0310 Úsilné - Hodějovice - Třebonín (obchvat Č. Budějovic)
0310 Úsilné - Hodějovice - Třebonín (obchvat Č. Budějovic)
Na Deníku se objevila nepříliš kvalitní verze videa z konečně schválené varianty obchvatu ČB, kdy byla kompletně změněna jeho nivelita a místo dlouhých estakád budou zářezy a jeden kilometorvý tunel. Obchvat ČB má rezervu na 3 pruhy, tedy alespoň v územním plánu města. Co je však důležité je, že dle té vizualizace se tunel připraví rovnou jako třípruhový, vzhledem k tomu, že před i za ním je MÚK a tak vlastně připojovací/odpojovací pruhy těchto dvou MÚK budou průběžné přes tunel. Kéž by to tak bylo.
Odkaz na video upraveného obchvatu ČB
Odkaz na video upraveného obchvatu ČB
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: 0310 - obchvat Českých Budějovic
Snad ta rezerva po celém useku na 3+3 projde a hloubený tunel se udělá rovnou na 3+3, spíš by mě zajímalo jak to bude s realizací, někde se píše 2011 až 2014 a někde zase 2014 a dál...... Pevně doufám že bude první varianta 2011 až 2014.
Nemáte někdo info jak to vypadá s financováním a PPP na zbylým úseku D3 v jihočeském kraji ?
Nemáte někdo info jak to vypadá s financováním a PPP na zbylým úseku D3 v jihočeském kraji ?
Re: 0310 - obchvat Českých Budějovic
Abych se přiznal, tak já tam teda rezervu na 3 pruhy nevidím. Dokonce bych ji považoval za zbytečnou, stejně jako "rezervu" na obchvatu Plzně.
Co tam ale vidím je velmi obsáhlý popis Zanádražní komunikace, který má dokonce 6 etap (!). Tak trochu to na mě působí, že to celé bude stavět stát jako daň za to, že tam může vést D3, ale třeba se pletu....
Co tam ale vidím je velmi obsáhlý popis Zanádražní komunikace, který má dokonce 6 etap (!). Tak trochu to na mě působí, že to celé bude stavět stát jako daň za to, že tam může vést D3, ale třeba se pletu....
Re: 0310 - obchvat Českých Budějovic
Ze stránek města České Budějovice:
Dálnice se blíží k Budějovicím
Výstavba dálnice D3 letos opět pokročí, na jaře a v létě budou podle informací Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) zahájeny další stavby v úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí. Na setkání starostů obcí podél trasy dálnice, které se konalo na českobudějovické radnici 16. března, též ředitelství představilo vizualizaci úseku 0310/I Úsilné-Hodějovice, který tvoří obchvat Českých Budějovic.
„V úseku 0310/I došlo na základě požadavku města České Budějovice a dalších obcí a po jednání na ministerstvu dopravy k přepracování dokumentace pro územní řízení,“ potvrdil ředitel českobudějovické správy ŘSD Josef Pešl, že dálnice kolem města povede z valné části zahloubená pod úrovní terénu a kolem Dobré Vody v tunelu.
„Jsme velice rádi, že dálnice bude mít šetrnější podobu. Koneckonců naše požadavky nebyly žádné nadstandardní výmysly, ale jen přirozená snaha ochránit obyvatele města a okolních obcí před zátěží s dálnicí spojenou,“ poznamenal primátor Juraj Thoma.
Navíc ŘSD převezme i projekt tzv. zanádražní komunikace, která bude sloužit jako přivaděč na dálnici a také jako nutná objízdná trasa pro kilometrový tunel u Dobré Vody. „Vyjasnilo se tak financování této nesmírně důležité silnice za téměř dvě miliardy korun – její financování by prostě nebylo v silách města,“ doplnil náměstek primátora pro investice František Jelen.
ŘSD předpokládá, že územní rozhodnutí na výstavbu úseku 0310/I Úsilné-Hodějovice získá do konce letošního roku. Majetkové vypořádání potřebných pozemků by mělo být hotovo v roce 2011, samotná výstavba by měla proběhnout do roku 2014.
V úseku Tábor-Veselí nad Lužnicí se již staví most přes rybník Koberný, v dubnu ŘSD zahájí stavbu výstavbu šestnáctikilometrového úseku dálnice mezi Táborem a Soběslaví, v červnu se začne stavět most přes Černovický potok, úsek mezi Soběslaví a Veselím a také most přes Lužnici. Do stavby dálnice též byla zahrnuta rekonstrukce části obchvatu Tábora. Celý tento úsek by měl být v provozu v roce 2011.
Naposledy upravil: Brabec Milan
Naposledy upraveno: 17.3.2009
Dálnice se blíží k Budějovicím
Výstavba dálnice D3 letos opět pokročí, na jaře a v létě budou podle informací Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) zahájeny další stavby v úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí. Na setkání starostů obcí podél trasy dálnice, které se konalo na českobudějovické radnici 16. března, též ředitelství představilo vizualizaci úseku 0310/I Úsilné-Hodějovice, který tvoří obchvat Českých Budějovic.
„V úseku 0310/I došlo na základě požadavku města České Budějovice a dalších obcí a po jednání na ministerstvu dopravy k přepracování dokumentace pro územní řízení,“ potvrdil ředitel českobudějovické správy ŘSD Josef Pešl, že dálnice kolem města povede z valné části zahloubená pod úrovní terénu a kolem Dobré Vody v tunelu.
„Jsme velice rádi, že dálnice bude mít šetrnější podobu. Koneckonců naše požadavky nebyly žádné nadstandardní výmysly, ale jen přirozená snaha ochránit obyvatele města a okolních obcí před zátěží s dálnicí spojenou,“ poznamenal primátor Juraj Thoma.
Navíc ŘSD převezme i projekt tzv. zanádražní komunikace, která bude sloužit jako přivaděč na dálnici a také jako nutná objízdná trasa pro kilometrový tunel u Dobré Vody. „Vyjasnilo se tak financování této nesmírně důležité silnice za téměř dvě miliardy korun – její financování by prostě nebylo v silách města,“ doplnil náměstek primátora pro investice František Jelen.
ŘSD předpokládá, že územní rozhodnutí na výstavbu úseku 0310/I Úsilné-Hodějovice získá do konce letošního roku. Majetkové vypořádání potřebných pozemků by mělo být hotovo v roce 2011, samotná výstavba by měla proběhnout do roku 2014.
V úseku Tábor-Veselí nad Lužnicí se již staví most přes rybník Koberný, v dubnu ŘSD zahájí stavbu výstavbu šestnáctikilometrového úseku dálnice mezi Táborem a Soběslaví, v červnu se začne stavět most přes Černovický potok, úsek mezi Soběslaví a Veselím a také most přes Lužnici. Do stavby dálnice též byla zahrnuta rekonstrukce části obchvatu Tábora. Celý tento úsek by měl být v provozu v roce 2011.
Naposledy upravil: Brabec Milan
Naposledy upraveno: 17.3.2009
Re: 0310 - obchvat Českých Budějovic
Petře, měl jsem namysli tento tunel:
Tam to skutečně i na videu vypadá, že situace bude tak jak jsem psal, vzhledem k tomu, že před i za tunelem je hned MÚK, tak připojovací pruh před tunelem v něm bude průběžný a následně se stane odpojovacím pro MÚk za tunelem a opačně.
Podle mne žádná rezerva není zbytečná, max. zůstane dlouho nevyužitá, ale je dobré s rozšíření v okolí krajských měst počítat. U Plzně také pravděpodobně žádné rozšíření v nejbližších 15 letech nebude potřeba, ale...
Jakmile budu mít nějaké nové zveřejnitelné informace o PPP D3, rozhodně se podělím.
Tam to skutečně i na videu vypadá, že situace bude tak jak jsem psal, vzhledem k tomu, že před i za tunelem je hned MÚK, tak připojovací pruh před tunelem v něm bude průběžný a následně se stane odpojovacím pro MÚk za tunelem a opačně.
Podle mne žádná rezerva není zbytečná, max. zůstane dlouho nevyužitá, ale je dobré s rozšíření v okolí krajských měst počítat. U Plzně také pravděpodobně žádné rozšíření v nejbližších 15 letech nebude potřeba, ale...
Jakmile budu mít nějaké nové zveřejnitelné informace o PPP D3, rozhodně se podělím.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: 0310 - obchvat Českých Budějovic
to Petr Pokorný: Díky za tip na zajímavý materiál o projektu Zanádražní komunikace v ČB. A opravdu to tak působí... je to kompenzace za to, že se D3 vyjde vstříc na městské i krajské úrovni. Slyšel jsem názor, že je to vlastně dobrý tip pro města jako Trutnov v souvislosti s D11, Děčín s D8 (tam se to asi definitivně propáslo), Přerov, Pardubice, atp. Tyto města spojuje to, že v jejich blízkosti se v dohledné době a v relativní blízkosti objeví stavba D/R, a také to, že sami potřebují investici do infrastruktury, na kterou hodně dlouho nebudou mít prostředky. Takže se nabízí řešení "my vám nebudeme házet klacky pod nohy" a s investicí R/D se sveze stavba, která se sveze s daleko větší investicí. A navíc se to zlevní o evropské peníze.
A ja pokládám lehce provokativní otázku... A je to vlastně špatně? Není lepší, když se tímto (byť tak trošku českým) způsobem dostane na investice v místech, kde jsou jednak dost potřeba a by bez toho nevznikly? Co vy na to?
A ja pokládám lehce provokativní otázku... A je to vlastně špatně? Není lepší, když se tímto (byť tak trošku českým) způsobem dostane na investice v místech, kde jsou jednak dost potřeba a by bez toho nevznikly? Co vy na to?
Re: 0310 - obchvat Českých Budějovic
Dobré to určitě je, stejně jako D47 měla spoustu podmiňujících navazujících staveb. Dělá se to teď celkem běžně, ale pak se nesmíme divit, když nás 1 km "dálnice" vychází holt o něco dráž než jinde, když k tomu stavíme ještě 0,5 km přeložky.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: 0310 - obchvat Českých Budějovic
Jen na zmiňované D47 jich je několik a né zrovna krátké.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Centrum dopravních informačních systémů
Re: 0310 - obchvat Českých Budějovic
Jo ale ty všechny ostravské stavby jsou solo stavby, které se do ceny 1 km nepočítají;)martini píše:Dobré to určitě je, stejně jako D47 měla spoustu podmiňujících navazujících staveb. Dělá se to teď celkem běžně, ale pak se nesmíme divit, když nás 1 km "dálnice" vychází holt o něco dráž než jinde, když k tomu stavíme ještě 0,5 km přeložky.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: 0310 - obchvat Českých Budějovic
Bylo to myšleno trochu sarkasticky
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: 0310 - obchvat Českých Budějovic
Tunel jako podmínka města za více než 1,4 mld. navíc oproti původní variantě znamená, že to čas výstavby kvůli nedostatku peněz posune o dost let. A pokud stát slíbí spolu s tím stavět i Zanádražní komunikaci za další 2 mld., pak jsme téměř v nekonečnu. Jde o tunel v údolí, v místě Dobrovodského potoka, pro ochránění lokalit s nově postavenými RD vlivných lidí. Ne pod nějakou horou.
ÚR do konce roku 2009? otevření 2014? kolik už takových termínů bylo? Já si vzpomínám na rok 1998
Problém s objížďkou při pravidelném uzavírání tunelu si nikdo nedokáže v krajském městě představit. Jde o čtyřpruhový tunel (2+2), v tunelu se (myslím) z důvodu bezpečnosti nemohou měnit počty pruhů. Ta fotka z vizualizace je jižní portál u MÚK Pohůrka.
ÚR do konce roku 2009? otevření 2014? kolik už takových termínů bylo? Já si vzpomínám na rok 1998
Problém s objížďkou při pravidelném uzavírání tunelu si nikdo nedokáže v krajském městě představit. Jde o čtyřpruhový tunel (2+2), v tunelu se (myslím) z důvodu bezpečnosti nemohou měnit počty pruhů. Ta fotka z vizualizace je jižní portál u MÚK Pohůrka.
Re: 0310 Úsilné - Hodějovice (obchvat Českých Budějovic)
Stát Zanádražní komunikaci ani přivaděče k D3 platit nebude. Do ambiciózního projektu Zanádražní komunikace se pustí město, viz článek na ČT24.cz
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: 0310 - obchvat Českých Budějovic
Na D8 se při uzavírce provoz převádí do protisměru 1+1,tak nevím,proč by to nešlo tadyNystrom píše:Tunel jako podmínka města za více než 1,4 mld. navíc oproti původní variantě znamená, že to čas výstavby kvůli nedostatku peněz posune o dost let. A pokud stát slíbí spolu s tím stavět i Zanádražní komunikaci za další 2 mld., pak jsme téměř v nekonečnu. Jde o tunel v údolí, v místě Dobrovodského potoka, pro ochránění lokalit s nově postavenými RD vlivných lidí. Ne pod nějakou horou.
ÚR do konce roku 2009? otevření 2014? kolik už takových termínů bylo? Já si vzpomínám na rok 1998
Problém s objížďkou při pravidelném uzavírání tunelu si nikdo nedokáže v krajském městě představit. Jde o čtyřpruhový tunel (2+2), v tunelu se (myslím) z důvodu bezpečnosti nemohou měnit počty pruhů. Ta fotka z vizualizace je jižní portál u MÚK Pohůrka.
Re: 0310 Úsilné - Hodějovice (obchvat Českých Budějovic)
Ministr na ČT v Máte slovo: obchvat D3 u ČB by stál 12 až 14 mld (tak to nevím jaký úsek, asi Veselí - N.Hodějovice ??) a z toho tunel 2mld. Pokud někdo nepřijde s jiným řešením, obchvat stavět nebudeme!!! A je to tady. Konečně to někdo řekl nahlas. Na konci volebního období, kdy politici bojovali za tunel.
Re: 0310 Úsilné - Hodějovice (obchvat Českých Budějovic)
Spíš půjde o úsek Borek - Krasejovka, a to včetně všech etap zanádražní komunikace, kterou se město snaží schovat pod D3, aby to nemuselo platit (viz vizualizace 0310-I Úsilné – Hodějovice)Nystrom píše:Ministr na ČT v Máte slovo: obchvat D3 u ČB by stál 12 až 14 mld (tak to nevím jaký úsek, asi Veselí - N.Hodějovice ??) a z toho tunel 2mld.
Re: 0310 Úsilné - Hodějovice (obchvat Českých Budějovic)
Tak a teď znova budeme řešit vedení po estakádě místo v tunelu. To už tu před pár lety bylo. Zanádražní v té orientační částce schovaná je, ale rozhodnutí je už dávno, že MD nic z toho platit nebude. Otázka je projednatelnost již jednou zamítnuté varianty. Ale třeba město vyměkne, když se jim řekne buď a nebo. Nejhorší je to ode zdi ke zdi ta rozhodnutí.
Hlavně by mne zajímalo, jestli někdo dostal nějaký pokyn, co má vlastně dělat, když zase ministr něco vyžbleptl do novin. Spíš si myslím, že ne
Hlavně by mne zajímalo, jestli někdo dostal nějaký pokyn, co má vlastně dělat, když zase ministr něco vyžbleptl do novin. Spíš si myslím, že ne
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: 0310 Úsilné - Hodějovice (obchvat Českých Budějovic)
Mám dojem, že se čeká na výsledky voleb, zda a jak se to v ČB změní. A na zvolení taktického postupu, jak to novému vedení (bude-li) podat stravitelně. Stačí jen vyndat ze šuplíku a oprášit tu estakádu a máme ušetříno Podle mého je potřeba tu 310 ukončit na MÚK Roudné a převést provoz po jižní tangentě na stávající I/3 k Boršovu. Směr jih až někdy v budoucnu.
Re: 0310 Úsilné - Hodějovice (obchvat Českých Budějovic)
No (nejen v dnesni dobe) je lepsi vrabec v hrsti, nezli holub na strese...predstava dalnice v useku Tabor CB (i kdyby v useku Veseli n/L - CB pouze v 1/2 profilu) me prijde krasna...uz aby to bylo
Re: 0310 Úsilné - Hodějovice (obchvat Českých Budějovic)
to Nystrom: no to sice jo, ale ono vedení od Roudného kolem Vidova, Plavu ke Krasejovce vede v "pohodovém" prostředí (bez velkých objemů přesunutých zemin, žádné tunely a mosty). Braňme se takovýmto provizoriím (ukončení u Roudného), dopadne to tak, že "dočasně" to zasekne na 20 let....
Re: 0310 Úsilné - Hodějovice (obchvat Českých Budějovic)
Já vím, provizorium je nad Borkem už taky dost dlouho Já se zase bojím, že délka a hlavně cena celého úseku Borek/Úsilné - Krasejovka/či Dolní Třebonín povede k neustálému oddalování. Budějce potřebují obchvat, který může končit na jižní tangentě, ne až u Krasejovky. Ale je to věc názoru. Jenom to chce nepřešlapovat na místě a rozhodnout, jak dál. Cesta tunelem ale asi nevede.
Re: 0310 Úsilné - Hodějovice (obchvat Českých Budějovic)
No, uznávám, že to opravdu může vést k neustálému oddalování. Možná máte pravdu... napojení na jižní tangentu povede k natolik konfliktní situaci, kdy se peníze na dodělání úsek Roudné - Krasejovka posléze najdou.
Souhlas, tunelem cesta nevede...
Souhlas, tunelem cesta nevede...
Re: 0310 Úsilné - Hodějovice (obchvat Českých Budějovic)
To zní hodně rozumně. Najdu někde trasu té Jižní tangenty? Jaksi se mi nikde nedaří najít nic konkrétního, a to ani v územním plánu.Nystrom píše:...Podle mého je potřeba tu 310 ukončit na MÚK Roudné a převést provoz po jižní tangentě na stávající I/3 k Boršovu. Směr jih až někdy v budoucnu.
Re: 0310 Úsilné - Hodějovice (obchvat Českých Budějovic)
to Petr Pokorný: Petře, též jsem neúspěšně hledal. Nicméně dlev informací získaných z občasných článků v městských novinách, či informací od místních stavebních inženýrů. Trasa vypadá asi takto: http://www.mapy.cz/#mm=ZTtTcP@dm=133112 ... 32160@z=11
Jedná se o prodloužení Strakonické přes bývalá kasárna, rozšíření ulice Milady Horákové až ke křižovatce s Branišovskou, dále pak v nové trase za parkem Stromovka ke kruhovému objezdu Litvínovice. Peážně po stávající I/3 až do Plané, kde na MÚK odbočka východním směrem k novému mostu přes Vltavu a dále klikatě mezi Roudným a Novým Roudným k budoucí D3 MÚK Roudné.
Kdo to tam zná, tak může tušit, co by se dělo, pokud výš uvedená postupná varianta nastala. Takže: 1) nakonci této desetiletky se dostaví D3 v uceleném tělese od hranice StČ/JČ až na MÚK Roudné.
2) ke stejnému termínu bude postavena Jižní tangenta, alespoň v úseku MÚK Roudné - MÚK I/3 Planá.
3) R4 se povážlivě plní již dnes. Vzhledem k tomu, že na R4 peníze nepůjdou, nelze očekávat žádné nové (dlouhé) úseky
4) D3 se stane atraktivní, díky dlouhému úseku v JČ a navíc bude pro tranzit takřka úplně plnit roli obchvatu věčně zacpaných Budějc.
5) konec D3 na MÚK bude způsobovat kolony na D3 ve směru od Prahy
6) to nejlepší nakonec: hustota dopravy mezi Roudným a Plavem bude katastrofální, velmi brzo kapacitně nebude stačit (já dokonce soudím, že stačit nebude při zprovoznění).
Tedy, Jižní tangenta je důležitá a prospěšná stavba. Nejsem proti této variantě proto, že by mi vedla za barákem (btw: to mi povede budoucí D3 asi 1200m před Krasejovkou), ale proto, že díky snaze "co-možná-nejrychleji" alespoň něco postavit, vytvoří se šílený paskvil. Je-li to ovšem ďábelský plán, jak uměle vytvořit krizovou situaci, které skrze prostesty "á la Chlumec n. C" dosáhne urychlené výstavby, pak smekám klobouk.....
Jedná se o prodloužení Strakonické přes bývalá kasárna, rozšíření ulice Milady Horákové až ke křižovatce s Branišovskou, dále pak v nové trase za parkem Stromovka ke kruhovému objezdu Litvínovice. Peážně po stávající I/3 až do Plané, kde na MÚK odbočka východním směrem k novému mostu přes Vltavu a dále klikatě mezi Roudným a Novým Roudným k budoucí D3 MÚK Roudné.
Kdo to tam zná, tak může tušit, co by se dělo, pokud výš uvedená postupná varianta nastala. Takže: 1) nakonci této desetiletky se dostaví D3 v uceleném tělese od hranice StČ/JČ až na MÚK Roudné.
2) ke stejnému termínu bude postavena Jižní tangenta, alespoň v úseku MÚK Roudné - MÚK I/3 Planá.
3) R4 se povážlivě plní již dnes. Vzhledem k tomu, že na R4 peníze nepůjdou, nelze očekávat žádné nové (dlouhé) úseky
4) D3 se stane atraktivní, díky dlouhému úseku v JČ a navíc bude pro tranzit takřka úplně plnit roli obchvatu věčně zacpaných Budějc.
5) konec D3 na MÚK bude způsobovat kolony na D3 ve směru od Prahy
6) to nejlepší nakonec: hustota dopravy mezi Roudným a Plavem bude katastrofální, velmi brzo kapacitně nebude stačit (já dokonce soudím, že stačit nebude při zprovoznění).
Tedy, Jižní tangenta je důležitá a prospěšná stavba. Nejsem proti této variantě proto, že by mi vedla za barákem (btw: to mi povede budoucí D3 asi 1200m před Krasejovkou), ale proto, že díky snaze "co-možná-nejrychleji" alespoň něco postavit, vytvoří se šílený paskvil. Je-li to ovšem ďábelský plán, jak uměle vytvořit krizovou situaci, které skrze prostesty "á la Chlumec n. C" dosáhne urychlené výstavby, pak smekám klobouk.....
Re: 0310 Úsilné - Hodějovice (obchvat Českých Budějovic)
Je to trochu jinak: od Strakonické po Litvínovickou za Stromovkou to platí, ale je to západní komunikace pro obsluhu sídlišť, dále to má jít z rondelu Litvínovice přes řeku kolem nemocnice a papíren (dvě jednosměrky) na Lidickou a v souběhu s tratí - jižně do Mladého a na Zánadražní a k D3 MÚK Pohůrka - to je tzv. "jižní spojka" s níž loni přišlo IKPCE.
Ale jižní tangenta jde od MÚK Roudné po I/3 Boršov jižně mostu přes Vltavu - tzn. jižněji, pod Vidovem a mezi řekou a Včelnou (ne nový most a ne do MÚK Planá). Je to v rozpracovaných ZÚR Jč kraje na webu kraje.
Michal: kéž by 1) a 2), souhlas 3) a 4) nesouhlas 5) a 6) Ta délka Úsilné - Třebonín je strašná, není to celé obchvat Budějovic. Horší je varianta, že vše bude na konci desetiletí sjíždět pořád na Borku nebo u Úsilného a cpát se přes město.
Ale jižní tangenta jde od MÚK Roudné po I/3 Boršov jižně mostu přes Vltavu - tzn. jižněji, pod Vidovem a mezi řekou a Včelnou (ne nový most a ne do MÚK Planá). Je to v rozpracovaných ZÚR Jč kraje na webu kraje.
Michal: kéž by 1) a 2), souhlas 3) a 4) nesouhlas 5) a 6) Ta délka Úsilné - Třebonín je strašná, není to celé obchvat Budějovic. Horší je varianta, že vše bude na konci desetiletí sjíždět pořád na Borku nebo u Úsilného a cpát se přes město.
Re: 0310 Úsilné - Hodějovice (obchvat Českých Budějovic)
Tady je něco k tématu včetně mapky:
http://www.c-budejovice.cz/cz/zivotni-p ... -ipod.aspx
http://www.c-budejovice.cz/cz/zivotni-p ... -ipod.aspx