(A) Blíží se kolaps a město mlčí. Proč?

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
ceskedalnice.cz
Autor
Příspěvky: 99
Registrován: 25.2.2009 22:14:27
Kontaktovat uživatele:

(A) Blíží se kolaps a město mlčí. Proč?

Příspěvek od ceskedalnice.cz »

9. července 2009, MF Dnes

Řidiče nikdo nepřipravil na komplikace na Jižní spojce. Výsledkem byla 25 kilometrů dlouhá kolona a vztek

Krč - Dopravní experti často přirovnávají dopravu vmetropoli k živému organismu.

Pokud bychom si tento příměr vypůjčili, mohli bychom situaci na Jižní spojce s trochou nadsázky přirovnat k operaci.

Silničáři-chirurgové si naplánovali operaci, tedy frézování sjezdu z Jižní spojky na dálnici D1. Na operaci však už zapomněli připravit zbytek „těla“, tedy řidiče, kteří tudy jezdí. Doprava zkolabovala a vznikla dvacet pět kilometrů dlouhá kolona aut a kamionů.

Řečeno lékařskou hantýrkou, když začali pacienta ztrácet, teprve v tom momentě si uvědomili, že musí operovat rychleji, než měli původně v plánu.

A kolony se na Jižní spojce tvořily i včera. Například v ulici 5. května čekali řidiči až dvacet minut.

Frézovat se možná bude i na dalších místech Technická správa komunikací (TSK), která se o silnice v Praze stará, se proto včera dohodla s firmou, jež Jižní spojku frézuje, že uzavírku na vytížené silnici zkrátí.

„Na jednání s dodavatelem jsme se domluvili, že práce urychlí. Dopravní omezení tak bude o pět dní kratší a nepotrvá do 16. července, ale pouze do 11. července, tedy do této soboty,“ uvedl mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

Zda budou dělníci pracovat i v noci, nebo změní způsob frézování, však neřekl.

Současné frézování povrchu Jižní spojky není jediným omezením, ke kterému by mohlo dojít. Podle informací MF DNES leží na magistrátním odboru dopravy ještě návrh na opravy na dalších třech místech. Zda práce začnou, není zatím jasné. Odbor dopravy o nich musí totiž bude teprve jednat a musí je případně schválit.

Mezi místy je například úsek Jižní spojky mezi Průmyslovou a Rabakovskou ulicí. I tady by měli dělníci frézovat povrch vozovky.

Na město i na TSK se kvůli dopravnímu kolapsu snesla kritika zejména ze dvou důvodů. Jednak řidiče pořádně neinformovalo a navíc si k tomu vybralo pracovní dny.

„V létě se sníží doprava zhruba o dvanáct procent. Jezdí tudy tudíž podstatně méně lidí než po zbytek roku,“ obhajoval již v úterý postup TSK Mrázek.

Vhodná doba oprav není Podle dopravních odborníků, které MF DNES oslovila, je sice léto pro opravy nejvhodnější období, ale u tak významné komunikace, jakou je Jižní spojka, je pokles o dvanáct procent téměř zanedbatelný.

„Ostatní období jsou pro opravu horší, léto je opravdu nejlepší. Otázka je, zda byla silnice v tak hrozném stavu, že opravy nepočkaly rok, než bude hotova jižní část okruhu kolem Prahy,“ řekl dopravní expert z Dopravní fakulty ČVUT František Lehovec.

Podobný názor má i Jiří Jedlička, ředitel divize dopravní infrastruktury a životního prostředí z Centra dopravního výzkumu.

Podle města a TSK navíc situaci zkomplikovaly dopravní nehody. „Kolaps byl zapříčiněn několika dopravními nehodami. Kolony se tvoří i nadále, ale ne takového rázu jako v úterý,“ řekl mluvčí magistrátu JiříWolf.

Situace na Jižní spojce patrně nemusela být v úterý kritická. Možná totiž stačilo řidiče v dostatečném předstihu o připravovaných opravách informovat. „Letní uzavírky jsme řešili na tiskové konferenci se všemi pražskými novináři. Byli tam i lidé z MF DNES. I kdybychom to stokrát říkali, situaci by to nezměnilo. Kamiony by tam vjely úplně stejně,“ snažil se Wolf přehodit odpovědnost na média.

Pokračování na str. C3

Pokračování ze str. C1

Ještě v úterý večer navíc mluvčí magistrátu Jiří Wolf tvrdil, že zpráva o uzavírce je vyvěšena na internetových stránkách města. Redaktoři MF DNES tam však žádnou nenašli. Objevila se až včera přes den. Kvůli kritické situaci na Jižní spojce se uskutečnilo včera odpoledne na magistrátu jednání města, TSK a policie. Výsledkem je, že TSK musí zkrátit práce do soboty a policisté hlídkovat na motocyklech. Policie přitom tou dobou již v Krči hlídkovala a TSK mělo s dodavatelem urychlení prací dohodnuto.

Včasné a důkladné informace o dopravním omezení mají zásadní význam zejména pro pražské řidiče. „Informovanost předem má význam pro lidi, kteří si mohou vybrat jinou trasu,“ potvrdil dopravní odborník František Lehovec.

Pražští řidiči totiž na rozdíl od těch, kteří městem jen projíždějí, mají možnost vybrat si jiné trasy.

„Když se například v Brně začala opravovat silnice stejného významu,magistrát o tom informoval prostřednictvím médií neustále. Má to totiž velký význam pro ,domorodce‘, ti se mohou přizpůsobit,“ popsal Jiří Jedlička z Centra dopravního výzkumu.

Videozáznam z kolon na Jižní spojce na www.idnes.cz/jiznispojka

O autorovi| ALEŠ BERNÝ, s přispěním Veroniky Fejtkové

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha

Autor:
ALEŠ BERNÝ
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“