Praha nemá peníze na MHD, miliardy spolkne tunel Blanka
Autor: Pavel Baroch, Aktuálně.cz
9.11.2009, 20:00
Praha - Za vyhrocenou situací s financováním pražské hromadné dopravy stojí také jeden důvod, o němž se dosud veřejně nemluvilo - tunel Blanka.
Budovaná autostráda centrem Prahy vyjde na desítky miliard korun a tyto peníze pak chybí metru, tramvajím a autobusům. Zatímco peníze pro MHD pražský magistrát v posledních letech přiškrcuje, megatunel pod Stromovkou a Vltavou dostává více.
Jen letos půjde z pražského rozpočtu na stavbu vnitřního automobilového okruhu - tunelového komplexu Blanka - více než osm miliard korun.
To je o miliardu víc, než získá Dopravní podnik Praha na provoz metra, tramvají a autobusů. A dokonce o pět miliard víc než putuje na investice - třeba na nákup nových vozů nebo hloubení tunelů metra.
MHD dostala letos na provoz 7 miliard, Blanka 8 miliard. Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz
"Je nepřijatelné, aby většinu rozpočtu spolkl tunel Blanka a na provoz a rozvoj veřejné dopravy peníze nebyly," okomentovala tuto situaci pražská zastupitelka Petra Kolínská, podle níž městská rada neplní jeden ze svých programových závazků o preferenci veřejné dopravy.
Tunel pomůže i veřejné dopravě, tvrdí magistrát
Magistrát ovšem tvrdí, že tunelový komplex Blanka pomůže i hromadné dopravě. Ředitel dopravního odboru magistrátu Jan Heroudek tvrdí, že díky tunelu se pro MHD například uvolní Letenská pláň, jedna z nejvíce přetížených míst v Praze.
GRAF
"Jestliže si uvědomíme, že na té Letné a vůbec díky městskému okruhu dokážeme dostat auta z přetíženého uličního parteru pod zem, můžeme říci, že se ten parter uvolní. A uvolní se hlavně pro hromadnou dopravu," řekl před časem Heroudek v rozhovoru pro Radiožurnál.
Bém: Dopravní podnik je stále moc drahý
Podle primátora Pavla Béma putuje do dopravního podniku asi pětina z celkových provozních nákladů města, což je víc než v jiných obdobných metropolích v Evropě.
MHD dostala letos na provoz 7 miliard, Blanka 8 miliard. Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz
Bém kritizuje, že provoz pražské MHD - ačkoli podnik hodně ušetřil - je stále moc drahý, za což podle něho nejvíce může nárůst platů. "Dopravní podnik je hrozně drahý," řekl v neděli v České televizi v pořadu Otázky Václava Moravce.
Podle Petra Vilguse, zastupitele Prahy 8 za Stranu zelených ovšem není možné dělat úsporná opatření do nekonečna. "Dopravní podnik prokazatelně snížil své náklady a dozorčí rada ve své zprávě za rok 2008 konstatovala, že možnosti úspor již byly vyčerpány," upozornil Vilgus.
Jak hospodaří Dopravní podnik Praha
2003 2009 změna
Počet zaměstnanců DP 12 990 11 287 - 13 %
Přepravené osoby 1 130 788 000 1 399 261 192 24 %
Vozové km 158 890 000 168 200 000 6 %
Provozní dotace 9 695 998 000 7 120 420 000 - 27 %
Dotace Kč/1 osoba/rok 9 5 - 41 %
Dotace Kč/1 vozokm/rok 61 42 - 31 %
Zdroj: Strana zelených
Zelení kritizují Prahu za některá chybná rozhodnutí, které enormně městskou dopravu zatěžují. Jako příklad uvedli metro do Letňan, které končí v polích a které už na začátku letošního roku muselo omezit svůj provoz.
Metro z Ládví do Letňan o délce 4,6 kilometru vyšlo na více než patnáct miliard korun. Další desítky milionů stojí provoz tří stanic Střížkov, Prosek a Letňany.
Sporné je i rozhodnutí prodloužit trasu metra A z Dejvic přes Motol do Ruzyně. "Nové metro nebude doplňkem existujícího dopravního systému. Bude postaveno za velké peníze, provoz tramvají omezen a lidé donuceni metro využívat. Ale urychlení dopravy to nepřinese, jen nelogické dopravní pohyby a zdržení cestujících," tvrdí například dopravní odborník Martin Šubrt.
Autor: Pavel Baroch, Aktuálně.cz
9.11.2009, 20:00
Zdroj: http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot ... ?id=652403
(A) Praha nemá peníze na MHD, miliardy spolkne tunel Blanka
Články z novin a internetu - domácí
-
- Příspěvky: 749
- Registrován: 15.3.2009 1:28:45
- Bydliště: Most
(A) Praha nemá peníze na MHD, miliardy spolkne tunel Blanka
Příspěvek od Fox Mulder »
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion