Stát vypsal první tendr na první soukromou dálnici v ČR
09:00 | Dnes
Tomáš Fránek
Brno - Stát udělal první krok k tomu, aby se v Česku postavila soukromá dálnice - hledá firmu, která mu pomůže tento projekt připravit.
Ředitelství silnic a dálnic vypsalo tendr, který výstavbě soukromé dálnice bude předcházet, a to na technickou pomoc při projektu spolupráce soukromého a státního sektoru Public Private Partnership (PPP) u dálnice D3 na jihu Čech. Stát shání inženýrskou společnost, která mu pomůže celý projekt výstavby soukromé dálnice dát dohromady.
"Předmětem plnění veřejné zakázky je technická pomoc při přípravě projektu PPP pro stavbu dálnice D3 v Jihočeském kraji," uvedlo dálniční ředitelství v informačním systému o veřejných zakázkách.
Rozhodující cena
Rozhodující pro výběr firmy bude cena, předběžná cena zakázky byla stanovena na 3,5 milionu korun.
Celá plánovaná trasa D3 z Prahy do Českých Budějovic a navazující silnice R3 na hranice s Rakouskem měří přibližně 171,4 kilometru. Náklady na její vybudování se odhadují na 80 miliard korun. Část dálnice mezi Veselím až po státní hranici by se měla stát pilotním projektem PPP. Dálnici postaví soukromý investor, který vzejde z koncesního řízení, a bude ji 30 let provozovat, než mu stát vrátí vynaložené peníze. Projekt bude realizován ve dvou až třech fázích a v současné době je jeho aktualizace předložena vládě.
Ředitelství silnic a dálnic už také připravuje koncesní smlouvy a podmínky pro výběr investorů.
V posledním seznamu zvažovaných velkých PPP projektů na stránkách ministerstva financí je předpokládaná suma pro dokončení dálnice D3 a jejího pokračování rychlostní silnicí R3 stanovena na 59 miliard. Jde o zatím jediný dálniční úsek mezi připravovanými projekty. Ministerstvo dopravy ale zvažuje, že by spojenectví se soukromým kapitálem využilo i u rozšíření dálnice D1.
Firma se těší
V říjnu ředitelství zahájilo zahájilo stavbu na dalších úsecích dálnice D3. Stavbaři staví most přes řeku Lužnici a na části trasy mezi Veselím nad Lužnicí a Soběslaví. Most a další část dálnice budou stát zhruba čtyři miliardy korun, měly by být dokončeny za tři roky.
Na výstavbu soukromá části dálnice D3 už se chystají stavební firmy. "Aktivně se zajímáme o projekt dálnice D3. Je to jediný PPP projekt dopravní infrastruktury, který má v dohledné době šanci na vyhlášení výběrového řízení," uvedl mluvčí společnosti Hochtief Michal Talián.
Historicky první projekt PPP na výstavbu dálnice skončil fiaskem. Zakázku na výstavbu dálnice D47 získala v roce 2002 od vlády Miloše Zemana bez výběrového řízení izraelská firma Housing & Construction Holding (H&C).
Po volbách ale byla smlouva zrušena, podle tehdejšího ministra dopravy Milana Šimonovského měl být stát schopen uskutečnit projekt D47 sám a ušetřit zhruba čtyřicet miliard korun a výstavba se zkrátí o rok. Vládě se zavázal, že D47 bude dostavěna do konce roku 2008. Dálnice však celá není hotova dodnes.
Stát vypsal první tendr na první soukromou dálnici v ČR
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion