvek Re: Jak jezdíme
pasky píše:
Hezka vychytavka pro tyhle kombinovane pruhy jako hint pro ridice, ze je cas zacit odbocovat, by bylo nakreslit v nejakem miste treba diagonalni caru a la konec buspruhu.

Na konci buspruhu se diagonální čára nevyznačuje, neboť mylně napovídá, že by snad autobus měl na konci svého pruhu dávat přednost.

_________________
Galerie realizovaných IS20: http://bit.ly/galerieIS20
Galerie dopravního značení: http://bit.ly/znackomania


28.9.2019 20:59:18
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 54
Příspěvek Re: Jak jezdíme
ElWapp píše:
pasky píše:
Hezka vychytavka pro tyhle kombinovane pruhy jako hint pro ridice, ze je cas zacit odbocovat, by bylo nakreslit v nejakem miste treba diagonalni caru a la konec buspruhu.

Na konci buspruhu se diagonální čára nevyznačuje, neboť mylně napovídá, že by snad autobus měl na konci svého pruhu dávat přednost.


Zajimave! Je to nejaka novinka? Treba https://en.mapy.cz/s/jocunorave (vyznacene mozna castecne i z meho podnetu) je sotva tak 2.5 roku stare. Je ale pravda, ze tohle znaceni nevidavam vzdy. A je pravda, ze to muze byt v tomto ohledu dvousecne (i kdyz zakon zrovna o prednosti autobusu na konci buspruhu mluvi explicitne).


29.9.2019 15:31:28
Profil
 

Příspěvky: 1598
Příspěvek Re: Jak jezdíme
Ze by se to nevyznacovalo, slysim poprve...

Ja myslel, ze je to normalni.


29.9.2019 17:39:55
Profil
 

Příspěvky: 2298
Příspěvek Re: Jak jezdíme
Taky si myslím, že je to obvyklé

https://en.mapy.cz/s/lecumabota

Je to zároveň informace pro odbočující, kde už mohou začít odbočovat. Zrovna v tomhle místě (odbočení směr Blanka) to ukončení dříve šikmým pruhem vyznačeno nebylo a způsobovalo to zmatky, že řidiči nevěděli kde končí bus pruh (do kterého nesmí) a kde začíná odbočovák.


30.9.2019 0:54:33
Profil
 

Příspěvky: 936
Bydliště: Praha 4
Příspěvek Re: Jak jezdíme
Tak třeba https://mapy.cz/s/bacogekoce

_________________
Galerie realizovaných IS20: http://bit.ly/galerieIS20
Galerie dopravního značení: http://bit.ly/znackomania


30.9.2019 8:43:01
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 262
Příspěvek Re: Jak jezdíme
pasky píše:
Hezka vychytavka pro tyhle kombinovane pruhy jako hint pro ridice, ze je cas zacit odbocovat, by bylo nakreslit v nejakem miste treba diagonalni caru a la konec buspruhu.
Lynx píše:
Je to zároveň informace pro odbočující, kde už mohou začít odbočovat.

To je ale přeci řešitelné svislou značkou, ne? V prvním případě pomocí IS 6f či IJ 18b s lomenou šipkou, ve druhém pak IP 19, IP 20b nebo tabulí, která je kombinuje. Na vozovce pak druhou situaci lze zvýraznit tím, že se změní typ čáry mezi pruhy, neboť vyhrazený pruh a řadicí pruh se ohraničuje čárou jiné šířky i kadence. Je to analogické s touto situací: https://mapy.cz/s/losahogope Žádná diagonální čára tu není a přesto není pochyb o tom, ve kterém místě mám přejet "z pravého (ze dvou) do pravého (ze tří)". Mě ty diagonály také přijdou jako zavádějící a matoucí ve vztahu k přednosti v jízdě.


30.9.2019 9:24:52
Profil
 

Příspěvky: 936
Bydliště: Praha 4
Příspěvek Re: Jak jezdíme
K tématu také viz http://preferencevhd.info/wp-content/up ... likace.pdf

_________________
Galerie realizovaných IS20: http://bit.ly/galerieIS20
Galerie dopravního značení: http://bit.ly/znackomania


30.9.2019 9:33:13
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 2298
Příspěvek Re: Jak jezdíme
Teorie je šedá a strom života je zelený. Ten předpis mimo jiné vyžaduje například to, že nemá být vyhrazený pruh jen v určité hodiny a dny v týdnu, protože je to podle autorů nepřehledné (což je v praxi také porušováno a většinou je to přehledné celkem v pohodě).

Zároveň se v praxi často značí ukončení pruhu šikmou přerušovanou čarou, protože je to tak běžným řidičům jasnější (byť to předpis zavrhuje). Tohle je klasický příklad rozporu mezi formalismem a realitou na silnici.


30.9.2019 10:28:55
Profil
 

Příspěvky: 936
Bydliště: Praha 4
Příspěvek Re: Jak jezdíme
On to není předpis a není závazný. Ale byl konzultován např. s PČR a získal jejich doporučení k aplikaci. Ano, praxe je často jiná, ale je snaha postupně se k řešení dle této metodiky v Praze probojovat (byť ne vždy je to jednoduché).

Šikmá čára není šťastně zvolené značení, právě pro ten rozpor kdo má přednost. Za mě by byla ideální třeba červená podbarvená plocha na konci vyhrazeného pruhu, která by končila šikmo, ale která nemá význam podle vyhlášky. Ono ani ta přerušovaná čára tam není dobře, má špatnou kadenci. Mohlo by to být třeba takto:


Přílohy:
pruhy.png
pruhy.png [ 8.3 KiB | Zobrazeno 2049 krát ]

_________________
Galerie realizovaných IS20: http://bit.ly/galerieIS20
Galerie dopravního značení: http://bit.ly/znackomania
30.9.2019 12:12:55
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 262
Příspěvek Re: Jak jezdíme
Lynx píše:
Zároveň se v praxi často značí ukončení pruhu šikmou přerušovanou čarou, protože je to tak běžným řidičům jasnější

A co je jim jasnější? Že vyhrazený pruh skončil a začal řadicí? A není jim zároveň o dost méně jasné, že i když jedou podél té diagonální čáry, tak nemají přednost před autobusem, který ji kříží? A co je rizikovější situace v provozu? Když někdo přejede z pruhu do pruhu o něco později nebo dříve, protože nepozná, kde je hranice, anebo když někdo vjede pod autobus, protože si bude myslet, že má před ním přednost?

Časově omezené vyhrazené pruhy jsou nesmysl a pozůstatek minulosti. Je to řešení ve stylu jednoho známého českého filmu, kde sice otevřeli nudistickou pláž, ale aby to s tou nahotou nepřeháněli, tak jenom "vocaď pocaď". Když se to někde vyjezdí ve špičce, tak proč by se to nevyjezdilo mimo ní. A každý text, který řidič nemusí číst, je jen lépe.


30.9.2019 13:35:05
Profil
 

Příspěvky: 2511
Příspěvek Re: Jak jezdíme
Martin_L píše:
Časově omezené vyhrazené pruhy jsou nesmysl a pozůstatek minulosti. Je to řešení ve stylu jednoho známého českého filmu, kde sice otevřeli nudistickou pláž, ale aby to s tou nahotou nepřeháněli, tak jenom "vocaď pocaď". Když se to někde vyjezdí ve špičce, tak proč by se to nevyjezdilo mimo ní. A každý text, který řidič nemusí číst, je jen lépe.
Nesouhlasím. ve špičce není vyhrazený pruh stanovován proto, že "se to vyjezdí", ale právě proto, že "se to nevyjezdí". Jinými slovy, ten vyhrazený pruh tam je proto, že jinak by tam všechan vozidla stála, takhle tam stojí pouze IAD.
Mimo špičku to ale znamená, že pokud tam pojede někdo pomalu, budou se za ním všichni muset "courat" i když pro to není nejmenší důvod a vozidla, pro něž je pruh vyhrazen by tím předjetím nikdo nijak neomezoval.


30.9.2019 14:32:01
Profil
 

Příspěvky: 2298
Příspěvek Re: Jak jezdíme
Martin_L píše:
Lynx píše:
Zároveň se v praxi často značí ukončení pruhu šikmou přerušovanou čarou, protože je to tak běžným řidičům jasnější

A co je jim jasnější? Že vyhrazený pruh skončil a začal řadicí? A není jim zároveň o dost méně jasné, že i když jedou podél té diagonální čáry, tak nemají přednost před autobusem, který ji kříží? ..................


Podle mě naprosté minimum řidičů, prakticky jen pár lidí z tohoto fóra + pár dalších lidí podrobně se zabývajcími předpisy, v reálném provozu řeší, že by měli mít teoreticky přednost. Drtivá většina lidí vůbec netuší, že by ta čára měla něco takového znamenat. V praxi to 99 procent lidí bere tak, že přejíždí z pruhu do pruhu a ani ve snu je nenapadne, že by jim podle nějákého formalistického výkladu měl autobus dávat přednost.

Pokud má být ale učiněno za dost všem úředním šimlům, tak by bylo vhodnější to vyznačit například tak jak navrhuje Elwapp - tedy aby to i to jedno procento extrémistů vědělo, že opravdu autobus přednost nikomu nedává a zároveň těch 99 ostatních poznalo, kde přesně bus pruh končí a nedělalo zmatky.
Tyto zmatky typicky byly třeba právě u odbočení směr Blanka - někdo začal odbočovat dříve než nejasně ukončený bus pruh skončil, zároveň se tam cpal někdo kdo začal odbočovat až u cedule a byl před ním ... výsledkem byly zbytečné kolizní situace.

Martin_L píše:
Časově omezené vyhrazené pruhy jsou nesmysl a pozůstatek minulosti.


Nesouhlasím. Tohle je naopak vylepšení oproti řidičům nepřátelské minulosti. Nesmysl je naopak to, když jsou tyto časově podmíněné věci vyznačeny trvale a zbytečně omezují řidiče i v časech, kdy to není potřeba.
Proč držet bus pruh v neděli , kdy to není k ničemu potřeba a zbytečně to redukuje počet pruhů na silnici ? To samé třeba omezení rychlosti u škol - oceňuji když je tam "30" jen po dobu školního vyučování, tedy typicky Po-Pá, 7-16 hod. Nevím proč bych tam měl jezdit 30 km/hod v neděli nebo ve všední den večer, kdy tam není ani živáčka.


30.9.2019 16:44:01
Profil
 

Příspěvky: 262
Příspěvek Re: Jak jezdíme
Lynx píše:
Proč držet bus pruh v neděli , kdy to není k ničemu potřeba a zbytečně to redukuje počet pruhů na silnici ? To samé třeba omezení rychlosti u škol - oceňuji když je tam "30" jen po dobu školního vyučování, tedy typicky Po-Pá, 7-16 hod. Nevím proč bych tam měl jezdit 30 km/hod v neděli nebo ve všední den večer, kdy tam není ani živáčka.

Jenže to není to samé, to je úplně jiná situace. Omezení rychlosti u školy jen na dobu školního vyučování má zjevný důvod v tom, že v tuto dobu se zde nacházejí děti, kvůli kterým je potřeba přijmout nějaké opatření. Uprostřed noci, v neděli v poledne nebo celé prázdniny ten důvod není, takže nemá smysl kvůli němu přijímat nějaké opatření. Stejně tak omezení rychlosti kvůli výjezdu ze staveniště má smysl jen v době, kdy z toho staveniště může něco vyjíždět. Jenže vyhrazený pruh je něco jiného. Pokud by mimo dobu, po kterou je vyhrazen, místem žádné autobusy nejezdily, tak by se to možná s příkladem u školy dalo srovnávat. Jenže všude, kde je nějaké časové omezení vyhrazeného pruhu, jezdí autobusy i mimo toto období, tedy v sedle, o víkendech nebo v noci. Tedy důvod (narozdíl od té školy) nepominul, trvá stále a možná můžeme diskutovat o tom, že ve špičce tu jezdí víc aut i autobusů. Ale stojí to za tu nepřehlednost, kterou to s sebou přináší? To bychom mohli zavádět jen časově omezené přechody pro chodce na dobu, kdy místem chodí nejvíce chodců...
Lynx píše:
Podle mě naprosté minimum řidičů, prakticky jen pár lidí z tohoto fóra + pár dalších lidí podrobně se zabývajcími předpisy, v reálném provozu řeší, že by měli mít teoreticky přednost. Drtivá většina lidí vůbec netuší, že by ta čára měla něco takového znamenat.

Značení má být srozumitelné, jednoznačné a v souladu s faktickým stavem věci. Jedno ze základních pravidel, kterými se naprostá většina řidičů podvědomě řídí je to, že kdo kříží čáru dává přednost tomu, kdo jede podél ní. Je to tak na každé křižovatce, kde je vyznačeno VDZ a pokud ne, nastávají problémy. Jeden důkaz, že to tak funguje: na této křižovatce na parkovišti obchodního centra platí přednost zprava, přesto bylo při stavbě vyznačeny čáry ve směru přímých větví (vodicí proužek po pravé straně byl po pár letech a mnoha podnětech lidí vygumován - ještě jsou vidět po něm stopy) a přednost zprava tady nefungovala prakticky vůbec. A typická obhajoba těch, kteří ji nedali, byla: Vždyť jsem jel po hlavní. A která je hlavní? No tak jak vedou ty čáry...
MPMP píše:
Mimo špičku to ale znamená, že pokud tam pojede někdo pomalu, budou se za ním všichni muset "courat" i když pro to není nejmenší důvod a vozidla, pro něž je pruh vyhrazen by tím předjetím nikdo nijak neomezoval.

Zrovna v sobotu (tedy v době, kdy vyhrazený pruh neplatí) jsem projížděl Plzeňskou ulicí v Košířích. Na každém semaforu čekala tak čtyři auta. A místo aby stála za sebou a pruh zůstal volný pro opravdu nerušený průjezd vozidla veřejné dopravy, tak stála po dvou vedle sebe. A já se opět ptám: To je to, o co nám jde? Opravdu nám ty zmatky stojí za ty ušetřené jednotky sekund? Možná ještě kdyby ta platnost byla omezená na celé dny, ale tohle přemýšlení nad tím, jestli je 9:59 nebo 10:01 a dopravní režim se náhodou zásadně nezměnil opravdu nepovažuju za nic hodného následování.


1.10.2019 8:35:08
Profil
 

Příspěvky: 936
Bydliště: Praha 4
Příspěvek Re: Jak jezdíme
Pruh trvale vyhrazený může mít své vlastní fáze průjezdu křižovatkou. Pruh, který je vyhrazený jen někdy, toto mít nemůže. Například https://mapy.cz/s/nehanufete.

_________________
Galerie realizovaných IS20: http://bit.ly/galerieIS20
Galerie dopravního značení: http://bit.ly/znackomania


1.10.2019 8:46:22
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 2298
Příspěvek Re: Jak jezdíme
Martin_L: Vyhrazené pruhy jsou většinou v místech kde ve špičkách stojí auta v kolonách a MHD by tak stála spolu s IAD. Proto mají tyto pruhy smysl většinou právě jen v těch špičkách. Mimo špičku je naopak pro všechny výhodnější, když tam nejsou. MHD v neděli nikdo neblokuje, takže nepotřebuje mít vyhrazený pruh v tuto dobu. Proto mi časové vymezení přijde v pořádku - jako přátelské pro řidiče IAD. MHD to mimo špičku zdrží minimálně.

Ad značení - jasně že má být srozumitelné pro všechny a nevzbuzovat pochybnosti. Proto jsem za to, aby bylo ukončení pruhu vyznačeno vodorovným značením, ale takovým co nevzbuzuje dojem že má dávat bus přednost. Lišíme se v tom, že vyznačení přerušovanou čarou považuji za menší zlo, že než když to není značené vůbec.

Ad parkoviště - to je vůbec na samostatnou diskuzi. Tam si lidi myslí, že jsou na hlavní i když tam žádné vodící proužky nejsou. Já bych v těchto případech vyšel vstříc všeobecným instinktům a osadil to značkami hlavní a dej přednost v jízdě. je to sice les značek, což také není ideální, ale je to bezpečnější než to nechat na přednosti zprava a pak sčítat pravidelné nehody .....


1.10.2019 10:42:05
Profil
 

Příspěvky: 2475
Bydliště: v Trutnově, 49 km od nejbližší polské dálnice a 53 km od české, 29 km od rozestavěné české.
Příspěvek Re: Jak jezdíme
Pokud se nemýlím, na původní svislé dopravní značce "vyhrazený pruh pro autobusy" přímo tato diagonální čára byla znázorněna. Nemohu nikde najít původní obrázek, ale něco podobného jako zde:

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/united_kingdom/forbidden_lane_cs.htm

_________________
82 let výstavby dálnic na českém území 1938-2020


1.10.2019 10:54:47
Profil
 

Příspěvky: 1176
Příspěvek Re: Jak jezdíme
Martin_L píše:
Jenže vyhrazený pruh je něco jiného. Pokud by mimo dobu, po kterou je vyhrazen, místem žádné autobusy nejezdily, tak by se to možná s příkladem u školy dalo srovnávat. Jenže všude, kde je nějaké časové omezení vyhrazeného pruhu, jezdí autobusy i mimo toto období, tedy v sedle, o víkendech nebo v noci. Tedy důvod (narozdíl od té školy) nepominul, trvá stále a možná můžeme diskutovat o tom, že ve špičce tu jezdí víc aut i autobusů.

Ale důvod, proč se zavádí BUS pruhy přeci není to, že tam nějaký autobus jezdí. Důvodem je to, že tam autobusy stojí v kolonách, a proto nestíhají jezdit podle jízdního řádu. A je asi celkem logický celospolečenský zájem na tom, aby ho stíhaly a jezdily na čas. A to i za cenu toho, že řidiči v IAD budou stát v kolonách déle. Takže na jedné straně máme nějaký užitek pro cestující v MHD proti nějaké ztrátě cestujících v IAD.
Ale mimo špičku je ten užitek MHD marginální. Jestli autobus stojí na křižovatce hned před semaforem nebo jestli před ním stojí ještě 2 osobní auta není žádné zdržení, za rozhodující bych bral, jestli stihne projet první, maximálně druhou, zelenou. Zatímco ztráta IAD nějaká je, i když ne nutně dramatická. Asi není takový problém na Jižní spojce, kde jsou 3 pruhy celkem. Ale třeba na Plzeňské se na 2,5 km délky udělá ze dvou pruhů jeden. Jenom aby byla pravidla jednotná (píšu jednotná, protože si nemyslím, že významně přehlednější).

ElWapp píše:
Pruh trvale vyhrazený může mít své vlastní fáze průjezdu křižovatkou. Pruh, který je vyhrazený jen někdy, toto mít nemůže. Například https://mapy.cz/s/nehanufete.

To je dobrá poznámka. Ale:
a) To, že to někde nejde je dáno především tím, že za křižovatkou je méně pruhů než před ní. Tam ani nedává smysluvolňovat bus pruh pro auta, protože by neměla kam pokračovat.
b) Tam, kde se počet pruhů nemění, tam lze nastavit jiný režim semaforů ve špičce a jiný mimo špičku.

Na závěr, i dnes to má řešení, které většina řidičů nezná. Zákon 361/2000 Sb. říká:
§14 odst. 1: "Je-li vyznačen jízdní pruh dopravní značkou "Vyhrazený jízdní pruh" (dále jen "vyhrazený jízdní pruh") pro určitý druh vozidel, platí pro řidiče ostatních vozidel obdobně § 13 odst. 2"
§13 odst. 2: "Na tramvajový pás v úrovni vozovky se smí v podélném směru vjet jen při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci, nebo vyžadují-li to zvláštní okolnosti..."
Takže předjet pomalé auto bus pruhem je zcela legální.


4.10.2019 11:30:42
Profil
 

Příspěvky: 37
Příspěvek Re: Jak jezdíme
Kazde rano na D10 mezi 10 a 3. km marne premyslim nad tim, co pudi taky-ridice k tomu, ze jedou s osobakem po dalnici 80-90 km/h, ze je i nakladak nebo autobus musi predjizdet (pochopitelne ne prilis svizne). Chapu, ze intenzita provozu na dalnici D10 je celkem okolo pul sedme je pomerne velka, ale oproti jinym dalnicim u Prahy kopcovita, nejezdi po ni prilis kamionu atd. (kdyz to srovnam v podobny cas s D8). Pritom pred exitem 3 se to vzdy trochu rozjede (coz bych cekal opak). Toto se opakuje pravidelne, asi to bylo i pred rekonstrukci useku, ale ted po znovuotevreni mi to prijde jeste castejsi.


14.10.2019 7:04:13
Profil
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 4261 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz