D1 součástí 25. prioritního projektu TEN-T ?

Praha – Jihlava – Brno – Vyškov – Hulín – Přerov – Lipník nad Bečvou – Bělotín – Ostrava – Polsko
Odpovědět
Honza
Příspěvky: 3
Registrován: 16.4.2009 18:46:06

D1 součástí 25. prioritního projektu TEN-T ?

Příspěvek od Honza »

Ahojte...dotaz je určen už asi spíše pro odborníky nebo totální milovníky dálnic a byrokracie.

To, že je D1 součástí transevropských dopravních sítí, o tom není pochyb. Ovšem zda je součástí 30 prioritních projektů už zas tak zcela jisté není. Trasa 25. prioritního projektu (PP), jehož součástí by mohla být i D1, je definována v rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 884/2004/ES takto: Gdaňsk – Brno / Bratislava - Vídeň s tím, že trať většinou odpovídá definici panevropského koridoru VI. V průběhu zjišťování informací o D1 jsem narazil na dvě varianty trasy 25. PP. Jde mi o trasu mezi Brnem a Bělotínem (nebo Lipníkem nad Bečvou). Různé zdroje mi nabízely dvě varianty.

První variantou je trasa vedoucí přes Olomouc: Bělotín (Lipník nad Bečvou) - (R35) - Olomouc – (R46) – Brno.
Druhá trasa vede přes Přerov: Bělotín (Lipník nad Bečvou) – Přerov – Hulín – Kroměříž – Brno (části D1, které jsou nyní ve výstavbě).

Zdroje, ze kterých tyto informace čerpám, jsou dokumenty vládního a eurounijního charakteru, tedy nic, co by mělo být nedůvěryhodné.
Zásadními dokumenty, které podporují jednu nebo druhou variantu, jsou Národní strategický dokument pro Fond soudržnosti v sektoru dopravy (období 2004 – 06) a příloha dokumentu operačního programu Doprava, které podporují variantu trasy vedoucí přes Přerov.
Zásadní dokumenty podporující variantu trasy 25. PP přes Olomouc jsou mapa a dokument pojednávající o pokroku výstavby TEN-T sítí. Já jsem se přiklonil k variantě, že 25. PP je veden přes Olomouc a to na základě dotazů, které jsem zaslal na Ministerstvo dopravy ČR. Kontaktní osoby byly přinejmenším dvě a shodně mi potvrdily trasu přes Olomouc.

Jak si vysvětlit rozdílnost tras v tak důležitých dokumentech??

Já mám své vysvětlení:
Pokud by dané projekty D1 nebyly označeny jako prioritní, nemusely by být přednostně financovány a zrealizovány. Namísto těchto staveb by se podpořily jiné. Jak si vysvětlit chybné údaje v OP Doprava a dokumentu FS? Sice následující varianty jsou vysoce nepravděpodobné, ale ...:
Mohlo k tomu dojít chybami či nevědomostí pracovníků podílejících se na vytváření těchto dokumentů. Další, více dobrodružnější možností je lobby. Zakázky přeci jenom dosahují hodnot několika miliard korun. Pokud by 25. PP byl veden trasou přes Olomouc, nebylo by třeba 25. PP stavět. Tato trasa již existuje i když opravit by potřebovala celá. Dokumenty jsou dále schvalovány Evropskou komisí. Jak by bylo možné, aby si Komise nevšimla rozdílnosti tras 25. PP (přes Olomouc) a budované D1 (přes Přerov)? Vymezení trasy 25. PP je na Unijní úrovni definované takto (rozhodnutí č. 884/2004/ES): Gdaňsk – Brno / Bratislava - Vídeň s tím, že trať většinou odpovídá definici panevropského koridoru VI. Vzhledem k takto nepřesnému vymezení 25. PP se mohlo stát, že úředníci v EU potvrdili spolu s dokumenty (OP Doprava,…) i trasu 25. PP přes D1.

moje zdroje:

Prameny dvou variant trasy 25. prioritního projektu EU

Trasa Bělotín (Lipník nad Bečvou) - (R35) - Olomouc – (R46) - Brno:
1. Motorway axis Gdansk-Brno/Bratislava-Wien - v této mapě je evidentně naznačená trasa Brno-Vyškov-Olomouc-Lipník n. Bečvou. Tvar je zcela srovnatelný s dnes již existující rychlostní silnicí R46 a R35. V místě kde bychom mohli očekávat Olomouc je vidět (jako vlas) čára značící pokračující R35 směrem od Olomouce na severozápad a končící v Mohelnici. Tedy opravdu tato mapa ukazuje trasu Lipník n. Bečvou. – Olomouc – Brno. Trasa vyznačená béžovou barvou značí jiný prioritní projekt (č.23 - železniční projekt). Mapka vychází z Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 884/2004/ES ze dne 29. dubna 2004. Adresa mapy je:
http://ec.europa.eu/ten/transport/maps/ ... s/pp25.pdf

2. Implementation of the Priority Projects Progress Report – tento dokument aktualizuje průběh výstavby TEN-T sítí ke květnu 2008. Na str. 44 je vidět trasa přes Olomouc, protože v mapce je zakreslený Přerov (nečitelně) a trasa je zakreslena nad Přerovem. Proto určitě nejde o plánovanou výstavbu D1 přes Přerov, ale o R46 a R35. Adresa dokumentu je:
http://ec.europa.eu/transport/infrastru ... _may08.pdf
Adresa na stejnou mapku (lépe čitelná), která mi byla zaslána jedním z dopisovatelů z MD ČR: http://img16.imageshack.us/img16/3092/pp25g.jpg

3. Sedmidubský, Vít, 2007, Urbanismus a územní rozvoj – ročník X – číslo 3/2007, str. 35, Ministerstvo dopravy ČR. Na str. 35 je mapka sítí TEN-T v ČR a na ní jsou zvýrazněné prioritní projekty. Evidentně prioritním projektem je trasa: Mikulov – Brno Vyškov - Olomouc - Bělotín - Český Těšín. Adresa dokumentu je:
http://www.uur.cz/images/publikace/uur/ ... hlavni.pdf


Trasa Bělotín (Lipník nad Bečvou) – Přerov – Hulín – Kroměříž – Brno (D1):
1. Národní strategický dokument pro Fond soudržnosti v sektoru dopravy (období 2004 – 06), Ministerstvo dopravy, 2004. V tomto dokumentu je na str. 48 vymezen 25. projekt přesněji a především slovně. O dvě stránky níže je mapka TEN-T sítí na území ČR, která ale o prioritních projektech nic neříká. Adresa dokumentu je:
http://www.strukturalni-fondy.cz/CMSPag ... 3b283d6269

2. Operační program Doprava na léta 2007-2013 – přílohy, 2007. Tři stavby na D1 ve směru Přerov jsou na str. 3 považovány za 25. prioritní projekt EU. Adresa dokumentu je:
http://www.strukturalni-fondy.cz/CMSPag ... 83fed5b87e

3. Národní strategie pro Fond soudržnosti - Sektor dopravy, str. 9, taktéž. Adresa dokumentu je:
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/7A1D0A5 ... lnicfs.pdf
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: D1 součástí 25. prioritního projektu TEN-T ?

Příspěvek od JirkaS »

Z toho, co se v tomto fóru již kdysi diskutovalo, si myslím, že zmatky jsou dány rozdílem preferencí na úrovni vlády a EU. Podle mě je v současnosti koridor definován po R48-D1-R35-R46-D1, tedy v trase Český Těšín-Bělotín-Lipník-Olomouc-Vyškov-Brno a dál Bratislava/Vídeň.
Politickou prioritou vlády bylo vybudování D47. Proto v současné fázi výstavby je z peněz EU financována R48, zatímco D1 (D47) v úseku Bělotín-Ostrava je financována pouze ze státních peněz.
V úseku Lipník-Brno se počítá s dostavbou D1 a tím může dojít k přetrasování koridoru TEN do její stopy. V uvedených dokumentech vidím návrhy na spolufinancování, nikoliv konečné rozhodnutí. Bylo by tedy dobré zjistit, zda již vybudované části D1 v úseku Vyškov - Kroměříž byly financovány z evropských zdrojů, nebo k tomu nakonec nedošlo. Pokud byly použity evropské zdroje pro výstavbu koridorů, muselo by to být zdůvodněno právě odklonem trasy.
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: D1 součástí 25. prioritního projektu TEN-T ?

Příspěvek od mapman »

Delší čas jsem věnoval studování zmíněných TEN-T koridorů a hlavně díky svému zaměření těch konkrétních map a jejich porovnání s textem a dospěl jsem k jedinému a velmi jednoduchému závěru:

Mapy TEN-T zobrazují vedení těchto koridorů velmi často po STÁVAJÍCÍCH komunikacích a nezohledňují plánované trasy koridorů. Neplatí to vždy nicméně asi velmi záleží na tom, jaké podklady poskytly naše úřady pro zpracování těchto dokumentů. Všiml jsem si toho jak na trasách silničních, tak na těch železničních.

Při hodnocení tohoto tématu bych osobně vycházel z toho co je v OP Doprava a NSD. To že někdo na ministerstvu se přikloní k trasování přes Olomouc (zejména podle mapy) je ze současného pohledu možná správně, ale určitě tomu tak není výhledově, moje argumenty jsou následující:

- D1 je definována od Brna až do Polska jako základní páteřní komunikace mezinárodního charakteru, a pro dálkovou dopravu je primárně určena právě ona.
- R35 je důležitým tahem celostátního charakteru s mezinárodním významem
- R46 je vnitrostátní spojnicí regionálního charakteru jejímž hlavním účelem (do budoucna, dosud supluje roli tranzitní) je propojit Brněnský a Olomoucký region.

Navíc většina dokumentů kde jsou textové zmínky o 25ce mluví o D1. Čili mapy bych v tomto případě nebral jako směrodatné ale pouze jako hrubě schematické, protože takový je jejich účel a klíčové je slovní vymezení, EU stanovuje pouze klíčové uzly, kterými se tyto projekty definují. Za sebe tedy říkám, že bych preferoval trasování 25. prioritního projektu přes D1, konkrétně po úsecích Bělotín - Lipník n.B. - Přerov - Hulín - Kroměříž - Vyškov - Brno a dále na jih po R52, čili i po stavbách 5204-5206 mezi Pohořelicemi a hranicemi u Mikulova. Vedení této prioritní osy na Ostravsku je už trošku jiná pohádka a na trochu delší rozepisování.

25ka má pak i svoji druhou větev a to je trasování přes Slovensko. Do tohoto projektu jsou pak řazeny stavby na polské S1 (Pyrzowice - Bielsko-Biala), S69 (Bielsko-Biala - Zwardoń(SK)), slovenská D3 (Skalité(PL) - Žilina) a D1 (Žilina - Bratislava)
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: D1 součástí 25. prioritního projektu TEN-T ?

Příspěvek od martini »

Myslím, že jste těmi dvěmi příspěvky téma poměrně vyčerpali :-)
Jsem osobně toho názoru, že se musí jednat o živé dokumenty, které lze změnit dle potřeby. Hlavně tam, kde není cílový stav, který si určuje republika. Není přeci možné, aby o tom, kudy si přes své území povedeme tranzitní komunikaci rozhodovala EU. Myslím, že trasování tak jak je v inkriminovaném úseku navrženo bude po D1 rozhodně po její dostavbě. V současné chvíli je to důležité hlavně z hlediska usnadnění obhájení zařazení staveb mezi Lipníkem a Hulínem pro zařazení do OPD a to se stalo, takže situace je dobrá.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Odpovědět

Zpět na „D1“