Dálniční liniové řízení nebude, naopak si užijeme infotabulí

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Dálniční liniové řízení nebude, naopak si užijeme infotabulí

Příspěvek od andy »

Dálniční liniové řízení nebude, naopak si užijeme více infotabulí
vloženo: 8. 11. 2009 19:22, autor: ČT24

Praha - Dálniční liniové řízení, které umí například předcházet kolonám, v Česku nebude. Navzdory tomu, že představovalo hlavní část skoro dvouapůlmiliardové zakázky pro firmu Kapsch, u níž Reportéři ČT před časem poukázali na neprůhlednost a přemrštěnou cenu. Bez ohledu na to firma všechny peníze od státu stejně dostane.

Pro řidiče je v tom však jeden rozdíl: liniové řízení, které dokáže odvést dopravu, sníží či zvýší rychlost, zakáže jízdu kamionům, nakonec nebude. Naopak infotabulí, které napoví třeba při dešti, že je mokrá vozovka, jindy zase informují, kde se na dálnici pracuje či jaké rádio lze poslouchat, bude víc. A to přesto, že podle mluvčího ministerstva dopravy nemají možnost měnit směry, měnit počty pruhů či ukazovat řidiči, kde má sjet.

Podivná zakázka, ve které bylo i liniové řízení, je z Vánoc 2007

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) oznámí tendr, za tři dny otevře obálky a v nich je jen nabídka firmy Kapsch, která miliardový kontrakt okamžitě dostane.

Nyní vše jen připomíná rčení o najezeném vlkovi a koze, co zůstala celá. ŘSD totiž zbytek zakázky po vyčerpání dvou třetin peněz zruší, přispěchá ale s nápadem, že Kapsch si může ztrátu vynahradit - místo stále neexistujícího liniového řízení postavit o 30 infotabulí víc ve stejné ceně. Podle ředitele úseku informatiky ŘSD mělo mít liniové řízení hodnotu 950 milionů korun.

Výstavbu podobných infotabulí už má ŘSD rozplánovanou také na příští rok, přibudou čtyři na D1, osmnáct na plzeňské D5 a také osm ve směru na Slovensko, na dálnici D2.

Infotabule lze pořídit i levněji

V předchozí zastavené zakázce Kapsch postavil za skoro 1,5 mld jen 22 infotabulí, dále pak systém detekce dopravního proudu, kamerový systém či systém výpočtu jízdních dob, který dosud nefunguje. Za provoz zařízení do konce roku 2016 si Kapsch z celkové částky naúčtoval skoro 800 milionů, za pořízení přes 650. Reportéři ČT už dříve zveřejnili nezávislou studii kraje Vysočina: ta navrhovala vybudování 72 infotabulí tabulí a proměnných značek celkem za 220 milionů korun včetně nákladů za provoz. Nikdy ji nikdo nebral vážně. ŘSD se to zdá nereálné.

Celý projekt za ŘSD vedl Michal Hala. Kolik dostane Kapsch za jednotlivé komponenty dálničního systému, ale nevěděl.

O současnou kompenzační dodávku, tedy 950 milionů za infotabule, se Kapsch musí z poloviny podělit s dalšími firmami, protože ale nejde o veřejného zadavatele, tak nemohou být jeho tendry kontrolovatelné například Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“