[D1] MÚK Měšín (D1×II/352)
Napsal: 23.8.2010 23:20:12
V informačním systému EIA byl zveřejněn posudek k záměru Výstavba mimoúrovňové křižovatky dálnice D1 a silnice II/352 Měšín. MŽP vydalo k záměru nesouhlasné stanovisko.
MŽP píše:... takto předložený projekt ve všech variantách řešení zhorší stávající stav životního prostředí v dotčeném území a má významné negativní vlivy na hlukovou situaci území, kdy navržené řešení záměru nezajistí splnění legislativou stanovených hlukových limitů u většiny dotčené obytné zástavby, a hluková zátěž v obytné zástavbě dosahuje hodnot významných z hlediska zdravotních rizik pro obyvatelstvo.
Další důvody pro návrh nesouhlasného stanoviska:
- Předložená dokumentace je již v současné době poněkud neaktuální, neboť přepracovaná hluková studie, kvůli čemuž bylo pozastaveno zpracování posudku, byla zástupcem oznamovatele předložena až po 3 letech od tohoto požadavku. Mezitím došlo ke skutečnostem, které dokumentace nezohledňuje – schválení záměru rozšíření dálnice D1 v daném úseku na 3 jízdní pruhy v každém směru, které koliduje s řešením MÚK Měšín, navrženým v předložené dokumentaci z roku 2006.
- Je sporná potřebnost tohoto záměru, neboť podle údajů v dokumentaci je uvedeno, že reálné hodnoty dopravní intenzity na silnici II/352 budou podstatně nižší než je uvedeno v dokumentaci a že značná (patrně nadpoloviční) část vozidel z průmyslové zóny bude pro napojení na dálnici D1 a dopravu v severních směrech nadále využívat MÚK Pávov a silnici I/38.
- V období od předložení oznámení a dokumentace došlo k přehodnocení koncepčních dokumentů, ze kterých vycházel předložený záměr MÚK (opuštění koncepce silnice II/352 jako páteřní komunikace Jihlava – Žďár nad Sázavou a nezařazení Truckcentra Heroltice do souboru změn č. 4 ÚPMJ)
- Vzhledem k závažným metodickým a výpočtovým chybám jak v původní hlukové a rozptylové studii, tak v opravené hlukové a rozptylové studii (které tím většinou podhodnocují negativní vlivy) nebyly v předložené dokumentaci dostatečně správně a věrohodně vyhodnoceny nejdůležitější vlivy záměru – vlivy na hluk a vlivy na ovzduší. Z toho vyplývá, že jak rozptylová studie a hluková studie, tak i hodnocení vlivů na zdraví a zdravotních rizik, vycházející z výsledků těchto studií, může být zkresleno, a to pravděpodobně směrem k příznivějším výsledkům oproti reálně předpokládanému stavu.