MÚK Zbraslav (D0×D4)

Odpovědět
Speedy Gonzales
Příspěvky: 171
Registrován: 14.3.2009 11:14:37

MÚK Zbraslav (D0×D4)

Příspěvek od Speedy Gonzales »

Na fotografiich se pomalu zacinaji rysovat tvary. Ta rampa a pripojovak 514 > R4(smer Pribram), to je opravdu prejezd mezi dvema dalnicemi? Je toto opravdu mysleno vazne? Jako sluzebni najezd pro SSUD dobry, ale jako kapacitni spojka?

Lze nejak pravne napadnout ceske normy pro projektovani dalnic? Nebo se u nas takovato "mistrovska" dila budou stavet jeste dalsich 50 let?
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od mapman »

Speedy speedy, ta křižovatka velmi dobře odpovídá poměrům dnešní doby a této lokality. Než začneš opět kreslit do mapy nějaké návrhy, doporučuju si to trochu prostudovat a hlavně se tam jet osobně podívat a projít se po té rampě. Zrovna tahle rampa je jednou z nejkapacitnejších v křižovatce. Z 514 se odpojí dva pruhy (ten druhý až na rampě) a spojí se s dvěma pruhy rampy K (z centra a z 513), následně se oddělí dva pruhy vpravo (R4) a dva pruhy vlevo (Zbraslav, 513, centrum a zase dokola).

Plánek křižovatky tady: http://www.okruhprahy.cz/_file_store/081208184055.pdf

A více info o ní u kasmeho: http://www.kasme.cz/r1/r1-r4/

A znovu připomenu, že si prostě nemůžeme dovolit stavět megalomanské křižovatky v době kdy stát horko těžko bojuje o každý kus pozemku který má vykoupit a dneska i o peníze...
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od michal »

Já si myslím, že stát si za dané situace nemůže dovolit utrácet peníze za něco, co samo o sobě už teď nemá smysl stavět... Ale to je věc názoru. Ta křižovatka se začla stavět jinak v době, kdy o nějaké krizi a nedostatku peněz nebyla řeč, a důvody, proč se tak stalo, taky nikdo nevysvětlil... Bohužel, at se staví podle starého, nebo podle nového projektu, fakt je ten, že oba jsou zvázány normama, které jsou předpotopní. Dva dostatečně dlouhé odpojovací pruhy na křížení D či R by jistě nikoho nezabili, ale prostě my nemáme snahu se podívat ven, nemáme snahu něco zlepšit. U nás to bohužel začíná nahoře, a tam to je jeden "expert" vedle druhýho, at už modrej nebo oranžovej... Však jsem na tohle téma reagoval nedávno tady http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 4204#p4204
Speedy Gonzales
Příspěvky: 171
Registrován: 14.3.2009 11:14:37

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od Speedy Gonzales »

Mapmane, vedle zcela neodpovidajicich smerovych a vyskovych pomeru v arealu teto MUK, ktere jasne plynou z totalniho podceneni trvaleho zaboru (obavam se, ze vykup pozemku zde asi nebyl limitujicim faktorem - oblast Lahovic po povodni 2002 jiste patri k tem oblastem, kde se majitele pozemku i budov spise radi zbavi ...) budeme na teto MUK zakouset hnedle na nekolika mistech tzv. "barrandovsky syndrom" (urovnove krizeni dvou kapacitnich smeru na velice kratkem useku pro prerazeni): 514>R4(Praha) vs. 513>R4(Pribram), R4(Pribram)>514 vs. 513>R4(Pribram) aj. A do toho vikendove manevry chaluparu na ose Praha<>Slapy. Budeme zde jednou take mit semafory?

A k tomu, pokud tomu dobre rozumim, bude tato MUK plna pravych ceskych "specialit" - odpojeni 2+1 s naslednym kratkym usekem dvoupruhu na odbocovaci rampe a jeho nahlym zmizenim tesne pred napojenim a druhou dalnici.

MUK R1xR4 ma opravdu s modernim designem dalnicni MUK pramalo spolecneho nato, kolik se tam probetonuje. A ja se znovu ptam: jak dlouho jeste budeme v takovychto vecech utapet penize?
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od Standa »

Speedy Gonzales píše:...budeme na teto MUK zakouset hnedle na nekolika mistech tzv. "barrandovsky syndrom" (urovnove krizeni dvou kapacitnich smeru na velice kratkem useku pro prerazeni): 514>R4(Praha) vs. 513>R4(Pribram), R4(Pribram)>514 vs. 513>R4(Pribram) aj. A do toho vikendove manevry chaluparu na ose Praha<>Slapy. Budeme zde jednou take mit semafory?...
Já bych to neviděl až tak tragicky, třeba 514 > centrum bude mít minimální provoz, centrum > 513 do otevření D3 taky nebude příliš frekventovaný tah... Souhlasím s tím, že to není nejšťastnější tvar MÚK (hlavně v Británii se prý kruhové MÚK moc neosvědčily), ale R4 není tolik používaná kamióny, je to spíš taková rekreační výpadovka, tak se snad chalupáři naučí vykličkovávat. Trochu bych měl obavy kvůli MHD, ale v trase Praha > Zbraslav budou vlastně křížit jen ten (podle mě marginální) směr 514 > centrum (514 > Zbraslav jim bude muset dát přednost) a obráceně je to řešené (Příbram > 513 má samostatnou rampu - tohle pustit do kruháče tak je to už opravdu průšvih!). Myslím, že křížení MHD a kamiónů tady nehrozí, takže snad nehrozí ani semafor. Hypoteticky nejslabší místo vidím na průpletu 513 > Příbram+Zbraslav a Příbram+Zbraslav > 514, ale vypadá dost dlouhý (oproti ostatním průpletům), tak uvidíme v praxi.
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od Standa »

Musím se opravit :oops: , směr Centrum > 513 vůbec není a nebude problém, protože má také svoji rampu.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od martini »

Nějak superkapacitní to rozhodně není (hlavně zmíněné krátké průplety), ale myslím, že v praxi to fungovat bude. Intenzity už se také podle mého oproti stavu v 2008 zvedat nebudou - tedy rozhodně né tím tempem jako mezi lety 2005-2008, kdy pravděpdoobně dosáhnou pětiletého maxima a tudíž ta křižovatka bude fungovat dobře. Holt si musíte zvyknout na to, že nepůjde ta MÚK při odbočování projíždět 100 km/h, ale bude se muset jet třeba 60 i méně.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od martin »

Kontrolní otázka soudruzi, jestli pak víte... :) Sry, mně to nedalo... :)

Zvyknout si na 60ku, hm. Nějak si nemůžu vybavit křižovatku, kde by se u nás dalo pro oba směry z dálnice na dálnici/rychlostku jet, řekněme, 120 (pozn. nemyslím teď maximální povolenou, ale konstrukčně, že by to prostě šlo) bez nějakých odstředivých tendencí.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od Lenny »

martin píše:Zvyknout si na 60ku, hm. Nějak si nemůžu vybavit křižovatku, kde by se u nás dalo pro oba směry z dálnice na dálnici/rychlostku jet, řekněme, 120 (pozn. nemyslím teď maximální povolenou, ale konstrukčně, že by to prostě šlo) bez nějakých odstředivých tendencí.
Budoucí MÚK Lipník směr R35 - D1 a opačně tam je vn=120 km/h
Budoucí MÚK Palačov tam je vn=100 km/h

jistě bych našel i nějaké další, ale v tuto chvíli na to nemám čas
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
pavel.hrdina
Autor
Příspěvky: 591
Registrován: 25.2.2009 22:39:09
Bydliště: D1 - km 190,45
Kontaktovat uživatele:

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od pavel.hrdina »

martin píše:Nějak si nemůžu vybavit křižovatku, kde by se u nás dalo pro oba směry z dálnice na dálnici/rychlostku jet, řekněme, 120 (pozn. nemyslím teď maximální povolenou, ale konstrukčně, že by to prostě šlo) bez nějakých odstředivých tendencí.
Az na drobny administrativni detail (ze mezi D a silnici pro motorova vozidla je kus normalni jednicky, cili to de-jure neni napojeni dvou silnic stejne kateorie) toto splnuje MUK D1 x R50 na km 203 D1. Ta ma navic tu "vyhodu", ze nema rampy pro vsechny smery.

V jednom ohledu by to temer mohla splnovat MUK D1 x R46, kdy ve smeru z D1 od Brna na R46 sjizdim bezne stovkou, zatimco z R46 na D1 smer Brno by to klidne sneslo i 120, lec je tam ve finale omezeni na 80.

O smeru D1 z Kromerize ci na D1 Kromeriz se samozrejme z pochopitelnych duvodu nebavim.

A pak je to taky MUK R35 x R46 kde jsou rampy pro preferovany smer R46 -> R35 smer Lipnik a naopak. Ostatni rampy uz na takovy ficak nejsou konstruovane.
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od michal »

No k čemu mi bude 120 km/h na jedné rampě, kde nikdo nejezdí, když budu muset na druhé kvůli krátkému připojováku, nebo kvůli tancování mezi přejíždějícími auty, jet na plynulém přechodu z R na R či z R na D apod. 50km/h, abych nepřejel exit nebo se mohl vůbec zařadit??? U stoletého německého čtyřlístku to beru, ale u dálniční křižovatky, která se právě staví, mi to hlava nebere...
Ondra O.K.
Příspěvky: 339
Registrován: 11.3.2009 16:09:01

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od Ondra O.K. »

No dival jsem se do toho planu a na prejeti z jedne rampy na druhou (resp. kruhac) je tam jen 94 m (snad, jedno cislo neni moc citelne)

A to opravdu neni mnoho
kasme
VIP
Příspěvky: 3945
Registrován: 25.2.2009 23:11:18
Bydliště: ano
Kontaktovat uživatele:

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od kasme »

V neděli od cca 14:00 si můžete větev A, část větve K a větev C projet na vlastní kola :)

Převedení provozu ze Strakonické na větve MÚK směr Strakonice v neděli cca 14:00, do centra za cca 14 dní
z centra nebude možné odbočit na Zbraslav a Slapy - objížďka přes MÚK Lipence a náměstí, pro náklaďáky zpět na MÚK Strakonická a vpravo na Slapy...
viz fotokopie plánku http://ttnz.cz/mo/album/v/stavby/silnic ... 8.JPG.html
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od mapman »

Ondra O.K. píše:No dival jsem se do toho planu a na prejeti z jedne rampy na druhou (resp. kruhac) je tam jen 94 m (snad, jedno cislo neni moc citelne)

A to opravdu neni mnoho
Nejslabším místem křižovatky je průjezd od Slap na 514ku, krátký průplet na K-čku, nicméně, byl jsem ujištěn o tom, že na konci tohoto průpletu se budou oddělovat obě rampy ve dvou pruzích (do centra i na K), což by mělo situaci ulehčit. Průjezdnost některých ramp si ověříme už tento měsíc, jak zmiňoval kasme, ostatní příští rok, pak můžeme hodnotit. To co se děje na D5×R1 Plzeň->515 tady nehrozí, na R4 jezdí náklaďáků minimálně. A u D5 se začíná uvažovat o zpracování projektu rozšíření úseků před Prahou, předpokládám že se to dotkne i MÚK s R1.
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od michal »

Stačí se kouknout na tu ortofotomapu obchvatu ValMezu a je jasné, že se prostě nic nezmění... K čemu je na silnici 2+2, jdoucí do dvou silnic 2+2, jeden odbočovací pruh o délce sotva 200 metrů, aby se vzápětí rozšířil na dva, kte kterým se přitom další větev křižovatky přidá jen jedním připojovacím pruhem? K čemu takový špunt?
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od mapman »

michal píše:Stačí se kouknout na tu ortofotomapu obchvatu ValMezu a je jasné, že se prostě nic nezmění... K čemu je na silnici 2+2, jdoucí do dvou silnic 2+2, jeden odbočovací pruh o délce sotva 200 metrů, aby se vzápětí rozšířil na dva, kte kterým se přitom další větev křižovatky přidá jen jedním připojovacím pruhem? K čemu takový špunt?
Mě by se taky líbilo mít na odpojení/připojení dva pruhy, současná norma toto taky u křižovatek stanovuje jako povinnost, ovšem pouze tehdy, pokud jsou na to dostatečně vysoké prognózované intenzity (a teď nevím kolik). Pokud se tam prostě na dost vysoká intenzita nenajde, tak to projektant nenavrhne. Bite me, but there's nothing we can do about it...
Speedy Gonzales
Příspěvky: 171
Registrován: 14.3.2009 11:14:37

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od Speedy Gonzales »

Existuje nejaky legalni postup, jak soudne suspendovat technickou normu? Pokud ano, rad prispeju do fondu na pravni zastoupeni pro vypracovani takove zaloby proti ceskym predpisum na projektovani dalnic.

PS: vcera jsem jel po R4 a videl jsem ten tobogan A-K-C. Osobne odhaduji, ze tam bude naordinovana tak maximalne 60 km/h. Oblouky a stoupani jak v Alpach, prekvapiva pripojeni a nulovy prostor na razeni. Jenom trochu husti provoz zpusobi, ze tam budou ridici i zastavovat ...
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od michal »

Tak to by mě zajímalo, kolik ty intenzity musí být, když nejsou splněné ani na R1 a kříženích s D5 či D11... Na peáži D1 a R35 se kvůli předpokládaným vysokým intenzitám postavilo 3+3, nicméně sjezd na R48 je obyčejný sjezd a la Písková Lhota... Tak jsem zvědavej, jestli to tam jednou někdo jen přemaluje, nebo to budou muset rozkopat...
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od martin »

Takže koukám, že jsem skutečně nemýlil a moderní MÚK tady nemáme a prakticky (až teda na ty drobné výjimky, relativně někde v polích - myšleno s určitým nadhledem) mít nebudeme.

Kritérium intenzit dost dobře nechápu, na to by se leckdy ani v tom Německu nenašly intenzity - viz např. Dreieck Dresden-West (A 17 x A 4) a podle mě se tady zapomíná na jednu další důležitou věc - bezpečnost.

Třeba taková MÚK Třebonice D5 x R1 je ukázka naprosto zvorané křižovatky, kde se ve směru od D1 na Plzeň naprosto kříží 3 směry, dál se na mizerně krátkém úsek navíc v zatáčce spojují další dva a celé je to završeno standardním připojovákem. Kolik jenom v tomto směru vzniká konfliktních situací netřeba zdůrazňovat. Opačný směr D5 -> D1 to samé, na poslední chvíli se osobáky řadí před kamiony, aby je předjely, všelijak se to tam křižuje, místo toho, aby celé pruhy odbočily bezkolizně. Možná to intenzitově tak nějak ještě stačí, ale z celkového hlediska je to tak fušerská práce, že se to nedá slovy ani popsat.
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od mapman »

Speedy Gonzales píše:Existuje nejaky legalni postup, jak soudne suspendovat technickou normu? Pokud ano, rad prispeju do fondu na pravni zastoupeni pro vypracovani takove zaloby proti ceskym predpisum na projektovani dalnic.
Neexistuje. Je to zalezitost uzkeho okruhu lidi, mezi nimiz je potreba prosadit jiny nazor, bez zakladniho odborneho vzdelani v oboru tebe ani me nikdo nebude brat vazne, bohuzel. A rekni mi jak bys to chtel soudne suspendovat? Na zaklade jakeho zakona? Protoze podle me cesta zvenku neexistuje, tady musi zasahnout bud mezinarodne vynutitelny standard nebo zmena seshora, kdy to nekdo prikaze, tak muzes zkusit napsat ministrovi jak se to chytne. Taky bych byl radsi za bezpecnejsi krizovatky, odboceni/pripojeni dvou pruhu najednou, ale vzdycky pak prijde nekdo s tim klise "ale za jako cenu?". A pod tim "cenu" si predstav cokoliv od penez po snahu lidi ktere to ani tolik vlastne nezajima. A stejne tak otazka, "je to opravdu tak vazny problem? Nemame tu prece mnohem vetsi problemy?". Uz jsem se s tim pristupem setkal mnohokrat, bojovat s tim je neni zadna sranda, musis sbirat argumenty pro svoje tvrzeni a prevazit ty jejich atd atd. On totiz kazdy pristup ma svoje zastance a v kazde zemi to pak vypada jinak podle toho kdo kde prevazuje... Dej tomu cas...
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od mapman »

martin píše: MÚK Třebonice D5 x R1 ... je to tak fušerská práce, že se to nedá slovy ani popsat.
Tady je prostě potřeba si uvědomit, že základ křižovatky (tj i směry D5 - 515) byl postaven v 80.letech, kdy nikdo nepředpokládal kolik aut se za 20 let touhle křižovatkou požene, to po nich nemůžete chtít. To že se v roce 2000 dostavovala v téhle podobě je věc jiná, ale už je i tam vidět posun v podobě kolektoru po obou stranách a připojení na D5 k severu a opačně myslím odpovídá pánové vašim i mým představám, nezbývá doufat že jednou dojde i na tu jižní zmršenou část křižovatky.

Ale zpět k R1xR4, podle mě přeceňujete význam téhle křižovatky. Protože hlavní dopravní proudy tu povedou vždy skrz křižovatku. Ať už směry Centrum - Šumava, nebo Tranzit po R1. Ani pro radiální dopravu na okruh není Chuchelská radiála dost atraktivní. Ten zbytek si s tím co se staví bohatě vystačí. Hlavně si uvědomte že nikde okolo vás to víc než 100kou nepustí, ani na R1 ani na Strakonické... A s tou 60kou to tak teď během výstavby pochopitelně asi bude, zjistím ještě jako to má vypadat po zprovoznění...
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od michal »

No až se jednou otevře severní část R1, tak bude v Třebonicích vymalováno... http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=50.0 ... 8&t=k&z=18 Neměla by se náhodou do těch kolektorů napojovat ulice Na Radosti, abychom nebyli zas tak optimističtí...? Zároven se ale musím zeptat: když to šlo tady(myšleno to připojení k R1 od Zličína a D5 směr R7), proč to nejde i jinde? Hraje tam sice roli fakt, že z 2+2 to pokračuje jako 3+3, ale i tak: ten připojovací pruh je oproti ostatním ukázkovej!!! Ale proč je zrovna tady a jen tady???!!!
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od mapman »

To odpojení od severu se mimochodem dá jednoduše překreslit na dvoupruhové, jednou na to přijde doba.
A ano, má se připojit časem ulice Na Radosti, proto ten dlouhý kolektor, šlo mi spíš o to připojení :)
A proč jen tady? No právě proto že tu jsou prognózovány ty velké intenzity, podobně tak se chystá tohle řešení i při stavbě MÚK D1 s R1, kde od Brna a na Brno budou taky dva připojovací jako na Chodově např. A vylepšené řešení odpovídající dopravním proudům se připravuje i na MÚK D11 a R1 v souvislosti s přestavbou 510ky na šestipruh... Holt jsme při stavbě 515ky zaspali dobu...
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od Standa »

MÚK R1/D5:
Přiznám se, že nechápu, proč by zrovna tahle křižovatka měla být považována za nějak mimořádně odstrašující. Jediný opravdu vážný problém vidím v malé kapacitě směru Plzeň > R1 jih, ale to se snad bude řešit v rámci nějakého plánovaného rozšiřování D5 (jak se tady někde psalo). Navíc tahle relace bude méně zatížená po dostavbě 518/519 (tranzit D5 > D11 pojede na sever) a Radlické radiály (větší část osobních aut pojede přímo na MO). Obráceně (R1 jih > Plzeň) je to také celkem luxusní a bezprůpletové. Směry R1 Sever > centrum a centrum > R1 jih se sice proplétají, ale tady by neměl jezdit žádný dálkový tranzit, takže nejde o nic tragického, zejména pokud bude nějak rozumně dostavěna i Břevnovská radiála.
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: MUK R1xR4 - design 21. stoleti

Příspěvek od mapman »

Ta křižovatka je nešťastná při jízdě od D5 na jih, a to jak z hlediska rozhledových a směrových parametrů, tak i co do počtu a vedení odbočovacích pruhů, ten zlom co se přede mnou najednou objeví v místě rozpletu směr sever vs. směr jih mě vždycky pěkně vyděsí, tam by se to dalo řešit opravdu příjemněji na to jak podstatný je to dneska směr. Ale brečíme tu opravdu nad málo podstatnými detaily v čase kdy pořád ještě nemá velká část republiky ani napojení na dálniční síť...
Odpovědět

Zpět na „Pražský okruh D0“