(L) Dálnice odlehčující „dé jedničce“ má vést přes Český ráj

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

(L) Dálnice odlehčující „dé jedničce“ má vést přes Český ráj

Příspěvek od Marty »

Dálnice odlehčující „dé jedničce“ má vést na Moravu přes Český ráj

Liberec - Proslulý Český ráj, oblíbené místo turistických výletů, zřejmě protne dálnice. Navrhuje to vedení Libereckého kraje a v úterý to pravděpodobně bez problémů odsouhlasí krajští zastupitelé - pro jsou sociální i občanští demokraté.

O dálnici R35 ze severních Čech až na Moravu, která má odlehčit dálnici D1, se vedou spory už delší dobu. Takzvaná severní varianta probíhající přímo přes Turnov a mezi dvěma částmi Chráněné krajinné oblasti Český ráj je ze všech tří nekratší a nejrychlejší. Vede nedaleko dnešní přetížené silnice I/35 a řidiči jsou zvyklí tudy jezdit. S touto variantou však ostře nesouhlasí ekologičtí aktivisté. „Proti dálnici budeme bojovat dál, i pokud to kraj schválí, a jsme připraveni jít až k soudu,“ říká aktivistka Martina Pokorná, která proti R35 bojuje už sedmý rok.

Varianta přes Český ráj je sice nejkratší, ale s cenou kolem 20 miliard je o pět miliard dražší než trasa přes Mnichovo Hradiště. Má však podporu ministerstva dopravy.

Více čtěte v sešitu B
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=288 ... &c=1302901


Bitva o dálnici vrcholí

Krajští zastupitelé rozhodnou o trase chystané silnice Českým rájem

Liberecký kraj - Jedno z nejzásadnějších rozhodnutí v historii zdejšího regionu čeká krajské zastupitele.

Vedení kraje jim předloží příští úterý ke schválení rychlostní silnici R35 mezi Troskami a Kozákovem. Pokud se politici vysloví pro severní variantu čtyřproudé silnice, navždy to změní tvář Českého ráje.

„Ještě před dvěma týdny na zasedání pracovní skupiny k R35 o schvalování nepadla ani zmínka. Jsme překvapeni, až šokováni,“ říká Markéta Kovaříková z koalice občanských sdružení S. O. S. Český ráj.

Odpůrci dálnice se rozhodli oslovit krajské zastupitele dopisem, ve kterém je vyzývají, aby o výběru trasy nehlasovali, dokud se vše řádně nevyhodnotí.

Dosud chybí například studie ministerstva pro místní rozvoj a kraj se ještě nedohodl s ministerstvem životního prostředí, které je proti dálnici Českým rájem.

Hejtmanův náměstek pro dopravu Martin Sepp na předložení výběru variant R35 do zastupitelstva kraje nevidí nic špatného.

„Plním to, co jsem avizoval, tedy že do konce roku zastupitelům předložíme rozhodnutí o výběru trasy,“ uvedl s tím, že se přiklání k severní variantě. A v tomto smyslu také navrhuje usnesení, podle kterého zastupitelé doporučují ministerstvu dopravy severní cestu.

Ministerstvo tento krok určitě uvítá, neboť novou silnici v blízkosti té současné prosazuje. Ředitel odboru silniční infrastruktury ministerstva dopravy v dopise turnovskému zastupiteli a odpůrci dálnice Josefu Kunetkovi mimo jiné uvádí, že severní varianta nejlépe řeší dostupnost daného území, nezasahuje do Chráněné krajinné oblasti Český ráj, je nejkratší a bude na ní nejméně práce. Navíc tvrdí, že pro Turnov se nejedná o průtah, ale o obchvat. S tím protidálniční aktivisté zásadně nesouhlasí. „Navržená trasa vede centrální částí města,“ upozorňuje Kovaříková, která na poslední pracovní skupině předala náměstkovi Seppovi patnáct stran připomínek ke studii, kterou si kraj nechal zpracovat u firmy Valbek. „Ve studii jsou zásadní rozpory. Například v textu k severní trase je uvedeno pětatřicet mostů, na výkresech jich je ale o deset víc. Navíc do jižní varianty jsou počítány věci navíc, jako třeba křižovatka Rádelský mlýn, která ale patří k superseverní variantě. U severní varianty zase některé věci chybějí,“ tvrdí Kovaříková. Podle Seppa je ale vše v pořádku. I když se nyní neschvaluje konkrétní trasa, ale několik kilometrů široké pásmo, kde by rychlostní silnice mohla vést, konečná varianta se od současného návrhu příliš lišit nebude. „Cesta se může posunout v řádech stovek metrů, pokud bude někde proti R35 velmi silný odpor,“ říká Milan Vašák, dopravní expert sdružení S drakem rval se Michael.

Pokračování na straně B2

Bitva o dálnici Českým rájem vrcholí

Pokračování ze strany B1 „Krajská vláda mé strany se chová zbaběle. Nemá odvahu se k věci postavit čelem a schovává se za ministerstvo. Před supervolebním rokem to je velmi nešťastný postup,“ říká Vašák, který je členem ČSSD. „Je možné, že se nám nepodaří rozhodnutí zvrátit. Sociální demokraté a ODS to pravděpodobně prohlasují. To ale neznamená definitivní rozhodnutí. Jsme připraveni jít až k nejvyššímu správnímu soudu, který nedávno zvrátil rozhodnutí v kauze silnice R52 Brno – Vídeň,“ podotýká turnovská zastupitelka a členka sdružení S drakem rval se Michael Martina Pokorná. Občanské sdružení také hodlá na plakátech zveřejnit, kdo jak z krajských zastupitelů hlasoval.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - liberecký kraj
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=288 ... &c=1303142

Druhá „dé jednička“ má vést přes Český ráj

Liberec - Český ráj, který patří mezi světově uznávané geoparky UNESCO, zřejmě protne dálnice. Navrhuje to vedení Libereckého kraje a v úterý to pravděpodobně bez problémů odsouhlasí krajští zastupitelé - pro je ČSSD i ODS.

O dálnici R35 ze severních Čech až na Moravu, kterámá odlehčit dálnici D1, se vedou spory už delší dobu. Takzvaná severní varianta vedoucí přímo přes Turnov a mezi dvěma oblastmi Chráněné krajinné oblasti Český ráj je ze všech tří nejkratší a nejrychlejší. Vede nedaleko dnešní přetížené silnice I/35 a řidiči jsou zvyklí tudy jezdit.

Ekologičtí aktivisté jsou však zděšeni. „Nic takového jsme nečekali. Kraj se ještě nevypořádal s našimi připomínkami,“ zlobí se Markéta Kovaříková ze sdružení S. O. S. Český ráj. Upozorňuje také, že ještě nejsou hotové všechny potřebné studie a zastupitelé se tak nemají podle čeho zodpovědně rozhodnout.

Podle hejtmanova náměstka pro dopravu Martina Seppa je vše v pořádku. „Připomínky, které jsem dostal, jsme předali nezávislým expertům a došli jsme k závěru, že jsou neopodstatněné,“ tvrdí Sepp. Úsek R35 mezi Turnovem a Jičínem je na celé zhruba 260kilometrové dálnici jediný zatím neznámý. Krajští zastupitelé mají vybrat ze tří možných koridorů. Superseverního přes Železnobrodsko a Semilsko, jižního přes Mnichovo Hradiště a Sobotecko a severního mezi Troskami a Kozákovem. „Krajské zastupitelstvo jen vyjadřuje svůj názor, tak jako to udělaly některé obce a města. Rozhodnutí padne jinde,“ uklidňuje Sepp. Podle aktivistů však postoj kraje bude mít velkou váhu.

„Již před lety jsme byli v podobné situaci. Tehdy se kraj zalekl počtu lidí, kteří na zasedání přišli, a bod stáhl z programu. Proti dálnici budeme bojovat dál, i pokud to kraj schválí, a jsme připraveni jít až k soudu,“ říká Martina Pokorná, která proti R35 bojuje už sedmý rok.

Varianta přes Český ráj je sice nejkratší, ale s cenou kolem 20 miliard je o pět miliard dražší než trasa přes Mnichovo Hradiště. Má však podporu ministerstva dopravy. To bude mít spolu s ministerstvem životního prostředí, které je proti dálnici Českým rájem, rozhodující slovo.

http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=288 ... &c=1302913
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“