Krácení rozpočtu dopravy na návrh ČSSD zastaví desítky staveb
Pokud ve Sněmovně projde návrh ČSSD na převedení 5,1 miliardy korun z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na jiné účely, bude muset být v ČR pozastaveno třicet velkých dálničních staveb, a ohrozí to i čerpání peněz z evropských fondů. Tvrdí to ministerstvo dopravy (MD).
Soc. dem. chce o zmíněných pět miliard navýšit objem finančních prostředků na platy zaměstnanců veřejného sektoru, aby se nemusely snižovat, dorovnat přímé platby zemědělcům a zajistit více peněz na sociální služby.
„Ministerstvo dopravy původně požadovalo pro SFDI na rok 2010 o 20 miliard více, než je v návrhu jeho rozpočtu uvedeno. Kdyby se teď rozpočet fondu měl seškrtat ještě o 5,1 miliardy korun, skutečně by to ohrozilo čerpání evropských peněz,“ potvrzuje ministr financí Eduard Janota.
Na financování výstavby nových dálnic i železničních tratí se prostředky z fondů EU mohou podílet až 80 procenty, zbývající částka musí být ovšem pokryta z národních zdrojů, a to by po zkrácení rozpočtu SFDI u mnohých staveb možné nebylo.
Ministerstvo má krizový plán
Ministr dopravy Gustáv Slamečka označil v minulém týdnu ve Sněmovně záměr poslanců snížit rozpočet SFDI za „drastický“. Ze zdrojů státu má sice fond v příštím roce dostat 36 miliard korun, na investice ale z toho při odečtení povinného spolufinancování evropských peněz a údržby zbude necelých 1,5 miliardy. Dalších 12 miliard korun má fond dostat z prodeje dluhopisů, stejnou částku z úvěru od Evropské investiční banky, a 36 miliard z evropských fondů.
Některé z ohrožených staveb:
akce původní rozpočet rozpočet po snížení
I/42 brněnský okruh 1,6 mld. 580 mil.
telematika – automatické řízení dopravy 1 mld. 900 mil.
konzervace a zabezpečení rozestavěných staveb 770 mil. 220 mil.
Pražský okruh Vestec–Lahovice 1,3 mld. 1 mld.
D 8 Lovosice–Řehlovice 2,1 mld. 1,7 mld.
D 47 Bohumín–státní hranice 1,5 mld. 640 mil.
Pražský okruh–Slivenec 700 mil. 400 mil.
železniční uzel Brno 560 mil. 260 mil.
R 6 Praha–Pavlov 300 mil. 250 mil.
koridor Planá u ML–Cheb 338 mil. 200 mil.
rekonstrukce nádraží Přerov 200 mil. 150 mil.
koridor Votice–Benešov 200 mil. 150 mil.
Zdroj: ministerstvo dopravy
Jak informovala ČTK, pro případ, že Sněmovna návrh soc. dem. schválí, má MD připraven krizový plán. Podle něj by se muselo oddálit například dokončení spojky dálnic D1 a D5 u Prahy, dokončení dálnice D1 na polské hranice i okruhu v Brně.
Staví se příliš draze
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Milan Štěch v nedělním diskusním pořadu ČT uvedl, že místo krácení peněz fondu dopravy by bylo možné získat potřebné finanční prostředky pro sociální služby z dividend ve státních podnicích a firmách, kde má stát účast. Jak ale současně připomněl, úspory by se mohly najít i v samotném SFDI, protože se staví příliš draze.
Náklady na kilometr dálnice dosahují v ČR v průměru 227 miliónů korun, což je více než v okolních zemích. Podle odborníků budování dálnic zbytečně prodražují sjezdy a mimoúrovňové křižovatky, které se v ČR staví v kratších odstupech, než je v Evropě obvyklé. Hlavním důvodem, proč se staví draho, je ale nedokonalá legislativa, politické zájmy krajů i obcí, a zřejmě i korupce.
Jiří Novotný, Právo
http://www.novinky.cz/ekonomika/186376- ... taveb.html
Krácení rozpočtu dopravy na návrh ČSSD zastaví desítky stave
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion