Navigace na okruhu
Re: Navigace na okruhu
Já bych vycházel z toho, že každý řidič, který jede někam, kde ještě nebyl se podívá před cestou na mapu. Zjistí po jakých dálnicích má jet, a taky zjistí, že okolo Prahy je nějaký okruh. Podle toho kam pojede si zjistí, zdali má na okruh sjet doleva, nebo doprava (což je ekvivalent hodinových ručiček, ale zřejmější) ve směru jízdy y dálnice ye které přijíždí. Proto by podle mě měl dostat před okruhem tuto informaci. Takže šipka doprav/doleva by možná stačila. Značení sever/jih/západ/východ je ekvivalentí, jen je potřeba si to v hlavě orotovat, nebo si to uvědomit už při pohledu do mapy. Osobně mi přijde nejvhodnější.
Myslím si, že pokud si někdo není schopen zapamatovat pár měst a čísel dálnic, tak mu nepomůže sebelepší navigační systém. Co se týče pak jazyka na cedulích, klidně česky. Buď si to budu umět přeložit, nebo holt budu muset použít trochu intuice. Lepší než luštit nějaké šílené piktogramy. Ostatně umět pár cizích slovíček není snad problém. Navigační systém by měl IMHO spíš rozhodnutí kudy jet urychlit "na sever tudy", a ne teprve vytvářet, "takže kudy vlastně do toho Berlína".
Myslím si, že pokud si někdo není schopen zapamatovat pár měst a čísel dálnic, tak mu nepomůže sebelepší navigační systém. Co se týče pak jazyka na cedulích, klidně česky. Buď si to budu umět přeložit, nebo holt budu muset použít trochu intuice. Lepší než luštit nějaké šílené piktogramy. Ostatně umět pár cizích slovíček není snad problém. Navigační systém by měl IMHO spíš rozhodnutí kudy jet urychlit "na sever tudy", a ne teprve vytvářet, "takže kudy vlastně do toho Berlína".
Re: Navigace na okruhu
samozřejmě podmínkou je, aby navigace znala live aktuální situaci: pokud se např. v cholupickém tunelu něco stane, obsluha změní proměnné značení a pošle řidiče při nájezdu na okruh opačným směrem - nevím jestli už existují taková datová propojení s navigacemi aby to obratem dalo zprávu i řidiči v autě.Mario píše:Právě kvůli těmto značením neznačením jsem si pořídil navigaci... Vzhledem k těm problémům, investovat do ní alespoň 2500 stojí za to... Ale přikláním se spíše k označení měst na těch značkách...
btw mám poměrně tragickou zkušenost s dopravním zpravodajstvím v rozhlase (Impuls, ČRO) - kdykoliv byla hlášena "čerstvá" nehoda, tak na místě už nic nebylo nebo jenom při krajnici dokončovali odtah a provozu nic nebránilo
Re: Navigace na okruhu
Copak live situaci, ono bude stačit že nebude mít ve svých mapách o nějakym okruhu ani tušáka, až ho otevřou
Re: Navigace na okruhu
Navigace přes satelity GPS je "neinteligentní", tj. satelity vysílají pouze poziční signály ale jinak nekomunikují. Ta krabička, co je v autě, ze satelitních signálů určí vaší pozici na digitální mapě. Takže nové silnice, dlouhodobé uzavírky atd se krabička dozví jen přes aktualizaci digitálních map, které má v sobě. Ta rychlá hlášení o aktuální situaci (nehody, kolony) už umí přijímat ty dražší krabičky přes radiový signál, něco jako zelená vlna, ale pořád platí to, že se zpráva o nehodě musí dostat k operátorovi a ten ji musí zadat do systému a pak teprve se může dostat k vám. Je otázka, zda tohle bude rychlejší než než běžná "zelená vlna" a jí podobná hlášení o dopravní situaci. Plně automaticky "on line" to zatím neexistuje, i když třeba některé auta už umí odeslat "emergency call" záchranným složkám při aktivaci airbagu, pořád se z toho nepozná, zda je to "jen auto ve svodidlech na krajnici", či zablokovaná dálnice napříč stojícím autem s vozíkem, zda tam poletí vrtulník ... takže přenos těchto informací přímo do GPS krabiček by byl ošidný .. asi ještě dlouho to bude chtít operátora .. a to je lidský a časový faktor
Re: Navigace na okruhu
doporucuji rozlisovat pojmy navigace a urcovani polohy - jedna se o dve rozdilne veci. v prispevku je ten princip popsan dobre, ale treba v citovane vete jsou michany hrusky a jablka.Petr M píše:Navigace přes satelity GPS je "neinteligentní", tj. satelity vysílají pouze poziční signály ale jinak nekomunikují.
Re: Navigace na okruhu
Predevsim by se melo unifikovat oznaceni okruhu. Zadny "Prazsky okruh" nebo "Mestsky okruh" ale R1 a MO. Vetsina tranzitujicich cizincu to ani neni schopna vyslovit. Uz vidim jak jedou pres Prahu a vidi na ceduli "Praz... whaaaat? the f*ck....."
Pred najezdem na R1 by mely byt promenne cedule (kvuli navadeni do "protismeru" v pripade nejake lapalie). Na nich vzdy nejdulezitejsi vzdaleny cil na R/D (vetsinou krajske mesto) a cislo R/D.
Takze BRNO 1 (nebo jeste lepe D1)
C.BUDEJOVICE 3
STRAKONICE (nebo Pisek nebo Pribram, tady tezko rict) 4
PLZEN 5
K.VARY 6
USTI N.L. 8
LIBEREC (nebo ML.BOLESLAV) 10
HR.KRALOVE 11
a budouci KOLIN 12
Ponevadz je toho hodne na jednu ceduli tak asi dve s nejakym rozestupem za sebou aby se to stihlo precist.
Priklad: Helmut z Drazdan jede do Tabora. Z mapy si zjisti, ze do Prahy dojede po D8, tam prejede na transit ring R1 a z nej sjede na D3 smer C.Budejovice. Zadnej sever/jih/vychod/zapad nebo klokvajs/antiklokvajs. Tohle 80% lidi akorat zmate...
Pred najezdem na R1 by mely byt promenne cedule (kvuli navadeni do "protismeru" v pripade nejake lapalie). Na nich vzdy nejdulezitejsi vzdaleny cil na R/D (vetsinou krajske mesto) a cislo R/D.
Takze BRNO 1 (nebo jeste lepe D1)
C.BUDEJOVICE 3
STRAKONICE (nebo Pisek nebo Pribram, tady tezko rict) 4
PLZEN 5
K.VARY 6
USTI N.L. 8
LIBEREC (nebo ML.BOLESLAV) 10
HR.KRALOVE 11
a budouci KOLIN 12
Ponevadz je toho hodne na jednu ceduli tak asi dve s nejakym rozestupem za sebou aby se to stihlo precist.
Priklad: Helmut z Drazdan jede do Tabora. Z mapy si zjisti, ze do Prahy dojede po D8, tam prejede na transit ring R1 a z nej sjede na D3 smer C.Budejovice. Zadnej sever/jih/vychod/zapad nebo klokvajs/antiklokvajs. Tohle 80% lidi akorat zmate...
Re: Navigace na okruhu
Myslím, že ty cedule tak jak jsou navržené v mém příspěvku na předchozí straně přesně tohle řeší. Akorát k tomu využívají systém hodinových ručiček jako doplňující informaci. Čísla dálnic, na která to směřuje jsou bezesporu tou nejdůležitější informací, která by tam měla být a není...
Místo Pražský okruh může být napsáno Tranzit ring, je to jedno, důležitá jsou čísla.
Místo Pražský okruh může být napsáno Tranzit ring, je to jedno, důležitá jsou čísla.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: Navigace na okruhu
Jsem určitě pro zachování slovního označení silnice - nápis "Pražský okruh (TRANZIT)" je srozumitelný pro 99 % gramotných řidičů pohybujících se na českých silnicích. Značení pouze číslem silnice by bylo při současném systému dopravního značení silnic a dálnic pro spoustu cizinců ( i našinců ) matoucí - R1 by se jim pletlo s D1. Ledaže by se R1 přečíslovalo nebo by se zároveň změnilo dopravní značení tak, aby čísla silnic na značkách byla doplněna písmenem R, resp. D, ale ani to by moc nepomohlo, protože mnohé autoatlasy se vůbec nenamáhají uvádět čísla okruhů kolem velkých měst uvádět ( schválně, z kolika map dnes zjistíte, že SOKP je R1? ). BTW tento problém je vedle absence šipky na Hamburk jedním z důvodů, proč ono Standou vychvalované značení křižovatky s A10 u Berlína při vší úctě považuji za dost tragické (před dvěma měsíci jsem měl možnost si ho vyzkoušet na vlastní kůži a následně za neustálého spílání jeho tvůrcům pěkně postát v průtahu centrem Berlína).
Značení křižovatek je podle mě nejlepší takové, které nejlíp vystihuje realitu - tzn. blíží se velká křižovatka se dvěma různými směry do vzdálených cílů, a chci-li z Prahy pokračovat po silnici číslo tolik a tolik, musím to vzít první nebo druhou doprava. Martiniho návrh to v podstatě splňuje, jenom nevím, jestli by z té první značky všichni pochopili, že budou potřebovat odbočit. Za nejvýstižnější považuji značku s dvojitou šipkou - podobnou jako na fotce níže vpravo, akorát místo pevných cílů Nákupní zóna / CHODOV by byla pro každý směr možnost zobrazit až čtyři proměnné cíle, např. BRNO D1 / PLZEŇ D5 / ÚSTÍ N. L. D8 / HR. KRÁLOVÉ D11 (omlouvám se, že jsem nenašel lepší foto). Potom by už byly piktogramy se šipkami vlastně nadbytečné, protože průměrně inteligentní člověk si snadno odvodí, že přijíždím-li z centra, dovede mě první odbočka do směru chodu hodinových ručiček atd.
http://ttnz.cz/mo/album/v/stavby/silnic ... 0.JPG.html
Značení křižovatek je podle mě nejlepší takové, které nejlíp vystihuje realitu - tzn. blíží se velká křižovatka se dvěma různými směry do vzdálených cílů, a chci-li z Prahy pokračovat po silnici číslo tolik a tolik, musím to vzít první nebo druhou doprava. Martiniho návrh to v podstatě splňuje, jenom nevím, jestli by z té první značky všichni pochopili, že budou potřebovat odbočit. Za nejvýstižnější považuji značku s dvojitou šipkou - podobnou jako na fotce níže vpravo, akorát místo pevných cílů Nákupní zóna / CHODOV by byla pro každý směr možnost zobrazit až čtyři proměnné cíle, např. BRNO D1 / PLZEŇ D5 / ÚSTÍ N. L. D8 / HR. KRÁLOVÉ D11 (omlouvám se, že jsem nenašel lepší foto). Potom by už byly piktogramy se šipkami vlastně nadbytečné, protože průměrně inteligentní člověk si snadno odvodí, že přijíždím-li z centra, dovede mě první odbočka do směru chodu hodinových ručiček atd.
http://ttnz.cz/mo/album/v/stavby/silnic ... 0.JPG.html
Naposledy upravil(a) andy dne 15.9.2009 9:14:58, celkem upraveno 1 x.
-
- Příspěvky: 749
- Registrován: 15.3.2009 1:28:45
- Bydliště: Most
Re: Navigace na okruhu
Nejlepší by bylo udělat R1 jako obří kruhovej objezd. Navigace by byla úplně jednoduchá (jeden směr) a ještě by se i ušetřilo na MÚK, protože by byly jen poloviční.
Akorát z letiště na D8 by to byla docela zajížďka, no..
Akorát z letiště na D8 by to byla docela zajížďka, no..
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63
Re: Navigace na okruhu
odkaz v tomto formátu nebude fungovat - musí být na konci ".html"
Re: Navigace na okruhu
Kasme, díky za upozornění, link opraven
Re: Navigace na okruhu
Tak se nám výstavba na 513 dostala do fáze, kdy je instalováno dopravní značení. Viz kasmeho fotky na 513 u Chopulic a 513 v Komořanech.
Já vím, nemá cenu se rozčilovat, ale zase to vypadá hrozně a nekoncepčně
Dodatková cedulka Pražský okruh je nad tou cedulí jak pěst na oko
Není dodrženo konzistentní řazení cílů v pořadí v jakém se na ně z okruhu sjíždí. Např. na 513 nahoře je Plzeň, pod ní Strakonice, pod nimi letiště. Za komořanským tunelem před MÚK s I/4 jsou na prvním místě Karlovy Vary (cíl značený jinde na okruhu sporadicky, spíše pouze před sjezdem na R6) a až pod Varami je Plzeň. Všude ve zbytku Prahy je tímto směrem značen spíše Chomutov.
Bez ohledu na další věci, které jsme tu řešili i v jiných vláknech a jejichž použití se ani nedalo čekat (označení Kreutz, označení čísla dálnice, na které leží dálkový cíl atp..) je výsledek opravdu dost tristní
Já vím, nemá cenu se rozčilovat, ale zase to vypadá hrozně a nekoncepčně
Dodatková cedulka Pražský okruh je nad tou cedulí jak pěst na oko
Není dodrženo konzistentní řazení cílů v pořadí v jakém se na ně z okruhu sjíždí. Např. na 513 nahoře je Plzeň, pod ní Strakonice, pod nimi letiště. Za komořanským tunelem před MÚK s I/4 jsou na prvním místě Karlovy Vary (cíl značený jinde na okruhu sporadicky, spíše pouze před sjezdem na R6) a až pod Varami je Plzeň. Všude ve zbytku Prahy je tímto směrem značen spíše Chomutov.
Bez ohledu na další věci, které jsme tu řešili i v jiných vláknech a jejichž použití se ani nedalo čekat (označení Kreutz, označení čísla dálnice, na které leží dálkový cíl atp..) je výsledek opravdu dost tristní
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
-
- Autor
- Příspěvky: 591
- Registrován: 25.2.2009 22:39:09
- Bydliště: D1 - km 190,45
- Kontaktovat uživatele:
Re: Navigace na okruhu
Vsak to znas sam velice dobre, na odpovednych mistech se porad ohaneji platnou legislativou atd. Pritom je jasne, ze jsou veci ktere by stalo za to novelizovat, ale nikdo na to nema vuli - vyrazi se maximalne klin klinem, jinak zadna koncepce.martini píše:Bez ohledu na další věci, které jsme tu řešili i v jiných vláknech a jejichž použití se ani nedalo čekat (označení Kreutz, označení čísla dálnice, na které leží dálkový cíl atp..) je výsledek opravdu dost tristní
A kdyz uz jsme u te legislativy (a tudiz "nemoznosti" ruznych uzitecnych veci na znaceni), tak jak do toho zapada ten privazek "Prazsky okruh"? A jak moc je tato informace v tomto tvaru uzitecna zahranicnim projizdejicim (kteri nic netusi o tom, ze kmenove h se meni na z)? A co na to Jan Tleskac?
Re: Navigace na okruhu
Na tom je nejhorší, že jsou špatně i věci, které s legislativou nemají co dělat. Třeba měnící se pořadí cílů.pavel.hrdina píše:Vsak to znas sam velice dobre, na odpovednych mistech se porad ohaneji platnou legislativou atd. Pritom je jasne, ze jsou veci ktere by stalo za to novelizovat, ale nikdo na to nema vuli - vyrazi se maximalne klin klinem, jinak zadna koncepce.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Navigace na okruhu
Přátelé je to opravdu katastrofa, hlavně ta dodatková tabulka s názvem okruhu je opravdu neskutečná kravina.
Ty cíle taky moc nechápu, ten okruh vede jen k D5 a dál už ne?
Vede na letiště, ale k R6 do KV už ne?
Na ten portál ještě něco přijde, nebo tam bude jen ten jeden panel?
Proč tam není velká návěst jako na 4704?
Ty cíle taky moc nechápu, ten okruh vede jen k D5 a dál už ne?
Vede na letiště, ale k R6 do KV už ne?
Na ten portál ještě něco přijde, nebo tam bude jen ten jeden panel?
Proč tam není velká návěst jako na 4704?
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Navigace na okruhu
http://ttnz.cz/mo/album/v/stavby/silnic ... 2.JPG.html zjevne je to jenom pulka...
Mimochodem, zajimalo by me co je na alternativnich zobrazenich toho promenneho pole...
Mimochodem, zajimalo by me co je na alternativnich zobrazenich toho promenneho pole...
Re: Navigace na okruhu
No jasně, protože je namontována jen proměnná část a cíle na odbočení budou trvalé...Stanley píše:. http://ttnz.cz/mo/album/v/stavby/silnic ... 2.JPG.html zjevne je to jenom pulka...
Re: Navigace na okruhu
Je to ošklivé, ale chtěla to tam mermomocí Praha a MD. Původně to mělo být celé černé podle nějakého holandského či belgického vzoru, hrůza.Martin z Ostravy píše:Přátelé je to opravdu katastrofa, hlavně ta dodatková tabulka s názvem okruhu je opravdu neskutečná kravina.
Ty cíle taky moc nechápu, ten okruh vede jen k D5 a dál už ne?
Vede na letiště, ale k R6 do KV už ne?
Na ten portál ještě něco přijde, nebo tam bude jen ten jeden panel?
Proč tam není velká návěst jako na 4704?
Vždyť tam Karlovy Vary máš pak na 513. 4 cíle Plzeň, Brno, Ústí a HK budou furt, tyhle další jen v blízkosti.
Re: Navigace na okruhu
Zavřený tunel.Stanley píše:Mimochodem, zajimalo by me co je na alternativnich zobrazenich toho promenneho pole...
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Navigace na okruhu
Jsem teda asi přehlédl, jsem všude viděl jen Plzeň a Strakonicehh píše: Je to ošklivé, ale chtěla to tam mermomocí Praha a MD. Původně to mělo být celé černé podle nějakého holandského či belgického vzoru, hrůza.
Vždyť tam Karlovy Vary máš pak na 513. 4 cíle Plzeň, Brno, Ústí a HK budou furt, tyhle další jen v blízkosti.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Navigace na okruhu
Jak jsem psal, ty první cedule (3x stejné - fotek je tam víc...) jsou před MÚK s Vesteckou Spojkou (Vestec stavebně Písnice - výjezd 4) od Brna
v Komořanech (výjezd 10) mizí Strakonice (budou na výjezdu) a Plzeň se posouvá jako nejbližší výjezd, nahoru přibejvaj Karlovy Vary jako další výjezd... Nemyslím si, že by to bylo úplně špatné řešení (čísla D a R u cílů být mohla)
A pro úplnost připomenu co nám visí před výjezdem 19 (Ořech, Řeporyje) směr Plzeň
CHOMUTOV
K. VARY PLZEŇ
Letiště
včetně "přilepeného" km výjezdu - tak to bude (asi) i na 512 - 514)
v Komořanech (výjezd 10) mizí Strakonice (budou na výjezdu) a Plzeň se posouvá jako nejbližší výjezd, nahoru přibejvaj Karlovy Vary jako další výjezd... Nemyslím si, že by to bylo úplně špatné řešení (čísla D a R u cílů být mohla)
A pro úplnost připomenu co nám visí před výjezdem 19 (Ořech, Řeporyje) směr Plzeň
CHOMUTOV
K. VARY PLZEŇ
Letiště
včetně "přilepeného" km výjezdu - tak to bude (asi) i na 512 - 514)
Naposledy upravil(a) kasme dne 15.2.2010 9:24:31, celkem upraveno 3 x.
Re: Navigace na okruhu
A před výjezdem 26 na R6 je toto: http://foto.ceskedalnice.cz/nase-foto/p ... /2651.htmlkasme píše:A pro úplnost připomenu co nám visí před výjezdem 19 (Ořech, Řeporyje) směr Plzeň
Takže jistou logiku to má...
Re: Navigace na okruhu
http://ttnz.cz/mo/album/v/stavby/silnic ... 1.JPG.htmlMartin z Ostravy píše:Jsem teda asi přehlédl, jsem všude viděl jen Plzeň a Strakonicehh píše: Je to ošklivé, ale chtěla to tam mermomocí Praha a MD. Původně to mělo být celé černé podle nějakého holandského či belgického vzoru, hrůza.
Vždyť tam Karlovy Vary máš pak na 513. 4 cíle Plzeň, Brno, Ústí a HK budou furt, tyhle další jen v blízkosti.
-
- Autor
- Příspěvky: 591
- Registrován: 25.2.2009 22:39:09
- Bydliště: D1 - km 190,45
- Kontaktovat uživatele:
Re: Navigace na okruhu
Tohle uz by asi chtelo nejak aktualizovat (myslim tu galerii), protoze v souvislosti se zprovoznenim R6 Praha - Pavlov uz ten modry podklad pro K. Vary nedava smysl, tam se snad jede bez preruseni po silnici pro motorova vozidla.Petr Pokorný píše:A před výjezdem 26 na R6 je toto: http://foto.ceskedalnice.cz/nase-foto/p ... /2651.html
Uz jsem tama bohuzel strasne dlouho nejel a proto nevim jak ta znacka vypada dnes (z Brna se mi to razem ocitlo na odvracene strane Prahy, dokud jsem bydlel na Brevnove, tak jsem tamtudy jezdil rutinne).
Re: Navigace na okruhu
Souhlas, že by bylo přehlednější cíle na návěstech setřídit podle vzdálenosti k příslušnému exitu. Nápis Pražský okruh podle mě vůbec není na škodu, jestli má někdo dojem, že je potřeba bojovat za jeho překlad do cizích řečí, měl by napřed svoji pozornost obrátit asi tak k tuctu jiných nápisů, které se v blízkosti silnic běžně vyskytují