(U) Spojí Děčín s dálnicí dlouhý tunel? (I/13)

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

(U) Spojí Děčín s dálnicí dlouhý tunel? (I/13)

Příspěvek od banjo »

22. října 2009, MF DNES, regionalni priloha pro UL kraj, (vik, ČTK) píše: Děčín - Ministerstvo životního prostředí dalo na stůl nový návrh pro trasu silnice, která by spojila Děčín s dálnicí D8. Řešení takzvaného dálničního přivaděče nyní sice vyhovuje požadavkům pro ochranu přírody, má ale jeden zásadní problém - bylo by až šestkrát dražší než dříve zvažované varianty.

O přivaděči úřady jednají již řadu let, předchozí návrhy ministerstvo životního prostředí a Správa chráněné krajinné oblasti České Středohoří odmítly kvůli přílišným zásahům do přírody. Protestovaly i různé ekologické organizace. Loni v srpnu se tehdejší ministři Aleš Řebíček a Martin Bursík dohodli na tom, že se přijatelnou trasu přivaděče pokusí najít samo ministerstvo životního prostředí.

Jeho návrh počítá s tím, že by silnice vedla od Libouchce podél železniční trati. Za Horním Oldřichovem by pak sestoupila do minimálně dva kilometry dlouhého tunelu, který by vyústil buď pod čtvrtí Chrochvice, nebo přímo u Nového mostu přes Labe v centru Děčína.

Jiná možnost prý není „Kvůli hustotě obytné zástavby a ochraně ovzduší v Děčíně nelze najít napojení na stávající silnice v údolí Labe bez dlouhého tunelu,“ říká dopravní expert ministerstva Martin Robeš.

Jenže právě tunel by celou stavbu výrazně prodražil. U dvou předchozích, již zamítnutých variant se náklady odhadovaly na 1,1 miliardy, respektive na dvě miliardy korun. Ekologicky přijatelná varianta „tunel“ vychází na šest miliard korun.

„Ministerstvo životního prostředí vypracovalo svoji variantu, přičemž ho nijak nezajímala ekonomická stránka věci. Zda na to budou peníze, dnes nemůže nikdo zaručit. Nejhorší na tom však je, že se tím skutečné řešení problému odsouvá o dalších pět až osm let,“ uvedl děčínský primátor Vladislav Raška.
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: (U) Spojí Děčín s dálnicí dlouhý tunel? (I/13)

Příspěvek od andy »

MŽP připravilo pro přírodu přijatelnou trasu děčínského dálničního přivaděče

Tisková zpráva: 21.10.2009

Ministerstvo životního prostředí připravilo návrh nové trasy přeložky silnice I/13 Děčín – D8, známou jako děčínský přivaděč, přijatelnou z pohledu ochrany přírody. Návrh nyní projednává s Ústeckým krajem, obcemi, Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic.

Od Libouchce přes Jílové vede trasa v souběhu se železniční tratí č. 132, na rozhraní Martiněvsi a Bynova po dně údolí Jílovského potoka a poté prudce v zářezu stoupá okrajem lesa nad Horním Oldřichovem a nakonec dlouhým tunelem sestupuje do Děčína. Dořešit se ještě bude muset dolní vyústění tunelu v Děčíně, zda komplikovaně přímo na Nový most přes Labe anebo relativně jednoduše pod Chrochvicemi.

Správa CHKO České středohoří trasu považuje principielně za akceptovatelnou. Bude nutno dopracovat jeden úsek u Jílového, technické detaily a začlenění stavby do cenné krajiny Českého středohoří. To již lze řešit v dalších stupních přípravy záměru.

„Po více než třiceti letech hledání se nám podařilo najít ekologicky přijatelnou trasu přivaděče,“ říká k úspěchu ministr životního prostředí Ladislav Miko, během jehož pětiměsíčního působení se již podařilo najít také přijatelné řešení průchodu 12 km rychlostní komunikace R55 přes Ptačí oblast Bzenecká Doubrava v okrese Hodonín.

„Nejtěžší na hledání přijatelné trasy bylo pochopit složitost území a doslova vykličkovat mezi zástavbou a mimořádně cennými územími přírody. Hledání se neobešlo bez jednoho zmařeného pokusu a trvalo celý jeden rok,“ vysvětluje náměstek ministra Aleš Kuták, v jehož gesci proces dohledání přijatelné trasy přivaděče proběhl.

„Kvůli hustotě obytné zástavby a ochraně ovzduší v Děčíně nelze najít napojení na stávající silnice v údolí Labe bez dlouhého tunelu. To oproti předchozí variantě přes Chrochvice zvyšuje celkovou cenu přivaděče na 6 miliardy korun, bez ohledu na to, kudy vede od Libouchce,“ komentuje novou variantu specialista MŽP Martin Robeš, který trasu na druhý pokus spolu s autorizovanými projektanty vyhledal.

O tom, že environmentálně přijatelnou trasu přivaděče se pokusí najít MŽP, se dohodli v srpnu 2008 ministr životního prostředí Martin Bursík a ministr dopravy Aleš Řebíček poté, co MŽP vydalo stanovisko EIA, které mezi předloženými variantami A, B nenalezlo přijatelné řešení v úseku Modrá – Děčín.

Jakub Kašpar, tiskový mluvčí MŽP

Prezentace návrhu MŽP k řešení trasy dálničního přivaděče Děčín (PDF, 1 MB)
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“