(S) Konec smrtících silnic a mostů?

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

(S) Konec smrtících silnic a mostů?

Příspěvek od andy »

Konec smrtících silnic a mostů?
Autor: MARKÉTA BUŠKOVÁ
14. prosince 2009

Silničáři chtějí upravit nebezpečné úseky a místa v kraji

Střední Čechy - Pokud řidič havaruje u Olbramovic na Benešovsku na silnici na Tábor, hrozí mu to největší riziko – může zemřít na místě. Velmi blízko je tady totiž mostní pilíř, do kterého by mohl čelně narazit. Není to ale jediné místo v kraji s takovým nebezpečím.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako majitel sedmnácti silnic prvních tříd, čtyř rychlostních silnic a čtyř dálnic spolupracuje se společností CityPlan, která sestavila mapu rizikových míst. Nyní chce začít nebezpečné silnice upravovat. Například mostní pilíře se mohou ochránit svodidly, která minimalizují možnost čelních střetů. Na ochranu podobných pevných překážek už ŘSD nechalo vypracovat studii.

„Všechny silnice, které vytipovala společnost CityPlan, jsme projeli, popsali si rizika a řekli si, co je potřeba udělat pro bezpečnější silnici,“ uvedl Zdeněk Mečíř z ŘSD. Jako jednu z nebezpečných označil křižovatku dálnice D8 se silnicí 16 u Nové Vsi na Mělnicku. „Stalo se tam mnoho nehod, řidiči se v ní špatně orientují. Zadali jsme proto studii, která ukáže několik variant. Vybereme tu, která bude nejvíc vyhovovat provozu,“ doplnil Mečíř.

Uvítali by to i řidiči. „Křižovatka je v pohodě pro toho, kdo jede po hlavní, ale ten, kdo se chce z vedlejší dostat na šestnáctku, někdy nemá šanci. Je tam provoz a špatně vidět. Celá křižovatka je nešťastně udělaná, možná by pomohlo mimoúrovňové křížení,“ míní dvaačtyřicetiletý Milan z Mělnicka. Popis hrozících nebezpečí chtějí mít silničáři hotov do poloviny příštího roku. Pak by podle návrhů začali úseky upravovat. „Půjdeme od nejnebezpečnějšího – od pilířů mostů, stromů u silnic až po přemístění a doplnění značení a také zjednodušení jízdních pruhů,“ vyjmenoval opatření Mečíř.

Pak se pustí do silnic prvních tříd. „Nejprve musíme vědět, co chceme udělat. Nyní budeme podrobně rozpracovávat vytipované úseky, které si zaslouží zlepšení, například místa, kde je potřeba napřímit silnici, zjednodušit nesrozumitelné křižovatky, nebo místa, kde jsou často nehody,“ řekl Mečíř s tím, že důležitou stránkou jsou peníze. „Těžko uděláme vše do dvou tří let,“ upozornil.

Pokračování na str. D3

Konec smrtících pilířů i křižovatek?

Pokračování ze str. D1

„Můj otec jako majitel stavební firmy jezdí často po středních Čechách, podle něj jsou nejhorší průtahy měst jako je Kolín či Nymburk a silnice z Nymburka na Mladou Boleslav. Je to hlavně kvůli stavu silnice, jsou na ní vyjeté koleje od kamionů,“ míní třiadvacetiletý student Ondřej Haberle z Poděbrad na Nymbursku. Ředitelství silnic a dálnic by chtělo začít nejen s úpravou silnic nebo přemisťováním značek, ale i s kácením nezdravých stromů u silnic. To je ale složitější. ŘSD jich napočítalo přes 30 tisíc, z toho 2,5 tisíce je podle dendrologů ve velmi špatném stavu a ohrožuje řidiče.

„Musíme k tomu přistupovat uvážlivě, nemůžeme najednou porazit dva tisíce stromů. Zvedla by se hned vlna odporu od ekologů i místních lidí. Ale udělat to musíme,“ poznamenal Zdeněk Mečíř z ŘSD.

Dříve se vše řešilo nahodile ŘSD si nechala vypracovat už loni audit celé dopravní sítě, vytipovala nehodová místa podle statistiky policie a přihlédlo se i k naléhavosti řešení. Vpředu jsou tak místa se smrtelnými nehodami, dále s těžkým ublížením na zdraví, lehkými úrazy a pak škody velkého rozsahu. Přehled končí nehodami s malými škodami. „Oblastí bezpečnosti provozu jsme se zabývali průběžně i v minulosti, ale vše vycházelo z nehod s vážnými následky a úpravy byly řešeny jen nahodile. K systematické práci jsme přistoupili prakticky až loni,“ přiznal Mečíř.

Silničáře nejvíc zajímalo, kde je největší riziko střetu protijedoucích vozidel, lde se potkávají auta s cyklisty a chodci a také železniční přejezdy – zda je u nich dobře vidět. Dále se mapovala místa, kde mohou být řidiči na křižovatkách zmatení. Určila se také místa, která mohou řidiče zmást či překvapit.

„My takovou aktivitu vítáme. Správa ŘSD Praha jako jedna z mála pochopila naše výklady, začali nás brát vážně,“ řekl Jiří Landa ze společnosti CityPlan.

***

Nebezpečné silnice
Statistika policie za roky 2005–2007
  • 1. D1 11.–12. km 198 nehod
    2. I/38 86.–87. km 197 nehod
    3. I/38 84.–85. km 180 nehod
    4. D1 10.–11. km 153 nehod
    5. I/38 83.–84. km 150 nehod
    6. D5 4.–5. km 143 nehod
    7. I/38 35.–36. km 133 nehod
    8. I/38 36.–37. km 123 nehod
    9. I/38 61.–62. km 122 nehod
    10. D1 6.–7. km 119 nehod
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - střední čechy (střed)
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“