(OT) MHD - koncepce, plány

Pražský a Městský okruh, radiály a ostatní pražské komunikace
Odpovědět
Gejza
Příspěvky: 267
Registrován: 13.9.2016 21:56:11

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Gejza »

AUTOsro: Máte to pěkně vymyšlené, ale...
- metro je nejen investičně, ale i provozně enormně drahé. Už teď Praha ročně doplácí na MHD kolem 15+ miliard. Dovedete si představit, kolik by doplácela (i v % vzhledem k rozpočtu) po zprovoznění vaší vysněné sítě?
- metro má z výše uvedených důvodů vést mezi zdrojovou a cílovou oblastí přepravy co nejpřímější trasou. V opačném případě se prohlubují investiční a provozní ztráty a příslušná linka ztrácí na atraktivitě pro cestující (delší cestovní doba)
- linky se vám úplně zbytečně sbíhají v periferních polohách s omezeným přepravním potenciálem (Zličín. Letňany, Petrovice, Běchovice) a tím se rozmělňuje přepravní poptávka a výsledná provozní efektivita jednotlivých linek
- spousta linek vám končí v polích za městem, kde není přepravní poptávka. Je diskutabilní, nakolik dává smysl tahat metro do polí jenom kvůli velkému P+R parkovišti. Bez předpokladu rapidního územního rozvoje (sídliště pro 10+ tisíc obyvatel) navíc nemá smysl tahat metro do okrajových a poměrně málo lidnatých částí města jako Běchovice, Uhříněves, Počernice, Kbely...
- váš návrh se míjí se záměry v oblasti územního rozvoje. Praha usiluje v novém územním plánu a zastavování brownfieldů, proluk a zahušťování intravilánu, vy byste takto roztahoval zástavbu do polí za město.
- úplně zapomínáte na potenciál železnice. Ta by mohla obsloužit spoustu vámi navrhovaných směrů efektivněji, s nižšími náklady a kratší cestovní dobou. Totéž platí pro P+R, která nemusí být jen na okraji města na louce, kam jede metro z centra půl hodiny, ale klidně 20 km za městem, kam jede vlak z centra města stejně dlouho.

Jinak naprostý souhlas s Jozkou
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Anonym »

Ano současný metropolitní plán plánuje zastavování brownfieldů. Jenže za týden jsou volby a může být vše jinak. Do brownfieldů se vejde max 100 tisíc lidí, tolik se přistěhovalo do Prahy za posledních 10 let, příštích 10 let to může být podobné a kam pak z dalšími. Navíc byty v brownfieldech budou drahé, protože jsou docela v centru. V návrhu územního plánu (ne metropolitního) je zastavění polí západně od Stodůlek a východně od Šterbohol směrem na Dubeč, také je v návrhu územního plánu prodloužení metra A ze Skalky do Šterbohol (u křižovatky Čenonostelecká, Průmyslová P+R) a dále na Dubeč.
Na té mapě jsou samozřejmě blbosti, zavést metro k jednokolejné železnici s intervalem jeden motoráček za hodinu, je nesmysl. D by mělo končit na Vysočanské, tak je to i v územním plánu, od Čerňáku na jih je velké golfové hřiště a výstavba se tam neplánuje. Řepy už mají tramvaj, která je do centra docela rychlá. Metro přes Veleslavín by bylo jen o pár minut rychlejší, to se nevyplatí. Metro přes Zličín výrazně pomalejší.
Co by bylo hezké je nějaká propojka Smíchovské nádraží - Pankrác.
Potencionál železnice je samozřejmě obrovský. VRT na Beroun, Ústí, Brno + nové tunely v Praze.
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Lynx »

jozka píše:Ten dojem prameni z odporu Letnan k provozu, ktery jim tam P+R stahuje a z planu Prahy na stavbu tramvajove linky do Zdib, kde by melo vyrust "to prave" P+R, resilo se to nekdy letos. A taky z toho, ze kdyby Praha P+R chtela, dostavi dalsi kus ke stavajicimu, ktere kapacitne hrube nestaci (zkuste tam nekde zaparkovat po osme rano).
Jeden z mála argumentů pro existenci stanice metra Letňany ve stávající poloze je ten, že je mimo sídliště a lze tam tedy provozovat autobusový dopravní uzel a P+R s minimalizováním vlivu na Letňany a zástavbu obecně.

Při obecném nedostatku P+R v Praze a téměř ideální poloze tohoto P+R mimo zástavbu a zároveň hned vedle kapacitní komunikace ul. Kbelská a zároveň na metru, mi vaše představa o rušení P+R na stanici Letňany přijde jako absolutně zcestná. Žádné parkoviště ve Zdibech jej nenahradí a kromě toho, pokud bude někdy existovat, tak nejdřív za deset let (a to je velký optimismus, reálně spíš za 20 let). Další věc je, že je tlak na odsunutí dalších linek na Letňany např. z Ládví či Střížkova. protože na Ládví a na Střížkově je narozdíl od Letňan zástavba hned u metra. Viz hnutí "Ládví není autobusák"
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od P_V »

Anonym píše:D by mělo končit na Vysočanské, tak je to i v územním plánu
Trasa Prosek - náměstí OSN je podle dopravního průzkumu nejvytíženější autobusová trasa v Praze vůbec, s frekvencí převyšující některé okrajové úseky metra. Takže protažení D o jednu stanici nahoru by smysl dávalo. Ale bylo by tam stoupání 90 m na vzdálenosti 900 m. Přestup na C o stanici dál by už zas byl přílišná zajížďka. Tak leda spirálový tunel :)
AUTOsro
Příspěvky: 335
Registrován: 21.1.2015 19:46:53
Bydliště: České Budějovice - Praha

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od AUTOsro »

S železnicí právě počítám, jedním z důvodů navrhovaného trasování je větší propojení metra s železnicí - aby někdo, kdo nechá auto těch 20 km od Prahy, a nepracuje v centru, nemusel jet tím vlakem až do centra a tam přestupovat na metro, ale mohl na něj přestoupit už dříve a ušetřit tak čas. Počítám s rozvojem všech příměstských linek, proto to metro vede i k jednokolejné neelektrifikované trati.

Do polí to někdy trasuju právě kvůli možnému rozvoji zástavby, pokud se tam nic stavět nebude, pak nemá smysl tam vést ani metro. Výstavba na okraji se podle mého nevylučuje se zastavováním brownfieldů, klidně se může postavit nová čtvrť jako např. Aspern ve Vídni.

Že má metro vysoké provozní náklady vím, ale ekonomická situace může být za 30 let dobrá i špatná. Třeba se po stavbě linky D 20 let do ničeho nekopne, ale taky se může každých 10 let otevřít 15 stanic, a myslím, že bychom měli být připraveni.
Potřeba jsou okruhy, radiály, metro i železnice. Kdo tvrdí, že se na něco z toho můžeme vykašlat, je extremista.
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Lynx »

P_V píše:
Anonym píše:D by mělo končit na Vysočanské, tak je to i v územním plánu
Trasa Prosek - náměstí OSN je podle dopravního průzkumu nejvytíženější autobusová trasa v Praze vůbec, s frekvencí převyšující některé okrajové úseky metra. Takže protažení D o jednu stanici nahoru by smysl dávalo. Ale bylo by tam stoupání 90 m na vzdálenosti 900 m. Přestup na C o stanici dál by už zas byl přílišná zajížďka. Tak leda spirálový tunel :)
Při sklonu 40 promile to na 900 metrech nějákých 36 metrů udělá. Rozdíl povrchů je asi 86 metrů, takže pořád zbývá 50 metrů + hloubka stanice na Vysočanské. Tam by to asi muselo vést spodem pod béčkem, takže nějákých 30 m hluboko a na Proseku by to tedy bylo nějákých 80 metrů - nevím jestli je to reálné. Tuším, že rekord má nyní Náměstí Míru , které je asi 53 m pod povrchem.

No a hlavně, snad pořád platí, že má D vést na Náměstí republiky, nebo už zase ne ?
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od JirkaS »

P_V píše:Trasa Prosek - náměstí OSN je podle dopravního průzkumu nejvytíženější autobusová trasa v Praze vůbec, s frekvencí převyšující některé okrajové úseky metra. Takže protažení D o jednu stanici nahoru by smysl dávalo.
Zatížená je dost, ale ne jen přímým spojením Vysočanská-Prosek. Je tedy otázkou, zda by D odebralo dostatek zátěže, protože kvůli jednomu úseku nikdo nebude chtít přestupovat. Samozřejmě, jde upravit trasy busů tak, aby to bylo nutné...
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Anonym »

JirkaS píše:
P_V píše:Trasa Prosek - náměstí OSN je podle dopravního průzkumu nejvytíženější autobusová trasa v Praze vůbec, s frekvencí převyšující některé okrajové úseky metra. Takže protažení D o jednu stanici nahoru by smysl dávalo.
Zatížená je dost, ale ne jen přímým spojením Vysočanská-Prosek. Je tedy otázkou, zda by D odebralo dostatek zátěže, protože kvůli jednomu úseku nikdo nebude chtít přestupovat. Samozřejmě, jde upravit trasy busů tak, aby to bylo nutné...
Přesně tak, pokud člověk jede metrem B a chce dojet do Letňan, Čakovic, Kbel, Vinoře a dalších obcí, tak je výhodnější vystoupit na Vysočanské jet busem.
Gejza
Příspěvky: 267
Registrován: 13.9.2016 21:56:11

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Gejza »

Ad Vysočanská - Prosek.
No zatížená je dost, ale pro metro to argument být nemusí. Problém je, že samotné metro D na Vysočany nedává moc smysl, zbytečně by si konkurovalo s béčkem, které tam obsluhuje hlavní dopravní proud. Relace Vysočany - Žižkov už je na metro poměrně slabá.
Efektivnější by byla lanovka... Ta by obsloužila dopravu mezi Prosekem a Vysočany (tedy vnitro P9) a návoz z Proseku na metro B, resp. železnici. A na zbylé proudy už by ty busy stačily. Podle mě určitě rozumnější relace pro lanovku než Podbaba - Bohnice.
Gejza
Příspěvky: 267
Registrován: 13.9.2016 21:56:11

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Gejza »

[quote="Anonym"] Řepy už mají tramvaj, která je do centra docela rychlá. [quote]

Tak to jste tam asi nejel. 18 minut na Anděl a 26 minut na Václavák (jen díky objížďce) není vzhledem ke vzdálenosti žádný zázrak (potenciální metro by to dalo na Václavák za cca 18 minut).
Ale to by se dalo vyřešit zrušením pár zbytných zastávek. Třeba smysl zastávky Hotel Golf mi stále uniká. U krematoria také nemusí stavět každý spoj...(resp. počítat s tím v JŘ).
Gejza
Příspěvky: 267
Registrován: 13.9.2016 21:56:11

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Gejza »

Lynx píše:
jozka píše:Ten dojem prameni z odporu Letnan k provozu, ktery jim tam P+R stahuje a z planu Prahy na stavbu tramvajove linky do Zdib, kde by melo vyrust "to prave" P+R, resilo se to nekdy letos. A taky z toho, ze kdyby Praha P+R chtela, dostavi dalsi kus ke stavajicimu, ktere kapacitne hrube nestaci (zkuste tam nekde zaparkovat po osme rano).
Jeden z mála argumentů pro existenci stanice metra Letňany ve stávající poloze je ten, že je mimo sídliště a lze tam tedy provozovat autobusový dopravní uzel a P+R s minimalizováním vlivu na Letňany a zástavbu obecně.

Při obecném nedostatku P+R v Praze a téměř ideální poloze tohoto P+R mimo zástavbu a zároveň hned vedle kapacitní komunikace ul. Kbelská a zároveň na metru, mi vaše představa o rušení P+R na stanici Letňany přijde jako absolutně zcestná. Žádné parkoviště ve Zdibech jej nenahradí a kromě toho, pokud bude někdy existovat, tak nejdřív za deset let (a to je velký optimismus, reálně spíš za 20 let). Další věc je, že je tlak na odsunutí dalších linek na Letňany např. z Ládví či Střížkova. protože na Ládví a na Střížkově je narozdíl od Letňan zástavba hned u metra. Viz hnutí "Ládví není autobusák"
No ono to P+R v Letňanech je dobré tak akorát pro lidi co jedou od Kbel (Vinoře....). Pro nás z D8 je skoro nepoužitelné, protože se tam musí člověk nejprve procukat zácpami ve Kbelské. A pro vedlejší sídliště Střížkov ta dopravní zátěž na Kbelské také není ideální.
Mnohem vhodnější by bylo vybudování velkého P+R na ploše před hotelem Duo na Střížkově. Je to hned vedle (pomyslné) D8, metra Střížkov a to stávající parkoviště patří městu. Obytná zástavba v bezprostřední blízkosti není, resp. to lze vyprojektovat tak, aby tam auta kolem obytné zástavby nejezdila. Jenomže ono se zjevně nechce...a tak se vymýšlí kraviny tipu tramvaj v polích za Zdiby.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Mike »

na Kbelské přeci nemohou být zácpy
vždyť SOKP 520 je myšlena až někdy "na konci "
:zvraci:
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od P_V »

Gejza píše:Efektivnější by byla lanovka...
Ta už tam delší dobu je, několikrát jsem se i svezl. Ale přestup na ni je docela daleko, a lítačka na ní neplatí :)
Gejza
Příspěvky: 267
Registrován: 13.9.2016 21:56:11

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Gejza »

P_V píše:
Gejza píše:Efektivnější by byla lanovka...
Ta už tam delší dobu je, několikrát jsem se i svezl. Ale přestup na ni je docela daleko, a lítačka na ní neplatí :)
:lol: :ok:
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Lynx »

Pokud by to někoho zajímalo, v článku je pár fotek z budování metra:


Před třiceti lety poprvé přijelo metro na lince B do Nových Butovic

Zdroj: https://praha.idnes.cz/praha-metro-b-vy ... zpravy_nuc
alabastr
Příspěvky: 555
Registrován: 5.11.2017 12:50:18
Bydliště: Praha

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od alabastr »

Praha chce upřednostnit protažení tramvaje až k Budějovické

https://zdopravy.cz/praha-chce-dat-upre ... cke-21953/

..aneb jak zrušit cca 500 parkovacích míst v ulicích Na Pankráci a Budějovická kvůli trase tramvaje která přesně kopíruje metro... :ko:
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od mstitek »

alabastr píše:Praha chce upřednostnit protažení tramvaje až k Budějovické

https://zdopravy.cz/praha-chce-dat-upre ... cke-21953/

..aneb jak zrušit cca 500 parkovacích míst v ulicích Na Pankráci a Budějovická kvůli trase tramvaje která přesně kopíruje metro... :ko:
Nutno říct, že ty tramvaje tam kdysi jezdily. Kromě toho, to výrazně lépe zajistí noční obsluhu pankráce a budějovické, která je momentálně dost tragická. Ale je pravda, že ta parkovací místa tam budou dost chybět. Chtělo by to, aby zároveň s tím postavili nějaký větší parkoviště/parkovací dům. Místo by se tam našlo.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od P_V »

"Praha vážně zvažuje, že s chystanou opravou tratě v úseku mezi stanicí metra Pražského povstání a vozovnou Pankrác protáhne tramvaj až ke stanici metra Pankrác, později až na Budějovickou."
Jasný Pán je lehce mimo, jelikož trať z Nuslí se má opravovat už letos, a dál zatím nemá ani územní rozhodnutí. Leda že by odněkud vyštrachal, že trať není oficiálně zrušena, ale je toliko v dlouhodobé výluce pro špatný stav :D
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od kot »

Tady je jasně vidět, jak je ten Šajnhér chytrý. Ani nemá šajn, co je ke stavbám potřeba za dokumenty. Ach jo...
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od ElWapp »

Prosim trochu rozvest v cem je nocni doprava na Pankrac a Budejovickou tragicka. Diky. Co ja pozoruju, jezdi to tam v noci lepe nez pozde vecer.
Vilouch
Příspěvky: 117
Registrován: 10.8.2015 14:25:08

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Vilouch »

Tramvajová trať ke stanici metra Pankrác a dále na Budějovickou skutečně ještě nedávno existovala, dokonce by měla v zemi být i její konstrukce zalitá asfaltem. Obecně se ukázalo, že zrušení tratí zvláště v centru bylo špatným krokem a dnes jednoznačně tratě chybí.
Tato trať figuruje ve všech dokumentech, které plánují rozšiřování tramvajové sítě v Praze.
Co se týče první etapy - tedy ke stanici Pankrác (řešeno úvratí). Její smysl je především v přísunu cestujících k obchoďáku a nejen tam po dobu stavby stanice metra Pankrác C / D (stavba má trvat 7 let, délku uzavření stanice nevím, 2 roky minimiálně). Nevím taky, jestli požadavek od obchoďáku na tuto úvraťovou tramvajovou zastávku stále trvá.
Chvíli to vypadalo, že stavba není v územním plánu (vzhledem k délce projednávání změny ÚP takřka neřešitelný problém). Tento problém ale snad odpadl.
Dopravní podnik chce žádat o společné ÚR a SP.
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od mstitek »

ElWapp píše:Prosim trochu rozvest v cem je nocni doprava na Pankrac a Budejovickou tragicka. Diky. Co ja pozoruju, jezdi to tam v noci lepe nez pozde vecer.
Nevím jestli se za poslední dva roky něco zásadně nezměnilo, ale ještě před dvěma rokama se dostat v noci na pankrác, prakticky odkukoliv z města, bylo hrozné. Autobusy jezdili přeplněné, málo a prakticky jen z IP Pavlova.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od P_V »

Vilouch píše:Chvíli to vypadalo, že stavba není v územním plánu (vzhledem k délce projednávání změny ÚP takřka neřešitelný problém). Tento problém ale snad odpadl.
Dopravní podnik chce žádat o společné ÚR a SP.
Nemá ani EIA. V platném územním plánu není, až v tom metropolitním.
Vilouch
Příspěvky: 117
Registrován: 10.8.2015 14:25:08

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Vilouch »

Předpokládám, že v tomto případě ani EIA nebude třeba (nemám ničím podložené), pouze odhad. Uvidíme co na to zjišťovací řízení.
No s tím územním plánem to je trochu rozporuplný - myslím, že tam je funkční skupina S4, tedy mj. i provoz PID. A teď nevím, jestli se pod to tramvajová trať dá schovat nebo ne.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od P_V »

Je to výkres Doprava. Modrá čára tam nevede.
Odpovědět

Zpět na „Praha“