(Z) [I/49, R49, R55] Stát rozšíří tah Zlínem, na R49 nedá

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

(Z) [I/49, R49, R55] Stát rozšíří tah Zlínem, na R49 nedá

Příspěvek od andy »

Stát rozšíří tah Zlínem, na R49 zatím nedá nic
Autor: Iva Chmelová
dnes 9:37 aktualizováno dnes 17:09

Zlínský kraj – Nejedno čelo se jistě orosilo v uplynulých dnech při schvalování státního rozpočtu. Ve středu 9. prosince totiž ubylo z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pět miliard.

Kvůli tomu bylo reálně ohroženo zkapacitnění frekventované silnice I/49 mezi Zlínem-Malenovicemi a Otrokovicemi, které má začít v dubnu 2010.

„Naštěstí nám peníze do rozpočtu v pátek vrátili, takže hrozba pozastavení některých staveb se neuskuteční,“ oddechl si mluvčí SFDI a zároveň ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Přidání dvou pruhů na dvoukilometrovém úseku, které má vyjít asi na sedm set milionů korun, je tedy podle mluvčího Hanzelky finančně pokryto.

„Momentálně vykupujeme pozemky,“ přiblížil situaci ředitel zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) Karel Chudárek.

Výkupní ceny jsou určeny vyhláškou ministerstva financí a znalec je stanovil v katastru Malenovic u Zlína na 670 korun a v katastru Kvítkovic u Otrokovic na 350 korun za metr čtvereční.

Někteří vlastníci pozemků mají podle ředitele Chudárka vyšší finanční nároky. „V tuto chvíli je nevykoupených asi třicet procent pozemků, proto jsme někde přistoupili i k vyvlastňování. S dalšími majiteli zatím jednáme,“ uvedl Chudárek.

Podle něj by to ale nemělo znamenat odložení projektu. „V dubnu se určitě s pracemi započne,“ slíbil ředitel.

V přípravné fázi je také část silnice R55, konkrétně jihovýchodní obchvat Otrokovic. „I zde řešíme hlavně výkupy pozemků, také se dolaďují nějaké technické věci. Více jasno bude na začátku příštího roku,“ dodal Chudárek.

Co se týče úseku R49 z Hulína do Fryštáku, tam se situace i přes snahu uherskohradišťského poslance Jaroslava Plachého (ODS), který chtěl pro silnici sehnat alespoň dvě stě milionů, nemění. „Na R49 nejsou kromě minimálních částek na přeložky inženýrských sítí vyhrazeny žádné peníze na rok 2010,“ uvedl mluvčí SFDI Hanzelka.

Samotný Plachý ale kvituje alespoň to, že se tento úsek zařadil do staveb, na které můžou být použity nevyčerpané peníze z jiných investičních akcí. „Je na nás, abychom hlídali plnění rozpočtu a jakmile se nějaké prostředky uvolní, mohly by se nasměrovat do R49, aby se mohlo alespoň zahájit,“ poznamenal Plachý.

Letos se totiž šetřilo i v parlamentu. „Tentokrát se podařilo vyjednat méně než v předchozích letech, ale aspoň něco. Přidá se například pětačtyřicet milionů na zkapacitnění z Malenovic do Otrokovic nebo sto milionů na obchvat Valašského Meziříčí,“ upozornil poslanec.

Podle mluvčího Hanzelky jsou investice jdoucí do silnic v kraji rekordní. „Dlouho byl Zlínský kraj zanedbáván, to je pravda. Ale teď už se to změnilo,“ míní Karel Hanzelka.

R49 je však stále trnem v oku ekologických aktivistů. „Vydaná stavební povolení na úsek Hulín – Fryšták jsou napadána ekologickými sdruženími a nejsou s nimi ukončena rozkladová řízení. Nelze tudíž odhadnout časový horizont, kdy stavební povolení nabudou právní moci,“ přiblížila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Na úsek mezi Hulínem a Fryštákem tak pracovníci stavební firmy vytyčili koridor a odkryli ornici, aby mohl být proveden záchranný archeologický výzkum. Pak se na již prozkoumané území opět navezla hlína a zakrylo se. „Pokud by stavba R49 probíhala standardním způsobem jako ostatní stavby, tak by se ornice nevracela zpět a pokračovaly by další přípravné práce,“ poznamenala Vápeníková.

Strana zelených považuje celou stavbu za nelogickou a nepromyšlenou. Ekologové z Hnutí Duha zase upozorňují na to, že výstavbou R49 vznikne nepropustná bariéra bránící migraci šelem, jako jsou například medvědi, vlci nebo rysové.

„Ukazuje se, že negativní dopad silnice R49 na valašskou přírodu a vzácné druhy velkých šelem bude větší, než tvrdili politici. Ředitelství silnic a dálnic by mělo přinášet kvalitní a k přírodě i lidem ohleduplné projekty,“ myslí si Miroslav Kutal z Hnutí Duha.

Na to reagoval ředitel zlínské pobočky ŘSD Chudárek jednoznačně. „Pro nás je prioritou prospět stavbou silnice desetitisícům lidí,“ uzavřel.
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“