(U) Radní Šulc už si je jist, že D8 v roce 2010 nebude

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
milano
Příspěvky: 25
Registrován: 18.3.2009 15:54:24

(U) Radní Šulc už si je jist, že D8 v roce 2010 nebude

Příspěvek od milano »

http://www.ct24.cz/doprava/49136-radni- ... 10-nebude/

Radní Šulc už si je jist, že D8 v roce 2010 nebude

vloženo: 20. 3. 2009 18:26, autor: ČT24

Ústí nad Labem – Hrozba, že se nepodaří dostavět dálnici D8 do konce roku 2010, je stále reálnější. Přes opakované výzvy obcí v Ústeckém kraji k rychlé dostavbě autostrády v Českém středohoří se stavba zasekla. Ředitelství silnic a dálnic totiž stále nemá potřebná povolení pro stavbu tunelu u Radejčína. Po co nejrychlejším dokončení dálnice volají i starostové z Ústecka už několik let. Krajský radní pro dopravu Jiří Šulc hovoří již s jistotou o tom, že se kvůli chybějícímu povolení protáhne stavba o několik měsíců.


Podle Ředitelství silnic a dálnic je tento poplach předčasný, posunutí termínu otevření dokončené dálnice D8 zatím odmítá. "Děláme všechno, abychom povolení získali v nejbližších měsících a dálnici zprovoznili na konci roku 2010," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Před týdnem varoval ústecký radní a bývalý hejtman Jiří Šulc, že se stavba protáhne, nebude-li vydáno potřebné povolení do dvou měsíců. Dnes již o zpoždění stavby hovoří s jistotou: "Stavba tunelu nezačne do tří měsíců, průběžná délka je delší než prosinec 2010, takže ten termín nejde splnit."

Co nejrychlejší dokončení dálnice D8 dlouhodobě žádají starostové z celého Ústeckého kraje. Auta projíždějící po silnicích, které spojují dokončené části autostrády, mají špatný vliv na řadu obcí, pomalu popojíždějící kolony kamionů dusí hlavně obyvatele Ústí nad Labem a Lovosic.

Peníze na dokončení dálnice D8 jsou už dávno připraveny. Podle ministerstva dopravy je financování zajištěno jak ze státního rozpočtu, tak z evropských fondů.
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

Jedna věta a velké potíže

Příspěvek od banjo »

dalsi zminka v souvislosti se sulcem a D8
21.3. MF DNES, reg. priloha pro ustecky kraj píše: Spor s ekology: kraji hrozí pokuta kvůli vyjádření bývalého hejtmana Šulce. Soud nařídil exekuci

Ústí nad Labem - Banální spor s ekology způsobil Ústeckému kraji obrovské potíže. Okresní soud v Ústí nad Labem na něj totiž nařídil exekuci kvůli jediné větě, kterou pronesl bývalý hejtman Jiří Šulc na adresu ekologů při otevření stavby úseku dálnice D8 přes České středohoří. O případu včera informovaly Hospodářské noviny. Šulc předloni v listopadu ironicky komentoval stížnosti a žaloby ekologů, které stavbu autostrády zdržely.

„Chtěl bych tímto poděkovat panu Miroslavovi Patrikovi ze sdružení Děti Země a i jiným aktivistům za to, že svým zdržováním připravili stát o několik miliard korun a lidských životů,“ prohlásil tehdy Šulc.

Zmíněné sdružení, kterému se nelíbila stavba dálnice tak, jak je navržena, a které proti ní dlouhodobě vystupuje, ho pak požádalo, aby vysvětlil, jak ke svému tvrzení došel a zda má o ztrátě miliard a životů nějakou studii. Šulc poslal Dětem Země tři titulky novinových článků, jimiž chtěl naznačit, že šlo o názor jeho a obyvatel kraje. „To mi nestačilo, z pouhých titulků jsem se nedozvěděl, jak měly Děti Země způsobit miliardové škody,“ řekl Miroslav Patrik z Dětí Země.

Proto podal stížnost na ministerstvo vnitra. Začalo mnohaměsíční dohadování, kdo se má vlastně žádostí ekologů zabývat. Krajští úředníci odkazovali na stát, ministerstvo vnitra ale nařídilo, že žádost musí vyřídit kraj. Zdejší úředníci trvali na svém a resort vnitra neposlechli ani poté, kdy ministerstvo příkaz dvakrát zopakovalo.

„Zákon o pozemních komunikacích stanoví, že věci týkající se dálnic jsou věcí státu, ne krajů,“ obhajovala i včera postup politického vedení regionumluvčí krajeVeronika Kindlová. „I pro úředníky ministerstva vnitra platí zákon, a pokud něco přikazují v rozporu se zákonem, není kraj povinen příkazy poslechnout,“ dodala.

Ekologové podali správní žalobu, jenže ta se vleče roky a oni čekat nechtěli. Proto se obrátili na soud i s návrhem na exekuci. „Měli jsme rozhodnutí ministerstva vnitra, které ale kraj nevykonal. Jinak než exekucí jsme kraj nemohli donutit plnit povinnosti,“ řekl Patrik.

Ústecký okresní soud jejich návrh 5. ledna uznal. Exekutor již rozhodl o formě exekuce - pokutě 50 tisíc korun. Vedení kraje se proti rozhodnutí před několika dny odvolalo, vše bude řešit ještě krajský soud. Pokud exekuci potvrdí, kraj bude muset zaplatit a zároveň nadále platí, že musí žádost ekologů vyřídit. Když to neudělá, může čekat další pokuty a jiné sankce podle uvážení exekutora, jenž může zablokovat kraji majetek a účty, na což by doplatili třeba i pacienti krajských nemocnic.

Vliv na poplatky u lékaře „Kraj by nemohl proplácet zdravotnické poplatky za pacienty krajských nemocnic,“ řekla Kindlová.

Navíc ani v případě, že by vedení kraje žádost Dětí Země vyřídilo, exekuce by automaticky nekončila. „Úředníci kraje by museli požádat soud o zastavení exekuce, což soud dělá co nejrychleji. I tak to ale obvykle trvá měsíc,“ řeklmluvčí ústeckého okresního soudu Pavel Suchý.

Šulc, jenž má nyní jako krajský radní na starosti dopravu, přitom mohl předpokládat, že ekologové boj nevzdají, stejně jako při svých dřívějších obstrukcích. Jeho vyjádření se ale včera nepodařilo získat, mobilní telefon nezvedl.

Původně malicherný spor zaměstnal řadu lidí. Nejabsurdnější na tom je, že ekologům prý stačila jakákoli odpověď. „Spokojil bych se s informacemi: máme, nemáme studii. Pokud ale občan nedostane žádnou odpověď a nedomůže se práva, nic jiného nezbývá. Má to výchovný efekt, úředník si nemůže říkat, co chce,“ dodal Patrik.
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

D8: hrozí další zpoždění?

Příspěvek od banjo »

D8 do tretice
MF DNES - regionalni priloha pro UL kraj, 27.3. píše: Stavitel věří, že se poslední úsek dálnice otevře v prosinci 2010. Podle ekologů to bude o tři roky později

České středohoří - Dálnice D8 je už nyní jednou z nejdéle budovaných silnic v historii Česka. Plánovala se od šedesátých let, dostavuje se po částech a termín jejího kompletního dokončení je ve hvězdách.

Investor stavby posledního úseku přes České středohoří, firma Ředitelství silnic a dálnic, se stále upíná k prosinci 2010. K tomuto datu by měla být dálnicí propojena Praha s českoněmeckou hranicí podle stavebního plánu. Jenže tento termín se jeví jako nereálný už i skalním zastáncům dálnice. A podle ekologů ze sdružení Děti Země, které stavbu napadají na úřadech a u soudu, bude celá trasa hotova nejdříve v roce 2013.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přitom nemá potíže s financováním, a to ani v době hospodářské krize a očekávaných škrtů ve výdajích státu. „Peníze máme z evropských fondů. Potíž ovšem nastala u tunelu Radejčín, kde se nám stále nedaří získat stavební povolení,“ říká mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Vydání povolení překážejí dvě věci: jednak ještě nejsou vykoupeny všechny pozemky pod stavbou, jednak běží několik odvolání proti kácení stromů ze strany ekologických aktivistů.

Situace podle ŘSD ještě není kritická Podle ŘSD ale situace ještě není kritická, zástupci firmy ji ale už začali označovat za „napjatou“. „Zatím stále máme ještě pro získání povolení časovou rezervu dva až tři měsíce. Pokud do té doby povolení získáme, stanovený termín dokončení, tedy prosinec 2010, se stihne,“ řekla Vápeníková.

Zatímco tunel u Prackovic nebo most přes Opárenské údolí se staví podle plánů, tunel u Radejčína se ještě budovat nezačal. Právě tunely jsou přitom technicky a časově nejnáročnější částí celé stavby.

Podle ekologů je dokončení dálnice na konci příštího roku nereálné i v případě, že by investor potřebná povolení do tří měsíců sehnal. „Například s výstavbou mostu přes obec Vchynice se má začít v červnu 2009 a má trvat více než dva roky, takže dokončení může být nejdříve v září 2011. U tunelu Radejčín zase stavební řízení začalo až nyní 13. března, takže by mohl být nejdříve až v lednu 2013,“ upozornil Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země.

Kdy skutečně dělníci dokončí chybějící šestnáctikilometrový úsek přes České středohoří, to v současné době neví jistě nikdo. Předvídat například vůbec nelze, jak u soudů dopadnou žaloby ekologů. Soudní projednávání může trvat déle než dva až tři měsíce, které si ŘSD stanovilo jako časovou rezervu. Může se stát i to, že soud stavbu úplně přeruší. „Pokud některá z našich žalob prokáže zásadní porušení zákonů, pak se můžeme na D8 dočkat i zastavení stavebních prací na několik měsíců, jako se to stalo tunelu Libouchec na krušnohorském úseku v prosinci 2004, kdy soud zrušil stavební povolení,“ připomněl Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země.

Ekologové podali už sedm žalob Ekologičtí aktivisté podali od roku 2003 proti stavbě úseku Lovosice -Řehlovice už sedm žalob. Kvůli tomu, že se dálnice staví v chráněném krajinném území, požadují přesné dodržování zákonů a co nejpřísnější kontrolu rozhodujících úředníků.

Co nejrychlejší dostavbu naopak podporují zástupci obcí na severu Čech. Jejich petici podepsalo sedm a půl tisíce lidí. „Dokončení dálnice odhaduji tak na konec roku 2011,“ říká starosta Velemína na Litoměřicku Jiří Skalický.

Právě obyvatelé Velemína čekají na dálnici jako na spásu, která jim odvede z vesnice tisíce aut. „Odhady termínů byly od začátku příliš optimistické, teď se to potvrzuje,“ dodal Skalický.
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“