Zvěře okolo silnic s blížící se zimou přibývá. Do táborských ulic si našel cestu i divočák
Autor: Petra Šitnerová
včera 20:00
Táborsko – Podle předsedy Okresního mysliveckého spolku v Táboře je nebezpečím pro řidiče neoplocený úsedk dálnice D3
S nastávající zimou se lesní zvěř stále více shlukuje do stád a stahuje blíže k lidským příbytkům. Nejeden řidič už má na kontě sraženou srnu nebo zajíce.
„Pokud někdo zvíře srazí, měl by hned informovat někoho z mysliveckého sdružení, kterému honitba patří nebo policii. V případě, že je zvíře jen zraněné, provede myslivec odstřel,“ vysvětlil předseda Okresního mysliveckého spolku v Táboře Václav Falada.
Také pytláctví
Důležité je, že si nikdo nesmí sraženou zvěř přivlastnit. Jednalo by se totiž o pytláctví. Každý kus musí být označen nesnímatelnou plombou. Zvěř bývá většinou znehodnocená a není vhodná ke zpracování.
„Nesplňuje-li nehoda ohlašovací povinnost, není třeba policii volat. Srážku se zvěří řidiči většinou řeší jen vyplněním Euro protokolu,“ uvedla policejní mluvčí Lenka Kozoňová.
Tiskový mluvčí České pojišťovny Václav Bálek k tomu dodává, že je vždy lepší, když má řidič svědka.
Prioritou řidičů by však mělo být případné srážce zabránit. „Je třeba dávat pozor především u polí s řepkou a podobnými plodinami, kam se chodí srnčí pást nebo okolo ovocných stromů u silnic. Srnčí zvěř je aktivní hlavně za rozbřesku a stmívání, když jde na pastvu nebo se z ní vrací. Divočáci zase nejvíce migrují v noci, kdy jsou schopni ujít i desítky kilometrů a přejít přitom několik silnic,“ říká Václav Falada.
Hodně nebezpečné jsou také lesní úseky, kdy může řidiči zvíře skočit přímo před auto, aniž by ho viděl. V této chvíli je jedinou radou dupnout co nejrychleji na brzdy.
D3 bez oplocení
„Velkou bolestí nejenom myslivců, ale především řidičů, je to, že dosud není oplocen úsek dálnice D3 od hotelu Mašát až k Chotovinám. Za chvíli se tam bude jezdit stotřicetikilometrovou rychlostí, a pak může jít opravdu o život,“ míní Václav Falada.
Zrovna v těchto místech je totiž frekventovanost zvěře vysoká. „Mám k dispozici statistiky sražené zvěře v tomto úseku v letech 2006 až 2007. Za dva roky tu bylo straženo 42 kusů srnčího, 52 zajíců, pět divočáků a další desítky drobné zvěře. K tomu je třeba ještě počítat s řadou nenahlášených případů nebo situací, kdy je zvíře zraněné a uhyne v lese později,“ dokládá situaci Falada.
„Úsek už je zkolaudovaný a nikdo nás o takovém problému neinformoval, a tak ho nemůžeme řešit. Pokud by se tak stalo, prověříme to a budeme v této věci jednat. Rozhodně nemáme zájem na tom, aby tam umírali lidé,“ ohradil se šéf českobudějovické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Josef Pešl.
Noční návštěvník
Táborskou ulici Dukelských bojovníků dokonce po nocích navštěvuje divoké prase.
Mnozí obyvatelé ho ve večerních hodinách vídají z okna. „Prokousalo se skrz plot z pletiva a hrabalo v trávníku. Dokonce obcházelo i okolo novinového stánku na Písecké křižovatce,“ popsala jedna z místních obyvatelek. Někteří prý měli dokonce tu čest spatřit nočního návštěvníka přímo na ulici.
„Bude to zřejmě bachyně. Nemyslím si, že by byla nebezpečná. Pokud jí nikdo nenapadne,“ komentoval neobvyklou situaci Václav Falada.
Místní však, jak se zdá, z divočáka obavy nemají, někteří ho dokonce i krmí. Nebezpečný by mohl být pro řidiče. Dávat si pozor na zvěř zřejmě nebude od věci ani v centru.
Zvěře okolo silnic s blížící se zimou přibývá
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion