Trojská lávka - stav pražských mostů
Re: Praha všeobecně
Myslím, že vášně na tomto foru se SNAD uklidní, poté co dojde k reálnému zjištění stavu konstrukce na vltavském břehu.
Re: Praha všeobecně
Například že by tam bylo lan víc než 2 (?), takže by šla měnit postupně, zbylá lana by nezatížený most udržela.Sosa píše:No oni by teoreticky u této konstrukce šla vyměnit, pokud by se celoplošně podepřel. Jen by nešlo kontrolovat.
Re: Praha všeobecně
Článek obsahuje reportáž z doby výstavby lávky, včetně pár záběrů na montáž panelů na lana
https://praha.idnes.cz/pad-lavka-troja- ... zpravy_nuc
https://praha.idnes.cz/pad-lavka-troja- ... zpravy_nuc
Re: Praha všeobecně
Zajímavá reportáž. Doteď jsem se domníval, že lana procházela nějakými kanálky a že se to navlékalo, jak psali i v novinách. Ale oni ty panely na ta lana nasazovali zespodu, přičemž v panelech byly shora žlábky. Takže asi v té armatuře byly nějaké háky a celé se to zabetonovalo, žádné chráničky.
To by mě pak zajímalo, kam by paní Pošvářová kameru strkala...
To by mě pak zajímalo, kam by paní Pošvářová kameru strkala...
Re: Praha všeobecně
Ať si ji strčí kam chce...P_V píše:Zajímavá reportáž. Doteď jsem se domníval, že lana procházela nějakými kanálky a že se to navlékalo, jak psali i v novinách. Ale oni ty panely na ta lana nasazovali zespodu, přičemž v panelech byly shora žlábky. Takže asi v té armatuře byly nějaké háky a celé se to zabetonovalo, žádné chráničky.
To by mě pak zajímalo, kam by paní Pošvářová kameru strkala...
Jsou tam vidět kanálky, podle stavu se museli prefabrikáty spojit do větších dílu a ty pak propojit mezi sebou. Jak to mělo vyřešené dilatace netuším. Předpínací lana se zainjektují a pak se opravdu nedají kontrolovat. Zvláštní je, že to spadlo bez jakéhokoliv zatížení, nebyl ani vítr, či hodně lidí. Je to divné.
Re: Praha všeobecně
Na místě zřícené lávky v Troji bude přívoz, pontonový most postavit nelze
5. prosince 2017 8:03, aktualizováno 8:26
V místě zřícené lávky v pražské Troji chce magistrát zavést přívoz. Pontonový most, který původně chtěla provizorně postavit, postavit nelze. Zaznělo to na ranní tiskové konferenci Technické správy komunikací Na Císařském ostrově v Praze.
https://praha.idnes.cz/lavka-troja-priv ... zpravy_nuc
5. prosince 2017 8:03, aktualizováno 8:26
V místě zřícené lávky v pražské Troji chce magistrát zavést přívoz. Pontonový most, který původně chtěla provizorně postavit, postavit nelze. Zaznělo to na ranní tiskové konferenci Technické správy komunikací Na Císařském ostrově v Praze.
https://praha.idnes.cz/lavka-troja-priv ... zpravy_nuc
Re: Praha všeobecně
Taky mě překvapilo, že to nasazovali zdola. Čekal bych logicky opak. Asi je to pak přichyceno na nějáké háky. Lana ale podle mě nemohou být zalita v betonu, vždyť se pohybují, dilatují, chvějí. Betonová zálivka by popraskala. To chvění bylo ostatně na lávce i fyzicky cítit. Ono také kdyby byla opravdu pořádně zalita (nepopraskaným) betonem, tak nezkorodují.
Jinak, jestli se ta lana nedají kontrolovat, tak je to zásadní konstrukční vada. Nějáké zesměšňování Pošvářové v tomto případě není na místě. Pokud není možné kontrolovat hlavní nosný prvek, který navíc není chráněný proti korozi, tak by se nemělo něco takového vůbec provozovat.
Jinak, jestli se ta lana nedají kontrolovat, tak je to zásadní konstrukční vada. Nějáké zesměšňování Pošvářové v tomto případě není na místě. Pokud není možné kontrolovat hlavní nosný prvek, který navíc není chráněný proti korozi, tak by se nemělo něco takového vůbec provozovat.
Re: Praha všeobecně
tahle lavka - není to na samostatne téma?
Re: Trojská lávka - stav pražských mostů
Příznivci bouracích prací mohou demontáž lávky sledovat dokonce živě:
https://praha.idnes.cz/demontaz-trojska ... zpravy_nuc
https://praha.idnes.cz/demontaz-trojska ... zpravy_nuc
Re: Trojská lávka - stav pražských mostů
Koukám znova na ty segmenty na videu z roku 1984 ... po sestavení vznikla dvě pěkná korýtka, ve kterých byla uložena nosná lana. V nich se musela voda celkem dobře držet a podporovat korozi ostošest - pokud tedy nebylo v korýtkách cílené odvodnění. A že hydroizolace nebyla stoprocentní a k průsakům docházelo, to je asi tutovka.
Re: Trojská lávka - stav pražských mostů
Zaujímavé, 15.10 som cez tú lávku bežal v rámci City Cross Runu. V ten bola na lávke odhadom stovka ľudí, čiže neporovnateľne vyššie zaťaženie ako v dobe kolapsu. Som zvedavý na výsledky šetrenia.
Re: Trojská lávka - stav pražských mostů
Tak to jste měl Pišto velké štěstí. Mě tam zase 2x týdně přecházel syn na koně a je mi z toho špatně, jen na to pomyslím. Hlavně, že měli "odborníci" všechno pod kontrolou, nikdo z nich neudělal žádnou chybu a most nebyl v havarijním stavu. Za to by zasloužili pověsit za koule do průvanu.
Re: Trojská lávka - stav pražských mostů
Tentokrát jsou tam dvě fotky s autíčky na mostě
https://praha.idnes.cz/trojska-lavka-zr ... zpravy_mav
A rozhovor s projektantem. Bohužel na to podle mě nejdůležitější - tedy možnosti kontroly lan, se ho novinář nezeptal. Vzhledem k tomu, že ale prý projektant doporučoval jejich diagnostiku, tak nějáké možnosti asi budou.
https://praha.idnes.cz/trojska-lavka-zr ... zpravy_mav
A rozhovor s projektantem. Bohužel na to podle mě nejdůležitější - tedy možnosti kontroly lan, se ho novinář nezeptal. Vzhledem k tomu, že ale prý projektant doporučoval jejich diagnostiku, tak nějáké možnosti asi budou.
Re: Trojská lávka - stav pražských mostů
Mně fascinujete, jak se vždycky zaseknete na jedné věci a melete o ní furt dokola. Je spousta staveb, kde je vizuální kontrola částí konstrukce prakticky nemožná. Všechny jsou proto špatné?
Re: Trojská lávka - stav pražských mostů
muj nazor - ta lavka vydrzela pouhych 30 let, coz je evidentne spatny projekt. ano, kvalita prace byla v te dobe nevalna, na druhe strane u exponovanych staveb (ze kterych vznikala treba videa) se dost hlidala a vetsinou to staveli to srdcari, co si tu kvalitu hlidali. neujelo to dole pod tema pilirema nejak?
Re: Trojská lávka - stav pražských mostů
Nejsem z Prahy a říkal jsem si, že to byl nějakej atyp, až jsem četl rozhovor s projektantem a on povídá. Stejné lánky máme v Brně v Jundrově a Bystrci a to mi to docvaklo. Když po ní tady v Jundrově chodím tak se taky houpe. Je to takový zvláštní pocit, prvně jsem si říkal že to je OK, ale po tom co se stalo si myslí, že 30 let vybrací nedělá dobře.
https://www.google.cz/maps/@49.2174989, ... 6656?hl=cs
https://www.google.cz/maps/@49.2210506, ... 6656?hl=cs
https://www.google.cz/maps/@49.2174989, ... 6656?hl=cs
https://www.google.cz/maps/@49.2210506, ... 6656?hl=cs
Re: Trojská lávka - stav pražských mostů
Je to tedy jen zkopírované, ale přišlo mi to dost výstižné. Bohužel.
Andrej Babiš: Čau lidi, to s tou lávkou je otresné. Říkal jsou to panu premiéru Sobotkovi dnes a denně, že musíme tu lávku opravit. Ale on radšej rešil jak prodat byty OKD Bakalom.
Tomio Okamura: My v hnutí SPD máme nevyvratitelné důkazy, že po té lávce chodili denně muslimové. Ptáme se, co tam dělali? Proč je nikdo nekontroloval? Proč se o tom nedozvíme ve zfalšovaných 168 hodinách? Co nám Česká televize tají?
Miloš Zeman: Podívejte se, pane redaktore, jak říkával Antoine De Saint-Exupéry - buď máš lávku nebo ji nemáš. Pokud ji nemáš, tak jsi blbec. Ano, blbec. A já teď tvrdím, že v Troji už lávku nemají. Co z toho vyplývá si už jistě vyvodíte sám, pane redaktore.
Adriana Krnáčová: Děláme maximum, abychom lávku opět zprovoznili v nejkratším možném časovém horizontu. Cenu rekonstrukce odhadujeme na 600 miliónů korun, bude mít wi-fi a povede přes ní linka D.
Andrej Babiš: Čau lidi, to s tou lávkou je otresné. Říkal jsou to panu premiéru Sobotkovi dnes a denně, že musíme tu lávku opravit. Ale on radšej rešil jak prodat byty OKD Bakalom.
Tomio Okamura: My v hnutí SPD máme nevyvratitelné důkazy, že po té lávce chodili denně muslimové. Ptáme se, co tam dělali? Proč je nikdo nekontroloval? Proč se o tom nedozvíme ve zfalšovaných 168 hodinách? Co nám Česká televize tají?
Miloš Zeman: Podívejte se, pane redaktore, jak říkával Antoine De Saint-Exupéry - buď máš lávku nebo ji nemáš. Pokud ji nemáš, tak jsi blbec. Ano, blbec. A já teď tvrdím, že v Troji už lávku nemají. Co z toho vyplývá si už jistě vyvodíte sám, pane redaktore.
Adriana Krnáčová: Děláme maximum, abychom lávku opět zprovoznili v nejkratším možném časovém horizontu. Cenu rekonstrukce odhadujeme na 600 miliónů korun, bude mít wi-fi a povede přes ní linka D.
Brno České Budějovice Plzeň Ústí/L. Hradec Králové
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
Re: Trojská lávka - stav pražských mostů
Těch lávek s podobnou konstrukcí je víc. Napadá mě třeba ta v Českých Budějovicích, se kterou ještě nikdo strašit nezačal...
Re: Trojská lávka - stav pražských mostů
Pokud mě zajímá konkrétní věc, tak o ní píšu, nevím co vám na tom připadá tak pozoruhodného. Pokud vás to nezajímá, tak sem nepište a komentáře nečtěte - není nic jednoduššího.JirkaS píše:Mně fascinujete, jak se vždycky zaseknete na jedné věci a melete o ní furt dokola. Je spousta staveb, kde je vizuální kontrola částí konstrukce prakticky nemožná. Všechny jsou proto špatné?
Pokud někdo navrhne konstrukci , jejíž nosný systém se nedá kontrolovat a je to jako v loterii, jestli vydrží a nebo ne, tak je to podle mě jednoznačně špatně. Taková stavba by neměla být provozována. Děsí mě, že je v dnešní době něco takového možné. Něco jiného je, když jsou nosné prvky chráněné a dá se předpokládat, že jim nic není (například předepjatý nosník s výztuží zalitou betonem). Tady ovšem ty nosné prvky takto s jistotou chráněné nejsou
Re: Trojská lávka - stav pražských mostů
Kdybychom byli u moře tak se budu zamýšlet nad korozí během 30 let.
Realita bývá většinou jednoduchá. Vidím tak 90 % šanci, že bude výsledek takový:
- lana poškozené následkem povodní
- po povodních již neplnila všechna lana funkci
- to se projevilo v atypickém chování při zkoušce, na základě toho byly stanoveny roční prohlídky
- Pontex chybně vyhodnotil příčinu chování lávky, což vedlo k chybnému návrhu minitoringu lávky pomocí struny, který byl zcela nefunkční
- struna by zafungovala pokud by všechna lana plnila funkci a docházelo k postupné destrukci, což nebyla pravda a což Pontex předpokládál aniž by to jakkoli ověřil
Ponaučení: pokud stavba projde nadprojektovou havárií (povodně), musí na ní být provedeny všechny zkoušky jako na nové stavbě a musí být potvrzeno, že prvky nebyly havárií poškozeny a to i opakovaně, pokud se můžou následky havárie projevit až později (vlhkost co zůstala v kanálcích)
Takže kdyby na té lávce udělali opakovaně dynamickou zkoušku jako po zprovoznění tak by spadla a byl by problém vyřešen.
"Konstrukce byla po povodních zatěžovaná vaky s vodou, avšak nebyl jsem u toho, takže nevím přesně, jak velké bylo zatížení."
Realita bývá většinou jednoduchá. Vidím tak 90 % šanci, že bude výsledek takový:
- lana poškozené následkem povodní
- po povodních již neplnila všechna lana funkci
- to se projevilo v atypickém chování při zkoušce, na základě toho byly stanoveny roční prohlídky
- Pontex chybně vyhodnotil příčinu chování lávky, což vedlo k chybnému návrhu minitoringu lávky pomocí struny, který byl zcela nefunkční
- struna by zafungovala pokud by všechna lana plnila funkci a docházelo k postupné destrukci, což nebyla pravda a což Pontex předpokládál aniž by to jakkoli ověřil
Ponaučení: pokud stavba projde nadprojektovou havárií (povodně), musí na ní být provedeny všechny zkoušky jako na nové stavbě a musí být potvrzeno, že prvky nebyly havárií poškozeny a to i opakovaně, pokud se můžou následky havárie projevit až později (vlhkost co zůstala v kanálcích)
Takže kdyby na té lávce udělali opakovaně dynamickou zkoušku jako po zprovoznění tak by spadla a byl by problém vyřešen.
"Konstrukce byla po povodních zatěžovaná vaky s vodou, avšak nebyl jsem u toho, takže nevím přesně, jak velké bylo zatížení."
Re: Trojská lávka - stav pražských mostů
Projektant lávky prof. Stráský se kvůli slibu, který dal policii, odmítá k příčině vyjadřovat, ale v rozhovoru řekl alespoň tolik, že povodně podle něj prý škody na lávce nezpůsobily. Takže uvidíme, jak to bude vyhodnoceno.
Re: Trojská lávka - stav pražských mostů
Nejvíc mi přijde divné, že to spadlo prakticky nezatížené. Přeci jenom tam občas byly davy lidí a ty lana musely být podstatně více zatížené.
Re: Trojská lávka - stav pražských mostů
PŘÍMÝ PŘENOS: Dělníci řežou trosky lávky v pražské Troji
7. prosince 2017 15:48
Dělníci v pražské Troji rozřezávají zbytky zřícené lávky na Císařském ostrově a připravují je k odvozu k nedaleké betonárce, kde je budou zkoumat odborníci. Přesun kusů mostu by měl začít v pátek.
Zdroj: https://praha.idnes.cz/lavka-troja-prah ... zpravy_nuc
Přes pražský Hlávkův most nepojedou tramvaje, kvůli kontrole konstrukce
7. prosince 2017 10:51
Od soboty do nedělního odpoledne nepojedou přes Hlávkův most tramvaje v Praze. Technická správa komunikací bude kontrolovat jeho konstrukci, která je ve špatném stavu. V polovině prosince se také zavře lávka na Železničním mostě. Opatření souvisejí se zřícením lávky v Troji.
„Cílem měření je zjištění odezvy přechodových desek mezi starou a novou konstrukcí Hlávkova mostu,“ řekla mluvčí TSK Barbora Lišková. Stará konstrukce pochází z počátku 20. století a nová konstrukce k ní byla přidána v 60. letech minulého století.
Přechodových desek je na mostě podle odhadů asi dvě stě. Při měření budou desky zatíženy tramvajovou soupravou a naloženým nákladním vozidlem.
Zdroj: https://praha.idnes.cz/hlavkuv-most-tra ... zpravy_rsr
7. prosince 2017 15:48
Dělníci v pražské Troji rozřezávají zbytky zřícené lávky na Císařském ostrově a připravují je k odvozu k nedaleké betonárce, kde je budou zkoumat odborníci. Přesun kusů mostu by měl začít v pátek.
Zdroj: https://praha.idnes.cz/lavka-troja-prah ... zpravy_nuc
Přes pražský Hlávkův most nepojedou tramvaje, kvůli kontrole konstrukce
7. prosince 2017 10:51
Od soboty do nedělního odpoledne nepojedou přes Hlávkův most tramvaje v Praze. Technická správa komunikací bude kontrolovat jeho konstrukci, která je ve špatném stavu. V polovině prosince se také zavře lávka na Železničním mostě. Opatření souvisejí se zřícením lávky v Troji.
„Cílem měření je zjištění odezvy přechodových desek mezi starou a novou konstrukcí Hlávkova mostu,“ řekla mluvčí TSK Barbora Lišková. Stará konstrukce pochází z počátku 20. století a nová konstrukce k ní byla přidána v 60. letech minulého století.
Přechodových desek je na mostě podle odhadů asi dvě stě. Při měření budou desky zatíženy tramvajovou soupravou a naloženým nákladním vozidlem.
Zdroj: https://praha.idnes.cz/hlavkuv-most-tra ... zpravy_rsr