(Z) Náhrada za R49? Další pruhy v Malenovicích

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

(Z) Náhrada za R49? Další pruhy v Malenovicích

Příspěvek od andy »

Náhrada za R49? Další pruhy v Malenovicích
Autor: Iva Chmelová
17. 9. 2009 21:59

Zlínský kraj - Výstavba rychlostní silnice R49 ke Zlínu se definitivně odkládá o několik let. Deníku to sdělil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

„Dojde k drobnému časovému odsunu v horizontu několika málo let. Zlínu to však vykompenzujeme tím, že bude zkapacitněna silnice mezi Otrokovicemi a Malenovicemi,“ uvedl Hanzelka.

Takovou náhradu však představitelé Zlína považují za mizivou.

Odložení výstavby potvrzuje i dokument s názvem Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 – 2013, které ministerstvo včera zveřejnilo na svých webových stránkách.

„Pro jmenovité akce R49 v úseku Hulín – státní hranice ČR/SR nejsou v letech 2010 – 2012 vyčleněny žádné finanční prostředky,“ stojí v harmonogramu.

Náhradou klíčové komunikace tedy má být rozšíření silnice I/49 o dva pruhy, které se plánuje na příští rok. Po dostavbě silnice R55 z Hulína do Otrokovic, která by neměla být ohrožena, by se tak řidiči ze Zlína až do Brna dostali po čtyřpruhové komunikaci.

„Pokud vše půjde dobře, mohlo by se začít na počátku stavební sezóny. Ještě ten samý rok by mělo být hotovo. Předpokládané náklady jsou 720 milionů korun bez DPH a půjde o úsek dlouhý přibližně dva kilometry,“ upřesnila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Martina Vápeníková.

Více pruhů by mělo urychlit dopravu a plynulost průjezdu Zlínem. „Někdy trvá cesta z Malenovic do Příluk i hodinu, a to je pak těžší stíhat termíny nakládek a vykládek. Takže jsem rád, jenom abychom se toho dožili,“ podotkl řidič kamionu Gabriel Rechtorovič.

Náměstek zlínské primátorky pro dopravu Miroslav Šenkýř (ODS) také míní, že bude průjezd městem plynulejší.

„Pokud se dostaví dva proudy mezi Malenovicemi a Otrokovicemi, a zároveň se dokončí R55 mezi Kvítkovicemi a Hulínem, bude to pozitivní. Ovšem zkapacitnění se jako kompenzace za R49 vůbec nedá považovat,“ prohlásil Šenkýř.

Odklad výstavby rychlostní silnice straší zejména obce, které v současné době trpí nadměrným provozem, jako je třeba Fryšták.

„Kdyby měla R49 skončit v Hulíně, bylo by to pro nás naprosto nepřijatelné,“ tvrdí starosta obce Lubomír Doležel.

V současné době se staví úsek dálnice z Kroměříže do Hulína, který by měl být dokončen v roce 2010.

Odtud směřuje značná část vozidel přes Horní Lapač a Fryšták do Zlína. „Bydlím přímo u cesty a je to něco hrozného. Nedá se tu ani přejít přes silnici. Obchvat tu měl být už dávno,“ míní například Petr Zapletal z Fryštáku.

Podle něj bude nejhorší, až se zprovozní úsek Kroměříž – Hulín. „Všechna auta projedou přes nás, to bude hrůza,“ bojí se.

S tím souhlasí i starosta. „Zřejmě to budeme muset nějak řešit s krajem,“ konstatoval Doležel.
Nosorožec
Příspěvky: 296
Registrován: 23.3.2009 10:13:51

Re: (Z) Náhrada za R49? Další pruhy v Malenovicích

Příspěvek od Nosorožec »

to je zajímavé, jak to najednou jde... ;) Pokud vím, vždycky se tvrdilo, že je tam problém s pozemky. Ten už byl vyřešen?

Podle mého názoru je tato stavba důležitější (přesněji řečeno naléhavější) než R49, protože řeší místní dopravu, což je ve Zlíně daleko palčivější problém než tranzit, který řeší R49.
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: (Z) Náhrada za R49? Další pruhy v Malenovicích

Příspěvek od andy »

Nosorožec píše:to je zajímavé, jak to najednou jde... ;) Pokud vím, vždycky se tvrdilo, že je tam problém s pozemky. Ten už byl vyřešen?
Nebyl :(

Čtyři pruhy až do Otrokovic? Chybí půlka pozemků
29. 9. 2009 7:27
Autor: Hana Trčková

Zlín - Ještě skoro polovinu pozemků je třeba vykoupit, aby bylo možné příští rok začít s plánovaným rozšířením zbývajícího úseku mezi Zlínem a Otrokovicemi. Na toto zkapacitnění totiž Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dostalo do rozpočtu na příští rok od ministerstva dopravy více než sedm set milionů korun. Jako náhradu za zpožděnou R49.

Vyhráno ale ještě ŘSD nemá. Plánovanou dostavbu dvoukilometrového úseku mezi sídlištěm v Malenovicích až po nájezd na otrokovický obchvat totiž mohou ještě zbrzdit výkupy pozemků a případně vyvlastňovací řízení, které už v několika případech začalo.

„V současné době připravujeme podklady k žádosti o stavební povolení pro stavbu. Jejich součástí jsou i výkupy pozemků. Z celkového počtu 114 oslovených vlastníků bylo podepsáno 55 kupních smluv,“ sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Z plochy osmapadesát tisíc metrů čtverečních se tak podařilo zatím vykoupit jen asi pětapadesát procent.

„Se všemi vlastníky jsme v kontaktu, nelze jednoznačně říct, že zbylí nesouhlasí, ale vlastníci spíš kladou podmínky,“ sdělila Vápeníková. A dodala, že ty se týkají hlavně výkupní ceny. Ty jsou určeny vyhláškou ministerstva financí a znalec je stanovil v katastru Malenovic u Zlína na 670 korun a v katastru Kvítkovic u Otrokovic na 350 korun za metr čtvereční.

„Nabídku na odkup pozemků jsme od ŘSD dostali, nicméně cena se nám zdála být nízká. Proto jsme neodpověděli a čekáme, jak se situace bude vyvíjet dál,“ sdělila jedna z vlastníků Milena Jechová ze Zlína-Malenovic.

„Já zatím s prodejem váhám. Pozemek patří naší rodině již dlouhá léta, musím se ještě s někým poradit, protože nabídnutá cena se mi zdá poněkud nízká,“ řekl další z majitelů, který si však nepřál být jmenován. Nedaleko hlavního tahu mu patří plocha o rozloze více než dvě stě metrů čtverečních.

Také statutární město Zlín je majitelem několika parcel podél hlavního tahu ze Zlína na Otrokovice, to však s prodejem nemá problém.

„V žádném případě město nebude bránit výstavbě a potřebné pozemky odprodá,“ potvrdil náměstek zlínské primátorky pro dopravu Miroslav Šenkýř.

Komplikace s výkupy pozemků potvrzuje i ředitel zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek. „Už jsme s některými majiteli dokonce zahájili vyvlastňovací řízení,“ potvrdil Chudárek. Tito majitelé by tak o pozemky mohli přijít za vyvlastňovacím úřadem stanovenou náhradu.

Podle Chudárka by v nejbližší době měly být zahájeny přípravné práce pro stavbu. „Začneme s budováním inženýrských sítí a protihlukových opatření mimo hlavní trasu. Na jaře poté určitě začneme první etapu rozšiřování komunikace tam, kde jsou majetkové poměry vyřešeny,“ dodal Chudárek.

Už nyní je jasné, že výstavba s sebou ponese stejná omezení jako při budování první a druhé etapy tahu I/49. „Komunikace bude budována za provozu, protože objízdné trasy nejsou možné,“ poznamenal Chudárek.

Čtyřpruhá silnice I/49 se nyní ve zlínské části Malenovice u sídliště sbíhá do dvou pruhů, což způsobuje zácpy v západní části města. Díky rozšíření i ve zbývajícím úseku mezi Malenovicemi a Otrokovicemi by se tak řidiči dostali až do Brna po čtyřproudové komunikaci. Navíc by se tím urychlila doprava a plynulost průjezdu krajským městem, což ocení hlavně řidiči. „Někdy trvá cesta z Malenovic do Příluk i hodinu, a to je pak těžší stíhat termíny nakládek a vykládek. Takže jsem rád, jenom abychom se toho dožili,“ podotkl řidič kamionu Gabriel Rechtorovič.
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“