Tunel Dětřichov a alternativy

Hradec Králové – Moravská Třebová – Mohelnice – Olomouc – Lipník nad Bečvou
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od Lenny »

Přemýšlím, jak nahradit tunel Dětřichov, levnější variantou. Přeci jenom budovat 3 km dlouhý tunel v takové geologii nebude nic příjemného, a to nemluvě o provozních nákladech na něj.

Řešením by mohlo být obejítí Hřebeče přes Třebovické sedlo zhruba takto. Oproti původní trase je tata trasa delší jen o 4-5 km, což by znamelo prodloužení trasy cca o 1 minutu.

Dle mého skromného názoru by se měla na toto vypracovat srovnávací studie, ze které by bylo jasné, která varianta je lepší a levnější.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
multi
Příspěvky: 575
Registrován: 17.3.2009 16:46:54

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od multi »

Nápad je to určitě zajímavý, ale když uvážím, kdo všechno by se toto chytl, tak by to výstavbu odložilo nejméně o sto let. :kladivo:
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od dvs »

No já nevím, ale barabové měli s výstavbou tunelů v těchto místech také velké problémy. Heslo Třebovický tunel (s problémy stavěný, nyní opuštěný). Takže s tou geologií to nebude o mnoho lepší.

Navíc bych přidal ještě jedno kritérium do případné srovnávací studie: možnosti zimní údržby, její náklady atd. Čím méně kopců a stoupání tím lépe. Nebude v tom úpatí ta geologie jednodušší než nahoře.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Proč má ten tunel Dětřichov vůbec mít 3km?
Bych se ho spíše snažil zkrátit, tj. nahradit jej delším zářezem s opěrnými zdmi.
Jinak Lennyho alternativa vypadá na mapě opticky jako hrozná zajížďka, ale pokud by byla ekonomicky výhodnější tak proč ne.
Ještě napadlo, ebylo by výhodnější vést trasu jižněji, tady pod obci Dětřichov?
R48 -> D48 se podařilo!
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od adamos »

Lenny píše:Oproti původní trase je tata trasa delší jen o 4-5 km, což by znamelo prodloužení trasy cca o 1 minutu.
<OT>
4-5 km za minutu, tj. 240-300 km/hod. Jaká by byla návrhová rychlost? :kladivo: :kladivo: :kladivo:
</OT>
Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od Lenny »

Současná varianta vypadá cca takto po přenesení, tedy 20,5 km.
adamos píše:4-5 km za minutu, tj. 240-300 km/hod. Jaká by byla návrhová rychlost?
Tunel Dětřichov měří 3,7 km a cca na 4 km bude zcela jistě rychlost snížena na 80 km/h. ;)
Martin z Ostravy píše:Ještě napadlo, ebylo by výhodnější vést trasu jižněji, tady pod obci Dětřichov?
Další možnost by byla tunelem v místě dnešního tunelu Hřebeč, což není z geologie moc dobré.

Hrubý odhad nákladů na 3,7 dlouhý tunel Dětřichov je cca 10-12 mld. Kč, prodloužení trasy o 4-5 km je naprosto levnější. Úspora na stavebních nákladech až 8-10 mld. Kč.

Příprava bylo by nutné změnit územní plán a posoudit trasu procesem EIA, což nebude, s ohledem na stav dnešní přípravy, představovat velké zdržení. Navíc kvůli velkým investičním nákladům by tato stavba šla do výstavby jako jedna z posledních.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od dvs »

Když už do toho vrtat, neobešlo by se to i bez tunelu Maletín?

Navíc ještě ty provozní náklady na tunely.

Jinak na tomto webu těch čar je hodně, tato tam sice není, ale hodně pododbné tam jsou.
Tento úsek tam není a asi pro to nejaký důvod bude

http://r35.ecn.cz/index2.php?pg=var&lap=3
http://r35.ecn.cz/varianty/r35_SUDOP_big.jpg
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od Lenny »

dvs píše:Když už do toho vrtat, neobešlo by se to i bez tunelu Maletín?
Určitě by to šlo, kdyby se na to někdo zaměřil.
dvs píše:Tento úsek tam není a asi pro to nejaký důvod bude
Záleží na zadání studie, a požadavích na ni.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od dvs »

Mne zaujali, že všechny ty posuzované varianty, které procházely Třebovickým sedlem, tak měly na západní straně od České Třebové zase tunel. To pak hold náklady vyjdou stejně.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od Lenny »

dvs píše:Mne zaujali, že všechny ty posuzované varianty, které procházely Třebovickým sedlem, tak měly na západní straně od České Třebové zase tunel. To pak hold náklady vyjdou stejně.
Jenže ja tuto tunelovou část nahrazuji netunelovou částí, která vede jihozápadně od České Třebové.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
multi
Příspěvky: 575
Registrován: 17.3.2009 16:46:54

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od multi »

Já jsem zásadně proti dalšímu otevírání problematiky trasování, když uvážím, co se tu odehrávalo ve sporu jižní x severní, co nás ještě čeká u Litomyšle a u Maletína, tak tohle už vážně raději neotevírat. :crazy:
Jarda Š.
Příspěvky: 880
Registrován: 14.3.2009 12:14:56

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od Jarda Š. »

multi píše:Já jsem zásadně proti dalšímu otevírání problematiky trasování, když uvážím, co se tu odehrávalo ve sporu jižní x severní, co nás ještě čeká u Litomyšle a u Maletína, tak tohle už vážně raději neotevírat. :crazy:
Máš recht.
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od dvs »

10mld ale neleží na zemi. (je to 40km průměrné dálnice) Navíc to větrání a ostraha tunelu taky něco stojí. Vždyť to nejsou Alpy.

Plus by bylo, že by to bylo blíže železničnímu uzlu Česká Třebová, třeba by na to ekologové slyšeli.
Juno
Příspěvky: 345
Registrován: 10.2.2010 19:09:12

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od Juno »

Myslím, že Lennyho trasa je dost iluzorní, ty střety jsou velké a je jich tam příliš mnoho - při volbě jižní varianty se s tunelem Dětřichov určitě muselo počítat.
Je ale určitě možné ten tunel zkrátit - při průchodu jižně od obce a 4% sklonu na cca 2,5 km. Možná, že by se tím i trochu zkrátila trasa.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od Lenny »

Střety se dají vyřešit. Nepředstavuji si, že jak jsem tu trasa od boku nastřelil, že se tak i postaví, bez nějaké optimalizace. Spíš mi šlo ukázat, že existuje levnější povrchová varianta.

Tato varianta si troufám tvrdit, ještě nebyla studována, zcela určitě ne před rokem 1989, po roce 1989 možná, ale nikde jsem ji neviděl.

Tunel je drahé řešení, jednak z hlediska stavební nákladů, tak i provozních nákladů. Další problémy vznikají při uzavírkách při údržbě apod.

Protesty byly proti vedení severní varianty přes Sloupnici, Řeťovou, Č. Třebovou, tj. západně od Třebovic, proti tomuto úseku (východní části severní varianty ) nebylo protestováno.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od dd »

Jeden potenciální problém bych viděl: Už dříve se diskutovalo, že dostavbě R43 si budou řidiči trasu HK-Brno zkracovat přes Svitavy. Taková skoba by ještě více lidí vedla k této trase, což podle mě není žádoucí. Je třeba, aby i tato relace zůstala výhodnější po dálnici.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od jonáš »

No a právě proto by to bylo docela vhodný tý trase kolem Svitav maximálně přiblížit, a nehrát si že to vede vlastně do Holomóca. A na Hřebči postavit druhej tunel, pro jeden směr už tam je 8-)
multi
Příspěvky: 575
Registrován: 17.3.2009 16:46:54

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od multi »

To jonáš: To má hned dvě problematická místa, jednak je v místě stávajícího tunelu snad nejhorší možné nadloží a taky si neumím představit, že by se zase jezdilo trvale po staré I/35 lesem přes Hřebeč.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od Lenny »

Lesem se jezdilo loni, jezdilo se tam do roku 1997. :)

Pokud chceme zatraktivnit trasu i pro R43, tak to bysme ji museli vést ve směru původní jižní varianty na Svitavy - Jevíčko - Konici - Olomouc.

Jak už jsem psal rozdíl mezi tunelovou a povrchovou variantou by byl cca 1 minuta, což není podstatný rozdíl. Porovnání R43 v trase A88 + R35 a I/43+II/366 vychází za současných podmínek o cca 2 minuty lépe pro variantu R43 v trase A88 + R35. Prakticky nastejno. Pokud byste chtěli zpochybnit, že rozhodují kilometry, tak Hradec - Brno, taky nejezdíte takto, což je asi nejkratší trasa, ale po I/43+II/366+I/35, která je pohodlnější a rychlejší.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od JirkaS »

Kupodivu I/43+I/35 je kratší 143 km
Naposledy upravil(a) JirkaS dne 8.12.2010 9:26:24, celkem upraveno 1 x.
Juno
Příspěvky: 345
Registrován: 10.2.2010 19:09:12

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od Juno »

Existuje nějaká studie na přeložku I/43 Skalice n.Sv. - Svitavy sever v rychlostních parametrech?

Myslím, že něco takového by mělo jít postavit - a bez takových zásahů do zástavby, jaké by byly na ofic. trase (Rozstání, M.Trnávka). Mně vychází, že by pak trasa Mikuleč - Skalice byla o víc než 15 km kratší než tunelem Dětřichov a kolem M.Trnávky. A kdyby R35 šla Lennyho sinusovkou, bylo by to kratší o víc než 20 km.
Takže, kdyby silničáři konečně uznali, že severní půlka průchozí dálnice dneska nikam nevede a ohnuli R43 na Svitavy, otevřelo by to jednoznačně cestu i Lennyho koncepčnímu zásahu na trase R35. (Ze Šumperka do Brna by pak přes ty kopce a po R43 beztak nikdo nejezdil.)

Zdá se, že ty střety by šly hodně odbourat trochu jiným trasováním (ne přes rybníky a hluboko lesem). Trasa je pak delší o cca 5 km, ale s daleko menším součtem zracených výšek - takže jasně lepší než tunel (byť zkrácený).
multi
Příspěvky: 575
Registrován: 17.3.2009 16:46:54

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od multi »

Tak pokud si přestaneme hrát na to, že R43 někdy povede do Polska nebo, že přes ní pojede množství aut od Šumperka (obojí je málo pravděpodobné) a přiznáme si, že i na staré trase je množství problémů (těleso je na některých místech zastavěné, pozemky jsou často v soukromém vlastnictví, většina mostů by se stejně musela postavit nově, atd...), tak si můžeme nalajnovat třeba takovou trasu na Svitavy. Že by tam bylo množství mostů a tunelů je jasné, ale dopravně by tohle trasování určitě význam mělo. Ale to už jsem hodně OT...
Juno
Příspěvky: 345
Registrován: 10.2.2010 19:09:12

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od Juno »

Ono jde o to, že Poláci směr přes Kladsko vůbec nesledují.

K té R43 kolem Svitav - na té vaší trase by byla jistě řada tunelů. Ale asi není třeba jít úplně přímo a když se trasa trochu zakroutí, tak by tam tunely být neměly. Mostů tam bude jistě mnohem víc než v Boskovické brázdě, ale zato by trasa vedla ve směru dopravní poptávky. A taky je možné ji rozdělit na kratší provozuschopné úseky.

Ale hlavně by odpadly námitky proti prodloužení R35, aby se obešel tunel Dětřichov. Takže to tady snad není OT ...
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od dvs »

Když jste tu nakousli ty vyhledávače:
Trasa Hradec Králové - Brno
maps.google.com
1. Silnice I/37 a D1/E50/E65 přes Velké Meziříčí (2h28min, 168km)
2. Silnice 35/E442 a Silnice 43/E461 přes Svitavy (2h27min, 143km)
trasa

Pokud zadáte Pardubice - Brno, tak už trasu přes Svitavy ani nenavrhuje :)

R37 z Hradce za Chrudim bude dríve než R43 (včetně křižovatky u Parama).
Otázkou je zda tudy někdo takto jezdí.
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: Tunel Dětřichov a alternativy

Příspěvek od adamos »

dvs píše:
Pokud zadáte Pardubice - Brno, tak už trasu přes Svitavy ani nenavrhuje :)
To celkem chápu: dostat se z Pardubic na I/35, to chce hodně výletní náladu. Anebo si zajet +-20 km do Hradce. Naproti tomu I/37 na jih od Pardubic je celkem slušná cesta, tedy s výjimkou Chrudimi a Slatiňan.

Nemyslím si ale, že čtyrpruh z Pardubic na jih bude dříve než R35. Jo, asi se postaví - a snad v dohledné době - právě obchvat Chrudimi a Slatiňan ve dvoupruhu, možná se vyřeší křížení u Parama a tím to skončí. Na nějaké další zkapacitňování nebude důvod.
Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
Odpovědět

Zpět na „D35“