(U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
(U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
24. 9. 2009 12:01
Na pěti železničních přejezdech na trati Louny-Peruc jsou nainstalována nová výstražná světla s LED diodami s vyšší svítivostí ve zkušebním provozu. Pokud se osvědčí, budou se používat i na dalších železničních přejezdech.
Novinka spočívá v tom, že žárovky ve světlech na železničních přejezdech (výstražnících) nahradí LED diody odolné proti úplnému zhasnutí. Diody, které jsou v Česku k tomuto účelu použity poprvé, se vyznačují i vyšší svítivostí, takže bílé i červené světlo je mnohem intenzivnější.
Přechody vybavené diodami budou i bezpečnější. "Každé ze tří světel výstražníku je totiž osazeno 137 diodami, které jsou elektronicky rozděleny do tří nezávislých okruhů. V případě poruchy jednoho okruhu svítí zbytek diod (cca 90 ks) natolik, že signalizace splňuje normy a předpisy nařizující svítivost výstražníků," vysvětlil mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja. Servisní technici tedy nemusí k závadě okamžitě vyjíždět jako doposud, protože žárovky mají pouze dvě žhavicí vlákna, jimiž svítí. Technici proto musí okamžitě poruchu řešit, protože přechod je nechráněný.
Nové výstražníky s LED diodami mají ještě jednu zásadní výhodu, jejich světlo je v ostrém slunci vidět mnohem lépe i z extrémních pohledových úhlů, kdy je žárovkové světlo hůře viditelné. "Od této inovace si slibujeme jednoznačné zvýšení bezpečnosti na přejezdech a také to, že skončí časté výmluvy řidičů na ostré protislunce a podobně," uvedl technický ředitel AŽD Praha Roman Juřík.
Pět přejezdů na trati Louny-Peruc je v současnosti v ověřovacím provozu, který obvykle trvá čtvrt až půl roku. Pokud proběhne bezchybně, AŽD má v plánu instalovat LED světla i do starších výstražníků, kam se dají snadno namontovat místo klasických žárovek.
Autor / zdroj: Mediafax
24. 9. 2009 12:01
Na pěti železničních přejezdech na trati Louny-Peruc jsou nainstalována nová výstražná světla s LED diodami s vyšší svítivostí ve zkušebním provozu. Pokud se osvědčí, budou se používat i na dalších železničních přejezdech.
Novinka spočívá v tom, že žárovky ve světlech na železničních přejezdech (výstražnících) nahradí LED diody odolné proti úplnému zhasnutí. Diody, které jsou v Česku k tomuto účelu použity poprvé, se vyznačují i vyšší svítivostí, takže bílé i červené světlo je mnohem intenzivnější.
Přechody vybavené diodami budou i bezpečnější. "Každé ze tří světel výstražníku je totiž osazeno 137 diodami, které jsou elektronicky rozděleny do tří nezávislých okruhů. V případě poruchy jednoho okruhu svítí zbytek diod (cca 90 ks) natolik, že signalizace splňuje normy a předpisy nařizující svítivost výstražníků," vysvětlil mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja. Servisní technici tedy nemusí k závadě okamžitě vyjíždět jako doposud, protože žárovky mají pouze dvě žhavicí vlákna, jimiž svítí. Technici proto musí okamžitě poruchu řešit, protože přechod je nechráněný.
Nové výstražníky s LED diodami mají ještě jednu zásadní výhodu, jejich světlo je v ostrém slunci vidět mnohem lépe i z extrémních pohledových úhlů, kdy je žárovkové světlo hůře viditelné. "Od této inovace si slibujeme jednoznačné zvýšení bezpečnosti na přejezdech a také to, že skončí časté výmluvy řidičů na ostré protislunce a podobně," uvedl technický ředitel AŽD Praha Roman Juřík.
Pět přejezdů na trati Louny-Peruc je v současnosti v ověřovacím provozu, který obvykle trvá čtvrt až půl roku. Pokud proběhne bezchybně, AŽD má v plánu instalovat LED světla i do starších výstražníků, kam se dají snadno namontovat místo klasických žárovek.
Autor / zdroj: Mediafax
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
Studuju elektro školu ale tuhle větu nechápu:
"Novinka spočívá v tom, že žárovky ve světlech na železničních přejezdech (výstražnících) nahradí LED diody odolné proti úplnému zhasnutí."
"Novinka spočívá v tom, že žárovky ve světlech na železničních přejezdech (výstražnících) nahradí LED diody odolné proti úplnému zhasnutí."
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
Já nestuduju elektro Ale taky je tam napsáno, že jsou v každém světle tři samostatné okruhy LEDek, takže nejspíš je myšleno toto, jen divně formulováno Taky si mohli do toho článku sehnat fotku...
-
- Autor
- Příspěvky: 6839
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
Prostě se nemůže stát, že by to nesvítilo (pokud tedy půjde proud )
R48 -> D48 se podařilo!
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
je docela dobra zprava, ze uz maji tuhle technologii zvladnutou. pokud totiz udelali tohle LEDkovy svetlo se zarovkovou objimkou, uz by nemel bejt problem udelat i oranzovou a zelenou a zacit to hromadne (navic relativne levne) cpat do semaforu, kde je nekdy fakt potiz se sluncem. jedinej zadrhel bych videl pokud maji semafory nejakou signalizaci poruchy zarovky od nizkyho proudu - v pripade LEDek by tohle mohlo pusobit falesnej poplach, nicmene vyresit tohle jde jednim odporem.
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
LED semafory v mobilní verzi ( s malou spotřebou baterie ) jsem už hodněkrát viděl...
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
jo, to jo, tady spis jde o jednoduchou montaz LEDek (=> v clanku deklarovana lepsi viditelnost pri slunci v zadech apod.) do existujicich semaforu bez toho, aby musela bejt nakladne vymenena elektricka cast semaforu (tzn. zustanou tam stavajici stykace/rele).Warcz píše:LED semafory v mobilní verzi ( s malou spotřebou baterie ) jsem už hodněkrát viděl...
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
Banjo, já bych řekl, že o to tu nebude nijaký zájem. V zahraničí už je vidět LED semafory na každém kroku, u nás se tak nebudují ani nové. Nevím jak je to s výhodností/nevýhodností co se financí týče?
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
Vážně? Já bych řekl že LEDkových semaforů jsou po Praze už desítky. Poznáte je podle toho, že v noci svítěj jako prase, dokonce bych řekl že až oslňují.Web píše:V zahraničí už je vidět LED semafory na každém kroku, u nás se tak nebudují ani nové.
http://www.rozhlas.cz/motozurnal/radce/_zprava/448625
http://technet.idnes.cz/nenechte-se-vyf ... chnika_pka
A koukám že nejsem sám koho to oslňuje ... diskuze k výše linkovanému článku, BTW z roku 2007:
http://technet.idnes.cz/nenechte-se-vyf ... 2#21490202
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
Mimochodem u těch LED semaforů by nebyl žáden problém dát fotosenzor a měnit intenzitu podle okolního světla, protože diody maj intenzitu svícení prakticky lineárně úměrnou proudu, při zachování barvy (žádný podžhavení a kubická závislost jek u edisonek)i. Akorát tomu bude vadit nějaká přiblblá norma, stanovující že to musí svítit minimálně xxx lumenama.
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
ja si myslim, ze se to na elektrice zaplati, zvlast pokud jde jenom o cistou vymenu zarovky za LED modul a vsechno ostatni zustava stejny.Web píše:Banjo, já bych řekl, že o to tu nebude nijaký zájem. V zahraničí už je vidět LED semafory na každém kroku, u nás se tak nebudují ani nové. Nevím jak je to s výhodností/nevýhodností co se financí týče?
dobre udelanej LEDkovej semafor by oslnovat nemel, protoze se da naprosto jednoduse menit jejich vykon v zavislosti na vnejsim svetle. grrr, jonas byl rychlejsiPetr Pokorný píše:Já bych řekl že LEDkových semaforů jsou po Praze už desítky. Poznáte je podle toho, že v noci svítěj jako prase, dokonce bych řekl že až oslňují.
jinak dost casto se da videt semafor, kterej se tvari jako LEDkovej, ale ve skutecnosti jde o zarovku se specialne tvarovanym krycim sklem.
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
No je tam jeden háček, světlo ledek je prakticky monochromatický a proto "divný", asi stejně jako xenony na protijedoucim autě. Oko na to prostě neni stavěný. Jo a nejrychlejší byli na tý odkazovaný diskusi
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
No ja elektro skolu vystudoval uz pred temer 15ti lety a taky mam nejakou praxi v konstrukci elektroniky, Takze vim, ze v nekterych pripadech se pouziva zapojeni (odpor nebo proudovy zdroj) kdy je zarovka trvale napajena malym proudem, ktery ji nerozsviti ale udrzuje vlakno mirne teple. Nejcasteji zarovky odchazeji v okamziku zapnuti kdy je vlakno studene a ma maly odpor. Toto je opatreni ktere tento problem eliminuje. Pochopitelne je to vykoupeno trvalou spotrebou a u zarovky v domacnosti ktera stoji cca 10kc to nema smysl (no kdyz nam je EU zakazala tak mozna to smysl mit bude) ale nekde kde jde o bezpecnost ano.Warcz píše:Studuju elektro školu ale tuhle větu nechápu:
"Novinka spočívá v tom, že žárovky ve světlech na železničních přejezdech (výstražnících) nahradí LED diody odolné proti úplnému zhasnutí."
Nicmene jak uz tu nekdo napsal, tuto vetu je treba chapat v kontextu s rozdelenim na 3 sekce LED a pri poruse jedne sekce jeste 2 sviti. Tento stav je zrejme detekovan a je vyvolan servisni zasah. Samozrejme muze nastat i porucha v systemu pred svetlem a pak je jedno jestli je tam zarovka nebo LED.
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
Všechny tyhle věci znám. Znám i zařivky ktere po vypnutí elektřiny ještě nějakou dobu svítí. Vím že žarovkám nesvědčí změna stavu. Ale neznám diodu odolnou proti uplnému zhasnutí... toť vše...
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
Tak se doučte novinářský zkratky, že vám neni rovněž divný, že jednu žárovku stačí nahradit jednou LED diodou takových podivuhodných vlastností?
Pokus o větu rozvitou: ..žárovky ve světlech na železničních přejezdech (výstražnících) nahradí osvětlovací systémy složené z LED diod a "odolné proti úplnému zhasnutí" .. tj, při poruše převážně odejde jen jedna větev ze tří a bude to svítit nějakým způsobem dále.
Jinak to znám, vždycky mě štvalo že celej národ ignorantů řikal přenosnýmu rádiu "tranzistor", když každej mladej elektronickej svišť věděl, že tranzistor je přece takový to miniaturní čudo se třema nožičkama. Prostej lid miluje zkratky, už mě to neštve, už som si zvykol
Pokus o větu rozvitou: ..žárovky ve světlech na železničních přejezdech (výstražnících) nahradí osvětlovací systémy složené z LED diod a "odolné proti úplnému zhasnutí" .. tj, při poruše převážně odejde jen jedna větev ze tří a bude to svítit nějakým způsobem dále.
Jinak to znám, vždycky mě štvalo že celej národ ignorantů řikal přenosnýmu rádiu "tranzistor", když každej mladej elektronickej svišť věděl, že tranzistor je přece takový to miniaturní čudo se třema nožičkama. Prostej lid miluje zkratky, už mě to neštve, už som si zvykol
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
Tak to by Vas melo stvat i spojeni LED diody nebot zkratka LED uz slovo dioda obsahuje jelikoz je to akronym z Light Emiting Diodejonáš píše:Jinak to znám, vždycky mě štvalo že celej národ ignorantů řikal přenosnýmu rádiu "tranzistor", když každej mladej elektronickej svišť věděl, že tranzistor je přece takový to miniaturní čudo se třema nožičkama. Prostej lid miluje zkratky, už mě to neštve, už som si zvykol
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
Sem psal, že mě yž takový věci dávno štvát přestaly .. ostatně, LCD displej nebo PC počítač jsou to samý
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
Ovšem s tim "transistorem" je to taky běžnej jazykovej jev, že se zamlčí podnět (radio) a nosnym se stane přívlastek. A nebo se to prostě matlá napříč žánrama jako "turbo" nebo "mega".
Ve Vietnamu se obecně "motorka" řekne "honda", i když je třeba od kawasaki
Ve Vietnamu se obecně "motorka" řekne "honda", i když je třeba od kawasaki
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
Zpět k tématu, tady to máte i s fotkama:
http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/ ... strazniky/
http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/ ... strazniky/
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
hmmm, podle ctvrty fotky to nevypada na svetlo typu "vysroubuju zarovku a zasroubuju LED modul", jak jsem si to predstavoval...
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
Ne, to je typu "vymontuju základní desku se žárovkou a zrdcadlem, zamontuju desku s ledkama". Jinak by to asi bylo zbytečně konstrukčně složitý a drahý, pokud realizovatelný. Ty žárovky stejně nejsou šroubovací
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
a jaky jsou? bajonety? ja to nikdy rozebrany nevidel, takze nevim. takhle je to taky sympaticky, ale bohuzel se oproti "sroubovacim LEDkam" kouzlo ztratilo. co se tyce realizovatelnosti, tak v ni bych problem nevidel. ale muzu se plest, protoze o konstrukcnim reseni tech vystrazniku nevim nic.jonáš píše:Ne, to je typu "vymontuju základní desku se žárovkou a zrdcadlem, zamontuju desku s ledkama". Jinak by to asi bylo zbytečně konstrukčně složitý a drahý, pokud realizovatelný. Ty žárovky stejně nejsou šroubovací
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
Asi, vzhledem k tomu, že ty žárovky jsou dvouvláknový
Ono to má i trochu jiný podmínky na zástavbu a optickej systém, žárovka mívá zrcadlo a kondenzor, bo je to bodovej zdroj, skupina LED už má směrovou charakteristiku i "plošnost" zabudovanou. Naopak optika "žárovková" by vyžadovala soustředit všechny LED do jednoho bodu resp. odpovídací plošky vlákna a to asi nejde. Aspoň co tušim, to prostě neni běžná žárovka v koupelně.
Ono to má i trochu jiný podmínky na zástavbu a optickej systém, žárovka mívá zrcadlo a kondenzor, bo je to bodovej zdroj, skupina LED už má směrovou charakteristiku i "plošnost" zabudovanou. Naopak optika "žárovková" by vyžadovala soustředit všechny LED do jednoho bodu resp. odpovídací plošky vlákna a to asi nejde. Aspoň co tušim, to prostě neni běžná žárovka v koupelně.
Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
ad objimka - je otazka, jestli ty dve vlakna nesviti tim soucasne - davat tam system detekujici poruchu jednoho a prepinajici na zaskokovy vlakno je zbytecne slozity a drahy. teoreticky na to staci jedno AC rele, ale rekl bych, ze by hodne rychle dojelo na zivotnost jak po elektricky, tak mozna i po mechanicky strance.jonáš píše:Asi, vzhledem k tomu, že ty žárovky jsou dvouvláknový
Ono to má i trochu jiný podmínky na zástavbu a optickej systém, žárovka mívá zrcadlo a kondenzor, bo je to bodovej zdroj, skupina LED už má směrovou charakteristiku i "plošnost" zabudovanou. Naopak optika "žárovková" by vyžadovala soustředit všechny LED do jednoho bodu resp. odpovídací plošky vlákna a to asi nejde. Aspoň co tušim, to prostě neni běžná žárovka v koupelně.
zarovka bez zrcadla je prece temer vsesmerovej zdroj, nikoliv bodovej. se zdrcadlem a kondenzorem pak podle myho laickyho nazoru udela podobnej svazek, jako LEDky v plose bez optiky. z toho plyne, ze optika LEDkovyho vystrazniku a zarovkovyho musi byt jina, to uznavam.