(A) Jak bojovat proti kamionům? Stavět kruhové objezdy

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

(A) Jak bojovat proti kamionům? Stavět kruhové objezdy

Příspěvek od martin »

MF Dnes 27. dubna 2009

Dolní Břežany - Do hlavního města každý den vjede nebo z něj vyjede asi 40 tisíc těžkých kamionů. Před deseti lety jich bylo polovic.

Ale hlavní město nemá dobudovány kapacitní silnice, které by dokázaly nápor nákladních aut zvládnout. Tvoří se kolony a řidiči v kabinách v očekávání obrovského zdržení horečně listují mapami.

Jako vhodná objížďka se jim musí jevit silnice druhé třídy číslo 101, která tvoří kolem metropole kruh. Kruh, na jehož jižní části leží i Dolní Břežany.

Zdejší úzká silnice byla oblíbenou objížďkou věčně ucpané metropole ještě před rokem a půl, musela tak pojmout 900 kamionů denně. Šoféři si tudy zkracovali cestu mezi brněnskou a strakonickou dálnicí.

To prakticky zastavilo veškerou dopravu v celém okolí a obyvatelé Dolních Břežan museli každý den náklaďáky trpět pod svými okny.

Sem nesmějí nejtěžší kolosy Místní radnice proto vytáhla proti kamionům do boje. Začala přestavbou křižovatek na kruhové objezdy, které jsou pro kamiony obtížněji průjezdné. Pak se ale tamním úředníkům podařil opravdový „majstrštyk“. Prosadili, aby byl zakázán vjezd nejtěžších nákladních aut do Břežanského údolí. Řidiči kolosů těžších než 12 tun tak už na dálnici díky značce vědí, že na silnici 101 v Dolních Břežanech se bez rizika pokuty nedostanou.

A aby je to přesto nelákalo zkoušet štěstí, vybudoval Středočeský kraj v sousední obci Zlatníky váhu pro kamiony. „Spustili jsme zde pilotní projekt vah. Obec tam omezila tonáž nákladních aut a teď se to tam hlídá,“ potvrdil odcházející ministr dopravy a bývalý středočeský hejtman Petr Bendl (ODS). Dopravce, u jehož vozu váha ukáže víc než 12 tun, dostane pokutu.

Kruhovými objezdy se již inspirovaly i jiné obce na silnici 101, například o nich uvažuje Rudná.

Když doprava kolabuje, kamiony do města nesmějí Zákaz vjezdu kamionů už platí také v širším centru Prahy nebo například v Radlicích.

„Snažíme se zabránit tomu, aby nákladní auta objížděla ucpané hlavní tahy,“ prohlásil vedoucí odboru dopravy magistrátu Jan Heroudek.

Například byl před časem kamionům nad šest tun zakázán průjezd Michlí a Krčí.

Magistrát v roce 2006 přišel taky s návrhem, že bude při těžkých nehodách nebo velkých mimořádných uzavírkách zastavovat kamiony už před hranicemi města do doby, než se silnice uvolní. A toto opatření už také policisté využili.

Když se například těsně před Štědrým dnem v roce 2006 na Novořeporyjské ulici srazila dvě nákladní auta a ulice byla neprůjezdná, policisté na několik desítek minut zablokovali vjezd do města z plzeňské dálnice.

Mluvilo se i o vybudování velkých odstavných parkovišť na hranicích města, kde by byly kamiony odstavovány při dopravních kolapsech v ulicích metropole.

Tento nápad však patří zatím pouze do kategorie politických slibů a zřejmě v ní i zůstane. Příští rok v dubnu má být totiž dokončen dálniční obchvat Prahy mezi dálnicí D1 a Slivencem, který má hlavnímu městu od nákladní dopravy významně ulevit.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha

Autor:
PETR ŠVEC
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“