České dálnice zdražují kvůli stavbě nadbytečných sjezdů

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

České dálnice zdražují kvůli stavbě nadbytečných sjezdů

Příspěvek od andy »

České dálnice zdražují kvůli stavbě nadbytečných sjezdů
24. 11. 2009 14:10
autor: ČT24

Praha - Rozpočty na výstavbu tuzemských dálnic neúměrně zatěžují nadbytečné sjezdy a křižovatky. Ve srovnání s okolními zeměmi se v České republice staví sjezdy v kratších intervalech. Shodli se na tom účastníci dnešního semináře o cenách dálnic, který se konal na Úřadu vlády. Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stojí stavba jednoho kilometru české dálnice 227 milionů korun, což je mírně nad průměrem sousedních zemí. Ministr dopravy Gustáv Slamečka jmenoval jako dva hlavní důvody současné cenové úrovně výstavby dálnic legislativu a politické zájmy.

Nejzávažnějším důvodem je podle Slamečky legislativa, podle níž se dálnice napojuje na území, nikoliv území na dálnice. Ohled se přitom musí brát i na ochranu přírodních lokalit. Druhým důvodem jsou podle ministra politické zájmy krajů a obcí, které si sjezdy prosazují svým lobbingem. Ekonom Michal Mejstřík, člen někdejší Národní ekonomické rady vlády, která vysoké ceny dálnic kritizovala, vidí jako velké nebezpečí při výstavbě dálnic rovněž možnost korupce. Existují podle něj desítky případů, kdy si soukromí investoři nechali postavit například sjezd ke skladu za peníze státu.

Mimoúrovňová křižovatka může stát až miliardu korun

Podle Mejstříka by se exity měly nacházet pouze v místech, kde jde o obslužnost velkého území a výstavbu sjezdu proto lze ekonomicky zdůvodnit. Jak uvedl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík, jedna mimoúrovňová křižovatka vyjde stát na několik stovek milionů korun, ale její cena se může pohybovat až kolem jedné miliardy korun. V nejbližší době se změnou ovšem nelze počítat, neboť plán na nynější výstavbu vznikl už před několika roky. Podle Slamečky by ale bylo možné změnu uskutečnit již nyní u zcela nových projektů.

zdroj: ČT24, ČTK

Levnější dálnice, bez sjezdů každých pár kilometrů? Až se zcela novými projekty, doufá Slamečka
24. 11. 2009 18:09
Autor/ři: mb, ČTK
Korupce, lobbing a špatné zákony zdražují české dálnice. Jejich průměrný kilometr podle ŘSD vyjde na 227 milionů korun. Někteří hovoří dokonce o půl miliardě.

Oproti Německu či Finsku mají české dálnice mnohem více sjezdů a mimoúrovňových křížení. Shodli se na tom účastníci úterního semináře o cenách dálnic na úřadu vlády. Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stojí stavba kilometru české dálnice 227 milionů korun, což je mírně nad průměrem okolních zemí. Podle některých názorů je to však někdy až čtyřikrát tolik a cena za výstavbu jednoho kilometru se blíží jedné miliardě.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka jmenoval pro současnou cenovou úroveň výstavby dálnic dva hlavní důvody. Jedním z nich prý je legislativa, podle které se "dálnice napojuje na území, a nikoliv území na dálnice". Ohled se musí brát i na ochranu přírodně cenných lokalit.

Druhým důvodem jsou podle ministra politické zájmy, například krajů či obcí, které si sjezdy prosazují svým lobbingem.

Důkaz korupce: sjezd k soukromému skladu

Profesor ekonomie z Univerzity Karlovy Michal Mejstřík, člen někdejší Národní ekonomické rady vlády, která vysoké ceny dálnic kritizovala, vidí jako velké nebezpečí při výstavbě dálnic možnou korupci. Podle něj existují desítky případů, kdy si soukromí investoři nechali postavit sjezd například ke skladu za státní peníze.

Exity by podle Mejstříka měly být pouze v místech, kde jde o obslužnost velkého území a je to ekonomicky zdůvodnitelné.

Jak uvedl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík, jedna mimoúrovňová křižovatka vyjde na několik stovek milionů korun. Někdy se ale její cena může vyšplhat až na miliardu korun.

V nejbližší době se změnou není možné počítat, neboť nynější výstavba se plánovala už před několika roky. Podle Slamečky je možné změnu trendu očekávat pouze u zcela nových projektů.

Čínské zlevnění?

Jednou z cest, jak ušetřit, by mohl být příchod zahraničních firem, které by zvýšily konkurenci znamenající tlak na pokles cen staveb. V této souvislosti se hovoří především o stavebních firmách z Číny. Důkazem, že jejich ceny jsou nízké a mají v Evropě uplatnění, je tendr na dva úseky polské dálnice A2 z Varšavy do Lodže.

Ten vyhrála čínská společnost Covec, která nabídla o polovinu nižší cenu než evropská konkurence. Díky čínské nabídce se nám podařilo výrazně ušetřit i u dalších tří úseků dálnic, kde v tendru uspěly evropské společnosti,“ sdělil HN viceprezident polské agentury pro podporu zahraničních investic (PAIiIZ) Marek Lyzwa.

Číňané by ale nemuseli zůstat jen u našich severních sousedů. Podle dřívějších informací z médií se čínská firma ucházela i o výstavbu dálnic v Česku. Nedávno se ostatně do Prahy vypravila delegace čínských podnikatelů, kteří se snažili najít vhodné investiční příležitosti.
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“