A pokud by vas to zajimalo detailne, pak je tu jeste Digitalni model terenu (DMR 5G)Trupman píše:Mapy.cz mají pěknou mapovou vrstvu "zeměpisná" s výrazným barevným výškopisem. Kdo zapomněl výškové poměry v Česku, tady si je může snadno připomenout.
D35 Staré Město - Mohelnice
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
-
- Příspěvky: 1223
- Registrován: 27.5.2014 14:28:00
- Bydliště: D11 - exit 62
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
jozka: To je naprosto parádní, díky za odkaz!
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Však ano, ten argument tím výškovým profilem a spotřebou jsem nezpochybňoval, pouze si myslím, že toho tranzitu, který jede Praha-OL/Ostrava nebude tolik, aby na D1 ubylo nějakých 10 000 vozideldavidb píše:Já si naopak myslím, že hlavně pro kamiony na trasy PL(SK)-Ova-Ol do Prahy a klidně i dál bude D35 rozhodně výhodnější. Ten výškový profil jim hodně pomůže v průměrné spotřebě.
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Dokud nebude D35 ke Svitavam, tak tech 10 tisic na D1 neubyde, i kdyby mohlo. Protoze pridat ve VM a Litomysli dalsich 10 tisic, tak to jde zcela do kopru a D1 bude lepsi volba za temer vsech podminek. Trosku problem pak bude kruhac v Moravske Trebove, to bude mezi Svitavami a Mohelnici jediny zadrhel.
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
davidb píše:Cituji: "Zásadní otázkou tedy je, jestli opravdu potřebujeme z Čech na Moravu 2 dálnice shodné kapacity a shodného technického provedení, z nichž jedna převádí dopravní zátěž 40 000 vozidel denně a druhá jen 10 000 vozidel denně, tj. přibližně pouze ¼ běžné dálniční frekvence."
Fascinuje mně že 40 000 vozidel je běžná dalniční frekvence....
Zkuste počítat se mnou....
rozestup aut má být 2 sec (v některých státech to mají i v předpisech) - a to nepočítám mlhu náledí a pod....
tj. umístím-li pozorovatele na pevný bod, tak jej každé 2 sec. mine jedno auto a bude to dle normy....
to je 30 aut / min. - 1800 aut / hodinu a 43 200 aut za den
Samozřejmě tato úvaha je trošku pitomost.... nedokážete zajistit aby celý den auta jezdila ve stejném rozestupu a tím i stejnou rychlostí.....
.... a samozřejmě když stejně pojedou 2 pruhy tak je to 2x tolik aut... tj 86 400 vozidel / den
Může mi někdo fundovaný říci jak když známe intenzity za 24 hod spočítáme intenzitu v špičkové hodině a intenzitu z nejméně vytížené hodině.....
Z té zjednodušující úvahy by totiž plynulo, že když na D1 u Brna (profil 2+2) projede 100 tis. vozidel, tak to nedokáží s dodržením bezpečné vzdálenosti.... Něco mi tam nesedí... Díky za reakce...
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
A kde je na D1 u Brna 100tisíc? Tam je max cca 60. Nejvíc na dvoupruhu je na Pražském okruhu u Ořecha, kde už běžně atakujeme 90tisíc voz/den a taky jsou tam v běžnym pracovním dnu často kolony...
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Budu spekulovat: když je kapacita takřka vyčerpána, auta zpomalí a jedou "na doraz" a nepotřebují ty dvě vteřiny.ttc píše: Z té zjednodušující úvahy by totiž plynulo, že když na D1 u Brna (profil 2+2) projede 100 tis. vozidel, tak to nedokáží s dodržením bezpečné vzdálenosti.... Něco mi tam nesedí... Díky za reakce...
Dopravní inženýr se asi pobaví....
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
to je úplně to samý jako když jedou "na dotaz" na skoro volné dálnici, už to není bezpečný rozestup. Ty dvě vteřiny údajně nevychází ani tak z rychlosti auta, jako z reakčních schopností řidiče, než uvidí, než vyhodnotí, než rozhodne, než pohne nohou. Pro očekávané podněty v zorném poli je kratší, ale v reálu je potřeba počítat s tím nečekaným, řidič může být v daný okamžik rozptýlen něčím jiným,...
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Nechybí vám ve výpočtu ještě rozdělení na směry? Intenzity dopravy se uvádí obousměrné.ttc píše:Z té zjednodušující úvahy by totiž plynulo, že když na D1 u Brna (profil 2+2) projede 100 tis. vozidel, tak to nedokáží s dodržením bezpečné vzdálenosti.... Něco mi tam nesedí... Díky za reakce...
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Pište česky, prosím!
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Nejvytíženější profil u Brna je mezi Brno-centrum a Brno-jih, kde je 69 452 voz/den. Samozřejmě je to v obou směrech, tedy na 4 pruhy.
Intenzitu ve špičkové hodině nemusíme počítat, protože ji taky známe. Pokud nás zajímá nejvytíženější hodina týdne, je to 6 667 voz/hod. Opět v obou směrech, tedy na 4 pruhy. Na jeden jízdní pás (2 pruhy v jednom směru) je to 3 333 voz/hod (to je pouze zjednodušená úvaha, protože nejspíš nepojede v obou směrech stejně). Kapacita jednoho jízdního pásu se na rovince pohybuje kolem 3 500 až 4 000 voz/hod, tedy nějaká malá rezerva tam ještě je, ale ne mnoho.
Všechny údaje o intenzitách lze nalézt na http://scitani2016.rsd.cz/
Intenzitu ve špičkové hodině nemusíme počítat, protože ji taky známe. Pokud nás zajímá nejvytíženější hodina týdne, je to 6 667 voz/hod. Opět v obou směrech, tedy na 4 pruhy. Na jeden jízdní pás (2 pruhy v jednom směru) je to 3 333 voz/hod (to je pouze zjednodušená úvaha, protože nejspíš nepojede v obou směrech stejně). Kapacita jednoho jízdního pásu se na rovince pohybuje kolem 3 500 až 4 000 voz/hod, tedy nějaká malá rezerva tam ještě je, ale ne mnoho.
Všechny údaje o intenzitách lze nalézt na http://scitani2016.rsd.cz/
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
a pokud ŘSD opět nezaspí, tak po roce 2020 bychom mohli mít nová data
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Tohle je bohužel hodně nesmyslná úvaha. Nesedí vám to hlavně proto, že intenzity, např. cca 70 000 vozidel u Brna mezi velkými MÚK znamenají 70 tis. vozidel za den ale v obou směrech. Tudíž tudy projede cca 35 000 vozidel za den v jednom směru.ttc píše:davidb píše:Cituji: "Zásadní otázkou tedy je, jestli opravdu potřebujeme z Čech na Moravu 2 dálnice shodné kapacity a shodného technického provedení, z nichž jedna převádí dopravní zátěž 40 000 vozidel denně a druhá jen 10 000 vozidel denně, tj. přibližně pouze ¼ běžné dálniční frekvence."
Fascinuje mně že 40 000 vozidel je běžná dalniční frekvence....
Zkuste počítat se mnou....
rozestup aut má být 2 sec (v některých státech to mají i v předpisech) - a to nepočítám mlhu náledí a pod....
tj. umístím-li pozorovatele na pevný bod, tak jej každé 2 sec. mine jedno auto a bude to dle normy....
to je 30 aut / min. - 1800 aut / hodinu a 43 200 aut za den
Samozřejmě tato úvaha je trošku pitomost.... nedokážete zajistit aby celý den auta jezdila ve stejném rozestupu a tím i stejnou rychlostí.....
.... a samozřejmě když stejně pojedou 2 pruhy tak je to 2x tolik aut... tj 86 400 vozidel / den
Může mi někdo fundovaný říci jak když známe intenzity za 24 hod spočítáme intenzitu v špičkové hodině a intenzitu z nejméně vytížené hodině.....
Z té zjednodušující úvahy by totiž plynulo, že když na D1 u Brna (profil 2+2) projede 100 tis. vozidel, tak to nedokáží s dodržením bezpečné vzdálenosti.... Něco mi tam nesedí... Díky za reakce...
Ale celá ta vaše úvaha je chybná, jednak 2 vteřiny mezera je na dálnici rozhodně velmi nebezpečně málo, dále provoz během dne se výrazně mění podle denní doby, podle toho který je den, které roční období atd.
Jinak 100 000 vozidel snad v ČR po dvoupruhu nejezdí snad nikde. Na dálnicích v ČR je nejvíce vozidel na dvoupruhu myslím na D0 mezi D5 a Barandovskou spojkou a na 3-pruhu D1 na samém začátku. Nejvíce aut celkově je mám za to na Barandovském mostě, údajně 140 000 vozidel/24 hodin.
Edit: teď koukám, že na tom D0 není ani o moc víc vozidel, než na té D1 u Brna. Tak dokonce
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Nechápu to "přidat 10 000 u VM a Litomyšle, tak to jde zcela do kopru" .. co jste tím myslel ? Jakože když bude D35 po Svitavy, tak se stejně tranzit PHA-OL nepřesune z D1 na D35 kvůli úseku Svitavy-Mohelnice ?? To souhlas.michal píše:Dokud nebude D35 ke Svitavam, tak tech 10 tisic na D1 neubyde, i kdyby mohlo. Protoze pridat ve VM a Litomysli dalsich 10 tisic, tak to jde zcela do kopru a D1 bude lepsi volba za temer vsech podminek. Trosku problem pak bude kruhac v Moravske Trebove, to bude mezi Svitavami a Mohelnici jediny zadrhel.
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Ze dokud nebude D35 po Svitavy, tak VM a Litomysl dalsi vyrazne navyseni provozu nezvladnou. Hlavne teda VM, tam mi to prijde vyrazne horsi. Ale treba to zlepsi ty nove semafory, pokud budou sladene. Jinak pokud bude D35 po Svitavy ucelena, tak to bude na zbyvajicim useku do Mohelnice veselo, protoze to uz bude hodne lakava alternativa D1. I kdyz bude uz D1 zmodernizovana.
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
No jako pokud bude D35 po svitavy tak dalších 10 000 vozidel zvládnou další úseky čili Svitavy-Třebová-Mohelnice také horko těžko. Sice tam nejsou obce, ale to je prostě už moc aut na 2-pruh, stačí nějaké odbočování ve špičce a už je kolona.
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Přesune se hodně, ale zdaleka celých 10 000 to nebude. Dle mého se přesune ta část, pro kterou je rychlejší najet na D11 než na D1.
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
To HP: velmi diky za objasnění....HP píše:Nejvytíženější profil u Brna je mezi Brno-centrum a Brno-jih, kde je 69 452 voz/den. Samozřejmě je to v obou směrech, tedy na 4 pruhy.
Intenzitu ve špičkové hodině nemusíme počítat, protože ji taky známe. Pokud nás zajímá nejvytíženější hodina týdne, je to 6 667 voz/hod. Opět v obou směrech, tedy na 4 pruhy. Na jeden jízdní pás (2 pruhy v jednom směru) je to 3 333 voz/hod (to je pouze zjednodušená úvaha, protože nejspíš nepojede v obou směrech stejně). Kapacita jednoho jízdního pásu se na rovince pohybuje kolem 3 500 až 4 000 voz/hod, tedy nějaká malá rezerva tam ještě je, ale ne mnoho.
Všechny údaje o intenzitách lze nalézt na http://scitani2016.rsd.cz/
To zanedbání obou směru, za to se omlouvám....
takže jestli to chápu správně tak špičková hodina je cca 10% ze deniho prujezdu (samozřejmě dle místa)....
Ale i tak jestli se tedy dnes uvažuje, že jeden jízdní pás (2 pruhy) zvládne 3500-4000 voz/hod... tak to je mimo bezpečný odstup 2s. tam to vychází jen na 3600....
Chápu tedy, že úvahy dnes směřují k tomu, že dálnice 2+2 by dokázali přenést 80 tis. vozidel / 24 hodin (4 tis./hod * 2 (oba směry) * 10 (započtění rozdílu špičkové hodiny vs. celodení proboz).
Měl bych otázku kolik se uvažuje špičková hodina na běžné I. třídě (tam nebude jednoduché předjíždět, takže předpokládám, že to není prosté dělení 2)?
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Ano, lze uvažovat zhruba 10 %, ale špičková hodina je známa pro každý úsek, který je sčítán v CSD.
(terminologicky to není špičková hodina - tím se myslí běžná každodenní špička a je trochu nižší cca 8 %, ale padesátirázová intenzita - tedy zjednodušeně pátek odpoledne).
Ještě bych zmínil, že kapacita dálnice je jedna věc, ale pokud jsou intenzity těsně pod hranicí kapacity, tak to rozhodně není vyhovující stav. Dle normy jsou požadavky na úroveň kvality dopravy, která je splněna, když jsou intenzity do 75 % kapacity dálnice.
Pravděpodobně vás zajímá kapacita na I. třídě, tedy běžné dvoupruhové silnici. Tam se kapacita uvádí pro oba směry dohromady a je mnohem více závislá na stoupání, podílu pomalých vozidel, křivolakosti a šířkovém uspořádání, takže může být 2500 voz/h, ale i jen 700 voz/h. A opět je požadováno, aby intenzity nedosahovaly kapacitě, ale byly nižší, aby splňovaly požadavky úrovně kvality dopravy.
Stačí mrknout na TP 188 (http://www.pjpk.cz/data/USR_001_2_8_TP/TP_188_2018.pdf), které řeší kapacity komunikací i křižovatek.
(terminologicky to není špičková hodina - tím se myslí běžná každodenní špička a je trochu nižší cca 8 %, ale padesátirázová intenzita - tedy zjednodušeně pátek odpoledne).
Ještě bych zmínil, že kapacita dálnice je jedna věc, ale pokud jsou intenzity těsně pod hranicí kapacity, tak to rozhodně není vyhovující stav. Dle normy jsou požadavky na úroveň kvality dopravy, která je splněna, když jsou intenzity do 75 % kapacity dálnice.
Pravděpodobně vás zajímá kapacita na I. třídě, tedy běžné dvoupruhové silnici. Tam se kapacita uvádí pro oba směry dohromady a je mnohem více závislá na stoupání, podílu pomalých vozidel, křivolakosti a šířkovém uspořádání, takže může být 2500 voz/h, ale i jen 700 voz/h. A opět je požadováno, aby intenzity nedosahovaly kapacitě, ale byly nižší, aby splňovaly požadavky úrovně kvality dopravy.
Stačí mrknout na TP 188 (http://www.pjpk.cz/data/USR_001_2_8_TP/TP_188_2018.pdf), které řeší kapacity komunikací i křižovatek.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Pánové, jsme ošizeni o vaše příspěvky, protože je jen náhodou objevíme na vlákně, které je o něčem jiném. Co takhle psát na Všeobecně - Sčítání dopravy, Je to druhá stránka uprostřed.
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Pokud se dnes uvažuje, že 2 pruhy zvládnou 3600-4000 vozidel/h tak je to myšleno určitě prostě jako naprostá kapacita. Čili rychlost do 20-30 km/h a auto na autě.
A bude záležet při jaké rychlosti se to bere. Prostě na dálnici potřebujete delší časový odstup, proto mají také 4-pruhové komunikace na max 80 km/h větší kapacitu než dálnice, alespoň se tak staví a plánují.
Další věc je, jak píšete, že to nejde použít pro sčítání za 24h, protože auta nikdy nebudou jezdit v noci tolik jako ve dne. A to vůbec nemluvím o špičkách.
Za mě docela i nechápu, proč se na komunikacích nad 40 000/24 h neuvažuje o 6-pruhu. Prostě proč je ta hranice až 50 000. Ono je to při jízdě poznat velmi znatelně, pokud tam jezdí 45 nebo 35 tis. vozidel a řekl bych, že pro komfortní jízdu je na 45 000 4 pruhy málo. Mám na mysli přes den a mimo největší špičky.
Prostě mám pocit, že D1 se nerozšiřuje na 6-pruh, kromě jiného, také proto, že ŘSD má vidiny, že se na D35 přesune třeba 10 000 vozidel nebo víc. Což je naprosto zbožná představa, ale nereálná. Jednak to nebude tolik aut, a jednak převážná část se přesune až za hromadu let po zprovoznění alespoň úseků Hradec-Svitavy.
A bude záležet při jaké rychlosti se to bere. Prostě na dálnici potřebujete delší časový odstup, proto mají také 4-pruhové komunikace na max 80 km/h větší kapacitu než dálnice, alespoň se tak staví a plánují.
Další věc je, jak píšete, že to nejde použít pro sčítání za 24h, protože auta nikdy nebudou jezdit v noci tolik jako ve dne. A to vůbec nemluvím o špičkách.
Za mě docela i nechápu, proč se na komunikacích nad 40 000/24 h neuvažuje o 6-pruhu. Prostě proč je ta hranice až 50 000. Ono je to při jízdě poznat velmi znatelně, pokud tam jezdí 45 nebo 35 tis. vozidel a řekl bych, že pro komfortní jízdu je na 45 000 4 pruhy málo. Mám na mysli přes den a mimo největší špičky.
Prostě mám pocit, že D1 se nerozšiřuje na 6-pruh, kromě jiného, také proto, že ŘSD má vidiny, že se na D35 přesune třeba 10 000 vozidel nebo víc. Což je naprosto zbožná představa, ale nereálná. Jednak to nebude tolik aut, a jednak převážná část se přesune až za hromadu let po zprovoznění alespoň úseků Hradec-Svitavy.
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Velmi díky za technické info...
takže dle sčítání 2016 je na tomto úseku padesátirázová intenzita dopravy 1416 voz/h
úsek je pěkný, číst TP188 se mi nechce tak uvažuji max pro I. třídu tj. 2500 voz/h a kvalitu do 75% tj. aby to bylo kvalitní tak tam může jezdit max 1875 voz/h
Jak tedy tady někdo může uvažovat že by tady ten úsek mohl zůstat bez dálnice. To jsou snad fantasti co si myslí, že poté co dojde dálnice ke Svitavám tady nenaroste intenzita ani o 459 voz/h (tedy o cca 4590 voz/den) ????
To: theodor less - napsal jsem to sem, neb to vypadá, že právě kolem tohoto místa se diskutuje o nepotřebnosti dálnice, resp. o dostatečné I. třídě a to jak na D35 tak D43 a osobně nesouhlasím ani s D43 v méně než 2+2 a na tomto úseku D35 jsem byl o to více v šoku
takže dle sčítání 2016 je na tomto úseku padesátirázová intenzita dopravy 1416 voz/h
úsek je pěkný, číst TP188 se mi nechce tak uvažuji max pro I. třídu tj. 2500 voz/h a kvalitu do 75% tj. aby to bylo kvalitní tak tam může jezdit max 1875 voz/h
Jak tedy tady někdo může uvažovat že by tady ten úsek mohl zůstat bez dálnice. To jsou snad fantasti co si myslí, že poté co dojde dálnice ke Svitavám tady nenaroste intenzita ani o 459 voz/h (tedy o cca 4590 voz/den) ????
To: theodor less - napsal jsem to sem, neb to vypadá, že právě kolem tohoto místa se diskutuje o nepotřebnosti dálnice, resp. o dostatečné I. třídě a to jak na D35 tak D43 a osobně nesouhlasím ani s D43 v méně než 2+2 a na tomto úseku D35 jsem byl o to více v šoku
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Jenže zapomínáte, že autor tuto myšlenku splodil koukáním do mapy.. Kdyby po I/35 jezdil denně Litomyšl - Mohelnice tak bude psát články o tom, jak je sakra možné, že dálnice ještě nestojí.
To mi připomíná tvrzení Matěje Stropnického, že městský okruh nutně nemusí znamenat, že postavíme tunely za 50 miliard kde budou auta kroužit, ale že se klidně dá vyznačit do mapy po stávajících ulicích (Průmyslová atd)...
Vezměte si, že na většině silnic I. třídy, pokud se opravuje jedna strana vozovky, je intenzita (kromě špiček) taková, že kyvadlově lze dopravu převést po jednom jízdním pruhu. Znamená to tedy že budeme stavět jednopruhové silnice se semafory, protože kapacitně stačí? Určitě ne...
To mi připomíná tvrzení Matěje Stropnického, že městský okruh nutně nemusí znamenat, že postavíme tunely za 50 miliard kde budou auta kroužit, ale že se klidně dá vyznačit do mapy po stávajících ulicích (Průmyslová atd)...
Vezměte si, že na většině silnic I. třídy, pokud se opravuje jedna strana vozovky, je intenzita (kromě špiček) taková, že kyvadlově lze dopravu převést po jednom jízdním pruhu. Znamená to tedy že budeme stavět jednopruhové silnice se semafory, protože kapacitně stačí? Určitě ne...
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Potřebnost tohoto úseku tady snad nikdo nezpochybňoval nebo ano ? Bohužel to tak vypadá když se podíváme na letáky, tento úsek je s přípravou nejméně daleko, dokonce je pozadu i oproti sousednímu Opatovec-Staré město, což nechápu, jeden o sobě nic moc neznamenají.
Jsem také zvědavý jak nakonec dopadne severní část D43 od Boskovic. Za mě osobně bych to viděl postavit poloviční profil dálnice a vyznačit na něm střídavý nedělený třípruh + např. betonová svodidla. Max rychlost 100. Ono se totiž může zdát, že tam 2+2 potřeba nebude, ale to ještě nestojí D35 a D11 k hranicím. Ale už jsme OT.
Jsem také zvědavý jak nakonec dopadne severní část D43 od Boskovic. Za mě osobně bych to viděl postavit poloviční profil dálnice a vyznačit na něm střídavý nedělený třípruh + např. betonová svodidla. Max rychlost 100. Ono se totiž může zdát, že tam 2+2 potřeba nebude, ale to ještě nestojí D35 a D11 k hranicím. Ale už jsme OT.
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Chtělo by to úsek převést ze spárů Správy Olomouc na Správu Pardubice. Přijde mi to nelogické, když je to jeden tah, aby zde byly zúčastněny 2 Správy.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
No podle dosazenych vysledku by to asi chtelo zrusit Spravu Olomouc...