(S) Hejtman Rath chystá vlastní obchvat Prahy s mostem přes

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
Fox Mulder
Příspěvky: 749
Registrován: 15.3.2009 1:28:45
Bydliště: Most

(S) Hejtman Rath chystá vlastní obchvat Prahy s mostem přes

Příspěvek od Fox Mulder »

Hejtman Rath chystá vlastní obchvat Prahy s mostem přes Vltavu

Autorka: Martina Klapalová, MF DNES

26. října 2009 11:23

Středočeský hejtman David Rath (ČSSD) umí překvapit. Ve chvíli, kdy stát má potíže s dokončením dálničního obchvatu kolem Prahy, který spojí brněnskou D1 a plzeňskou D5, a jehož otevření v příštím roce se zpozdí minimálně o čtyři měsíce, Rath plánuje jiný obchvat kolem Prahy.

Obrázek
David Rath. Foto: René Volfík, ČTK

SPUSŤ AUDIO
Neznalost nebo hloupost. Tak reaguje na Rathův obchvat jeho předchůdce

A jak potvrdil MF DNES, kraj pod jeho vedením už začal pracovat na projektu.

"Středočeský kraj již zpracovává možnou trasu čtyřproudé rychlostní komunikace, která by přemostila Vltavu mezi Kralupy a Libčicemi nad Vltavou. Projekt zpracováváme tak, aby nezasahoval do života žádné středočeské obce, ale naopak aby se stovkám z nich ulevilo od nadměrné nákladní dopravy, která je nyní zatěžuje," sdělil Rath.

Svůj návrh prosazoval marně
To je velké překvapení. Středočeský hejtman totiž loni na podzim marně prosazoval, aby silničáři a pražský magistrát přehodnotili trasování pražského silničního obchvatu a vedli ho takzvanou severní variantou. Neuspěl a už tehdy prohlásil, že pokud obchvat povede jižní variantou, postaví "vlastní".

Jeho výroky však nikdo nebral příliš vážně. Byly tehdy chápány spíš jako snaha provokovat politické protivníky z ODS - tedy pražského primátora Pavla Béma a Rathova předchůdce Petra Bendla, který stejně jako Praha podporoval jižní variantu obchvatu kolem Prahy.

Jenže David Rath to patrně myslí vážně. "Tato komunikace by spojila ruzyňské letiště, slánskou rychlostní komunikaci s letištěm ve Vodochodech a s ústeckou dálnicí. Současně by vyřešila obchvat Kralup a sloužila by jako skutečný severní tranzitní okruh vedoucí úplně mimo obydlená území," vzkázal Rath přes svoji mluvčí Berill Maschekovou.

Rathovi nejbližší o ničem nevědí
Podivné však je, že o tom nic nevědí ani Rathovi nejbližší kolegové v radě. "Je to úplně nová informace a blíží se to takzvanému velkému aglomeračnímu okruhu, o kterém se už několik let hovoří. Ale nic takového jsme neprojednávali," reagoval hejtmanův náměstek pro dopravu Robin Povšík.

Podobně hovoří i další Rathův náměstek Marcel Chládek. "Žádné peníze z kapitoly regionální rozvoj na to nešly. Takže pokud šly, tak zřejmě z Regionálního operačního programu (ROP), což jde zcela mimo krajský úřad a vedení Středočeského kraje. O penězích z ROP rozhoduje regionální rada, jejímž předsedou je doktor Rath," uvedl Chládek.

Rath také nevysvětlil, jak si představuje financování. Zásadní přitom je, zda by okruh vedl po čtyřproudé rychlostní komunikaci, nebo dvouproudé silnici. V prvním případě se náklady řádově odhadují na desítky miliard korun a platil by je stát. Fischerova vláda však investice do nových dopravních staveb zmrazila. Peníze z rozpočtu kraje by Rath mohl použít jedině v případě, že by se jednalo o silnici druhé nebo třetí třídy.

Povšík navíc upozornil, že příprava aglomeračního okruhu potrvá minimálně patnáct let. Je však nutný, protože Praha se prý tak rychle rozšiřuje, že za 20 až 30 let právě budovaný obchvat bude sloužit v podstatě jako městský okruh.

Autorka: Martina Klapalová, MF DNES

26. října 2009 11:23

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/hejtman-rath-chy ... _praha_kot
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: (S) Hejtman Rath chystá vlastní obchvat Prahy s mostem přes

Příspěvek od andy »

Rath už zpracovává projekt rychlostní silnice přes Vltavu
Autoři: Petr Švec, Martina Klapalová
MF DNES 30. října 2009 13:09

Středočeský hejtman David Rath se pustil do boje o severní trasu okruhu Prahy. Kraj prý už pracuje na projektu dálnice, která by byla dále od hranic metropole. Přestože se zatím zdá, že o přípravě projektu neví ani jeho kolegové z krajské rady, mohou být Rathovy kroky pro budoucnost Pražského okruhu velmi významné.

Dosud totiž existoval projekt jen na jižní variantu okruhu, vedoucí přes Suchdol. Oponenti sice o severní trase, vedoucí kolem středočeských Velkých Přílep, hovořili, ale nemohli se opřít o konkrétní údaje. Jejich návrh byl, co se týče příprav, ve srovnání s jižní variantou pouze čárou na mapě.

Severní a Jižní varianta

Desítky milionů korun za projekt si nikdo nemohl dovolit zaplatit z vlastní kapsy. Nebylo tak možné věrohodně srovnat cenu obou staveb, natožpak dopady na přírodu či životy obyvatel.

Rath by tak mohl srovnání umožnit, a tím udělat definitivní tečku za nekonečnými dohady o tom, kudy by měla dálnice vlastně vést.

Jižní variantu prosazuje hlavní město, ministerstvo dopravy a stálo za ní i bývalé středočeské vedení v čele s Petrem Bendlem.

Zastánci konkurenčního návrhu jsou zejména mezi obyvateli Suchdola a také ji podporují mnohá občanská sdružení.

Rath ovšem uvažuje, že by okruh vedl ještě kousek severněji, než navrhují suchdolští obyvatelé.

Dálnice by se odpojila od slánské rychlostní silnice, minula by Tuchoměřice a Velké Přílepy, pak by na sever od Libčic překonala Vltavu a u Vodochod se napojila na dálnici D8.

Suchdolští navrhovali menší oblouk, přičemž by dálnice překonala Vltavu jižně od Libčic.

"Středočeský kraj již zpracovává možnou trasu čtyřproudé rychlostní silnice, která by přemostila Vltavu mezi Kralupy a Libčicemi nad Vltavou," potvrdil Rath.

Obce nadšené nejsou

Otázkou ale je, jestli by tato varianta ulevila Praze od aut. Ta nyní bez existence obchvatu ucpávají Evropskou ulici, ulici Milady Horákové či Veletržní a V Holešovičkách.

Je také zřejmé, že středočeské obce, kolem nichž by nová dálnice vedla, nebudou nadšené. "Pro nás je prioritní vyřešení pražské dopravy, takže volíme jižní variantu. Severní nic nevyřeší, protože už je od Prahy daleko," míní starosta Klecan Ivo Kurhajec.

To si myslí i hlavní město. "Čím by byla dálnice dále od centra, tím méně by pomáhala. Řidičům by se nevyplatilo po ní jezdit," argumentoval před časem pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Za pravdu mu dává i děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, který je rovněž přívržencem jižní varianty.

Nutno dodat, že s dálnicí přes Suchdol se počítá již od první republiky. To dokazuje i pohled na čtvrť z letadla. Zástavba je zde rozdělena pásmem, kde jsou jen pole a zahrádkářská kolonie. Právě tudy má dálnice vést. Přesněji řečeno - pod tímto prostorem, protože se zde počítá s tunelem.

Je také jasné, že kdyby se severní trasa ukázala jako výhodnější a nakonec by s ní souhlasila i Praha a ministerstvo dopravy, začala by se stavět mnohem později než silnice přes Suchdol. Ta má nyní totiž již zelenou, i když se očekává další odvolání Suchdola proti změně územního plánu u Nejvyššího správního soudu.

Zdržení by bylo nejméně 18 měsíců. "Úsek v okolí Kralup je už o kousek dál, zde je již územní rozhodnutí a stavba má už zpracovanou studii, jaký bude mít vliv na životní prostředí," sdělila však mluvčí kraje Berill Mascheková

Mohou být dvě dálnice

Možné je nakonec ovšem i to, že budou stát obě dálnice zároveň, pokud se Praha se Středočeským krajem nedohodnou.

Obě trasy se pokusilo před dvěma lety porovnat pouze ministerstvo dopravy. Studie, kterou pro ně vypracovala společnost Mott MacDonald, ukázala, že by severní varianta mohla být levnější o 4 miliardy korun. Posuzovala se ale varianta, kterou navrhl Suchdol.

Jak MF DNES na začátku týdne informovala, Rathovy plány poněkud zaskočily jeho kolegy v krajské radě. "Je to úplně nová informace a blíží se to takzvanému velkému aglomeračnímu okruhu, o kterém se už několik let hovoří. Ale nic takového jsme neprojednávali," reagoval hejtmanův náměstek pro dopravu Robin Povšík.
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“