(Z) ŘSD musí přepracovat dokumentaci k R49 na Valašsku

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
balance
Příspěvky: 2183
Registrován: 24.9.2009 10:51:36

(Z) ŘSD musí přepracovat dokumentaci k R49 na Valašsku

Příspěvek od balance »

Autor: ČT24, sekce Doprava, 23. 10. 2009 10:25
Zdroj: ŘSD musí přepracovat dokumentaci k R49 na Valašsku

Zlín - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude muset přepracovat dokumentaci k rychlostní silnici R49. Ministerstvo životního prostředí uznalo připomínky desítek místních občanů, obcí a nevládních organizací a vrátilo ŘSD její dokumentaci k přepracování. Nová silnice má v budoucnu vést od Hulína na Kroměřížsku napříč Zlínským krajem až ke hranici se Slovenskem. Mezi nejzávažnější nedostatky dokumentace patří chybějící průzkum zachování přirozených migračních tras volně žijících živočichů včetně velkých šelem, nekvalitně provedený biologický průzkum a nevyhodnocení všech vlivů záměru na vodní toky, zdroje pitné vody a ovzduší.

Podle Miroslava Kutala z Hnutí Duha ministerstvo mimo jiné požaduje zpracování dalších variant s více tunely mezi Pozděchovem a Lačnovem pod Vizovickými vrchy. "Dlouhý tunel pod Vizovickými vrchy by mohl alespoň částečně uchránit typickou valašskou krajinu od negativních vlivů nákladní kamionové dopravy, o kterou ve Zlínském kraji politici usilují," poznamenal.

ŘSD loni v září slavnostně zahájilo u Zahnašovic na Kroměřížsku stavbu prvního úseku plánované čtyřproudové silnice, která se má u Hulína dálniční křižovatkou napojit na rychlostní komunikaci R55 a dálnici D1. Stavební povolení však úspěšně napadli ekologové kvůli zásahu do území, kde žijí chránění ptáci. Vyčleněné peníze ze státního rozpočtu tak byly použity jinde.

Celkové náklady na výstavbu silnice R49 ministerstvo dopravy odhaduje na 30 miliard korun. Na léta 2010 až 2012 nejsou v uvažovaném rozpočtu dopravních staveb na výstavbu silnice R49 vyčleněny žádné peníze.
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: (Z) ŘSD musí přepracovat dokumentaci k R49 na Valašsku

Příspěvek od andy »

Rychlá cesta na Slovensko? Až za 10 let
Autor: Marie Šidlová
25. 10. 2009 21:59

Zlínsko - Výstavba spojnice z Fryštáku ke státní hranici se Slovenskem se minimálně o rok zpozdí. Hotová tak bude podle Ředitelství silnic a dálnic nejdříve za deset let.

S navrženou trasou části R49, takzvané Valašské dálnice, totiž nesouhlasí řada občanů Zlínského kraje, dotčených obcí i ekologických sdružení.

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vzalo jejich připomínky na vědomí. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR vrátilo posudek stavby na životní prostředí k přepracování.

„Vzhledem k charakteristice území, do nějž je záměr situován, je potřeba například zohlednit a technicky dokladovat zachování přirozených migračních tras pro volně žijící druhy živočichů. Rovněž je nutné navrhnout opatření pro minimalizaci vlivů záměru na vodní toky nebo podrobně dořešit vedení trasy,“ stojí v oznámení MŽP podepsané ředitelkou odboru posuzování vlivů na životní prostředí Jaroslavou Honovou.

Plánovanou část silnice R49 mají tvořit čtyři úseky. První má vést z Fryštáku přes Lukov, zlínské části Velíková a Štípa, obce Ostrata, Březová u Zlína, Slušovice, Veselá u Zlína a Klečůvka. Další úsek je plánován z Lípy do Zádveřic, Vizovic, Lhotska, Bratřejova, Tichova a Pozděchova. Pokračovat bude dále přes Lačnov do Horní Lidče. Směrem na státní hranici má ještě protínat katastry obcí Valašské Příkazy a Střelná.

Ministerstvo obdrželo bezmála padesátku připomínek na navržené vedení trasy. Nesouhlasí s ní například Pavel Žižka z Pozděchova, který by výstavbou přišel o rodinný dům.

„K místu a nemovitosti, kde jsem se narodil, a po celou dobu bydlím, mám velký citový vztah. Nedokážu si představit, že bych nyní v důchodovém věku měl toto obydlí opustit,“ poznamenal občan.

Jako jediné možné řešení se jeví vést trasu co nejjižněji od obce tunelem, je přesvědčena tamní starostka Vlasta Sláčíková. Přesto není její výstavbou podobně jako řada dalších absolutně nadšena.

„Na obyvatelstvo bude mít stavba nedozírné následky v každém případě. A šetrnost k přírodě? Ta už byla zavrhnuta tím, že byla trasa do Vizovických vrchů situována!“ upozornila Sláčíková.

S tím souhlasí i Miroslav Kutal z Hnutí DUHA. „Ukazuje se však, že velký zájem veřejnosti o kontroverzní silnici R49 může pozitivně ovlivnit rozhodovací proceduru,“ ocenil.

Například Miroslav Mach z Unie pro řeku Moravu očekává od nové dokumentace, že vylepší návrh tunelu pod Vizovicemi tak, aby podcházel celou Lázeňskou ulici, nikoliv jen Janovu horu. Zpracování dalších variant s více tunely mezi Pozděchovem a Lačnovem pod Vizovickými vrchy, což byl i zásadní požadavek veřejnosti, má nyní zpracovat ŘSD i na nařízení MŽP.

„Dlouhý tunel pod Vizovickými vrchy by mohl alespoň částečně uchránit typickou valašskou krajinu od negativních vlivů nákladní kamionové dopravy, o kterou ve Zlínském kraji politici usilují,“ míní Kutal z hnutí DUHA.

Pahorkovitý terén však podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové neumožňuje diametrálně rozdílné vedení trasy. Potvrdil to i ředitel krajské správy ve Zlíně Karel Chudárek.

„Pro silnici je vyčleněno jasně dané území, kterého se musíme držet. Zásah do krajiny způsobuje každá stavby. Varianta s tunely by byla nepředstavitelně dražší,“ zdůraznil Chudárek.

Dodal, že silnici R49 považuje za velmi potřebnou, protože spojí Zlínský kraj se Slovenskem. „Přinese rozvoj regionu a pravděpodobně i zaměstnanosti na Valašskokloboucku,“ poznamenal.

Silnice z Fryštáku ke státní hranici je součástí rychlostní komunikace R49 Hulín – Fryšták – Zádveřice – Pozděchov – Horní Lideč – hranice ČR/SR, která navazuje severně od Hulína na dálnici D1 a rychlostní silnici R55 a bude společně s R6 na slovenské straně plnit funkci propojení České a Slovenské republiky.
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“