Kácení: stromy u silnic na Vysočině půjdou k zemi
Autor: Lucie Kubíková
včera 13:49
Vysočina – Do tří let by mělo u silnic I. třídy na Vysočině zmizet na dvanáct set stromů.
Jde o dřeviny, které jsou ve špatném stavu a kromě pádů větví hrozí, že by se časem mohly samovolně zřítit k zemi celé. Některé z nich byly vysazeny už před více než padesáti lety.
Tomuto nebezpečí chce však předejít ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a rozhodlo se zakročit. „Jde o stromy, které nemají žádnou perspektivu. Jejich likvidací chceme zabránit škodám na majetku a ochránit tím i zdraví a životy lidí,“ vyjádřila se ke kácení dřevin vedoucí ŘSD Jihlava Marie Tesařová.
Dřeviny už měly být dávno skáceny
Nebezpečné stromy půjdou postupně k zemi v celém kraji. Například u silnice I/19 ve směru od Pelhřimova k hranicím Jihočeského kraje zmizí během tří let dvě stě dvacet stromů. O čtyřicet méně jich pak padne mezi Želetavou ve směru na Moravské Budějovice a dál k Jihomoravskému kraji.
Kácet by se měly také dřeviny mezi Havlíčkovým Brodem a městysem Štoky. O tom ale není stále ještě rozhodnuto.
Podle Miloše Jahorného z odboru životního prostředí ve Žďáře nad Sázavou jsou nebezpečné stromy také na Žďársku. „Je jich tady opravdu spousta. Stačí se jen podívat kolem sebe. Například několik takových dřevin se nachází podél silnice ve směru z okresního města na obec Jámy. Zatím jsme ovšem z ředitelství silnic a dálnic nedostali žádný požadavek na kácení stromů v našem okrese,“ řekl reportérům Deníku Miloš Jahorný.
Stromy, které čeká během následujících tří let likvidace, byly vybrány z dvanácti a půl tisíc vzrostlých dřevin, jež se podél silnic I. třídy v kraji Vysočina nacházejí. „Vytipované stromy měly být už dávno pryč. Je proto klika, že ještě nezpůsobily žádné neštěstí. Doháníme tím dluh za dobu minulou,“ podotkla vedoucí ŘSD Marie Tesařová.
S novou výsadbou jsou občas problémy
Na kácení dřevin na Vysočině bude dohlížet Česká inspekce životního prostředí (ČIZP), která bude mimo jiné kontrolovat, zda jsou stromy v opravdu tak špatném stavu, že musí být zlikvidovány. „Rozhodně budeme požadovat náhradní výsadbu, na to se zaměříme především,“ sdělil pro MF Dnes mluvčí ČIZP Oldřich Janeba.
Jak uvedla Marie Tesařová, novým stromkům se ředitelství silnic a dálnic rozhodně nebrání. „Samozřejmě s nimi počítáme. Kromě kácení dřevin máme na starosti i jejich výsadbu. A stromů, které jsme zasadili, je určitě mnohem více, než těch, které jsme pokáceli,“ nechala se slyšet.
S náhradní výsadbou jsou však v některých lokalitách problémy. „Stromy můžeme vysadit pouze tam, kde mají dobré podmínky pro růst a ty bohužel nejsou všude. Proto se občas stane, že staré stromy nemůžeme nahradit novými dřevinami,“ vysvětlila Marie Tesařová.
Stromy navíc musí být v určité vzdálenosti od silnic, kde pak ale patří pozemky už někomu jinému.
(J) Kácení: stromy u silnic na Vysočině půjdou k zemi
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion