(B) Šest pruhů na dálnici D1 u Brna zatím nebude

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
balance
Příspěvky: 2183
Registrován: 24.9.2009 10:51:36

(B) Šest pruhů na dálnici D1 u Brna zatím nebude

Příspěvek od balance »

Šest pruhů na dálnici D1 u Brna zatím nebude
Autor: Barbora Fialová (iDNES)

15. října 2009 21:30

Největší oprava dálnice D1 od jejího vzniku začne už příští rok. Nový povrch i rozšíření o jeden metr během deseti let dostane 160 kilometrů dlouhý dálniční úsek od Kývalky po Mirošovice. Na dva roky plánované rozšíření dálnice u Brna na tři pruhy ale už nezbývají peníze.

Nejvytíženějšími úseky mezi Holubicemi a Kývalkou tady denně projede skoro 68 tisíc aut denně. A každý rok toto číslo roste o pár tisíc. "S penězi na rozšíření D1 u Brna se příští rok nepočítá," vzkazuje řidičům mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

"To je katastrofa. Hlavně na křížení D1 s dálnicí od Bratislavy nebo se silnicí od Vídně je to zacpané každý den. Tam, kde najíždí auta na dálnici, jsou kolony pořád," reaguje na špatnou zprávu řidič z povolání Libor Mlčoch, který už na "dé jedničce" najel přes milion kilometrů.

"Podle mě by měla být třípruhová od Brna až po Prahu," myslí si. Zatímco u Brna v nejvytíženějším úseku mezi exity Brno-centrum a Brno-jih projede denně přes 67 tisíc aut, u Prahy je to skoro 100 tisíc. Tady už přitom řidiči v šesti pruzích jezdí. Pro srovnání, na Vysočině je denní intenzita asi 37 tisíc aut.

Brněnská radnice se nevzdává, dálnice je na hranici své kapacity

Vedení Brna se ještě nevzdává. "Je to pro město prioritní stavba. Proto se pokusíme ještě dohodnout na dodatečném přidělení peněz," plánuje další kroky primátor Roman Onderka.

Ačkoli je dálnice už dlouho na hranici své kapacity, o rozšíření se rozhodlo teprve asi před dvěma lety. A i kvůli připomínkám ekologů ještě nejsou hotové všechny dokumenty.

"I kdybychom na stavbu nějaké peníze v příštím roce dostali, zřejmě by se nám nepodařilo ji zahájit," upozornil Pavel Doležal z Ředitelství silnic a dálnic na to, že stále ještě probíhá územní řízení pro stavbu.

"Předschválená je asi jen třetina změn územních plánů. Zbytek se stále řeší. Troufám si říct, že například pro úsek dálnice u Černovických teras bychom už brzy mohli začít připravovat dokumenty pro stavební povolení," vybral Doležal jeden z úseků dálnice, kde jsou nejblíže k tomu "kopnout do hlíny".

Podle dopravního experta Stanislava Humla by ale Brnu ulevila jiná stavba. Severní spojení z Prahy do Ostravy přes Hradec Králové.

"Tam chybí asi 120 kilometrů čtyřpruhové silnice mezi Humpolcem a Hradcem Králové. I když je to o šedesát kilometrů delší, všichni tak jezdí přes Brno. Severní spojení by ulevilo celé D1," říká Huml.

To uznává i ministerstvo dopravy. Severní spojení z Prahy do Ostravy je však podle Karla Hanzelky ještě víc v plenkách než rozšíření D1.

Ministerstvo dopravy kvůli krizi peníze na nové stavby neschválí
"V nejbližších pěti letech se nezačne. Nehledě na to, že nejsou peníze," připomíná Hanzelka první přikázání ministerstva dopravy pro krizové období: Dokonči, co jsi začal, a nedávej peníze na stavby, které ještě neodstartovaly.

Úpravy dálnice v úseku Kývalka – Holubice a její rozšíření na šest jízdních pruhů mají stát čtyřicet miliard korun. Nejsložitější je technické řešení křižovatek D1 s D2 a D1 s rychlostní silnicí R52.

"Právě s technickým řešením těchto dvou křižovatek byly největší problémy. Ale i tam už jsme našli řešení," říká vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bělko.

Kdy se začne s rozšiřováním třicetikilometrového úseku, si dnes nikdo netroufne odhadnout. Začít se mělo podle původních plánů v letech 2010 a 2012 a mělo trvat tři až čtyři roky. Jenže už dnes má celá příprava zpoždění.

Zdroj:
http://zpravy.idnes.cz/sest-pruhu-na-da ... 5_brno_aja
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“