(M,T) Z Ostravy do Prahy po dálnici – realita dnešního dne

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
pavel.hrdina
Autor
Příspěvky: 591
Registrován: 25.2.2009 22:39:09
Bydliště: D1 - km 190,45
Kontaktovat uživatele:

(M,T) Z Ostravy do Prahy po dálnici – realita dnešního dne

Příspěvek od pavel.hrdina »

Z Ostravy do Prahy po dálnici – realita dnešního dne
vloženo: 25. 11. 2009 08:15, autor: ČT24
aktualizováno: 25. 11. 2009 19:25

http://www.ct24.cz/doprava/73468-z-ostr ... sniho-dne/

Obrázek
Řidiči na D1

Ostrava – Po deseti letech čekání je Ostrava napojena na dálniční síť. Stalo se tak díky dokončení dvou úseků dálnice D1 mezi Bělotínem na Přerovsku, Hladkými Životicemi a Bílovcem na Novojičínsku. Ve směru z Ostravy do Olomouce se začalo jezdit v půl čtvrté, opačný směr má být v provozu nejpozději v osm hodin večer. Po dálnici D1 ve spojení s rychlostními silnicemi R35 a R46 se řidiči přímo dostanou z Ostravy do Olomouce, Brna i Prahy. Na jednom z nových úseků – mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem – vede provoz zatím obousměrně pouze v jednom pásu, z Životic do Bílovce se dálnice otevřela hned v celé šíři. Dohromady měří oba nově dokončené úseky třicet kilometrů a stály 7,6 miliardy korun.

Nově otevřený úsek uleví silnicím I/47 a I/48 na Novojičínsku, po nichž zatím auta objížděla rozestavěný úsek a stávaly se na nich vážné nehody. Cesta z Ostravy do Brna se také zkrátí o půl hodiny.

Dálnice má zpoždění, chyběly pozemky i peníze

Stavba severomoravské dálnice trvala deset let a otevřena je se značným zpožděním. "Byly dvě hlavní skupiny problémů. První byly při projednávání územního rozhodnutí, kdy investor ztratil více než 20 měsíců na obou stavbách. Takže jsme doháněli skluz poměrně rychlou prací našich zhotovitelů na stavbě," řekl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

V závěru byl problém s financováním stavby, kdy bylo původní plánované zprovoznění v kompletním profilu zredukováno a v osmnáctikilometrovém úseku je pouze poloviční profil. "Zvažovalo se mezi prodloužením termínu o sedm měsíců a zprovozněním v polovičním profilu. Ministr rozhodl, že je pro řidiče průjezd přednější," upozornil ředitel brněnské pobočky ŘSD Pavel Kremitovský.

Jezdí se také na obchvatu Hladkých Životic

Ředitelství silnic a dálnic dnes zprovoznilo i další dvě stavby, které navazují na nové úseky dálnice. Jde o osmikilometrový obchvat Hladkých Životic, který ulehčí obci i zastavěné části města Fulnek. Zároveň se autům otevřela část takzvaného Severního spoje v Ostravě, která napojí centrum města na dálnici D1 mimoúrovňovou křižovatkou.

V úseku dálnice D1 mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem, kde bude provoz až do srpna veden obousměrně pouze v jednom pásu, nebude zatím nutné mít dálniční známku. Na zbylých úsecích severomoravské části dálnice D1 od Lipníka nad Bečvou po Bohumín budou známky povinné od začátku příštího roku. "Mýtné pro autobusy či vozidla nad 12 tun však bude bez výjimek po celé délce dálnice," dodala mluvčí severomoravské policie Soňa Štětínská.

Za jízdu po dálnici se bude platit i mezi Ostravou a Bohumínem a dokonce i na území Ostravy. Dálniční známky tak nadále nebudou povinné už jenom na dálnicích v Brně a Praze. "To jsou největší sídla s největší hustotou dopravy," zdůvodnil ministr dopravy Gustáv Slamečka.

D1 stále není hotová

Přímá cesta z Ostravy do Prahy po D1 – bez objížďky po rychlostních silnicích přes Olomouc – zatím není možná, jelikož dálnice není dokončena mezi Hulínem a Lipníkem nad Bečvou. Silničářům zbývá postavit také úsek z Bohumína na česko-polskou hranici, aby byla nejstarší česká dálnice konečně hotová.

Peníze na dokončení dvou dálničních úseků získala vláda v době hospodářské krize vydáním dluhopisů. Letošní dluhopisový výnos činí 8,4 miliardy korun, v příštím roce by to mělo být dalších 11,4 miliardy korun. Na stavbu posledního úseku mezi Bohumínem a česko-polskou hranicí však peníze chybějí. Šest kilometrů dálnice mělo být původně dokončeno v roce 2010, kvůli dopadům krize hrozí až dvouleté zpoždění. Celá severomoravská část má být dlouhá 80 kilometrů a bude stát skoro 60 miliard korun. O stavbě D47 se začalo mluvit už v roce 1963, o budoucí podobě dálnice jednali politici od počátku 90. let.
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“