(C, S)[D3] Jihočeští podnikatelé volají po dálnici do Rakous

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

(C, S)[D3] Jihočeští podnikatelé volají po dálnici do Rakous

Příspěvek od andy »

Jihočeští podnikatelé volají po dálnici do Rakouska
Autor: Martin Tröster
dnes 21:27

Kaplicko - Dálniční spojení s Rakouskem je v nedohlednu. Byznysmeni mají řešení: začněme stavět od hranic ku Praze.

Potřebujeme se dostat na veliké evropské trhy a bez dálnice k rakouským hranicím to nepůjde. Takové signály vysílají směrem k odpovědným úřadům jihočeští podnikatelé. A navrhují možné řešení – místo dálničního spojení Prahy s Dolním Dvořištěm začněme stavět dálnici v opačném směru – od hranic ku Praze.

„Jde nám hlavně o to, získat kvalitní dopravní spojení s Rakouskem, které je branou na veliké trhy. Nepotřebujeme vyvážet zboží do Prahy,“ uvedl například majitel společnosti Oknotherm Kaplice Jiří Krba.

Zřejmý je i další důvod – termín dostavby dálnice D3 a navazující rychlostní silnice R3 je dosud otázkou spíše pro věštce. Dát na ni odpověď se zatím neodvažuje nikdo z kompetentních úředníků.

K hranici za 10 let

„Je to skutečně věštění z křišťálové koule. Investice do dopravní infrastruktury stát v poslední době výrazně omezil, díky intervencím kraje se podařilo zachovat v běhu alespoň stavbu pětadvacetikilometrového úseku z Tábora do Veselí nad Lužnicí,“ sdělil na nedávném setkání jihočeských podnikatelů, kde toto téma přišlo na přetřes, jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Podle prognózy předsedy Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petra Čížka bychom se po dálnici z Prahy do Českých Budějovic mohli v lepším případě poprvé projet v roce 2013.

„To je ale velmi optimistický výhled. A projekční přípravy zbývajícího úseku z Budějovic do Dolního Dvořiště jsou velmi zpožděné, proto jako nejbližší reálný termín dostavby této části komunikace vidím rok 2018,“ sdělil Petr Čížek.

Jasno nemají ani na ministerstvu dopravy. Podle ujištění mluvčího rezortu Karla Hanzelky sice financování plánovaných silničních staveb v roce 2010 ohroženo není, neboť v pátek poslanci schválili přesunutí chybějících pěti miliard korun do Státního fondu dopravní infrastruktury, o tom, kdy bude stát celá dálnice, je ale prý zatím předčasné diskutovat.

„Ve Středočeském kraji zatím neexistuje ani schválený územní plán, a tak ani nevíme, kudy dálnice povede,“ podotkl Hanzelka.

Nereálný záměr

V současné době ministerstvo připravuje výstavbu úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice formou partnerství veřejného a soukromého sektoru.

„V praxi to znamená, že stát by si nechal postavit dálnici od soukromého investora a následně by mu ji splácel. Tento záměr bude v brzké době schvalovat vláda. Podobnou formou bychom mohli stavět i z Českých Budějovic ke státní hranici,“ naznačil Hanzelka.

„Je jasné, že tipovat termín dostavby dálnice nemá smysl. Co mě však štve mnohem více, je, že vůbec musíme tipovat. Když se bavím se svým hornorakouským protějškem Josefem Pühringerem o tom, že Rakušané dovedou dálnici k českým hranicím v roce 2011, a on se mě zeptá, jak daleko jsme my, bohužel mu neumím odpovědět,“ krčí rameny Jiří Zimola.

Zda Rakušané skutečně přivedou dálnici k českým hranicím už do dvou let, však podle všeho také dosud není jisté.

„Podle posledních informací, které mám, Rakušané dosud posuzují vliv stavby dálnice na životní prostředí. Je tedy možné, že navržená trasa dálnice v úseku z Freistadtu k hranicím se bude ještě měnit,“ informoval ředitel českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic ČR Josef Pešl.

Ve světle zjištěných skutečností se tak požadavek jihočeských podnikatelů, kteří chtějí mít své jisté v podobě dálnice alespoň na krátkém úseku z Českých Budějovic do Dolního Dvořiště, jeví jako pochopitelný.

„Neočekávám však, že by se teď dálnice začala stavět z druhé strany, tedy ve směru od Dolního Dvořiště do vnitrozemí. Navíc, pokud Rakušané svůj úsek dálnice nepřivedou k hranicím v inkriminovaném termínu, postrádala by tato změna smysl,“ zmínil Josef Pešl.

V podobném duchu se vyjádřil i Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.

„Uskutečnění takového návrhu nevidíme jako příliš pravděpodobné už kvůli tomu, že veškeré úsilí nyní soustředíme na úsek dálnice z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic. Navíc se snažíme stavět navazující úseky, v tomto ohledu je tedy logické soustředit se na pokračování již stojící části dálnice na Táborsku.

A také by to nešlo ze dne na den, musely by se vykoupit pozemky, udělat projektová příprava nebo vypsat výběrové řízení na zhotovitele,“ vyjmenoval Hanzelka s tím, že diskuzi se však ministerstvo nebrání.
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“