Geo píše:
Dovolil bych si rozporovat nekolik veci. CDA je opatreni, ktere kapacitu na jedne draze nezvysi. Je to opatreni, ktere setri palivo, a vzhledem k
pozdejsimu klesani je hlukove setrnejsi. I pri CDA poleti ona linka ve stredu pres Neratovice, jen o trochu vys.
Cilem vektorovani je totiz to, aby letadlo protlo parsek ILS v nejake bezpecne vysce. Toho dosahnu snadno tak, ze necham letadlo postupne sestupovat
po schudkach. Tim padem mam na spustu veci dost casu, hlavne na to vzdy klesnout na dalsi schudek. CDA (to c neni control ale continuous) prichazi s
myslenkou, ze nejlepsi je, kdyz letadlo v jeden moment ubere plyn na idle a pekne plynule sklesa. Coz se realizuje dost blbe, protoze kazde letadlo
je schopno klesat ruzne rychle, a to nejen podle typu, ale i podle aktualni vahy. K tomu si staci pridat, ze narozdil od auta ma i nejakou minimalni
horizontalni rychlost, a najednou se z trivialni ulohy stane docela problem. Imho to o co se CDA snazi naopak snizuje kapacitu (protoze uz neni mozne
vyuzivat vysku letadla k separaci od ostatnich letadel).
Na FR24 bych uplne nespolehal, i pres zavedeni MLATu tam spousta letu chybi, zejmena tech co jsou nizko. Lepsi je pro predstavu o provozu poslouchat
LKPR Tower na Liveatc.net.
K draham. 04-22 se moc pouzivat neda. Prakticke jedine co prichazi do uvahy je Pristani na 06 a soucasne vzlety z 04. Opacne to nejde, protoze se osy
drah krizi, a v priade nezdareneho pristani je to problem. Dalsim problemem bude stari drahy, jeji unosnost, a jeji nevybavenost. Nakonec by se
nejspise ukazalo, ze je ji potreba vybudovat temer odznovu. (A to je uz lepsi udelat skutecne paralelni drahu.)
13-31, kdyz si odmyslime hluk, kvuli kteremu ji nejde pouzivat uz ted, tak opet problemem je krizeni s 06/24, takze prakticky pri soucasnem pouzivani
obou drah jsou z ni mozne jen vzlety ve smeru nad Prahu.
Otazkou zustava, zda-li je potreba kvuli tem nekolika hodinam denne (nikoliv tydne), kdy uz se zadne dalsi lety na drahu nevejdou, stavet par.
runway, a nebo jim proste rict, at letej treba v deset vecer
.
Na vysvetlenou i kdyz to na dalnice nepatri
- netvrdim, ze CDA zvysi kapacitu, ale ze system rizeni nema ani CDA, coz povazuji za znamku zastaralosti. Pak nemam moc duveru v to, ze delaji z pohledu kapacity maximum, kdyz ani mimo spicku nejsou schopni zavest CDA, ktere prokazatelne setri palivo. Asi je dulezitejsi vyhlasit soutez o nesetrnejsi aerolinky ...
- slovo rizene jsem pouzil naprosto vedome, protoze CDA je opravdu z pohledu klesani rizene oproti soucanemu stavu. Jak spravne pisete letadlo klesa pri CDA kontinualne, nikoli jako doposud az od FAF coz je cca 12 km od prahu drahy, to jak spravne pisete klade kvalitativne jine naroky na rizeni provozu
- ano poleti pres Neratovice a vyse, ale vzdy pres Neratovice a dale dle predem urcene trasy, prave proto, ze kdyby letelo jinudy netrefi se v pozadovane vysce na drahu (= uletelo by delsi nebo kratsi drahu resp. klesani by se muselo v prubehu upravit dle delky drahy skutecne oproti uvazovane)
- s cilem vektorovani se naprosto pletete. Smysl je zcela jiny.
Vami zminovane protnuti s paprskem je prave ten bod FAF a to vysce 4000 ft v ose drahy cca nad Boranovicemi.
Ve vysce cca 4000 ft jsou ale letadla jiz nad Cernym mostem resp. Neratovicemi.
Smyslem vektorovani je zajistit aby pokud soucasne prileta letadlo z Londyna pres Neratovice a z Rima pres Cerny Most nedoletely na bod FAF soucasne.
Ony tam museji doletet za sebou v rozestupu dle parametru drahy, resp. dle situace, kdy napr. mezi pristanim techto dvou letadel ma z pristavaci drahy jeste nejake treti letadlo odstartovat.
Proto jedno z tech letadel bud Londyn, nebo Rim musi pockat a oproti trase urcene oficialni trasou priblizeni preleti dale, tedy napr. letadlo z Rima zaleti az nad Brandys, protoze tim poskytne cas letadlu nad Neratovicemi (Londyn) doletet nad FAF pred nim. Samozrejme nad ten Brandys leti v te vysce cca 4000 ft coz je znacne neefektivni, protoze musi udrzovat vysku namisto aby klesalo (tedy oproti CDA nejde o rizene klesani).
- Flightradar bych nepodcenoval v Praze je tam vice nez 90 % letu
- naprosto standardne se v Praze startuje z 06-24 tedy smerem na Jenec, takze na drahu 04-22 by se mohlo pristavat od Kopaniny
- krizeni drah je naprosto precenovane = propagandisticky vyuzivane ve prospech paralelni drahy, doporucuji se podivat na drahy ve Vidni = jake prekvapeni krizi se... 13-31 je použitelná pro přistani ve spicce od Kladna pri soucasnem pouziti 06-24 pro starty v obou smerech. Vitr kvuli kteremu by to neslo netvori tolik % pripadu aby se kvuli tomu stavela paraleni draha.