Stránka 1 z 1

(U) Stihne se D8 do konce 2010? Záleží na soudech

Napsal: 23.12.2009 20:22:38
od aku
Ústí nad Labem – Osud dostavby dálnice D8 přes České středohoří mají v rukou soudy. Tento fakt vyplývá z provedeného auditu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), který měl posoudit rozestavěnost dálnice.

ŘSD je investorem dostavby toužebně očekávaného dálničního úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi.

Z auditu také vyplývá, že plánovaný termín dokončení stavby (konec roku 2010) může být splněn jak po stránce technické, tak po stránce finanční. Ale je vážně ohrožen.

Pro řidiče to není věru potěšující zpráva. Šulc prohrál spor o D8, kraj zaplatí výlohy

„Rozhodně bude příjemnější jezdit plynule a v poklidu z Ústí do Prahy po dálnici než čekat přes hodinu před Lovosicemi,“ myslí si například Ústečan Michal Braxatoris.

Ironicky tak naráží na skutečnost, že polabská komunikace mezi Ústím a Lovosicemi je kvůli rozestavěné dálnici dlouhodobě přetížená.

Podle ŘSD nesou vinu na zpoždění ekologové, kteří se účastní správních rozhodnutí, podávají odvolání a zbržďují následná stavební povolení.

„Ty úseky, kde smíme stavět, realizujeme podle časového harmonogramu. Nebýt Dětí Země, postupovali bychom takto na celé stavbě, ale bohužel pracujeme jen tam, kde můžeme. Z výsledků kontroly tak vyplývá, že další osud dostavby dálnice D8 budou mít v rukou soudy, které, jak doufám, nebudou o jednotlivých stavebních povoleních rozhodovat řadu měsíců, či let,“ uvedl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

Ekologické sdružení Děti Země (DZ), které je podle ŘSD spolu se Společností ochránců životního prostředí hlavními viníky zdržení stavby, obvinění odmítá.

„Jestli podle nich můžeme za vše my, tak by to byla čirá demagogie,“ říká natvrdo Miroslav Patrik, předseda DZ.

„Od března letošního roku nebylo zahájeno žádné stavební řízení,“ tvrdí Patrik s tím, že problém bude jinde. Soud: Stavba D8 může jet dál

Patrik pokračuje: „Problém s 'déosmičkou' má podle nás ŘSD v projektové dokumentaci nebo výkupu pozemků.“ DZ se odvolávají i u jiných staveb, ale žádná stavba podle něj nemá zpoždění jako D8. „Náš vliv na tom je minimální, cirka deset procent,“ zakončuje Patrik.

Argumenty si mezi sebou obě strany přehazují jako horký brambor. DZ využívají zákon o ochraně přírody a krajiny, který umožňuje účast v územním řízení, ve všech navazujících správních řízeních a i při vydávání stavebních povolení. Podle vedení ŘSD je jejich neustálé odvolávání neodůvodněné.

„Ze strany občanských sdružení se jedná spíše o obstrukční odvolávání, kdy na rozestavěném dálničním úseku žádají o prověřování nových variantních vedení dálnice bez ohledu na současnou rozestavěnost. Celá stavba se tak protahuje a tím i prodražuje,“ říká Brunclík.

Jiří Šulc, radní Ústeckého kraje pro dopravu, již dříve pro Ústecký deník řekl, že za mrtvé na okolních přeplněných silnicích můžou ekologové. „Říkal jsem to před dvěmi lety a trvám na tom dosud. Klidně ať mě zelení znovu žalují,“ stál si za svým Šulc.

Jedno je však jisté: Dálnici si přejí k příštím Vánocům všichni.

http://ustecky.denik.cz/zpravy_region/2 ... soudu.html