Z Ostravy do Prahy po dálnici – realita dnešního dne
vloženo: 25. 11. 2009 08:15, autor: ČT24
aktualizováno: 25. 11. 2009 19:25
http://www.ct24.cz/doprava/73468-z-ostr ... sniho-dne/
Řidiči na D1
Ostrava – Po deseti letech čekání je Ostrava napojena na dálniční síť. Stalo se tak díky dokončení dvou úseků dálnice D1 mezi Bělotínem na Přerovsku, Hladkými Životicemi a Bílovcem na Novojičínsku. Ve směru z Ostravy do Olomouce se začalo jezdit v půl čtvrté, opačný směr má být v provozu nejpozději v osm hodin večer. Po dálnici D1 ve spojení s rychlostními silnicemi R35 a R46 se řidiči přímo dostanou z Ostravy do Olomouce, Brna i Prahy. Na jednom z nových úseků – mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem – vede provoz zatím obousměrně pouze v jednom pásu, z Životic do Bílovce se dálnice otevřela hned v celé šíři. Dohromady měří oba nově dokončené úseky třicet kilometrů a stály 7,6 miliardy korun.
Nově otevřený úsek uleví silnicím I/47 a I/48 na Novojičínsku, po nichž zatím auta objížděla rozestavěný úsek a stávaly se na nich vážné nehody. Cesta z Ostravy do Brna se také zkrátí o půl hodiny.
Dálnice má zpoždění, chyběly pozemky i peníze
Stavba severomoravské dálnice trvala deset let a otevřena je se značným zpožděním. "Byly dvě hlavní skupiny problémů. První byly při projednávání územního rozhodnutí, kdy investor ztratil více než 20 měsíců na obou stavbách. Takže jsme doháněli skluz poměrně rychlou prací našich zhotovitelů na stavbě," řekl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
V závěru byl problém s financováním stavby, kdy bylo původní plánované zprovoznění v kompletním profilu zredukováno a v osmnáctikilometrovém úseku je pouze poloviční profil. "Zvažovalo se mezi prodloužením termínu o sedm měsíců a zprovozněním v polovičním profilu. Ministr rozhodl, že je pro řidiče průjezd přednější," upozornil ředitel brněnské pobočky ŘSD Pavel Kremitovský.
Jezdí se také na obchvatu Hladkých Životic
Ředitelství silnic a dálnic dnes zprovoznilo i další dvě stavby, které navazují na nové úseky dálnice. Jde o osmikilometrový obchvat Hladkých Životic, který ulehčí obci i zastavěné části města Fulnek. Zároveň se autům otevřela část takzvaného Severního spoje v Ostravě, která napojí centrum města na dálnici D1 mimoúrovňovou křižovatkou.
V úseku dálnice D1 mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem, kde bude provoz až do srpna veden obousměrně pouze v jednom pásu, nebude zatím nutné mít dálniční známku. Na zbylých úsecích severomoravské části dálnice D1 od Lipníka nad Bečvou po Bohumín budou známky povinné od začátku příštího roku. "Mýtné pro autobusy či vozidla nad 12 tun však bude bez výjimek po celé délce dálnice," dodala mluvčí severomoravské policie Soňa Štětínská.
Za jízdu po dálnici se bude platit i mezi Ostravou a Bohumínem a dokonce i na území Ostravy. Dálniční známky tak nadále nebudou povinné už jenom na dálnicích v Brně a Praze. "To jsou největší sídla s největší hustotou dopravy," zdůvodnil ministr dopravy Gustáv Slamečka.
D1 stále není hotová
Přímá cesta z Ostravy do Prahy po D1 – bez objížďky po rychlostních silnicích přes Olomouc – zatím není možná, jelikož dálnice není dokončena mezi Hulínem a Lipníkem nad Bečvou. Silničářům zbývá postavit také úsek z Bohumína na česko-polskou hranici, aby byla nejstarší česká dálnice konečně hotová.
Peníze na dokončení dvou dálničních úseků získala vláda v době hospodářské krize vydáním dluhopisů. Letošní dluhopisový výnos činí 8,4 miliardy korun, v příštím roce by to mělo být dalších 11,4 miliardy korun. Na stavbu posledního úseku mezi Bohumínem a česko-polskou hranicí však peníze chybějí. Šest kilometrů dálnice mělo být původně dokončeno v roce 2010, kvůli dopadům krize hrozí až dvouleté zpoždění. Celá severomoravská část má být dlouhá 80 kilometrů a bude stát skoro 60 miliard korun. O stavbě D47 se začalo mluvit už v roce 1963, o budoucí podobě dálnice jednali politici od počátku 90. let.
(M,T) Z Ostravy do Prahy po dálnici – realita dnešního dne
Články z novin a internetu - domácí
-
- Autor
- Příspěvky: 591
- Registrován: 25.2.2009 22:39:09
- Bydliště: D1 - km 190,45
- Kontaktovat uživatele:
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion