(A) Auta zpomalí. Hrozí kolony?

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

(A) Auta zpomalí. Hrozí kolony?

Příspěvek od andy »

Auta zpomalí. Hrozí kolony?
22. prosince 2009
Autor: PETR KUPEC

PO PRAZE JEN 50
Na magistrále a v dalších sedmi úsecích se má omezit rychlost na padesát kilometrů v hodině. Úředníci tak bojují proti nadměrnému hluku. Experti toto opatření zpochybňují. Podle nich by bylo lepší vyměnit povrch vozovky

Praha - Dnes se tu jezdí osmdesátkou, brzy to bude skoro o polovinu méně. Strakonická ulice v Chuchli, stejně jako sedm dalších míst vmetropoli, přijde po Vánocích o značky povolující zvýšenou rychlost. Řidiči tu budou muset respektovat padesátku. Magistrát přichází s omezením rychlosti proto, aby docílil snížení hlukové zátěže z dopravy. Město totiž čelí žalobám za překračování hlukových limitů. „Zpomalení by mělo přispět ke snížení hluku, ale i ke zvýšení plynulosti dopravy,“ prohlásil zastupitel Petr Štěpánek, který ještě jako radní s návrhem na snížení rychlosti přišel.

Přijdou o minutu a půl
Zpomalovat se bude kromě Strakonické například na magistrále od Krče do centra, v Liberecké a Cínovecké, které na magistrálu navazují v severní části města. Ubrat plyn budou muset řidiči i na Spořilovské, která spojuje magistrálu s Jižní spojkou, nebo v Kbelské ulici ve východní části města. Na jihu Prahy se omezení nově dotkne ulic Na Mlejnku a Lipská.

Řidiči tak například na tříkilometrovém úseku Strakonické ulice při plynulém provozu ztratí téměř minutu a půl. Někteří z nich se k novému omezení stavějí odmítavě. „Nevím, v čem to pomůže, bude se tu jezdit pomaleji, stačí jeden řidič, který pojede čtyřicet a ucpe se to,“ nesouhlasí s úpravou Patrik Žák, který po Strakonické jezdí z Prahy téměř každý víkend.

Proti se stavějí také zástupci českého autoklubu. Podle nich by řešením hluku z dopravy v obydlených částech města mělo být urychlené dokončení obchvatu metropole. „Je to zcela nepřipravená akce, nepodložená odbornou analýzou, auta způsobují největší hluk, když zpomalují. Dá se očekávat, že to způsobí kolony,“ odmítl snižování rychlosti Václav Špička z Autoklubu ČR.

Nehod bude méně
Proti tomu se však magistrátní úředníci ohrazují. Kolon se prý řidiči bát nemusí. „Pro eliminaci kolon je nejvhodnější rychlost čtyřicet kilometrů v hodině,“ uvedl Miroslav Rajchart z magistrátního odboru dopravy. Nezávislí dopravní experti o účinnosti opatření pochybují. Magistrát by podle nich měl sáhnout spíše k výměně povrchu silnic, který je podstatně levnější než budování protihlukových stěn. Jeden pozitivní účinek však prý bude mít snížení rychlosti téměř jistě. „Dá se očekávat, že se díky tomu sníží počet dopravních nehod a zvýší bezpečnost na silnicích, k tomu snížení rychlosti vede téměř vždy,“ pojmenoval přínos magistrátního opatření František Lehovec z Fakulty dopravní ČVUT.

Kromě snižování rychlosti chystá magistrát také další opatření, která mají učinit pražskou dopravu méně hlučnou. Jejich dokončení plánuje na rok 2012, což je termín nařízený pro snížení hluku Evropskou unií. Na dvou desítkách míst ve městě přibudou úsekové radary a počet měřených míst tak vzroste na dvojnásobek. Řada ulic se dočká nového povrchu, město opraví i příliš hlučné tramvajové tratě.

Kde se zpomalí
5. května: Na magistrále bude padesátka platit od Vyskočilovy ulice do centra.

Strakonická: Ulice vedoucí podél Vltavy na jih bude mít nižší rychlost ve tříkilometrovém úseku mezi Chuchlí a Lahovicemi.

Spořilovská: Frekventované spojnice magistrály a Jižní spojky se omezení rychlosti týká mezi Hlavní ulicí a Jižní spojkou.

Cínovecká: Na spojce k teplické dálnici se rychlost omezí na 80 kilometrů za hodinu v úseku ležícím na území Prahy.

Kbelská: Padesátkou se v této ulici v Hloubětíně bude jezdit v úseku mezi ulicemi Veselská a Mladoboleslavská.

Liberecká: Podobně jako v ulici V Holešovičkách, kde se již rychlost snížila dříve, se nyní bude jezdit padesátkou i na jejím pokračování k teplické dálnici.

Na Mlejnku: Ulice v Braníku doplácí na hluk z Jižní spojky, zpomalí v celé délce.

Chlumecká: V celé této ulici na Černém Mostě bude platit padesátka.

Kde se měří

Úsekové radary

Evropská - do centra
Bělohorská - z centra
Strahovský tunel - oba směry
Mrázovka - oba směry
Dobříšská - oba směry
Podolské nábřeží - do centra
5. května - do centra
Jižní spojka - 4 úseky
Poděbradská - oba směry
Ústecká - z centra

Kde se měřit bude

Plánováno do r. 2012

Vrchlického
Radlická
V Holešovičkách
Spojovací
Vinohradská
Korunní
5. května
Chlumecká
Spořilovská
Poděbradská
Strakonická
Milady Horákové
U Vršovického hřbitova
Horňátecká
Toužimská
Švehlova
Štěrboholská radiála
Rohanské nábřeží
Náchodská
Chlumecká
Pražská
Hornoměcholupská

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha


Osobní auta padesátka neztiší, říká expert
22. prosince 2009
Autor: (kec)

Praha - Padesátikilometrová rychlost příliš snížení hluku nepomůže, nových kolon se ale bát nemusíme, říká dopravní expert František Lehovec z ČVUT.

* Může padesátka snížit hluk?

Záleží na tom, jaký je v tom kterém úseku poměr nákladních a osobních vozidel. U osobních aut to velký efekt nepřinese, naopak u nákladních vozidel se snížení rychlosti projeví velmi pozitivně. Ale dokázat se to dá jedině měřením, doufám, že magistrát po nějaké době vyhodnotí, zda úprava rychlosti pomohla.

* Nepřinese ale naopak zpomalení více kolon a tím i větší emisní zátěž?

Největší propustnost má dopravní komunikace při konstantní rychlosti aut šedesát kilometrů za hodinu. Jestli tam je sedmdesátka nebo padesátka, v tom velký rozdíl nebude, úsek projede podobný počet aut.

* Magistrát nechce použít ke snížení hlučnosti protihlukové stěny, protože jsou pro město příliš drahé. Existují další opatření, kterými by se třeba na magistrále dal snížit hluk?

Protihlukové stěny jsou skutečně velmi finančně náročné. Navíc na některých místech, zvláště v centru města, by nepůsobily příliš dobrým dojmem, i kdyby byly průhledné. Nabízí se ale možnost využít takzvaný drenážní koberec.

* Jak taková věc vypadá?

Jde o asfaltový koberec, který se položí na vozovku a dokáže lépe snížit hladinu hluku, podle některých měření dokonce až o pět decibelů. Byl by vhodný právě třeba pro magistrálu, je sice dražší než běžný asfalt, ale oproti hlukovým stěnám určitě nesrovnatelně levnější.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“