http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/p ... 90323.html
Pod Stromovkou se znovu začíná razit tunel
Praha - V červenci skončí první tramvajové výluky. Se zklidněním, kultivací a dokončením stavby v oblasti Letné se počítá v říjnu příštího roku.
Autor:
Lukáš Marek
Tento týden bude konečně znovu obnovena ražba tunelu Blanka v oblasti pod Stromovkou. Na tiskové konferenci to oznámil primátor hlavního města Pavel Bém (ODS). Stavba tunelu byla zastavena poté, co se zde v říjnu při ražbě již podruhé propadla půda.
Tramvají od léta
Dalších změn se v souvislosti se stavbou tunelového komplexu dočkají obyvatelé Prahy v létě, kdy by měly být částečně ukončeny některé tramvajové výluky. Jedná se o trasy v oblasti Špejcharu. „Známo je hned několik termínů, které jsou pro nás závazné. Na přelomu letošního září a října se opět zprovozní trati přes Letnou,“ informoval Pavel Bém.
Propad přivedl těžkou techniku do parku
Se zklidněním, kultivací a dokončením stavby v oblasti Letné se podle slov primátora počítá v říjnu příštího roku. „Stavební práce v celém tunelovém komplexu Blanka by měly skončit v prvním čtvrtletí roku 2011 a po dodání nezbytné technologie, včetně zabezpečovacích mechanismů, očekáváme definitivní zprovoznění na konci roku 2011 či začátkem roku 2012,“ nastínil harmonogram primátor.
Propad půdy ve Stromovce nedaleko bývalé Šlechtovy restaurace podle vedení města ani Metrostavu, který Blanku staví, práce nezpozdil. „Pouze jsme naše aktivity přesunuli na jiná místa. Nyní budeme znovu pokračovat v ražbě,“ sdělil tiskový mluvčí Metrostavu František Polák.
Dva krátery ohrozily Stromovku
Na místě na podzim po propadu vznikl kráter o průměru zhruba 30 metrů, nikdo tehdy naštěstí nebyl zraněn. Jen asi 50 metrů od místa říjnové nehody se tunel propadl poprvé již v květnu.
Od doby propadu panují mezi lidmi obavy, zda se nemůže podobný incident opakovat. Pracovníci Metrostavu budou muset po opětovném zahájení ražby dodržovat zřejmě ještě více bezpečnostních opatření, která by měla zamezit nebezpečí dalšího propadu. „Další práce jsme povolili s tím, že stavební společnost přepracovala provozní dokumentaci a eliminovala tak nebezpečí dalšího propadu,“ upřesnil Dušan Havel z Báňské správy.
Společnost Metrostav tak bude muset například zpevnit nadloží raženého úseku tunelu a zajistit osobu, která bude hlídat místa v okolí ražby. „Celá Stromovka ale uzavřena nebude,“ ujistil Havel.
Co se děje pod Stromovkou
U Šlechtovy restaurace jsou prováděny takzvané sanační injektáže nad klenbou ražených tunelů. V hloubce 11 metrů pod povrchem injektáží směs zpevňuje horninu, a tím se vytváří ochranná obálka nad tunely.
Pachatel zůstane neznámý
Magistrát po podzimním propadu ve Stromovce podal trestní oznámení na neznámého pachatele z důvodu obecného ohrožení. Dodnes však nikdo nebyl obviněn a celý případ tak zřejmě vyjde do ztracena. Přitom, když se půda podruhé propadla, byl primátor Bém hodně rozčilený. „Chci znát viníka,“ řekl tehdy na místě nehody.
Komplex Blanka navštívil nedávno také starosta Berlína Eberhard Diepgen. „Pražané ocení tuto stavbu hlavně až po jejím dokončení. Nyní je jasné, že je mnoho lidí znepokojeno a protestuje proti různým výlukám a omezením, které ztěžují život. Podobné zkušenosti máme také z Berlína, kde po dokončení staveb lidé jejich důležitost vždy kladně ocenili a na potíže při stavbě zapomněli,“ řekl starosta německé metropole s tím, že podporuje stavbu tunelů systémem ražení. „Je to mnohem efektivnější, lepší a v konečném efektu také levnější způsob,“ doplnil.
Náklady na stavební práce celého komplexu Blanka dosáhnou 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun.
Praha se zalyká
Důvody pro stavbu komplexu jsou jednoduché. Stále stoupající počet automobilů, které jsou pro stávající komunikace a obyvatele neúnosné. V hlavním městě se od roku 1990 do roku 1997 počet vozidel zvýšil o 68 procent. V roce 2006 připadal v Praze jeden osobní automobil na 1,6 obyvatele. Tím Praha předstihla nejmotorizovanější evropská velkoměsta, jako jsou například Berlín, Frankfurt nad Mohanem či Kolín nad Rýnem.
Daleko výrazněji však narostly dopravní výkony. V roce 1990 bylo v Praze registrováno 428 tisíc vozidel, která ročně ujela 7,2 milionu vozokilometrů. V roce 1997 bylo registrováno již 722 tisíc vozidel, která ujela 14,9 milionu vozokilometrů. Nárůst dopravních výkonů mezi rokem 1990 a rokem 1997 činí 107 procent, to je třikrát více než na ostatním území ČR.
(A) Pod Stromovkou se znovu začíná razit tunel
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion