Libeňská spojka

Pražský a Městský okruh, radiály a ostatní pražské komunikace
Odpovědět
martini
VIP
Příspěvky: 3637
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Libeňská spojka

Příspěvek od martini »

Pro začátek nového vlákna trochu informací o předmětné stavbě, pro ty kdo nevědí nebo si chtějí osvěžit paměť:

Video vizualizace
Foto vizualizace

Obrázek
Užovka píše:nej by bylo před Bulovkou zajet pod zem a vyjet az mostem Barikadníku a od pani by byl pokoj, ale to je hudba budoucnosti (a v tunelu pekne 70km/h jako v Mrazovce !!!)
Problém je, že Libeňská spojka bohužel nevyřeší propojení směru D8 - Blanka, který nadále bude muset pořád jezdit ulicí V Holešovičkách. Řešení dlouhodobého výhledu jsou v podstatě dvě:

1.) Libeňská spojka + zahloubení ulice v Holešovičkách. Jednoznačnou výhodou zde je, že je projekčně připraveno a je v souladu s ÚP. Avšak zde negativa této varianty převažují.

2.) Nahradit ulice V Holešovičkách a Zenklova jedním tunelem "uprostřed" pod Bulovkou s rozpletem na obě strany MO. Je to návrh, který prosazuje ta samá paní co prosadila tu 50 km/h do kopce. Diskutovalo se o tom na mo.ttnz.cz:
P_V píše: Občanské sdružení Za naši budoucnost navrhuje umístit navazující úsek městského okruhu od Pelc-Tyrolky ke Kříži do tunelu, do něhož by se nově obousměrně napojila i tunelová Prosecká radiála. Tím by odpadla nutnost stavět tunelovou Libeňskou spojku, zjednodušil by se uzel U kříže - VR a mohla by se zjednodušit poté již předimenzovaná MÚK Vychovatelna. Odlehčilo by se ulici V Holešovičkách a úzké vltavské nábřeží pod Bílou skálou by se přeměnilo v klidovou zónu. Negativa jsou rovněž zřejmá, zejména finanční a energie na provoz. V neposlední řadě i odložení výstavby, neboť se doposud tato či podobná varianta dokumentačně vůbec nerozpracovávala.
Podoba podnětu od OS je k vidění zde. Návrh je to skoro až extrémní, předpokládá zatunelování v maximálním rozsahu, ale koncept je snad zřejmý.
Výškové i směrové vedení bude nejspíš třeba upřesnit, stejně jako rozsah zatunelování. Dokumentace EIA pro Libeňskou spojku (logicky na přání objednatele) vyhodnotila tuto alternativu negativně. Za návrh se však nyní staví i Praha 8, otázka jak to dopadne při přípravě nového ÚP. Problémem této varianty také je, že neřeší napojení Zenklovy ulice na sever a variantu by bylo třeba více rozpracovat.

Něco zeleného k problému
Naposledy upravil(a) martini dne 20.4.2009 11:40:00, celkem upraveno 1 x.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od Standa »

Díky za otevření zajímavého tématu. Otázkou je, co vyjde nakonec dráž. Na první pohled to vypadá samozřejmě na tu variantu raženého tunelu jako prodloužení Prosecké radiály pod Bílou skálu a rozvětvení do galerií MO (méně dálnic), jenže ty dvě ražené trouby (v místě rozdělení čtyřpruhové) budou asi dražší, než zahloubení dvou dálnic pomocí milánských stěn (předpokládám, že plánované zahloubení ulice K Holešovičkám se bude realizovat tímto způsobem, asi 2+2 vedle sebe ?), nehledě na další náklady (nutnost přeložení železniční trati, nutnost stavět galerii MO alespoň 3+3).

Z dopravního hlediska mi připadá perspektivně výhodnější ten trojúhelník MO-K Holečovičkám-LS, který dopravu spíš rozmělňuje protože ta druhá varianta všechnu dopravu soustředí do jedné MÚK, která by navíc musela mít jeden průpletový pruh (vlevo !) - jinak se to tam asi nevleze (navíc jde o chráněnou oblast, kde si těžko dovedu představit jiný tvar MÚK než decentní odbočky přímo do tunelů). Alternativa jsou jedině další ražený tunel alespoň pro jeden směr MO (v místě odbočení 4 pruhy, což se prý razí dost špatně) nebo ta maximalistická varianta z odkazu od P_V a takový ementál by se do toho kopečku asi ani udělat nedal, nehledě na to, že už jsme cenově někde úplně jinde.

Varianta vypuštění LS a raženého tunelu až na MO se mi dřív dost líbila, ale dnes ji vidím jako příliš komplikovanou, nákladnou a zadělávající na možné problémy do budoucna, hlavně v porovnání s jednodušší výstavbou LS pomocí milánských stěn.
martini
VIP
Příspěvky: 3637
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od martini »

Samozřejmě. Obě varianty mají něco do sebe. Samozřejmě, že železniční trať je také problém. Ovšem vyplatilo by se to projektově prověřit, buď by bylo zamítnuto jako nerealizovatelné či příliš drahé. S trojúhelníkem už máme zkušenosti z oblasti Spořilova a docela se zdá že funguje (kdyby tam nebyl tranzit). Takže ta první varianta také není nijak tragická.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od Standa »

No ten Spořilov funguje jenom tak z 80 %, k plné funkčnosti chybí dořešit posledních cca 200 m Spořilovské spojky a plnohodnotnou MÚK s MO. Ale bez tranzitu to možná bude stačit i takhle, uvidíme, až bude 511. Jestli ale budou po otevření 512-514 tlačit všechny kamiony od Štěrboholské radiály na Spořilově na spojku a na D1, tak se ta nedotaženost projeví v plné své kráse :shock: .

Ale zpět k tématu: vedení MO a napojení na D8 (tedy Proseckou radiálu) se tady už kdysi řešilo a byl k tomu i odkaz na podklady k EIA, kde se dost řešily i ty tunelové varianty - tam se právě popisovaly ty "ementálové komplikace".
martini
VIP
Příspěvky: 3637
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od martini »

Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od P_V »

Rozklad zátěže mezi Proseckou radiálu a Libeňskou spojku je dobrý argument proti té variantě MÚK Košinka, ať už se bude V Holešovičkách jezdit povrchově nebo v díře. Dopravní zátěž je tu značná a s vybudováním východního MO se sem přivalí i část toho, co doteď jezdí Průmyslovou a Kbelskou.
Jarda Š.
Příspěvky: 880
Registrován: 14.3.2009 12:14:56

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od Jarda Š. »

S tím "ementálem" by se podle předběžných odhadů úsek MO Pelc-Tyrolka - Balabenka prodražil z cca 7,5 mld Kč na dvojnásobek. Na zahloubení ul. V Holešovičkách jsem zatím odhad nákladů neviděl, ale v dnešních cenách by se to rozhodně mělo vejít do 5 mld Kč, v celkových nákladech by tedy tato varianta byla levnější.
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od Standa »

P_V píše:Rozklad zátěže mezi Proseckou radiálu a Libeňskou spojku je dobrý argument proti té variantě MÚK Košinka, ať už se bude V Holešovičkách jezdit povrchově nebo v díře. Dopravní zátěž je tu značná a s vybudováním východního MO se sem přivalí i část toho, co doteď jezdí Průmyslovou a Kbelskou.
Bohužel východní část MO asi hned tak nebude, na Spojovací se vesele budují nové křižovatky (kvůli Zelenému městu a kauflandu), nepředpokládám, že by se do toho mělo začít brzo znovu kopat :( . V té době už bude tranzit kamiónů jezdit po Vysočanské radiále na R1 (nejspíš už i včetně 511 a možná i 520), takže Průmyslová bude o něco atraktivnější, než dnes (tedy nepředpokládám nějaký velký přesun, ale samozřejmě záleží jak bude Průmyslová dál organizována).
Jarda Š. píše:S tím "ementálem" by se podle předběžných odhadů úsek MO Pelc-Tyrolka - Balabenka prodražil z cca 7,5 mld Kč na dvojnásobek. Na zahloubení ul. V Holešovičkách jsem zatím odhad nákladů neviděl, ale v dnešních cenách by se to rozhodně mělo vejít do 5 mld Kč, v celkových nákladech by tedy tato varianta byla levnější.
Zase by odpadly náklady na LS, ale ty asi nebudou ve srovnání s raženým tunelem příliš vysoké. To zdvojnásobení nákladů na MO už zahrnuje ražené tunely až k MÚK Vychovatelna?
martini
VIP
Příspěvky: 3637
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od martini »

Ano, ale z tohoto pohledu se jedná o:

cca 7,5 mld Pelc-Tyrolka - Balabenka ve variantě nyní plánované
Váš odhad 5 mld na zahloubení Holešoviček a k tomu Libeňská spojka, taky nejméně za 5 mld, takže už jsme s náklady výše než ve variantě Košinka. Je pravda, že variantu trojúhelníku lze mnohem lépe etapizovat. Může se vystavět nejprve MO, pak Libeňská spojka, pak zahloubení v Holešovičkách... Varianta Košinka by se musela udělat najednou (tedy alespoň založení tunelů směrem pod Bulovku...

Co se týče východní části MO, bude jistě realizováno, až se rozpočet města oklepe z Blanky. Zahájení po Balabenku tipuji na léto 2013. Spolu s metrem A to tak akorát využije stavební kapacity.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od mts »

Urcite neni nic prijemneho bydlet u magistraly. Na druhou stranu – co ti lide cekali? Holesovicky byla velmi frekventovana vypadova silnice na Teplice a Drazdany uz pred valkou. To same 5.kvetna – v tomto prostoru se planovala vypadovka na jih a Nuselsky most uz ve dvacatych letech. Takze ted stavet tunely za miliardy jen proto, ze si ti pitomci (nebo jejich predci) postavili baraky u jednech z nejrusnejsich prazskych ulic je docela luxus...
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od JirkaS »

mts píše:Urcite neni nic prijemneho bydlet u magistraly. Na druhou stranu – co ti lide cekali? Holesovicky byla velmi frekventovana vypadova silnice na Teplice a Drazdany uz pred valkou. To same 5.kvetna – v tomto prostoru se planovala vypadovka na jih a Nuselsky most uz ve dvacatych letech. Takze ted stavet tunely za miliardy jen proto, ze si ti pitomci (nebo jejich predci) postavili baraky u jednech z nejrusnejsich prazskych ulic je docela luxus...
Takhle bych se na to nedíval. Jednak ve 20.-30. letech si těžko někdo mohl představit současné intenzity, navíc třeba kamiony neexistovaly vůbec. Holešovičky vypadaly tak, že se uprostřed ulice vešla tramvaj a po okrajích zeleň (viz http://wgp.praha-mesto.cz/tms/projects_ ... p=k,vt,poi& ) 5. května až do určení trasy D1 měla být maximálně výpadovkou na Budějovice, ne na Brno a zbytek republiky. Také těžko někdo mohl očekávat výstavbu sídlišť typu Jižní město nebo na severu Bohnice.
Ale hlavně - máme zde hlukové normy, které platí a je třeba je respektovat.
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od mts »

A ja bych se na to zase tak dival. Jak vypadaly Holesovicky vim. Uz proto, ze jeden vzdaleny člen rodiny (bohuzel jsem po nem nic nerestituoval ) uvazoval za první republiky o koupi pozemku na stavbu vily prave v Holesovickach! Po první svetove valce byl nekolikrat v USA, podnikatelsky se mu darilo. Holesovicky nakonec zavrhl, protože uz tehdy mu ta ulice pripadala prilis rusna! A to tam projelo tak jedno auto za minutu a sem tam tramvaj. A doslo mu, ze když jsou v USA plne ulice aut, ze to jednou dorazi i k nam a ze tech aut bude jenom pribyvat. Vilu postavil na Praze 6. Za 25 let mu ji bolsevik znarodnil a jeho poslal do koncentraku kopat uran (ale to uz je jiny pribeh). Takze vyhazovat miliardy z rozpoctu na tunelove fantasmagorie kvuli trumpetum, kteří si koupili relativne lacinou parcelu na blbym miste není zrovna koser…
Shieldt
Příspěvky: 15
Registrován: 30.8.2009 11:23:25

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od Shieldt »

Musím se trochu zastat trumpetů zakládajících si svá hnízdiště v blízkosti dynamicky se rozvíjejících tepen: dnes jsou tam jejich děti, vnuci, vnučky s rodinami, co by se rádi přestěhovali, ale nikdo to od nich nekoupí, maximálně nejaká ta firma za polovic. Ctějí tunel, protože po rekultivaci jim baráčky na ceně pořádně stoupnou.

Každá metropole v Evropě má tenhle problém a je technicky nemožné všechcen tranzit strčit pod zem jen pro to, že to překračuje normu, kterou kdosi určil. Žijeme ve měste a bere si to svou daň.

Toto řešení LS se mi moc líbí a děkuji za ukázku.
dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od dvs »

Aktuálně by trochu pomohlo Holešovičkám pokud by se dostavěla křižovatka Cínovecká (D8) - Kbelská - Veselská a Vysočanská radiála. Pokud se dostaví R1 tak jižní spojka bude volnější a pro cestu na Prahu 4 lepší i když delší.
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od kalanis »

Vzhledem k tramvajové diskuzi (tram-fórum) kam postavit smyčku u Bulovky (aby byla stanice ještě dost blízko nemocnice) jsem zkusil zapracovat na uspořádání tamního prostoru MÚK vzhledem k potřebě zakopat hlavní proud v ulici V Holešovičkách a též Libeňskou spojku pod povrch . Výsledkem nástřelného snažení je obrázek níže (nahoře povrchy, dole tunely). Zneužil jsem ideje z projektu od Satry, mapu z magistrátních stránek a původní stav (jak je na foto k 1970) a lehce prokombinoval.
Přílohy
bulovka.png
bulovka.png (113.94 KiB) Zobrazeno 15150 x
Avantime
Autor
Příspěvky: 619
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od Avantime »

V informačním systému EIA byl založen záznam záměru Libeňská spojka - stavba č. 8313.
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od Bobek »

A už se tam zjevila i dokumentace.
Království a půl princezny za 511.
Avantime
Autor
Příspěvky: 619
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od Avantime »

A dnes posudek.
martini
VIP
Příspěvky: 3637
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od martini »

Důležité je, že při dodržení uvedených podmínek je možné vydat souhlasné stanovisko k variantě V1-optimalizovaná...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: Libeňská spojka

Příspěvek od Bobek »

Na stavbu bylo vydáno souhlasné stanovisko.
Království a půl princezny za 511.
Odpovědět

Zpět na „Praha“