Právě je 19.12.2018 13:30:30




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 
 Transformace ŘSD 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 3208
Bydliště: Kladno
Příspěvek Transformace ŘSD
Ministerstvo dopravy zaslalo návrh na transformaci ŘSD do meziresortního připomínkového řízení. Celý materiál je k dispozici ke stažení na stránkách Hospodářské komory.

Cílem záměru je založit nový státní podnik, který by měl ve správě páteřní síť pozemních komunikací (D+R) a od roku 2014/2015 by zajišťoval i novou výstavbu realizovanou v rámci OPD 2. Za tímto účelem by tento státní podnik měl získat příjmy z mýta a dálničních známek. Z těchto prostředků by zajišťoval provoz, údržbu a opravy páteřní sítě a z volných prostředků + OPD 2 by zajišťoval další rozvoj. Jako doplňkový zdroj pro kofinancování EU prostředků by mohl státní podnik využívat cizí zdroje. Celý projekt je zároveň konstruován tak, aby se dluhy státního podniku nezapočítávaly jako státní dluh. Fungovalo by to tedy obdobně jako např. ČEZ, také státní, a jeho dluhy nejsou počítány jako dluh státu...

_________________
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!


2.12.2012 18:07:30
Profil
 

Příspěvky: 2530
Příspěvek Re: Transformace ŘSD
martini píše:
Fungovalo by to tedy obdobně jako např. ČEZ, také státní, a jeho dluhy nejsou počítány jako dluh státu...
Nebo taky ČD a další. Podle mě to k ničemu dobrému nepovede, jen bude do hospodaření ŘSD ještě míň vidět a přibudou místa pro zasloužilé v dozorčí radě. A v souvislosti s dluhy v Evropě jsem zvědavý, kdy se výpočet státního dluhu bude muset změnit.


2.12.2012 20:16:09
Profil
 

Příspěvky: 178
Příspěvek Re: Transformace ŘSD
martini píše:
Celý projekt je zároveň konstruován tak, aby se dluhy státního podniku nezapočítávaly jako státní dluh. Fungovalo by to tedy obdobně jako např. ČEZ, také státní, a jeho dluhy nejsou počítány jako dluh státu...


Porovnání s ČEZ je úplně mimo. Zaprvé, ČEZ je státem vlastněný jen zčásti (i když majoritně). Zadruhé, ČEZ je normální firma, která vydělává prodejem svých produktů a služeb, a proto, jako každá firma, je financovaná vlastním jměním a dluhopisy. A za třetí, tím, že je firma oddělená od hospodaření státu, tak stát říká, že (alespoň hypoteticky) v případě, kdy ČEZ zkrachuje, tak věřitelé se mohou uspokojit pouze ze zůstatkového majetku firmy. To, že se dluhopisy ČEZu nezapočítávají do vládního dluhu, dává smysl, protože jsou kryté právě budoucími příjmy firmy.

U ŘSD je ale situace naprosto jiná. ŘSD negeneruje žádné příjmy, ani to není jeho smyslem. Pouze spravuje majetek, který patří státu. Jak by taková firma asi emitovala dluhopisy? Jedině tak, že by se za ně zaručil stát, protože ŘSD je nemá čím krýt, takže by takové firmě nikdo nepůjčil. Jenže potom se jedná o státní dluh, protože jediný způsob, jak tyto dluhopisy mohou být splaceny, je, že stát tyto peníze ŘSD poskytne - a takové peníze mohou přijít pouze z daní skrz státní rozpočet.

Souhlasím s Jirkou, že takový návrh je ekonomicky zcela nesmyslný a z hlediska průhlednosti státního hospodaření dokonce nebezpečný.


2.12.2012 21:44:38
Profil
 

Příspěvky: 2201
Příspěvek Re: Transformace ŘSD
pinus píše:
Souhlasím s Jirkou, že takový návrh je ekonomicky zcela nesmyslný a z hlediska průhlednosti státního hospodaření dokonce nebezpečný.

A proto je dělán. Má to jen zakrýt dluhy. Mýto a dálniční známky sotva pokryjou údržbu. Na rozvoj si bude muset půjčit. A po pár letech se bude muset sanovat, jako je to jinde v evropě.


3.12.2012 8:25:52
Profil
VIP

Příspěvky: 3208
Bydliště: Kladno
Příspěvek Re: Transformace ŘSD
Pokud ke všemu apriori přistupujeme negativně, máte samozřejmě pravdu, ale právě přiznáním příjmů z mýta a dálničních známek by ta firma vlastně taky byla soběstačná a poskytovala by za úplatu služby. Alespoň tak tedy tu filozofii chápu, proto i to srovnání s ČEZem.

_________________
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!


3.12.2012 11:34:19
Profil
 

Příspěvky: 3387
Příspěvek Re: Transformace ŘSD
Tak srovnání s ČEZem kulhá už v tom, že ČEZ je akciová společnost s majoritním podílem státu. Státní podnik je jiná právní forma. Státní podnik je např. Lesy ČR, Budvar.

Kdo bude spravovat nezpoplatněné silnice první třídy? Pro ty bude furt existovat příspěvková organizace státu?


3.12.2012 12:18:13
Profil
 

Příspěvky: 1348
Bydliště: F-M - Praha
Příspěvek Re: Transformace ŘSD
Taky tomu moc nerozumím... Píše se o D a R. Přitom R zaniká a bude to fakticky I.třída. Zde bude rozpor v první třídě, kde bude část zpoplatněna a část ne. ŘSD by se mohlo zaměřit pouze na ty zpoplatněné úseky a na ty nezpoplatněné kdo? Finanční krytí bude z dálničních známek a mýta, kdo bude moct změnit cenu? Předpokládám, že asi ŘSD...
Nevím co by se stalo, kdyby od státu nedostali nějaký balík (pro výstavbu a údržbu) + by se vystrali peníze z EU. To ta firma asi zkrachuje.

_________________
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Peugeot 206


3.12.2012 17:21:09
Profil
 

Příspěvky: 178
Příspěvek Re: Transformace ŘSD
martini píše:
Pokud ke všemu apriori přistupujeme negativně, máte samozřejmě pravdu, ale právě přiznáním příjmů z mýta a dálničních známek by ta firma vlastně taky byla soběstačná a poskytovala by za úplatu služby. Alespoň tak tedy tu filozofii chápu, proto i to srovnání s ČEZem.


Mýtné a dálniční známky v roce 2010 vynesly asi 9 mld., ŘSD hospodařilo s 36 miliardami (snad se moc nepletu). ŘSD je zkrátka stále dominantně odkázané na daňové výnosy (plus dotace z evropských fondů).

Já k věcem týkajícím se decentralizace státu vůbec nepřistupuji negativně. Stát by toho měl sám vykonávat co možná nejméně a jen to, co nedokáže zvládnout trh. Ale to, co dělá, by měl dělat co možná nejefektivnější a nejtransparentněji. A z nejrůznějších důvodů je skutečně výhodné, aby určité činnosti vykonával stát prostřednictvím firem, které jsou třeba stále vlastněné státem, ale jinak v podstatě s velmi nezávislým rozhodnováním.

Kdy ale takové vyvedení činností do samostatných firem dává smysl? Zkuste si zodpovědět na následující otázky.

1) Firma dokáže vydělávat prodejem služeb a produktů, o jejichž množství a cenách dokáže sama rozhodovat (např. ČEZ, Lesy ČR, Budvar, ...). Je toto příklad ŘSD? Nikoliv. ŘSD neurčuje cenu dálničních známek, neurčuje cenu mýta. Nemůže rozhodnout o tom, které silnice si zpoplatní a které ne.

2) Firma funguje jako jedna z více firem na více či méně konkurenčním trhu (pak je z hlediska transparentnosti konkurence smysluplné, aby taková státní firma měla oddělené účetnictví, aby existovala určitá kontrola nad tím, jak stát svou firmu zvýhodňuje oproti ostatním konkurentům). Je toto příklad ŘSD? Nikoliv. ŘSD pouze staví a obhospodařuje infrastrukturu, která je jedinečná. Nemáme žádné soukromé silnice, se kterými by si ŘSD konkurovala.

3) Firma dokáže samostatně rozhodovat o investicích a rozvoji. Je toto příklad ŘSD? Nikoliv. O tom, jak se bude rozvíjet silniční síť, nerozhoduje ŘSD, to je pouze servisní organizací. ŘSD o takových věcech rozhodovat nemůže, protože strategie rozvoje infrastruktury je nezbytně politickým rozhodnutím na celostátní a regionální úrovni.

4) V okamžiku, kdy firma zkrachuje, neručí stát za její závazky (to by byla situace, kdy je ekonomicky smysluplné oddělit dluh firmy od státního dluhu). Je toto příklad ŘSD? Nikoliv. ŘSD nemá žádný majetek, takže by jí nikdo bez státních záruk nepůjčil. Leda že by ŘSD ručilo oněmi silnicemi. Jenže něco takového je nemyslitelné, protože v okamžiku, kdy by k bankrotu ŘSD došlo a silnice by měly přejít do soukromých rukou (tedy že by si s nimi věřitel skutečně mohl dělat, co chce), tak stát přijde a dluhy zaplatí. Takže dluh ŘSD je v konečném důsledku státní dluh - splácí se pouze z daňových příjmů a jiných státem alokovaných poplatků (mýto, známky, a v případě bankrotu stát do firmy stejně vstoupí a dluhy zaplatí.

5) Firma provádí takovou činnost, u které lze jasně vyhodnocovat ekonomické výsledky v rámci samostatného hospodaření, na základě kterých lze například motivovat management k efektivní činnosti. Je toto příklad ŘSD? Nikoliv. Jak chcete hodnotit, jestli ŘSD funguje ekonomicky efektivně? To byste musel porovnávat přínosy postavení jednotlivých silnic s náklady na stavbu a nechat managementu ŘSD volnou ruku v tom, co stavět. Ani jedno není možné.

Český stát má některé firmy, které mají smysl jako samostatné jednotky a které má (možná!) smysl držet - například Lesy ČR, ČEZ (kvůli strategické povaze jaderných elektráren), ČEPRO, apod.

Potom český stát vlastní firmy, které mají smysl jako samostatné jednotky, ale kterých už se měl dávno zbavit (Budvar, ČSA, apod.).

A potom stát provádí činnosti, které jsou jako nedílnou součástí fungování státu a jejichž činnost v podobě samostatné firmy nedává smysl - a sem patří ŘSD.


3.12.2012 17:33:33
Profil
 

Příspěvky: 231
Příspěvek Re: Transformace ŘSD
dvs píše:
Státní podnik je např. Lesy ČR, Budvar.

Technická poznámka: Budějovický Budvar není státní, nýbrž stále ještě národní podnik.


3.12.2012 21:16:30
Profil
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz