(U) Slibovali dálnici, teď ji brzdí (D8)

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

(U) Slibovali dálnici, teď ji brzdí (D8)

Příspěvek od banjo »

Ministerstvo dopravy varuje: Pokud levice prosadí změny v rozpočtu, stavba dálnice D8 se protáhne

Severní Čechy - „Chceme snížit nezaměstnanost o třetinu. To je možné jen tehdy, když se nám podaří co nejrychleji dobudovat stěžejní dálnici D8.“ Tento slib pronesl předseda sociálních demokratů Jiří Paroubek v rozhovoru pro MF DNES před parlamentními volbami v roce 2006. Dostavbu dálnice označil za jednu z priorit ČSSD v kraji.

Co nejrychlejší dokončení „dé osmičky“ bylo také bodem číslo 2 v krajském volebním programu ČSSD. A sociálně demokratická hejtmanka Jana Vaňhová ještě minulý týden pro MF DNES při ročním bilancování své vlády uvedla, že priority platí a všechna dosavadní zpoždění D8 mají na svědomí jen ekologičtí aktivisté.

S tím ale příliš neladí změny státního rozpočtu na příští rok, které prosazují sociálnědemokratičtí poslanci. Ti totiž chtějí ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) poslat přes 5 miliard korun jinam - na vyšší důchody, platy státních zaměstnanců a sociální služby.

Podle ministerstva dopravy by jejich návrh konkrétně pro D8 znamenal, že na dostavění 16 kilometrů dálnice přes České středohoří by příští rok chybělo 400 milionů korun a termín jejího dokončení by byl ohrožen.

„To nebezpečí, že termín dokončení dálnice by mohl být posunut i o několik měsíců, tady je, protože by chyběly peníze na kompletní dostavbu D8. Ale ta v tom není sama, ohrožených staveb je mnohem více,“ řekl včera Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy.

To už v obavě o rozpočet na výstavbu dálnic a silnic ve Sněmovně vydalo seznam 30 velkých staveb, pro které by převod více než 5 miliard z fondu SFDI znamenal zpoždění, či dokonce úplné zastavení stavby. Podle šéfa krajské ČSSD Petra Bendy ale jeho strana žádné sliby voličům neporušuje. „Chceme převést 5miliard z fondu dopravy, zároveň ale říkáme, že si vláda bude moci těchto 5 miliard doplnit z dividend státních a polostátních podniků. K žádnému zpoždění dopravních staveb tak nemůže dojít. To je i jasná odpověď na dodržování programových slibů a stranických priorit,“ napsal ve svém vyjádření pro MF DNES Petr Benda.

Opozičním krajským politikům se návrh ČSSD nelíbí a podle nich by skluz otevření D8 přinesl obyvatelům kraje další velké dopravní komplikace. „Pro Ústecký kraj by to znamenalo naprostou katastrofu,“ řekl včera šéf krajské ODS a ústecký primátor Jan Kubata.

„Stačí se podívat, co se dnes dělo a ještě celý příští týden bude dít v Ústí. (Kvůli uzavření hlavního tahu mezi Děčínem a Prahou včera v krajském městě zcela zkolabovala doprava - pozn. red.) To vše se děje v symbioze s nekonečnou stavbou D8. A nepostavit těch zbylých 16 kilometrů, to bude znamenat pro statisíce lidí opravdu velké problémy. A pokud tento nápad podporuje i poslanec za Ústecký kraj pan Paroubek, tak je to hození popela do očí obyvatel kraje,“ dodal šéf ODS Jan Kubata.

ČSSD nicméně tvrdí, že peníze na stavby silnic a dálnic brát nechce. Navrhuje, že díru ve fondu SFDI zalepí pomocí dividend státních firem. „My nechceme, aby se zastavovaly jakékoliv stavby,“ sdělil ČTK místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Podle něj by se chybějící peníze měly do fondu doplnit v polovině příštího roku zhruba ve stejné výši z privatizačního účtu ministerstva financí a z dividend státních firem. Ministerstvo dopravy neskrývá skepsi. „Musela by to být přesně garantovaná položka rozpočtu, nemůžeme si dovolit stavět a mít peníze na vodě,“ míní Hanzelka.

Situace ale zatím není beznadějná. Rozhodnout by se mělo zítra. „Pan ministr bude jednat na poslaneckém klubu ČSSD, takže doufáme, že to ještě není úplně ztraceno,“ dodal Hanzelka.

Podaří se ministrovi přesvědčit poslance?

Jenže sociální demokraté zřejmě zůstanou neoblomní. Většina severočeských poslanců včera jasně deklarovala, že dodrží pokyn svého vedení a návrh podpoří. „Důležité je ale vědět, na co ty finance ze silnic chceme dát. Půjdou do sociální oblasti, do zdraví a pro důchodce. A to je pro mne jako lékaře důležitější,“ uvedl například Jaroslav Krákora.

Severočeští poslanci se také zaštiťovali ujištěním Petra Bendy, že peníze na silnice chybět nebudou, do fondu se mohou v průběhu roku dostat jinou cestou. Navíc je prý věcí státu, aby peníze zajistil. Jenže tomu už nyní hrozí více než biliardový dluh.

Sliby kolem D8 květen 2006 „Chceme snížit nezaměstnanost o třetinu. To je možné jen tehdy, když se nám podaří co nejrychleji dobudovat stěžejní dálnici D8.“ Jiří Paroubek v předvolebním rozhovoru pro MF DNES prosinec 2009 ČSSD navrhuje přesunout 5 miliard korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury do výdajů v sociální oblasti. Ministerstvo dopravy vydává seznam třiceti staveb, které by tímto krokem byly ohroženy. Mezi nimi je i dostavba dálnice D8 přes České středohoří, na niž by podle ministerstva chybělo 400 milionů korun.

Zdroj: MF DNES, regionální příloha pro Ústecký kraj, 8. prosince 2009, ANDREA ANGERMANNOVÁ
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“