Transformace ŘSD

Informace a letáky na webu ŘSD
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Transformace ŘSD

Příspěvek od martini »

Ministerstvo dopravy zaslalo návrh na transformaci ŘSD do meziresortního připomínkového řízení. Celý materiál je k dispozici ke stažení na stránkách Hospodářské komory.

Cílem záměru je založit nový státní podnik, který by měl ve správě páteřní síť pozemních komunikací (D+R) a od roku 2014/2015 by zajišťoval i novou výstavbu realizovanou v rámci OPD 2. Za tímto účelem by tento státní podnik měl získat příjmy z mýta a dálničních známek. Z těchto prostředků by zajišťoval provoz, údržbu a opravy páteřní sítě a z volných prostředků + OPD 2 by zajišťoval další rozvoj. Jako doplňkový zdroj pro kofinancování EU prostředků by mohl státní podnik využívat cizí zdroje. Celý projekt je zároveň konstruován tak, aby se dluhy státního podniku nezapočítávaly jako státní dluh. Fungovalo by to tedy obdobně jako např. ČEZ, také státní, a jeho dluhy nejsou počítány jako dluh státu...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od JirkaS »

martini píše:Fungovalo by to tedy obdobně jako např. ČEZ, také státní, a jeho dluhy nejsou počítány jako dluh státu...
Nebo taky ČD a další. Podle mě to k ničemu dobrému nepovede, jen bude do hospodaření ŘSD ještě míň vidět a přibudou místa pro zasloužilé v dozorčí radě. A v souvislosti s dluhy v Evropě jsem zvědavý, kdy se výpočet státního dluhu bude muset změnit.
pinus
Příspěvky: 202
Registrován: 22.3.2010 5:01:35

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od pinus »

martini píše:Celý projekt je zároveň konstruován tak, aby se dluhy státního podniku nezapočítávaly jako státní dluh. Fungovalo by to tedy obdobně jako např. ČEZ, také státní, a jeho dluhy nejsou počítány jako dluh státu...
Porovnání s ČEZ je úplně mimo. Zaprvé, ČEZ je státem vlastněný jen zčásti (i když majoritně). Zadruhé, ČEZ je normální firma, která vydělává prodejem svých produktů a služeb, a proto, jako každá firma, je financovaná vlastním jměním a dluhopisy. A za třetí, tím, že je firma oddělená od hospodaření státu, tak stát říká, že (alespoň hypoteticky) v případě, kdy ČEZ zkrachuje, tak věřitelé se mohou uspokojit pouze ze zůstatkového majetku firmy. To, že se dluhopisy ČEZu nezapočítávají do vládního dluhu, dává smysl, protože jsou kryté právě budoucími příjmy firmy.

U ŘSD je ale situace naprosto jiná. ŘSD negeneruje žádné příjmy, ani to není jeho smyslem. Pouze spravuje majetek, který patří státu. Jak by taková firma asi emitovala dluhopisy? Jedině tak, že by se za ně zaručil stát, protože ŘSD je nemá čím krýt, takže by takové firmě nikdo nepůjčil. Jenže potom se jedná o státní dluh, protože jediný způsob, jak tyto dluhopisy mohou být splaceny, je, že stát tyto peníze ŘSD poskytne - a takové peníze mohou přijít pouze z daní skrz státní rozpočet.

Souhlasím s Jirkou, že takový návrh je ekonomicky zcela nesmyslný a z hlediska průhlednosti státního hospodaření dokonce nebezpečný.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od Sosa »

pinus píše:Souhlasím s Jirkou, že takový návrh je ekonomicky zcela nesmyslný a z hlediska průhlednosti státního hospodaření dokonce nebezpečný.
A proto je dělán. Má to jen zakrýt dluhy. Mýto a dálniční známky sotva pokryjou údržbu. Na rozvoj si bude muset půjčit. A po pár letech se bude muset sanovat, jako je to jinde v evropě.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od martini »

Pokud ke všemu apriori přistupujeme negativně, máte samozřejmě pravdu, ale právě přiznáním příjmů z mýta a dálničních známek by ta firma vlastně taky byla soběstačná a poskytovala by za úplatu služby. Alespoň tak tedy tu filozofii chápu, proto i to srovnání s ČEZem.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od dvs »

Tak srovnání s ČEZem kulhá už v tom, že ČEZ je akciová společnost s majoritním podílem státu. Státní podnik je jiná právní forma. Státní podnik je např. Lesy ČR, Budvar.

Kdo bude spravovat nezpoplatněné silnice první třídy? Pro ty bude furt existovat příspěvková organizace státu?
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od FlakY` »

Taky tomu moc nerozumím... Píše se o D a R. Přitom R zaniká a bude to fakticky I.třída. Zde bude rozpor v první třídě, kde bude část zpoplatněna a část ne. ŘSD by se mohlo zaměřit pouze na ty zpoplatněné úseky a na ty nezpoplatněné kdo? Finanční krytí bude z dálničních známek a mýta, kdo bude moct změnit cenu? Předpokládám, že asi ŘSD...
Nevím co by se stalo, kdyby od státu nedostali nějaký balík (pro výstavbu a údržbu) + by se vystrali peníze z EU. To ta firma asi zkrachuje.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
pinus
Příspěvky: 202
Registrován: 22.3.2010 5:01:35

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od pinus »

martini píše:Pokud ke všemu apriori přistupujeme negativně, máte samozřejmě pravdu, ale právě přiznáním příjmů z mýta a dálničních známek by ta firma vlastně taky byla soběstačná a poskytovala by za úplatu služby. Alespoň tak tedy tu filozofii chápu, proto i to srovnání s ČEZem.
Mýtné a dálniční známky v roce 2010 vynesly asi 9 mld., ŘSD hospodařilo s 36 miliardami (snad se moc nepletu). ŘSD je zkrátka stále dominantně odkázané na daňové výnosy (plus dotace z evropských fondů).

Já k věcem týkajícím se decentralizace státu vůbec nepřistupuji negativně. Stát by toho měl sám vykonávat co možná nejméně a jen to, co nedokáže zvládnout trh. Ale to, co dělá, by měl dělat co možná nejefektivnější a nejtransparentněji. A z nejrůznějších důvodů je skutečně výhodné, aby určité činnosti vykonával stát prostřednictvím firem, které jsou třeba stále vlastněné státem, ale jinak v podstatě s velmi nezávislým rozhodnováním.

Kdy ale takové vyvedení činností do samostatných firem dává smysl? Zkuste si zodpovědět na následující otázky.

1) Firma dokáže vydělávat prodejem služeb a produktů, o jejichž množství a cenách dokáže sama rozhodovat (např. ČEZ, Lesy ČR, Budvar, ...). Je toto příklad ŘSD? Nikoliv. ŘSD neurčuje cenu dálničních známek, neurčuje cenu mýta. Nemůže rozhodnout o tom, které silnice si zpoplatní a které ne.

2) Firma funguje jako jedna z více firem na více či méně konkurenčním trhu (pak je z hlediska transparentnosti konkurence smysluplné, aby taková státní firma měla oddělené účetnictví, aby existovala určitá kontrola nad tím, jak stát svou firmu zvýhodňuje oproti ostatním konkurentům). Je toto příklad ŘSD? Nikoliv. ŘSD pouze staví a obhospodařuje infrastrukturu, která je jedinečná. Nemáme žádné soukromé silnice, se kterými by si ŘSD konkurovala.

3) Firma dokáže samostatně rozhodovat o investicích a rozvoji. Je toto příklad ŘSD? Nikoliv. O tom, jak se bude rozvíjet silniční síť, nerozhoduje ŘSD, to je pouze servisní organizací. ŘSD o takových věcech rozhodovat nemůže, protože strategie rozvoje infrastruktury je nezbytně politickým rozhodnutím na celostátní a regionální úrovni.

4) V okamžiku, kdy firma zkrachuje, neručí stát za její závazky (to by byla situace, kdy je ekonomicky smysluplné oddělit dluh firmy od státního dluhu). Je toto příklad ŘSD? Nikoliv. ŘSD nemá žádný majetek, takže by jí nikdo bez státních záruk nepůjčil. Leda že by ŘSD ručilo oněmi silnicemi. Jenže něco takového je nemyslitelné, protože v okamžiku, kdy by k bankrotu ŘSD došlo a silnice by měly přejít do soukromých rukou (tedy že by si s nimi věřitel skutečně mohl dělat, co chce), tak stát přijde a dluhy zaplatí. Takže dluh ŘSD je v konečném důsledku státní dluh - splácí se pouze z daňových příjmů a jiných státem alokovaných poplatků (mýto, známky, a v případě bankrotu stát do firmy stejně vstoupí a dluhy zaplatí.

5) Firma provádí takovou činnost, u které lze jasně vyhodnocovat ekonomické výsledky v rámci samostatného hospodaření, na základě kterých lze například motivovat management k efektivní činnosti. Je toto příklad ŘSD? Nikoliv. Jak chcete hodnotit, jestli ŘSD funguje ekonomicky efektivně? To byste musel porovnávat přínosy postavení jednotlivých silnic s náklady na stavbu a nechat managementu ŘSD volnou ruku v tom, co stavět. Ani jedno není možné.

Český stát má některé firmy, které mají smysl jako samostatné jednotky a které má (možná!) smysl držet - například Lesy ČR, ČEZ (kvůli strategické povaze jaderných elektráren), ČEPRO, apod.

Potom český stát vlastní firmy, které mají smysl jako samostatné jednotky, ale kterých už se měl dávno zbavit (Budvar, ČSA, apod.).

A potom stát provádí činnosti, které jsou jako nedílnou součástí fungování státu a jejichž činnost v podobě samostatné firmy nedává smysl - a sem patří ŘSD.
Martin_L
Příspěvky: 381
Registrován: 21.2.2010 19:39:20

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od Martin_L »

dvs píše:Státní podnik je např. Lesy ČR, Budvar.
Technická poznámka: Budějovický Budvar není státní, nýbrž stále ještě národní podnik.
Matezs
Příspěvky: 352
Registrován: 24.1.2020 0:21:07
Bydliště: Svitavy

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od Matezs »

Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Zase typicky polovičatá cesta, místo aby se v rámci transformace vyřešil bordel, tak se ten bordel akorát přejmenuje a bude se v něm přehrabovat jinýma vidlema.
Pokud dělat transformaci ŘSD, tak takovou, kdy bude jasné, jaká je majetková podstata tj. bude udělána evidence a ocenění majetku se kterým bude organizace hospodařit.
Jestli dělat monstr akci, tak ať je to se vším všudy. Na novo, na čisto.
Název bych spíš nechal, aby se nemuselo všechno přejmenovávat a utrácet za to nesmyslné peníze.
Navíc ten argument, že přejmenováním na Správu dálnic a silnice, se to sjednotí se Správou Železnic je maximálně vtipný a určitě nestojí za ty vyvolané náklady.
R48 -> D48 se podařilo!
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od theodor less »

Jaký je rozdíl mezi příspěvkovou organizací (ŘSD) a státní organizací (SŽ)?
ŘSD nemá správní radu. Správa železnic ji má, a tak poslanci Kolovratník a Foldyna mají mimo náročnou práci v Parlamentu ještě náročnou práci ve správní radě. Ještě, že se na tuto práci vzdělávali. Pan Foldyna byl v roce 2006 student Prešovské university – pravoslavná teologie (detašované pracoviště Universita Olomouc).
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

:lol: :ok:

Ne .. tady ta cesta mě přijde naprostá zbytečnost. Změní se název a další výhody jsou typické politické tlachy ala manažerské řízení, sjednocení řízení se SŽ, přehlednost pro stavební firmy atd.
Dokud nebude ŘSD taková firma, aby mohla daná pracovní místa ohodnotit alespoň trochu podobně jako soukromý sektor, tak se nezmění vůbec nic. O majetkovém vypořádání jak psal MzO radši ani nemluvím .. myšlenka akciové společnosti se mi líbila rozhodně více.

Neříkám, že to je nutnost, ale připadalo by mi to smysluplné, aby se ŘSD po transformaci stalo taktéž příjemcem veškerých peněz z mýta a dálničních kupónů (odpadl by průtokový ohřívač SFDI), mohlo mít pod sebou (pokud by chtělo nebo by nebyl zájem od soukromých dodavatelů) i divizi na údržbu a úklid odpočívek, včetně i zajišťování některých služeb na nich apod.

A Mohlo by si případně brát i samo úvěry na věci, na které stát někdy z různých důvodů peníze nedá (ať už kvůli krizi a rozpočtové odpovědnosti) nebo kvůli např. nevyhovujícím ekonomickým posouzením (tady mě napadá např. tunel pod Bílinou). Dostalo by se to tudíž do stavu podobného jak je např. ČEZ. Navíc by taková firma mohla postavit i stavby, které holt ekonomicky nevyjdou, ale potřeba jsou z jiných důvodů (tady mě napadá např. lepší spojení Jeseníku se zbytkem světa), ať už sociálních, demografických apod. Je to podobné jako stavění vysokorychlostního internetu na venkově .. někde se prostě nevyplatí, ale pro zajištění jaksi nevylidňování venkova to stát stejně dotuje .. úplně stejné je to s dopravní obslužností. (že by to možná mělo být na kraji a ne na ŘSD je na jinou debatu, holt je to silnice první třídy a takových míst bude v ČR určitě více).
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od theodor less »

Aram96 píše::lol: :ok:
Ne .. tady ta cesta mě přijde naprostá zbytečnost. Změní se název a další výhody jsou typické politické tlachy ala manažerské řízení, sjednocení řízení se SŽ, přehlednost pro stavební firmy atd.
Jistá přehlednost tady vznikne. Manažer ŘSD dnes neví, kolik darovala stavební firma do pokladny strany XYZ. Taková sedmičlenná správní rada obsazená straníky bude mít o tomto dobrý přehled. Deklarovaný "pozitivní dopad na soukromé dodavatele, pro něž se stane sektor dopravy logicky strukturovaným a tím přehlednějším a čitelnějším" je taky realistický. Teď už bude všem jasné, na koho se obrátit.
mbmat
Příspěvky: 1381
Registrován: 16.7.2010 21:20:33
Kontaktovat uživatele:

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od mbmat »

Martin z Ostravy píše:Zase typicky polovičatá cesta, místo aby se v rámci transformace vyřešil bordel, tak se ten bordel akorát přejmenuje a bude se v něm přehrabovat jinýma vidlema.
Pokud dělat transformaci ŘSD, tak takovou, kdy bude jasné, jaká je majetková podstata tj. bude udělána evidence a ocenění majetku se kterým bude organizace hospodařit.
Jestli dělat monstr akci, tak ať je to se vším všudy. Na novo, na čisto.
Název bych spíš nechal, aby se nemuselo všechno přejmenovávat a utrácet za to nesmyslné peníze.
Navíc ten argument, že přejmenováním na Správu dálnic a silnice, se to sjednotí se Správou Železnic je maximálně vtipný a určitě nestojí za ty vyvolané náklady.
Zlatá slova. Jenže jak chcete na některých útvarech udělat takovou evidenci majetku? Třeba taková Správa Olomouc. Ono stačí, v jakém stavu byl ještě před pár lety např. archiv ŘSD (o nynějším stavu bohužel nic nevím). Obecně mi začíná státní správa dost vadit, přijde mi tedy tato "transformace" jako obrovsky promarněná příležitost. Otázka ale je, zda vůbec jsme toho schopni. U nás je to totiž vždy všechno "tak napůl"
mbmat
Příspěvky: 1381
Registrován: 16.7.2010 21:20:33
Kontaktovat uživatele:

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od mbmat »

Omlouvám se za druhý příspěvek na toto téma za sebou, nicméně napadla mě otázka související s názvem nově založeného podniku. Byl by problém nechat současný název? Možná ale je cíl zbavení se špatného jména ŘSD, které ho bez pochyb bohužel ve společnosti má.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Nebyl a bylo by to i podstatně levnější ho ponechat, navíc z hlediska jistoty nástupnictví by to bylo mnohem lepší. Nehledě na to, že velká část majetku je logem a názvem označena dosti trvale. A jak jsem psal výše, tak jak je to navrženo se samotná podstata tj. personální obsazení a organizační struktura vznikem SDS s.p. nezmění, takže náklady na změnu korporátní identity neodpovídají očekávatelnému výsledku.
Zdůvodnění změny názvu v podstatě v celém záměru neexistuje, jediný důvod lze vyvozovat z textu předkládací zprávy, a je opravdu tristní:
"Změnou právní formy státní příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR do podoby státního podniku s názvem „Správa dálnic a silnic s.p.“ se sjednotí postavení dvou klíčových subjektů – manažerů strategické dopravní infrastruktury – a to správce dálnic a silnic I. třídy a správce železnic. Bude tak vyřešeno faktické sjednocení právní formy subjektů zodpovědných za naprostou majoritu výdajů v sektoru dopravy. "
R48 -> D48 se podařilo!
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

Špatné jméno si ŘSD získalo špatnou prací (především v minulosti, teď se to někde dost lepší) a někdy přitroublými kecy některých mluvčích, s čímž žádná změna názvu nikdy nic neudělá. Naopak snaha o "zamaskování" minulosti by mohla vyvolat ještě více kritiky :mrgreen:
Naopak bych ponechal ŘSD ať to bude mít právní formu jakoukoli. Už jen proto, že jednotlivé správy jsou divizemi ŘSD. Potom to jako bude "správa dálnic a silnic, správa Olomouc" :crazy: :ko:

Kdybych do problematiky transformace ŘSD neviděl alespoň takhle laicky, řekl bych, že Babiš cítí, že má na kahánku a budou se s Karlem snažit zanechat alespoň nějakou viditelnou stopu (přejmenování), která nedá moc práce. Protože připravit pořádnou transformaci, jak bylo v plánu, to by přece dokončila až vláda po něm a body shrábla ona. :crazy:
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Babiš o tom ví tužku. Do konce volebního období už to stejně nestihnou zrealizovat.
R48 -> D48 se podařilo!
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od theodor less »

Aram96 píše:Špatné jméno si ŘSD získalo špatnou prací (především v minulosti, teď se to někde dost lepší)...
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 08#p222508
Martin z Ostravy píše:Teda CB povrch na levé půlce za mne velké zklamání. Spousta zbroušených míst, několik již s výspravkou. Výrazné houpání v celém úseku. Opět ukázka toho, jak se CB dělat nemá.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

A někde ne no .. zrovna MÚK D48xD56 je toho také důkazem, jak se to dělat rozhodně nemá.
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od kot »

Martin z Ostravy píše:Babiš o tom ví tužku. Do konce volebního období už to stejně nestihnou zrealizovat.
Tak alespoň bude mít nová squadra zase co slibovat ( a nesplnit ). :mrgreen:
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od mapman »

Ta změna názvu je stejně jako u SŽDC/SŽ nejspíš tlačená dopravním guru hnutí ANO Martinem Kolovratníkem. Uspěl s tím u SŽ, tak mu to nejspíš projde i tady, ale je to úplná zbytečnost... Budou se muset přelepit, všechny budovy, všechna auta, udělat změny všech infomateriálů, webovek atp. - to zas bude peněz vyhozených do luftu
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od theodor less »

mapman píše:Budou se muset přelepit, všechny budovy, všechna auta, udělat změny všech infomateriálů, webovek atp. - to zas bude peněz vyhozených do luftu
"Přelepit" - to zní tak obyčejně. Co třeba "rebranding"? To každý pochopí, že takovej "rebranding" něco stojí.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Transformace ŘSD

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Zajímavé, že onen věcný záměr zákon nikde výrazněji neproběhlo medii, ani zdopravy.cz o tom nereferovalo, přitom ten dopad to má na dost lidí. Nicméně si myslím, že toto už ANO, takže ani Kolovratník s těmi svými debilními nápady nestihne.
R48 -> D48 se podařilo!
Odpovědět

Zpět na „ŘSD“