(H) Křižovatku Miletu čeká po otevření dálnice kolaps

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

(H) Křižovatku Miletu čeká po otevření dálnice kolaps

Příspěvek od andy »

Křižovatku Miletu čeká po otevření dálnice kolaps
Autor: Kamil Dubský
30. 9. 2009 9:28

Hradec Králové - Po otevření dálniční spojky z Opatovic nad Labem k D11 začnou kamiony na Moravu jezdit po jižní části hradeckého okruhu.

Jižní část zdejšího hlavního městského okruhu čeká dopravní kolaps. Na konci listopadu se z něj stane možná vůbec nejvytíženější úsek v celém kraji.

Bude totiž otevřena dálniční přípojka na dálnici D11 z výpadovky na Pardubice. Kamiony od Prahy pokračující na Moravu tak začnou přes Hradec jezdit „spodem“, kolem fakultní nemocnice na brněnskou výpadovku. Doposud jezdily společně s nákladním tranzitem na Náchod po staré státovce a Hradec prosvištěly severní částí okruhu. Ta je sice delší, ale méně frekventovaná.

Kritická situace čeká především semaforovou křižovatku Mileta u fakultní nemocnice. Ta přitom kapacitně nevyhovuje už nyní a město chystalo její velkorysou přestavbu na mimoúrovňové křížení. Rekonstrukci však odložily k ledu současné škrty na ministerstvu dopravy.

„První tříkilometrový úsek dálnice R35 z mimoúrovňového křížení s D11 u Sedlic do Opatovic nad Labem včetně zprovoznění čtyřproudé přeložky silnice mezi Hradcem a Pardubicemi bude podle včera neoficiálně avizovaného termínu otevřen 27. listopadu,“ uvedl Ivo Toman, zmocněnec ministerstva dopravy pro výstavbu D11 a R35.

Podle posledního velkého sčítání dopravy v roce 2005 jezdilo úsekem městského okruhu mezi výpadovkami na Brno a Pardubice 32 tisíc aut denně. Po severní větvi okruhu nikde nepřekročila intenzita 30 tisíc, kamionů tu přitom jezdí dvakrát tolik.

Částečně se uleví pouze Novému Městu, přes které doposud sjížděly z D11 veškeré kamiony. „Tranzit se tu rozředí, nákladní automobily budou moci nově pokračovat po dálnici a poté využít jižní cestu přes Hradec,“ uvedl mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi.

Hrozící kolaps v jižní části Hradce by vyřešila pouze dostavba chybějících čtyř kilometrů D11 do Hradce. Té však brání už 16 let trvající spor silničářů s farmářkou Ludmilou Havránkovou, která se odmítá vzdát svých zdejších polí. Dálnice nyní končí před městem provizorním sjezdem na úzkou okresku, kamiony proto musí z dálnice sjíždět už u Nového Města.

„Příští týden máme naplánované jednání s vedením kraje a městem, kde se pokusíme najít další varianty řešení zablokované dostavby dálnice,“ uvedl Toman.

Ve hře je vedle problematického vyvlastnění farmářky Havránkové například zmenšení plánované dálniční křižovatky u Hradce, čímž by se plocha sporných pozemků zmenšila z 10 hektarů na zhruba pět. V případě úplného zrušení křižovatky by byly potřeba pouze tři hektary farmářky, Hradec by se v tom případě ale musel spokojit s pouze dvěma sjezdy do města.

Topolánkova vláda vloni schválila dohodu s farmářkou, podle které měla dostat za svých 10 hektarů 253 hektarů jiných polí. Na této směně by farmářka kvůli menší finanční hodně nabízených pozemků prodělala, přesto současná vláda dohodu odmítla jako příliš velkorysou a hledá jiné řešení vypořádání.

TISKOVÁ ZPRÁVA KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE:
Kontrolní den D11: kamiony jedoucí na Moravu opustí Nové Město

Kamiony jedoucí východními Čechami na Moravu budou moci od konce listopadu využívat kompletní trasu stávající dálnice D11, což zatím není možné. Díky tomu by se mělo výrazně ulevit obyvatelům Nového Města nad Cidlinou i dalších obcí na silnici I/11 západně od Hradce Králové, která nyní tíží frekventovaná nákladní doprava. Té se kompletní dálnice otevře po zprovoznění nového úseku silnice R35, která má začít sloužit od konce letošního listopadu. Vyplynulo z dnešního kontrolního dne výstavby dálnice D11 a rychlostní silnice R 35.

První obnovený kontrolní den výstavby těchto silnic dnes proběhl v Regiocentru Nový pivovar v Hradci Králové za účasti hejtmana Královéhradeckého kraje Lubomíra France, náměstka ministra dopravy Tomáše Kaase, generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Alfréda Brunclíka či zmocněnce pro výstavbu těchto staveb Ivo Tomana.

„Nechceme jako kraj v případě dálnice D11 pouze přihlížet, i když je její dostavba záležitostí státu. Kraji se letos podařilo odblokovat dokončení obchvatu České Skalice a doufáme, že podobným způsobem bychom mohli přispět i k urychlení výstavby dálnice D11,“ řekl hejtmana Královéhradeckého kraje Lubomír Franc.

Zástupci Královéhradeckého kraje a Hradce Králové se dnes s vládním zmocněncem Tomanem dohodli na tom, že se v co nejbližší době setkají a budou jednat o tom, jak situaci s dostavbou dálnice D11 aspoň do krajského města co nejvíce urychlit. „Rozhodnutí o tom, jak s dostavbou dálnice D11 do Hradce Králové pokračovat je nyní na vládě. Naše aktivita může napomoci případné problémy odblokovat,“ řekl Toman.

Účastníci kontrolního dne se rovněž shodli na tom, že je třeba, aby Česká republika v co nejbližší době konečně přijala zákon o liniových stavbách, který by vznik nových silnic výrazně urychlil. „Zákon, který zjednodušuje stavbu dálnic a silnic mají vyspělé evropské země, například Německo. Tato norma výrazně ulehčuje práci i úřadům v sousedním Polsku,“ dodal hejtman Franc.

Dálnice D11 končí od roku 2006 u jižních hranic kraje a podle plánů by měla vést od Hradce Králové kolem Jaroměře k česko-polskému hraničnímu přechodu v Královci. Čytřproudová silnice protínající kraj by významně ulevila obyvatelům měst, která dnes zatěžuje nadměrná tranzitní doprava. Pomohla by do sídel v Královéhradeckém kraji přivést investory či by usnadnila lidem cestování za prací i do vzdálenějších koutů kraje.
Zamčeno

Zpět na „2009 Česko“