Trasování D35

Hradec Králové – Moravská Třebová – Mohelnice – Olomouc – Lipník nad Bečvou
Odpovědět
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Trasování D35

Příspěvek od Jaroslav »

Zdravím,

rád bych Vás požádal o racionální argumenty PROTI této (mé) hypotéze týkající se trasy R35:

jsem přesvědčen o tom, že výstavba dálnice nemá reagovat pouze pasivně (reaktivně) na vzniklou potřebu vedení stávající dopravy, ale měla by také aktivně zajišťovat že již tak prázdný a ekonomicky slabý region se ještě více nevylidní a nezeslábne, protože lidé z důvodu jeho nedostupnosti raději zapustí kořeny někde jinde...
Vazba na R35: dle mého názoru by z tohoto důvodu měla jít trasa výrazně více na sever (ne však v celé trase v linii silnice I/11) tak aby mohla v budoucnu vést na Ostravu přes Šumperk a Opavu a tím zlepšila dostupnost Jesenicka.
Pro zatím by bylo možno ji postavit od Hradce k Šumperku (první část od Hradce k Vysokému Mýtu klidně v dnešní plánované stopě) kde by se aktuálně napojovala na stávající 4 proudovou komunikaci na Mohelnici a následně Olomouc).
Do budouna by pak mohla být dostavěna jako přímá cesta do Ostravy přes Opavu a tím pádem celou trasu zkrátit o nějakých 50 km.
Tato stavba (nazvěme to celé z Prahy D35) by společně s D1 přes Brno na Ostravu tvořila základní trojúhelník dopravy ČR propojující hlavní aglomerace. Vedle "přiblížení Jesenicka zbytku republiky by pak další výhodou do budoucna bylo přímé napojení na dolnoslezský polský region se třemi miliony obyvatel...

nebo se mýlím?

Jaroslav
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Trasování R35

Příspěvek od Warcz »

Jsem uplně zmaten asi by bylo dobré to nakreslit. Hranice - Šumperk ? Kudy ? Přes Oderské vrchy ? Libavou ? Nízký Jeseník ? Nechápu...

Pohled na D47 - v vlevo Oderské vrchy které to kopíruje... http://foto.ceskedalnice.cz/nase-foto/d ... G_5055.jpg

EDIT: doporučuji při planovani zapnout v mapy.cz stinování...
Obrázek
HBA
Příspěvky: 24
Registrován: 18.3.2009 12:59:57

Re: Trasování R35

Příspěvek od HBA »

Dobrý den,
myslím, že dopravní obslužnost Jesenicka je zajištěna silnicí I/44 od Mohelnice, kde se provádějí různé úpravy (Postřelmov, Zábřeh....). Trasovat R35 někam k Bruntálu, Opavě se mi nezdá. Souhlasím, že by možná měly být z R35 vedeny odbočky do oblasti Rychnova nad Kněžnou, čímž by se zrychlilo spojení Podorlicka s Prahou a vyhnulo se Hradci Králové a dále by asi měla Olomouc být spojena solidní silnicí s Opavou. Ale nejsem znalec tamního kraje.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Trasování R35

Příspěvek od jonáš »

Tož pokud vim, počítá se s přivaděčem VM-Choceň-Ú/O, odtud je to kousek na stavěný obchvat Vamberka a ten Rychnov .. ale od Prahy tam bude lepší odbočit už někde u Hradce. Jesenicko jednou zpřístupní tunel pod červenohorskym sedlem, možná .. na čtyřpruh to nebude.
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Re: Trasování R35

Příspěvek od Jaroslav »

Zkusil jsem to namalovat - ale nejsem grafik, tak se omlouvám za kvalitu. Nešlo jít do detailů, ale stínování jsem měl zapnuté ... ač není v obrázku vidět

Zelená trasa - tato část je pro mě OK
Oranžová - je to co bych prozatím nahradil
Červená je budoucnost (nemusela by být vzdálená)
Přílohy
možné spojení na ostravu...
možné spojení na ostravu...
dálnice ostrava.jpg (114.12 KiB) Zobrazeno 33542 x
dubnickr
Příspěvky: 11
Registrován: 18.3.2009 16:31:14

Re: Trasování R35

Příspěvek od dubnickr »

Jaroslave,
sice by bylo dobré vést R35 na Ostravu a to přes Opavu, ale co se mi vůbec nelíbí je trasa přes Jeseníky, to si myslím že až tak není nutné.
Opavu s Ostravou brzy spojí čtyřproudá silnice a další se plánuje R56, a konkrétně na Bruntálů je ještě dobrá cesta, pak už je ale I/11 vedena hřebenem, tudíž vybudování by bylo nesmírně nákladné, včetně hodně dlouhých tunelů a mostních estakád. Není to životně důležitá stavba, tak jako třeba na Slovensku na východ D1 přes Karpaty.
Už vidím, jak se připravuje EIA a jak na to seženou politici peníze, když ani nejsou schopni dofinancovat páteřní tah - D1 na Ostravu.

Takže zásadně s tím nesouhlasím, je to proti nádherné přírodě Jeseníků. A to jsem zastáncem zrychlení a zkvalitnění dopravy.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Trasování R35

Příspěvek od Martin z Ostravy »

S vámi navrženou trasou rovněž nemohu souhlasit, neboť vést přes Jeseníky dálnici je nesmysl.
Navíc by to neprošlo jak ekologicky, tak ekonomicky a to z důvodu velkého počtu mostů, tunelů a velkých zářezů. Stávající konfigurace a rozvržení tras je dle mého ne zcela optimální, ale dostačující.
Naposledy upravil(a) Martin z Ostravy dne 18.3.2009 18:00:06, celkem upraveno 1 x.
R48 -> D48 se podařilo!
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Trasování R35

Příspěvek od Warcz »

Je to nerealna blbost. Kontrolni otazka nejste ze Šumperka ? Ja myslim že kdyby opravdu bylo nutne tudy trasovat dalnici tak asi nejsnažší by bylo takto:

http://www.mapy.cz/#x=139825152@y=13516 ... 336+180224
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Re: Trasování R35

Příspěvek od Jaroslav »

Re: Warcz a Martin z Ostravy

ale pánové,

prohlédněte si ještě jednou tu trasu. Já stejně jako Vy vnímám Jeseníky jako přírodní ráj kterého se není možné dotknout a určitě patřím mezi poslední, kteří by chtěli ho poničit.

Mnou diskutované trasa vede od jeseníků poměrně daleko (trasou silnice 446 a to spíše od zábřehu než od Šumperku) a to v oblasti která je cca 15-20 km od útvaru jeseníků.
Nejvyšší kopec v okolí této trasy má výšku 600 m.n.m, je tedy výrazně níže než současná D1 přes vysočinu. A to je takto "kritický úsek" dlouhý pouhých 60 km.
O nevhodnosti takového vedení (zvláště při srovnání s vedením D1 přes vysočinu) tak určitě nemůže být řeč a to ani z ekonomického hlediska, ani z hlediska ekologického...
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Re: Trasování R35

Příspěvek od Jaroslav »

Warcz píše:Je to nerealna blbost. Kontrolni otazka nejste ze Šumperka ? Ja myslim že kdyby opravdu bylo nutne tudy trasovat dalnici tak asi nejsnažší by bylo takto:

http://www.mapy.cz/#x=139825152@y=13516 ... 336+180224
Ze Šumperka opravdu nejsem... ;-) jde mi koncepčnost vedení některých tras, kdy tato dle mého názoru skutečně nejvýrazněji popírá základní principy role dálnice (viz úvod)

jinak mohu se prosím zeptat jak jste to do té mapy namaloval? to je super!

díky za odpověď
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Re: Trasování R35

Příspěvek od Jaroslav »

dubnickr píše:Jaroslave,
sice by bylo dobré vést R35 na Ostravu a to přes Opavu, ale co se mi vůbec nelíbí je trasa přes Jeseníky, to si myslím že až tak není nutné.
Opavu s Ostravou brzy spojí čtyřproudá silnice a další se plánuje R56, a konkrétně na Bruntálů je ještě dobrá cesta, pak už je ale I/11 vedena hřebenem, tudíž vybudování by bylo nesmírně nákladné, včetně hodně dlouhých tunelů a mostních estakád. Není to životně důležitá stavba, tak jako třeba na Slovensku na východ D1 přes Karpaty.
Už vidím, jak se připravuje EIA a jak na to seženou politici peníze, když ani nejsou schopni dofinancovat páteřní tah - D1 na Ostravu.

Takže zásadně s tím nesouhlasím, je to proti nádherné přírodě Jeseníků. A to jsem zastáncem zrychlení a zkvalitnění dopravy.
Fígl je v tom, že 4 proudou silnící bude Opava, Bruntálsko a Jesenicko napojeno pouze směr Ostravsko, Nikoliv směr Pardubicko a zbytek republiky. Toto omezení fakticky znamená obtížnou dostupnost 70% trhů v české republiky a tím sníženou možnost dalšího rozvoje... a spirála se točí
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Trasování R35

Příspěvek od Warcz »

Jaroslav píše:
Warcz píše:Je to nerealna blbost. Kontrolni otazka nejste ze Šumperka ? Ja myslim že kdyby opravdu bylo nutne tudy trasovat dalnici tak asi nejsnažší by bylo takto:

http://www.mapy.cz/#x=139825152@y=13516 ... 336+180224
Ze Šumperka opravdu nejsem... ;-) jde mi koncepčnost vedení některých tras, kdy tato dle mého názoru skutečně nejvýrazněji popírá základní principy role dálnice (viz úvod)

jinak mohu se prosím zeptat jak jste to do té mapy namaloval? to je super!

díky za odpověď
Je tu "Měření" vyklikam si trasu a potom zkopíruju co je v poli "Adresa"
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Re: Trasování R35

Příspěvek od Jaroslav »

Warcz píše:
jinak mohu se prosím zeptat jak jste to do té mapy namaloval? to je super!

díky za odpověď
Je tu "Měření" vyklikam si trasu a potom zkopíruju co je v poli "Adresa"[/quote]


děkuji za radu.

PS: ten Váš návrh také není špatný (o 20 km kratší než přes Olomouc, napojení regionu na čechy)
Jaroslav_47
Příspěvky: 45
Registrován: 14.3.2009 16:24:34

Re: Trasování R35

Příspěvek od Jaroslav_47 »

Úvodní poznámka: já jsem jiný jaroslav než můj předřečník, jsem Jaroslav_47. Myslím, že v Evropě je určitý počet států, které nemají jinou možnost než vést dálnice obtížným horským terénem. Ale Česko k ním myslím nepatří, vždy nebo většinou se dá najít nějaká schůdnější
trasa nějakou téměř rovinou, případně kopcovitou krajinou. Ty státy, které musí budovat tranzitní dálnice v horách, docela lituji neboť stavba v horském terénu je určitě neobyčejně nákladná. A nezapomínejme na následné provozní náklady, údržbu těchto tras v horách. To se daňový poplatník pořádně prohne. Možná někdy v daleké budoucnosti budeme na tom ekonomicky tak dobře, že si to budeme moci dovolit ?
Připomněl bych tady dříve diskutovanou slovenskou D3 http://www.highways.sk/, zejména úsek Svrčinovec - Skalité, která byla kvůli neúměrným předpokládaným nákladům dokonce označena jako ..vzdušný zámek ..
Zkuste se znovu podívat na vizualizaci plánovaného úseku D3. Je tam hodně mostů, tunelů a stavebních
prvků, celé stavební technologie, které při běžné stavbě na rovině nejsou třeba.
http://www.pragoprojekt.cz/data/videa/sk_d3.wmv
http://www.youtube.com/watch?v=LjsXh4uiH1o
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Trasování R35

Příspěvek od jonáš »

No tim "přimym spojenim do Šumperka" vracíte vlastně do hry bejvalou severní variantu R35, kvůli který se to deset let dohadovalo na kraji a zdržovalo, jak je ctěná libost. Rozhodně nemá cenu aby tam kvůli jednomu městu vedly dvě dálnice paralelně. A pak po trase starý přes Skřítka, to myslíte tunelem? .. Kdyžtak bych viděl jako užitečnou přímou spojku Mohelnice-Uničov-Rýmařov, občas jsem to tam jezdil i okreskama, ale jen slušnou dvou-tří-pruhovou jedničku, na dlouhou dobu dostatečnou. Něco jako je na tý mapě naklikaný, ale víc horem kolem Bruntále, bo přes vodárenskou nádrž je to trochu chucpe 8-)
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Trasování R35

Příspěvek od Standa »

Možné napojení Opavy od západu by bylo také rozšířením I/46. Na http://www.dalnice-silnice.cz/R/R46.htm se píše o plánu rozšířit I/46 od Olomouce do Šternberka na čtyřpruh, třeba by to šlo protáhnout ve stávající trase až do Opavy a napojit nějak šikovně na I/11 do Ostravy. Nějaká spojka zhruba ve směru dnešní II/447 nebo II/444 by pak napojila Šternberk i na R35. Ale, jak píše Jonáš, možná i tady (myšleno až do Opavy) by stačila kvalitní jednička s obchvaty obcí a stoupacími pruhy.

Šumperk bude napojen na R35 od Mohelnice čtyřpruhem I/44, takže zbývá jenom Jeseník a Bruntál a tam by zase měly stačit zmodernizované jedničky, třeba s nějakým tím tunelem (Červenohorské sedlo).

BTW, budeme rádi, když se cca do roku 2025 podaří dokončit dnes plánovanou síť D a R a pokud možno zlepšit jedničky, tyhle vychytávky (typu R do Bruntálu) asi budou muset počkat.
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Trasování R35

Příspěvek od FlakY` »

Taky mám ten pocit, že stačí vést silnici od Olomouce do Opavy. Do Šternberka bude 4 pruh a něco bych vybudoval i u Opavy, zbytek jen obchvat obcí (možno půl profil).
Na obrázku je černě pojat celý profil a červeně naopak půl profil.
Přílohy
Spojka Olomouc - Opava
Spojka Olomouc - Opava
spojka.JPG (224.22 KiB) Zobrazeno 33121 x
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Trasování R35

Příspěvek od Standa »

Zatím by to asi stačit mohlo, jen bych pouvažoval o nějaké spojce mezi Šternberkem a R35 nebo severním obchvatu Olomouce (od exitu 240 nebo 231 na SV). Pokud by se to realizovalo, asi by stála za úvahu i změna značení - R46 vést spolu s R35 západně od OL a za exitem 240 (231 ?) samostatně severně. Východní obchvat OL by pak byl pokračování R55, která by končila na R46.
tom
Příspěvky: 1
Registrován: 17.3.2009 18:00:13

Re: Trasování R35

Příspěvek od tom »

Jak může někdo napsat, že by jím navrhovaná silnice byla daleko od Jeseníků, když přímo nad vyznačením jeho trasy se skví nápis CHKO Jeseníky. Mimochodem, nízký jeseník sahá někam k moravskému berounu, tak asi tak. Udělal bych krátkou čtyřproudku Mohelnice - Šumperk a pak bych možná něco udělal se silnící z Olomouce do Opavy. A to jen možná. Zase tak tragický to tam není, stejně jako horem přes Bruntál
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Re: Trasování R35

Příspěvek od Jaroslav »

Děkuji všem za dosavadní názory. jeko dva nejvýznamější a nejčastější vnímám poničení krásné přírody a náročnost terénu. k těm bych ale řekl toto:

- poničení přírody (či dokonce vedení přes CHKO) - je argument zcela nefaktický a mylný - nejenom že navrhovaná trasa nevede přes hranice CHKO (jak bylo chybně zmíněno), ale vede jenom a pouze krajinou ovlivněnou činností člověka. O její necitlivosti tak nemůže být řeč. Opak je však pravdou, neboť trasa přes Olomouc je o desítky kilometrů delší, což znamená při provozu 15 tisíc automobilů denně cca 1,5 milionu litrů projetého benzínu ročně navíc. opravdu šetrné k přírodě...

- vedení náročným terénem vyžadujícím množství mostů a tunelů. (vícero komentářů) můj komentář: trasa ve své nejnáročnější cca 60km dlouhé části vede méně náročným terénem než je terén velké části českých dálnic. pro ilustraci - největším kopcem poblíž této trasy je vrch Smrk s výškou 696 metrů. to je méně než například D1 (přes 700 metrů) a to už vůbec nemluvím o D5 nebo D8. Argument je tedy opět zcela lichý

Rád bych poznal skutečné argumenty proti této variantě, tak abych si přestal myslet že naši dálniční plánovači zamrzli na původních návrzích ze 30. let a nejsouch schopni vymyslet trasy reflektující všechny aktuální vztahy takto závažné a finančně náročné investice... ;-(

děkuji Jaroslav
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Trasování R35

Příspěvek od Warcz »

Na jednu stranu Vám rozumím ano lze to postavit ale za jakou cenu ? Podívejte se pořádně na ten profil. Proč utrácet horentní sumy, když dálnice přes Olomouc a Bělotín je krásně po rovině. V zimě není problém ji udržovat, proti tomu cestu na ČH musí protahovat těžkou technikou a i to někdy nestačí... Je mi líto že tenhle kraj nemá pořádné spojení ale dle mého názoru je spojení Mohelnice - Olomouc - Ostrava neefektivnější ( i z hlediska spotřebovaných poh. hmot )
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Re: Trasování R35

Příspěvek od Jaroslav »

re: Warcz

víte, když jsem projížděl celou Británii, tak na mě nesmírně smutně působila nevyváženost osídlení - na jedné straně Londýn, aglomerace s 11 miliony obyvatel, na straně druhé severní skotsko, nebo wales, kde nenarazíte na vesničku. A tyto prázdné regiony se za posledních 30 let ještě více a více vyprázdnily, lidé utíkali k civilizaci.
Naproti tomu v německu je osídlení skvěle vyvážené po celé zemi, což je mj. dáno tím že lidé nemají důvod utíkat do velkých měst a aglomerací, protože tato "civilizace" je defakto díky dániční síti všude a dojet 100 km denně do práce není problém.

Já bych rád, abychom se z těchto příkladů poučili a nedopustili vznik liduprázdných regionů (ať mluvím o jeseníkách nebo například jižních čechách), které by pak celou republiku tížily jako gheta... dát dnes několik málo miliard za stavbu dálnice navíc je totiž v konečném součtu nižší cena než následné dotace mrtvého regionu...
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Trasování R35

Příspěvek od Warcz »

Ale ano já souhlasím, ale ne v době kdy nemáme hotovou zdaleka páteřní síť. To je priorita dálnic převést tranzitní dopravu... Pokud se budeme bavit o těchto regionech, tak ano chce to kvalitní připojení do Ostravy, Olomouce a Hradce ale nemusí to byt nutně dálnice...

Tato diskuze je stejně podle mého zbytečná protože i kdyby jsme se tady shodli na něčem, tak nic nezměníme takže já osobně se kochám stavbou obchvatu Hrabyně a Opavy, který by měl pomoci i těmto regionům...
flames
Příspěvky: 576
Registrován: 15.3.2009 14:56:24
Bydliště: teď už zas ValMez

Re: Trasování R35

Příspěvek od flames »

Nechápu Jaroslave, jaký argument chcete proti svému plánu?

Z Opavy do Bruntálu je dobrá cesta, dále na západ (Rýmařov - Šumperk) je příliš slabý provoz, aby se v tak komplikovaném terénu, který tam je, stavěla nějaká nová cesta. Pokud jedu do Pardubic, nebo HK, jeví se jako běžná varianta Bruntál-Uničov-Mohelnice (do Mohelnice dojedu z Bruntálu rychleji než do Šumperka a to jsem již na pětatřicce)

Stejně tak z Bruntálu do Olomouce je poměrně poklidná cesta, jediná (mnou dost frekventovaná) slabší část je v minulém odstavci (ne)zmíněné spojení Rýmařov-Uničov-Mohelnice, nicméně vzhledem k poměrné liduprázdnosti této části kraje(krajů) si nedovedu představit racionálnější řešení než pohou opravu stávající komunikace (která dostává hlavně v zimě pořádně zabrat). Stejně tak po dostavení dálnice do Ostravy bude spojení z Opavy a Krnova velmi pohodlné (buď nová cesta do Ostravy, nebo kratší do Hladkých Životic).

Jsem proti stavění nových bestialit a dalšímu poměrně zbytečnému rozorávání a ničení původního rázu krajiny. A argument o ´člověkem zasažené krajině´ je značně od věci v době, kde se staví drahé,totálně odpudivé a hlavně zbytečné silniční nadjezdy jako například nově vzniklá MÚK u Semetína na nové cestě mezi Vsetínem a ValMezem. Toho času bydlím v Bruntále a nemyslím, že bych žil v ghettu, nechte si ty příměry laskavě, děkuji.
Jaroslav_47
Příspěvky: 45
Registrován: 14.3.2009 16:24:34

Re: Trasování R35

Příspěvek od Jaroslav_47 »

Úvodní poznámka: já jsem jiný jaroslav než můj předřečník, jsem Jaroslav_47.
Pokud hovoříme o daleké budoucnosti a plánujeme další D či R po dořešení základní D a R sítě ČR,
pak bych upřednostnil nějakou R19 (nebo dokonce i D19 ?) na trati - dle téměř Baťova plánu - Plzeň - Tábor - Humpolec, která by ubrala na kilometráži tranzitující dopravě a odlehčila by Praze.
A možná spolu s budoucí R35 - tj. v původním návrhu, by pak nahradila výhledové plány dostavby dalších pruhů na D1 ?
Ta R19 by se mě zdála potřebnější než stavba tranzitu Jesenickem, pokud už bychom měli
stavět v kopcích či téměř výšinách.
Odpovědět

Zpět na „D35“