(U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

(U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od andy »

Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla
24. 9. 2009 12:01

Na pěti železničních přejezdech na trati Louny-Peruc jsou nainstalována nová výstražná světla s LED diodami s vyšší svítivostí ve zkušebním provozu. Pokud se osvědčí, budou se používat i na dalších železničních přejezdech.

Novinka spočívá v tom, že žárovky ve světlech na železničních přejezdech (výstražnících) nahradí LED diody odolné proti úplnému zhasnutí. Diody, které jsou v Česku k tomuto účelu použity poprvé, se vyznačují i vyšší svítivostí, takže bílé i červené světlo je mnohem intenzivnější.

Přechody vybavené diodami budou i bezpečnější. "Každé ze tří světel výstražníku je totiž osazeno 137 diodami, které jsou elektronicky rozděleny do tří nezávislých okruhů. V případě poruchy jednoho okruhu svítí zbytek diod (cca 90 ks) natolik, že signalizace splňuje normy a předpisy nařizující svítivost výstražníků," vysvětlil mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja. Servisní technici tedy nemusí k závadě okamžitě vyjíždět jako doposud, protože žárovky mají pouze dvě žhavicí vlákna, jimiž svítí. Technici proto musí okamžitě poruchu řešit, protože přechod je nechráněný.

Nové výstražníky s LED diodami mají ještě jednu zásadní výhodu, jejich světlo je v ostrém slunci vidět mnohem lépe i z extrémních pohledových úhlů, kdy je žárovkové světlo hůře viditelné. "Od této inovace si slibujeme jednoznačné zvýšení bezpečnosti na přejezdech a také to, že skončí časté výmluvy řidičů na ostré protislunce a podobně," uvedl technický ředitel AŽD Praha Roman Juřík.

Pět přejezdů na trati Louny-Peruc je v současnosti v ověřovacím provozu, který obvykle trvá čtvrt až půl roku. Pokud proběhne bezchybně, AŽD má v plánu instalovat LED světla i do starších výstražníků, kam se dají snadno namontovat místo klasických žárovek.

Autor / zdroj: Mediafax
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od Warcz »

Studuju elektro školu ale tuhle větu nechápu:

"Novinka spočívá v tom, že žárovky ve světlech na železničních přejezdech (výstražnících) nahradí LED diody odolné proti úplnému zhasnutí."
Web
Příspěvky: 410
Registrován: 2.6.2009 11:43:29
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od Web »

Já nestuduju elektro :-) Ale taky je tam napsáno, že jsou v každém světle tři samostatné okruhy LEDek, takže nejspíš je myšleno toto, jen divně formulováno ;-) Taky si mohli do toho článku sehnat fotku...
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Prostě se nemůže stát, že by to nesvítilo (pokud tedy půjde proud :D )
R48 -> D48 se podařilo!
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od banjo »

je docela dobra zprava, ze uz maji tuhle technologii zvladnutou. pokud totiz udelali tohle LEDkovy svetlo se zarovkovou objimkou, uz by nemel bejt problem udelat i oranzovou a zelenou a zacit to hromadne (navic relativne levne) cpat do semaforu, kde je nekdy fakt potiz se sluncem. jedinej zadrhel bych videl pokud maji semafory nejakou signalizaci poruchy zarovky od nizkyho proudu - v pripade LEDek by tohle mohlo pusobit falesnej poplach, nicmene vyresit tohle jde jednim odporem.
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od Warcz »

LED semafory v mobilní verzi ( s malou spotřebou baterie ) jsem už hodněkrát viděl...
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od banjo »

Warcz píše:LED semafory v mobilní verzi ( s malou spotřebou baterie ) jsem už hodněkrát viděl...
jo, to jo, tady spis jde o jednoduchou montaz LEDek (=> v clanku deklarovana lepsi viditelnost pri slunci v zadech apod.) do existujicich semaforu bez toho, aby musela bejt nakladne vymenena elektricka cast semaforu (tzn. zustanou tam stavajici stykace/rele).
Web
Příspěvky: 410
Registrován: 2.6.2009 11:43:29
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od Web »

Banjo, já bych řekl, že o to tu nebude nijaký zájem. V zahraničí už je vidět LED semafory na každém kroku, u nás se tak nebudují ani nové. Nevím jak je to s výhodností/nevýhodností co se financí týče?
pp21
Autor
Příspěvky: 1640
Registrován: 9.3.2009 15:03:16
Bydliště: Praha

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od pp21 »

Web píše:V zahraničí už je vidět LED semafory na každém kroku, u nás se tak nebudují ani nové.
Vážně? Já bych řekl že LEDkových semaforů jsou po Praze už desítky. Poznáte je podle toho, že v noci svítěj jako prase, dokonce bych řekl že až oslňují.

http://www.rozhlas.cz/motozurnal/radce/_zprava/448625

http://technet.idnes.cz/nenechte-se-vyf ... chnika_pka

A koukám že nejsem sám koho to oslňuje ... diskuze k výše linkovanému článku, BTW z roku 2007:
http://technet.idnes.cz/nenechte-se-vyf ... 2#21490202
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od jonáš »

Mimochodem u těch LED semaforů by nebyl žáden problém dát fotosenzor a měnit intenzitu podle okolního světla, protože diody maj intenzitu svícení prakticky lineárně úměrnou proudu, při zachování barvy (žádný podžhavení a kubická závislost jek u edisonek)i. Akorát tomu bude vadit nějaká přiblblá norma, stanovující že to musí svítit minimálně xxx lumenama.
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od banjo »

Web píše:Banjo, já bych řekl, že o to tu nebude nijaký zájem. V zahraničí už je vidět LED semafory na každém kroku, u nás se tak nebudují ani nové. Nevím jak je to s výhodností/nevýhodností co se financí týče?
ja si myslim, ze se to na elektrice zaplati, zvlast pokud jde jenom o cistou vymenu zarovky za LED modul a vsechno ostatni zustava stejny.
Petr Pokorný píše:Já bych řekl že LEDkových semaforů jsou po Praze už desítky. Poznáte je podle toho, že v noci svítěj jako prase, dokonce bych řekl že až oslňují.
dobre udelanej LEDkovej semafor by oslnovat nemel, protoze se da naprosto jednoduse menit jejich vykon v zavislosti na vnejsim svetle. grrr, jonas byl rychlejsi :-)

jinak dost casto se da videt semafor, kterej se tvari jako LEDkovej, ale ve skutecnosti jde o zarovku se specialne tvarovanym krycim sklem.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od jonáš »

No je tam jeden háček, světlo ledek je prakticky monochromatický a proto "divný", asi stejně jako xenony na protijedoucim autě. Oko na to prostě neni stavěný. Jo a nejrychlejší byli na tý odkazovaný diskusi ;)
Pavel_t
Příspěvky: 126
Registrován: 14.3.2009 18:30:48
Bydliště: Praha

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od Pavel_t »

Warcz píše:Studuju elektro školu ale tuhle větu nechápu:

"Novinka spočívá v tom, že žárovky ve světlech na železničních přejezdech (výstražnících) nahradí LED diody odolné proti úplnému zhasnutí."
No ja elektro skolu vystudoval uz pred temer 15ti lety a taky mam nejakou praxi v konstrukci elektroniky, Takze vim, ze v nekterych pripadech se pouziva zapojeni (odpor nebo proudovy zdroj) kdy je zarovka trvale napajena malym proudem, ktery ji nerozsviti ale udrzuje vlakno mirne teple. Nejcasteji zarovky odchazeji v okamziku zapnuti kdy je vlakno studene a ma maly odpor. Toto je opatreni ktere tento problem eliminuje. Pochopitelne je to vykoupeno trvalou spotrebou a u zarovky v domacnosti ktera stoji cca 10kc to nema smysl (no kdyz nam je EU zakazala tak mozna to smysl mit bude) ale nekde kde jde o bezpecnost ano.
Nicmene jak uz tu nekdo napsal, tuto vetu je treba chapat v kontextu s rozdelenim na 3 sekce LED a pri poruse jedne sekce jeste 2 sviti. Tento stav je zrejme detekovan a je vyvolan servisni zasah. Samozrejme muze nastat i porucha v systemu pred svetlem a pak je jedno jestli je tam zarovka nebo LED.
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od Warcz »

Všechny tyhle věci znám. Znám i zařivky ktere po vypnutí elektřiny ještě nějakou dobu svítí. Vím že žarovkám nesvědčí změna stavu. Ale neznám diodu odolnou proti uplnému zhasnutí... toť vše...
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od jonáš »

Tak se doučte novinářský zkratky, že vám neni rovněž divný, že jednu žárovku stačí nahradit jednou LED diodou takových podivuhodných vlastností?

Pokus o větu rozvitou: ..žárovky ve světlech na železničních přejezdech (výstražnících) nahradí osvětlovací systémy složené z LED diod a "odolné proti úplnému zhasnutí" .. tj, při poruše převážně odejde jen jedna větev ze tří a bude to svítit nějakým způsobem dále. ;)

Jinak to znám, vždycky mě štvalo že celej národ ignorantů řikal přenosnýmu rádiu "tranzistor", když každej mladej elektronickej svišť věděl, že tranzistor je přece takový to miniaturní čudo se třema nožičkama. Prostej lid miluje zkratky, už mě to neštve, už som si zvykol 8-)
Pavel_t
Příspěvky: 126
Registrován: 14.3.2009 18:30:48
Bydliště: Praha

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od Pavel_t »

jonáš píše:Jinak to znám, vždycky mě štvalo že celej národ ignorantů řikal přenosnýmu rádiu "tranzistor", když každej mladej elektronickej svišť věděl, že tranzistor je přece takový to miniaturní čudo se třema nožičkama. Prostej lid miluje zkratky, už mě to neštve, už som si zvykol 8-)
Tak to by Vas melo stvat i spojeni LED diody nebot zkratka LED uz slovo dioda obsahuje jelikoz je to akronym z Light Emiting Diode :)
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od jonáš »

Sem psal, že mě yž takový věci dávno štvát přestaly .. ostatně, LCD displej nebo PC počítač jsou to samý 8-)
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od jonáš »

Ovšem s tim "transistorem" je to taky běžnej jazykovej jev, že se zamlčí podnět (radio) a nosnym se stane přívlastek. A nebo se to prostě matlá napříč žánrama jako "turbo" nebo "mega".
Ve Vietnamu se obecně "motorka" řekne "honda", i když je třeba od kawasaki ;)
pp21
Autor
Příspěvky: 1640
Registrován: 9.3.2009 15:03:16
Bydliště: Praha

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od pp21 »

Zpět k tématu, tady to máte i s fotkama:
http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/ ... strazniky/
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od banjo »

hmmm, podle ctvrty fotky to nevypada na svetlo typu "vysroubuju zarovku a zasroubuju LED modul", jak jsem si to predstavoval...
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od jonáš »

Ne, to je typu "vymontuju základní desku se žárovkou a zrdcadlem, zamontuju desku s ledkama". Jinak by to asi bylo zbytečně konstrukčně složitý a drahý, pokud realizovatelný. Ty žárovky stejně nejsou šroubovací ;)
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od banjo »

jonáš píše:Ne, to je typu "vymontuju základní desku se žárovkou a zrdcadlem, zamontuju desku s ledkama". Jinak by to asi bylo zbytečně konstrukčně složitý a drahý, pokud realizovatelný. Ty žárovky stejně nejsou šroubovací ;)
a jaky jsou? bajonety? ja to nikdy rozebrany nevidel, takze nevim. takhle je to taky sympaticky, ale bohuzel se oproti "sroubovacim LEDkam" kouzlo ztratilo. co se tyce realizovatelnosti, tak v ni bych problem nevidel. ale muzu se plest, protoze o konstrukcnim reseni tech vystrazniku nevim nic.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od jonáš »

Asi, vzhledem k tomu, že ty žárovky jsou dvouvláknový ;)
Ono to má i trochu jiný podmínky na zástavbu a optickej systém, žárovka mívá zrcadlo a kondenzor, bo je to bodovej zdroj, skupina LED už má směrovou charakteristiku i "plošnost" zabudovanou. Naopak optika "žárovková" by vyžadovala soustředit všechny LED do jednoho bodu resp. odpovídací plošky vlákna a to asi nejde. Aspoň co tušim, to prostě neni běžná žárovka v koupelně.
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

Re: (U) Na železnici se zkoušejí nová výstražná světla

Příspěvek od banjo »

jonáš píše:Asi, vzhledem k tomu, že ty žárovky jsou dvouvláknový ;)
Ono to má i trochu jiný podmínky na zástavbu a optickej systém, žárovka mívá zrcadlo a kondenzor, bo je to bodovej zdroj, skupina LED už má směrovou charakteristiku i "plošnost" zabudovanou. Naopak optika "žárovková" by vyžadovala soustředit všechny LED do jednoho bodu resp. odpovídací plošky vlákna a to asi nejde. Aspoň co tušim, to prostě neni běžná žárovka v koupelně.
ad objimka - je otazka, jestli ty dve vlakna nesviti tim soucasne - davat tam system detekujici poruchu jednoho a prepinajici na zaskokovy vlakno je zbytecne slozity a drahy. teoreticky na to staci jedno AC rele, ale rekl bych, ze by hodne rychle dojelo na zivotnost jak po elektricky, tak mozna i po mechanicky strance.

zarovka bez zrcadla je prece temer vsesmerovej zdroj, nikoliv bodovej. se zdrcadlem a kondenzorem pak podle myho laickyho nazoru udela podobnej svazek, jako LEDky v plose bez optiky. z toho plyne, ze optika LEDkovyho vystrazniku a zarovkovyho musi byt jina, to uznavam.
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“