Experti řeknou, kam s dálnicí
8. prosince 2009
Autor: MARKÉTA BUŠKOVÁ
Střední Čechy - Tým deseti expertů na dopravu a životní prostředí bude dnes možná naposledy diskutovat o tom, kudy povede středočeská část dálnice D3, která spojí Prahu s jihem republiky. Proti sobě stojí dvě ministerstva - dopravy a životního prostředí. A každé má „svoji“ variantu. Vláda proto dala za úkol nezávislým odborníkům, aby obě varianty pečlivě prostudovali a vydali konečné stanovisko.
Ve hře jsou dvě trasy, které vedou od hranice středních a jižních Čech uMezna na Benešovsku až k napojení na Pražský okruh. S Promikou 2008 neboli východní variantou přišlo naposledy ministerstvo životního prostředí. Většinou kopíruje stávající silnici E55 či dálnici D1.
Druhou, Stabilizovanou čili západní variantu prosazuje ministerstvo dopravy i Středočeský kraj. Je zanesena i ve velkém územním celku Benešovsko a Pražský region. Proti ní ale „bojují“ ekologové a některé obce v Posázaví, které se spojily v občanské sdružení Klid. Nelíbí se jim, že by nedotčenou krajinou s řekou Sázavou a trampskými osadami vedla hlučná dálnice.
Která varianta bude vhodnější, určí nyní odborníci. Ovšem pokud se shodnou. Pět odborníků totiž nominovalo ministerstvo životního prostředí, dalších pět ministerstvo dopravy. „Bude obtížné dojít k většinovému stanovisku,“ míní jeden z členů týmu František Lehovec, který je externím spolupracovníkem dopravní fakulty v Praze. Výsledkem jednání si není jisté ani ministerstvo životního prostředí.
„Spíše půjde o vyjasňování názorů a hledání kompromisu,“ doplňuje mluvčí ministerstva Jarmila Krebsová.
Odborníci již jednou dálnici D3 posuzovali „Jestli se komise sjednotí, mohla by to být tečka. Bude jasné, která trasa je preferovaná,“ doplnil Lehovec. Jenže co dál? Jednání deseti odborníků sice posunuje stavbu dálnice o krok dál, ale co se stane po vyřčení jejich stanoviska, není jasné. „I když jsme dostali usnesení vlády ustanovit skupinu expertů, není v něm dané, co se s našimi závěry stane. Ministerstva by je měla respektovat, ale jak velkou váhu budou mít, to nevím,“ říká Lehovec.
Podle Pavla Eyberta, předsedy Sdružení pro výstavbu dálnice D3, jde jen o politiku.
„Jedno posuzování odborníky už proběhlo. Většina z nich byla pro Stabilizovanou variantu, ale vláda určila další tým expertů. Nová vláda Mirka Topolánka v roce 2006 musela slíbit, že zadá nové posuzování variant,“ míní Eybert.
Nyní se bude čekat, zda si vláda zařadí na své jednání i bod dálnice D3 a zda se bude přiklánět ke stanovisku odborníků. „Nicméně každé zpoždění výstavby dálnici prodražuje,“ upozorňuje Eybert. Vláda už jednou měla trasu dálnice schvalovat, ale právě kvůli rozporům ministerstev hlasování odložila.
Experti sledovali několik oblastí, nejen hledisko životního prostředí, ale také bezpečnost, ekonomické důsledky, dopravní funkce dálnice i náklady na její vybudování.
***
Dálnice D3 střední Čechy
Délka: necelých šedesát kilometrů
Trasa: od hranice jižních Čech u Mezna po Pražský okruh
Počet variant: dvě - západní a východní
Varianta západní
Stabilizovaná - jediná varianta zatím schválená ministerstvem dopravy a Středočeským krajem. Má pět úseků (od Prahy přes Jílové, Hostěradice, Václavice až do Voračic), vede přes Posázaví. Proti variantě protestují ekologové.
Varianta východní
Promika 2008 - s jejím návrhem přišlo v roce 2008 ministerstvo životního prostředí. Většinou kopíruje dálnici D1 či rozšiřuje stávající silnici I/3, kde se například na Benešovsku počítá s několika tunely.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - střední čechy (střed)
(S) Experti řeknou, kam s dálnicí
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion