Vláda hledá peníze na výstavbu dálnic

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Vláda hledá peníze na výstavbu dálnic

Příspěvek od martini »

E15, 20.4.2009, přepis novinového článku
Autor: Anna Vavková

Termín dokončení jižní části pražského dálničního okruhu v roce 2010 je ohrožen. Jestliže vláda na dnešním jednání nenajde způsob, jak posílit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) zhruba o částku 8,4 miliardy korun, dojde ke zpomalení výstavby. ,,Je to problém,“ připustil mluvčí rezortu dopravy Martin Kupka, který potvrdil, že dodatečné finanční posílení fondu bude jedním z bodů dnešního jednání vlády.
Fond při přípravě svého rozpočtu na rok 2009 počítal se státními příjmy ve výši 45 miliard korun. Ty však byly v důsledku krize a nižších daňových výnosů pro stát zkráceny na částku jen něco málo převyšující 36 miliard. Podle šéfa fondu a náměstka ministra dopravy Gustáva Slamečky, který je kandidátem na post ministra dopravy, nelze s nižší částkou dodržet termíny dokončení dvou důležitých dálnic: zmíněného jižního portálu spojujícího brněnskou s plzeňskou dálnicí a dálnice D47 vedoucí do Ostravy.
Ministerstvo dopravy v materiálu nenavrhuje žádné způsoby financování. Zdůrazňuje však, že potřebuje zalepit díry v nevybraném mýtném, a to rychle. „Pokud nebudou příjmy fondu fakticky posíleny do prázdnin, dojde ke zpomalení výstavby a samozřejmě k odsouvání termínu dokončení,“ tvrdí Slamečka.
,,Vydání obligací, i když je teoreticky možné, proto nepřichází v úvahu. Dali bychom přednost penězům ze státního rozpočtu,“ řekl Kupka.
Podle informací z vládních kruhů část ministrů uvažuje o tom, že by si stát na silnice mohl vzít půjčku. Konkrétní obrysy tohoto plánu však nejsou zatím vypracované. Příliš s nimi nepočítá ani ministerstvo dopravy. ,,Vše se ukáže až po schůzi vlády. Zatím je to otevřené. Rozpočet nebo příjem z privatizace by ale asi byl nejprůchodnější,“ uvedl Kupka.
O posilování fondu z privatizačního účtu mluví zejména ministr financí Miroslav Kalousek. Pro Hospodářské noviny dokonce řekl, že nehrozí, že by peníze z privatizací určené na financování dopravních staveb došly. Tím spíš, že prodej státního majetku má pokračovat, i když je vláda v demisi, dodal.
Přesto nad rychlým posilováním fondu z privatizačního účtu panují pochyby. I kdyby privatizace Českých aerolinií (ČSA) proběhla rychle, s penězi od kupce lze počítat spíše až v druhé polovině tohoto roku. Navíc podle odhadů prodej ČSA nevynese více než pět miliard. Spíše méně. Daleko větší prostředky by měla přinést privatizace Letiště Praha, ale jejímu prodeji se snaží zabránit ČSSD všemi silami.
Kupka sám přiznává, že stát má rezervu zatím jen v přislíbeném šrotovném.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“