Chtějí vyhnat kamiony z obcí, udělají parkoviště v bažině u Lysic
Autor: Helena Vaculová, MF DNES, 7.11.2009
Zdroj: iDNES.cz; EIA I/43 Lysice; EIA D1 Vyškov
Pivovar Černá Hora koupil kus bažiny u své čerpací stanice nedaleko Lysic s tím, že by na ní mohlo vzniknout odstavné parkoviště pro padesát kamionů. Na silnici z Brna do Svitav totiž není ani jedno a i jinde v kraji zoufale chybí.
To dělá problémy obcím, protože kamiony tak parkují, kde se dá, mnohdy na nevhodných místech. A potíže s tím mají i dopravci.
"Silnice do Svitav je cesta smrti a neděje se s ní pořád nic. Jezdí tady přitom jeden kamion za druhým, často se tvoří kolony a nemají kde zastavit. Tak mne napadlo, že by u čerpací stanice, kterou pivovar koupil a zrekonstruoval, mohla vzniknout odstavná plocha. Zázemí pro jejich řidiče už tady je, koupelny, toalety i prodejna," říká ředitel Pivovaru Černá Hora Jiří Fusek.
Vliv tohoto záměru na životní prostředí již začal v těchto dnech posuzovat kraj a podle Fuska by se na stavbě parkoviště mohl podílet i finančně.
Na Vyškovsku vyroste zatím největší truck centrum v zemi
"Je pravda, že odstavných ploch je v kraji velký nedostatek a jsou potřeba. Uvažujeme o jejich stavbě, ale ještě pro ně nemáme vytipovaná místa," říká projektový manažer brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Dalibor Kroupa a dodal, že nejaktuálnější je nyní stavba odstavného parkoviště u Vyškova.
Zdejší truck centrum, zatím zřejmě největší v zemi, tady ovšem nepostaví stát, ale soukromá firma KJ Invest z Vyškova.
"Budování připravujeme už několik let a byl to tak složitý proces, že se kvůli tomu musely upravit i některé zákony," říká spolumajitel firmy Jiří Klement. "Územní rozhodnutí však máme, nyní se vyřizují stavební povolení a příští rok bychom chtěli začít stavět," říká. Kdy bude parkoviště hotové, záleží podle něj na vydávání stavebních povolení. "Je jich k tomu potřeba asi třicet," dodal Klement. Truck centrum u Vyškova zabere tři hektary pozemků na východním okraji města, zhruba v místech, kde dnes na protější straně dálnice stojí čerpací stanice. Řidiči kamionů v něm budou moci natankovat, odstavit vůz na hlídané parkoviště, přespat v hotelu nebo se alespoň umýt a ohřát si jídlo v kuchyňce. A bude tady i servisní hala a myčka kamionů.
"Předpokládáme, že jeho vybudování přijde asi na dvě stě milionů korun a tato investice by se měla vrátit do deseti až dvanácti let," uvedl Jiří Klement. Podle něj podobné truck centrum je v zemi zatím jen u Říčan nedaleko Prahy, ale chybí mu například hotel.
Zatímco pivovar plánuje odstavnou plochu pro padesát kamionů, u Vyškova jich bude moci stát na sedmdesát, a ještě přes sto osobních vozidel.
"Když není kde zastavit, musíme na pole"
Kamiony lidé nemají ve svém okolí rádi a obce jim brání ve vjezdu zákazovými značkami. "Jenže problém je, že v některých úsecích opravdu není kde zastavit a často pak musíme pomalu zajet až na pole. Jinak to někdy nejde, protože musíme dodržovat dobu řízení, a pokud to neuděláme, hrozí nám pokuta," vysvětluje řidič kamionu z Brna Marek Hruška.
Truck centra nebo větší parkoviště s obchody jsou podle něj řešením, které by pomohlo všem. "Na cestě jsme často několik dní a nemáme ani kde nakoupit," dodal. To, že kraji chybí odstavná parkoviště, potvrzují i odborníci z Centra dopravního výzkumu v Brně.
(B) I/43;D1 Chtějí vyhnat kamiony z obcí
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion