Nový úsek D1: někde uleví, jinde ne

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Nový úsek D1: někde uleví, jinde ne

Příspěvek od andy »

Nový úsek D1: někde uleví, jinde ne
Kroměřížsko - Patnáctého září, tedy už za dva týdny, by měl být zprovozněn další úsek dálnice D1 mezi Mořicemi a Kojetínem, čímž bude hlavní silniční tepnou definitivně propojena Kroměříž s Brnem.
2. 9. 2009 15:11
Autor: Šárka Vavříková

„Jde o poslední dosud nedokončený úsek dálnice D1 na trase Brno – Kroměříž, který výrazně přispěje k napojení Zlínského kraje na dálniční síť, zrychlí spojení mezi Brnem a Kroměříží a významně také ulehčí provozu na komunikacích v okolních obcích,“ potvrdil Jan Hrabovský ze stavební společnosti Skanska.

A radost z toho budou mít také u Bezměrova: řidiči jedoucí z Brna už totiž nebudou sjíždět poblíž známé křižovatky a v místě by tak podle policistů mělo konečně výrazně ubýt nehod.

Jenže nehody mohou podle všeho po změně přibývat jinde. „Předpokládáme, že se problémy objeví na okraji Kroměříže na křižovatce ulic Jožky Silného a Hulínská,“ upozornil zástupce vedoucího kroměřížské dopravní policie Antonín Horák.

Dálnice totiž končí právě na silnici mezi Skašticemi a Kroměříží, a většina vozů jedoucích od Brna pak bude pokračovat zřejmě právě ke zmíněné křižovatce.

V místě, kde se protínají trasy k centru Kroměříže, do Dolních Zahrad, na Hulín a Skaštice provoz řídí semafory, přesto však mají policisté už předem obavy.

„Větší hustota provozu s sebou logicky přináší větší nebezpečí dopravních nehod,“ vysvětluje Horák.

Křižovatce se uleví až s připojením dalšího dálničního úseku, který povede do Říkovic. Ten by měl být podle plánů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dokončen v druhé polovině roku 2010.

Zhruba ve stejné době by měly být poblíž Hulína zprovozněny také rychlostní silnice R55 kolem Otrokovic až do Hodonína a R49 ve směru na Fryšták a dále až ke slovenským hranicím.

„R55 je hrazena z Evropských fondů a předpokládané dokončení je v plánu v září příštího roku. Silnice R49 je však hrazená státem a její zprovoznění závisí na schválení rozpočtu na příští rok,“ nastínila možné komplikace mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Státní rozpočet se podle ní bude schvalovat v září, pak se tedy uvidí, zda bude rychlostní silnice dokončená v plánovaném termínu, který je stanoven také na září roku 2010.

Případné zdržení stavby by však rozhodně nepotěšilo Hulín, který v současnosti denně dusí obrovské kolony aut a právě otevření R55 a R49 tomu mělo nejvíce ulehčit.

„Musíme jednoduše vydržet. Před kolonami kamionů z dálnice nás však ochrání také znovuotevření rekonstruovaného průtahu Bučovicemi,“ doufá starosta Hulína Roman Hoza.

Hlavní tah první třídy číslo padesát na Uherské Hradiště a dále na Slovensko byl uzavřen už od dvanáctého května a spousta aut a především pak kamionů místo oficiální objízdné trasy projížděla právě Hulínem. Znovuotevření trasy je plánovano stejně jako nový dálniční úsek na 15. září.

A tady je pokračování včetně fotek

Stavbaři na D1 už finišují

Kroměřížsko /FOTOGALERIE/ - Přesně čtrnáct dnů zbývá do okamžiku, kdy se po dálnici D1 dostaneme z Kroměříže až do Brna.
Autor: Petra Procházková
2. 9. 2009 15:12

Obce v okolí budované dálnice si oddechnou od hluku stavebních strojů i od zvýšené dopravní zátěže. A jako bonus dostanou téměř šest kilometrů zpevněných cest, které sloužily stavbařům jako obslužné.

„Ty nyní bezplatně přejdou do majetku té obce, na jejímž katastru leží,“ vysvětlil Martin Fischer, projektový manažer společnosti Skanska, která dálnici buduje.

Dálnice D1 bude nyní delší o šest kilometrů a šest set metrů, což převedeno na peníze znamená dvě miliardy a dvě stě milionů korun. Za ně se mimo vozovky s cementobetonovým povrchem postavilo i čtrnáct mostů, jedno mimoúrovňové křížení či nové biokoridory.

„Ihned po uvedení do provozu bude úsek zpoplatněn, jízda na něm tedy bude možná jen s dálniční známkou,“ upozornila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Nový úsek Mořice – Kojetín bude mít i jedno odpočívadlo v každém směru, jen několik kilometrů za Kroměříží. To však zatím řidičům sloužit nebude. Má zde totiž stát i čerpací stanice, a to ještě nějakou dobu potrvá.

„Zatím nejsou ukončena výběrová řízení na dodavatele, Ředitelství silnic a dálnic však tento problém velmi intenzivně řeší,“ dodala Vápeníková.

V době uvedení úseku do provozu tedy budou řidiči projíždět kolem odstavných ploch, vjezdu na ně ale budou bránit betonová svodidla a uzamykatelná závora.

Ani po zprovoznění navíc odpočívadlo svými rozměry trn z paty řidičům kamionů zřejmě nevytrhne.

Ti motoristé, pro které platí víkendový zákaz jízdy, totiž často kritizují české dálnice za to, že nemají dostatečně rozlehlé parkovací plochy. U zbrusu nového úseku dálnice D1 jich ale také zatím mnoho nebude.
Ives
Příspěvky: 6
Registrován: 24.3.2009 15:55:09
Bydliště: Brno, Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nový úsek D1: někde uleví, jinde ne

Příspěvek od Ives »

Zajímalo by mě, jak to bude s původní komunikací I/47 po otevření dálnice. Bude degradována na druhou třídu (II/430) nebo zůstane zachována? Již teď je místní značení dostatečně zmatečné, kdy na mnoha značkách je v místě čísla silnice jen prázdné místo.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Nový úsek D1: někde uleví, jinde ne

Příspěvek od JirkaS »

Ives píše:Zajímalo by mě, jak to bude s původní komunikací I/47 po otevření dálnice. Bude degradována na druhou třídu (II/430) nebo zůstane zachována? Již teď je místní značení dostatečně zmatečné, kdy na mnoha značkách je v místě čísla silnice jen prázdné místo.
Určitě přejde na II/430, u nás se souběžná I na rozdíl od Slovenska nezachovává. Jen je zvláštní, že nebylo kdysi zvoleno II/647 jako na jiných úsecích původních I. I když u Brna to asi neplatí, původní I/2 na Bratislavu také není pokračováním II/602 od Jihlavy, ale dostala označení II/425.
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“