MÚK Opatovice
Re: MÚK Opatovice
Reportáž z regionů zde: https://www.ceskatelevize.cz/porady/101 ... deo/814246
Re: MÚK Opatovice
Že není tato MÚK zrovna dvakrát vhodná a povedená, to souhlasím, nicméně tohle mi jako argument pro to určitě nepřijde.Trupman píše:Další zářez na pažbě této geniálně zbastlené MÚK
https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/d ... pravy_misl
Re: MÚK Opatovice
Prý měli povolení ke zvláštnímu užití komunikace. Myslel sem, že k tomuto povolení se taky vždy dává povolená trasa, tudíž buď trasu nedodrželi anebo někdo na povolovacím orgánu udělal chybu...
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: MÚK Opatovice
Úřad chybu neudělal. Zvláštní užívání povolil. Jsem docela rád, že za mé daně neběhá úředník po trase s pásmem.mbmat píše:Myslel sem, že k tomuto povolení se taky vždy dává povolená trasa, tudíž buď trasu nedodrželi anebo někdo na povolovacím orgánu udělal chybu...
A nestuduje, zda budou mít podvalníky řízené nápravy a jaký "umí" vykroužit poloměr.
Re: MÚK Opatovice
V diskuzi na idnesu mě pobavily komentáře:
Nevim, neznam, nebyl jsem tam, ale prece jen se vyjadrim. :-)Neslo by obecne delat kruhace tak, aby se v pripade nouze (tento pripad, hrozici havarie,..) dala pouzit plocha uprostred kruhace?
...Ano udělat kruhač tak aby v případě nouze dal jet rovně to není problém. Problém je, že pak to není architektonické dílo, stojí méně a méně se na něm trhne. A že by byl praktický? To je zbytečnost.
Re: MÚK Opatovice
U nás takový kruháč máme https://mapy.cz/s/fehejabejoKH píše:V diskuzi na idnesu mě pobavily komentáře:
Nevim, neznam, nebyl jsem tam, ale prece jen se vyjadrim. :-)Neslo by obecne delat kruhace tak, aby se v pripade nouze (tento pripad, hrozici havarie,..) dala pouzit plocha uprostred kruhace?...Ano udělat kruhač tak aby v případě nouze dal jet rovně to není problém. Problém je, že pak to není architektonické dílo, stojí méně a méně se na něm trhne. A že by byl praktický? To je zbytečnost.
Je to z důvodu projíždění nadměrných nákladů z Válcoven plechu.
Re: MÚK Opatovice
Obávám se, že toto řešení nelze na MÚK Opatovice použít...
EDIT: Problém byl asi tady: https://mapy.cz/zakladni?x=15.7872254&y ... itch=0.015
EDIT: Problém byl asi tady: https://mapy.cz/zakladni?x=15.7872254&y ... itch=0.015
Re: MÚK Opatovice
Tohle řešení se běžně dělá. Pro silnice I. třídy dokonce platí, že každá OK musí zajisti průjezd sopuravy s nízkoložným podvalníkem s celkovou délkou 25m a šířkou 2,8m. Pro páteřní trasy na převoz nadrozměrných nákladů se to pak stanovuje individuláně.davidb píše:U nás takový kruháč máme https://mapy.cz/s/fehejabejoKH píše:V diskuzi na idnesu mě pobavily komentáře:
Nevim, neznam, nebyl jsem tam, ale prece jen se vyjadrim. :-)Neslo by obecne delat kruhace tak, aby se v pripade nouze (tento pripad, hrozici havarie,..) dala pouzit plocha uprostred kruhace?...Ano udělat kruhač tak aby v případě nouze dal jet rovně to není problém. Problém je, že pak to není architektonické dílo, stojí méně a méně se na něm trhne. A že by byl praktický? To je zbytečnost.
Je to z důvodu projíždění nadměrných nákladů z Válcoven plechu.
Proti tomu vašemu řešení se spíš upřednostňuje rozšíření dlážděného (většinou) prstence na jedné straně.
Jenže MUK Opatovice není okružní křižovatka, ale prstencovitá MUK. Z toho plynou dvě věci.
1) Pokud by tu byl průjezd rovně, znamenalo by to nový most dl. cca 200 m
2) Ten most by byl odnikud nikam, jelikož je to MUK, tak pokud chce řidič jet rovně, tak Z D35 nebo I/37 nemusí sjíždět. A pokud chce sjíždět, tak je pak problém s tím, že kvůli rozhledům je potřeba do OK najíždět pokud možno kolmo. Tudíž od Prahy na PCE a od Olomouce na HK by pomohl Bypass, Pro směr OL->PCE a PHA->HK pak jedině rozšíření nájezdů do OK (od Prahy by se musel rozšířit i most) a schování těch rozšířených části za betonová svodidla, aby ty lepší poloměry nikdo nezneužíval (nezhoršil si rozhled).
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: MÚK Opatovice
Ona celá ta MÚK měla dost podmínek, které musela dodržet. Stačí se podívat na letecký snímek a dá se pochopit, proč je taková, jaká je. Nešlo vůbec o žádné architektonické dílo, či rekord nebo šetření peněz, ale kompromis. Každý požadoval něco a projektant se musel přizpůsobit. Opatovice chtěly MÚK co nejdál, rameno HK-Praha by muselo vést blízko obce a navíc celé po estakádě. A když už nám stavíte dálnici za humny, chceme na ní také najíždět. Památkáři požadovali netknutý středověký Opatovický kanál a aby té vody nebylo málo, v prostoru MÚK teče ještě jeden kanál a potok. Ke všemu železniční vlečka, parovod a to nejproblémovější - spousta silnic a polních cest, které také musí překračovat ony kanály a železnici.
Ale třeba se jednou v budoucnosti dočkáme alespoň samostatných ramen pro Praha-PU či OL-HK
Spíš jsem nikdy nepochopil toto:
https://www.google.cz/maps/@50.1401486, ... 8192?hl=cs
https://www.google.cz/maps/@50.1384186, ... 8192?hl=cs
Ale třeba se jednou v budoucnosti dočkáme alespoň samostatných ramen pro Praha-PU či OL-HK
Spíš jsem nikdy nepochopil toto:
https://www.google.cz/maps/@50.1401486, ... 8192?hl=cs
https://www.google.cz/maps/@50.1384186, ... 8192?hl=cs
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: MÚK Opatovice
To jsou ty pověstné rozhledové trojúhelníky.Honey72 píše:Spíš jsem nikdy nepochopil toto:
Re: MÚK Opatovice
Ale to už se využívalo před pár lety při obousměrném provozu na částečně uzavřeném kruháči, když se dostavovala estakáda.
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Pište česky, prosím!
Re: MÚK Opatovice
Honey72 píše:Ona celá ta MÚK měla dost podmínek, které musela dodržet. Stačí se podívat na letecký snímek a dá se pochopit, proč je taková, jaká je. Nešlo vůbec o žádné architektonické dílo, či rekord nebo šetření peněz, ale kompromis. Každý požadoval něco a projektant se musel přizpůsobit. Opatovice chtěly MÚK co nejdál, rameno HK-Praha by muselo vést blízko obce a navíc celé po estakádě. A když už nám stavíte dálnici za humny, chceme na ní také najíždět. Památkáři požadovali netknutý středověký Opatovický kanál a aby té vody nebylo málo, v prostoru MÚK teče ještě jeden kanál a potok. Ke všemu železniční vlečka, parovod a to nejproblémovější - spousta silnic a polních cest, které také musí překračovat ony kanály a železnici.
Ale třeba se jednou v budoucnosti dočkáme alespoň samostatných ramen pro Praha-PU či OL-HK
Spíš jsem nikdy nepochopil toto:
https://www.google.cz/maps/@50.1401486, ... 8192?hl=cs
https://www.google.cz/maps/@50.1384186, ... 8192?hl=cs
To je jednoduchý. Je to kvůli rozhledu. Přes zábradelní svodidlo by jinak nebylo z osobáku vidět na okružní pás. Proto je to na všech vjezdových větvích. Navíc čím větší ty klíny jsou, tím delší je rozhodovací čas pro řidiče, jestli tam vjet nebo ne, což zvyšuje kapacitu okružní křižovatky.
Já jsem taky nikdy neochopil, proč se v mediích o této MUK často píše jako o megalomanské, největší v Čechách apod. MUK je navržená naopak tak, aby byla v daném komplikovaném území co nejlevnější, prostorově nejúspornější a nejefektivnější.
Taková MUK Rudná na D1 je mnohem větší stavba, u které by šlo udělat i levnější rešení.
A taková MUK Úsilné na D3 je dost podobná jako MUK Opatovice, přitom dost předimenzovaná, protože na I/34 jsou celkem nízké intenzity. S ohledem na intenzity měla mít MUK Úsilné tvar MUK Plotiště a MUK Plotiště měla vypadat jako MUK Úsilné. MUK Plotiště je křížení dvou dálnic a od JC, TU na HK budou dle dopravního modelu cca dvojnasobné intenzity než na I/34.
Re: MÚK Opatovice
Ty MÚK s jednou velkou okružní křižovatkou jsou dle mého opodstatněné tam, kde se kříží obecně velmi málo vozidel a většina jich jede po té své trase dál bez odbočení, a je potřeba levně propojit všechny směry. Jako dálniční MÚK se tyto okružky krajně nehodí. Mít MÚK Plotiště jako Úsilné to snad nemůžeš myslet ani vážně. To jsme na tom opravdu tak špatně, že když budeme měnit dálnici, tak máme zastavovat a dávat přednost na kruháči ? Zlaté čtyřlístky s kolektory. Ideálně samozřejmě jejich upravené varianty ala trojlístky apod. pro primární směry.
MÚK Opatovice lze ještě trochu pochopit, protože výchozí podmínky byly opravdu velmi náročné. Kdyby takováhle MÚK vznikla na rovině na zelené louce, bylo by to na palici.
Většina těch našich "moderních" paskvilů (Přerov-sever, Plotiště apod.) vzniká z jediného nesmyslného důvodu - a to že se do dálničních křižovatek doslova se*e napojení kdejaké silnice druhé třídy, místo toho, aby se třeba 800+ m od dálničního křížení udělala pro dvojku sólo MÚK (za cenu jednoho mostu přes dálnici) na jedné z dálnic a je jedno na které (logicky na té co je nejblíže).
MÚK Opatovice lze ještě trochu pochopit, protože výchozí podmínky byly opravdu velmi náročné. Kdyby takováhle MÚK vznikla na rovině na zelené louce, bylo by to na palici.
Většina těch našich "moderních" paskvilů (Přerov-sever, Plotiště apod.) vzniká z jediného nesmyslného důvodu - a to že se do dálničních křižovatek doslova se*e napojení kdejaké silnice druhé třídy, místo toho, aby se třeba 800+ m od dálničního křížení udělala pro dvojku sólo MÚK (za cenu jednoho mostu přes dálnici) na jedné z dálnic a je jedno na které (logicky na té co je nejblíže).
Re: MÚK Opatovice
Původní byla MÚK Opatovice navržena jako čtyřlístek.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: MÚK Opatovice
Bral jsem to tak, že když už opustili 3 lístek, tak to měli udělat se třemi patry. Ty dvě patra jsou na budoucí intenzity zcela nevhodné.Aram96 píše:Ty MÚK s jednou velkou okružní křižovatkou jsou dle mého opodstatněné tam, kde se kříží obecně velmi málo vozidel a většina jich jede po té své trase dál bez odbočení, a je potřeba levně propojit všechny směry. Jako dálniční MÚK se tyto okružky krajně nehodí. Mít MÚK Plotiště jako Úsilné to snad nemůžeš myslet ani vážně. To jsme na tom opravdu tak špatně, že když budeme měnit dálnici, tak máme zastavovat a dávat přednost na kruháči ? Zlaté čtyřlístky s kolektory. Ideálně samozřejmě jejich upravené varianty ala trojlístky apod. pro primární směry.
MÚK Opatovice lze ještě trochu pochopit, protože výchozí podmínky byly opravdu velmi náročné. Kdyby takováhle MÚK vznikla na rovině na zelené louce, bylo by to na palici.
Většina těch našich "moderních" paskvilů (Přerov-sever, Plotiště apod.) vzniká z jediného nesmyslného důvodu - a to že se do dálničních křižovatek doslova se*e napojení kdejaké silnice druhé třídy, místo toho, aby se třeba 800+ m od dálničního křížení udělala pro dvojku sólo MÚK (za cenu jednoho mostu přes dálnici) na jedné z dálnic a je jedno na které (logicky na té co je nejblíže).
Úsilné je třípatrové, MUK Plotiště dvoupatrová. Takže tam musí přes OK i ti co jedou rovně. Ve směru JC -PHA a opačně by samozřejmě musela zůstat ta semidirektní rampa a direktní rampa.
Prstencovitá MUK Plotiště nevznikla proto, aby se tam připojily Všestary, v té změně UR připojení Všestar vůbec nebylo. To přibylo až dodatečně. Šlo čistě jen o křížení dvou dálnic.
Původně měla jít dálnice kolem svobodných dvorů v zářezu. Křížení s D35 bylo trojlístkem a napojení Všestar šlo přímo do OK u ČKD souběžně s tratí. Do této přeložky se ještě připojovala ul. Spojovací, která šla nadjezdem přes D35. Takhle ušetřily spoustu výkopů, záborů, 4 pruh až k ČKD a přeložky ostatních komunikací.
Za Bárty se prostě vymýšleli blbosti. Však chtěl taky prosadit, že se nebude stavět 3 patro MUK Opatovice a dálnice pojede přes OK. Bohužel HK na to hloupě kývnul, zatímco spousta jiných z těch změn dokázala vytěžit i něco navíc.
Já prstencovité MUK neobhajuju, to se hodí především do měst, kde vadí velký zábor. Třeba původní návrh Milety v HK, byl ideální příklad využití. Bohužel v rámci šetření bude nahrazen jen podchody pod stávající křižovatkou.
MUK Plotiště měl být trojlístek s kolektory podél D11 až severně nad ČKD, kde se měla do kolektorů připojit budoucí severní tangenta. Bylo by to elegantní a čisté řešení a nemuseli by se dělat blbosti jako nadjezd přes OK u ČKD a další přes trať a ten šilený závlek na severní tangentu pro ty co pojedou od severu. HK by si to při změně UR na 100% dokázal prosadit. Na ŘSD a i někteří na městě dobře věděli, že je to nejlepší způsob napojení severní tangenty. Bohužel na městě sedí nekompetentní ... a tak to dopadlo, jak to dopadlo.
Re: MÚK Opatovice
Jo takhle, tak to potom ano, to naprosto souhlasím. Měl zůstat alespoň směr rovně pro I/35 přes křižovatku a ten kruháč pro vykřížení mezi nimi.
Vím, že nevznikla hlavně kvůli tomu. Vznikla kvůli Bártovi a zlevnění všech dálnic. Jenže po jeho odchodu místo, aby se tvary všech těch křižovatek vrátily zpět, tak se nechaly a argumentovalo se tím, že se do nich teď alespoň připojí ta vedlejší silnice. Přitom tam nemá co hledat. Pokud by MÚK Plotiště měla vypadat tak, jak bude, a měla křížit pouze dálnice, tak to ať tam to připojení té dvojky klidně je, to už je naprosto jedno a ničemu tam nevadí. Důležité je to, že celá ta MÚK má vypadat prostě jinak - víceméně tak, jak byla v plánu dříve. Jsem docela zvědav, jaké moderní paskvily nás čekají u napojení jižního obchvatu Kuřimi na D43 a na I/43 u Brna. Kór když vidím, jaký nesmysl se chystá pod Brnem na jižní tangentě.
Vím, že nevznikla hlavně kvůli tomu. Vznikla kvůli Bártovi a zlevnění všech dálnic. Jenže po jeho odchodu místo, aby se tvary všech těch křižovatek vrátily zpět, tak se nechaly a argumentovalo se tím, že se do nich teď alespoň připojí ta vedlejší silnice. Přitom tam nemá co hledat. Pokud by MÚK Plotiště měla vypadat tak, jak bude, a měla křížit pouze dálnice, tak to ať tam to připojení té dvojky klidně je, to už je naprosto jedno a ničemu tam nevadí. Důležité je to, že celá ta MÚK má vypadat prostě jinak - víceméně tak, jak byla v plánu dříve. Jsem docela zvědav, jaké moderní paskvily nás čekají u napojení jižního obchvatu Kuřimi na D43 a na I/43 u Brna. Kór když vidím, jaký nesmysl se chystá pod Brnem na jižní tangentě.
Bohužel to vím.Lenny píše:Původní byla MÚK Opatovice navržena jako čtyřlístek.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: MÚK Opatovice
Bárta nás prostě ještě dlouho bude strašit ve snu Pro "dálničáře" téměř sprosté slovo.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: MÚK Opatovice
Tak tak. A navíc hrozí, že s Piráty přijde Bárta č.2
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: MÚK Opatovice
Takže za to nemůže Bárta, ale nějaké trendy. Zřejmě jsou ekonomické a ušetří peníze na další potřebné úseky.Aram96 píše:Vznikla kvůli Bártovi a zlevnění všech dálnic.
Jsem docela zvědav, jaké moderní paskvily nás čekají u napojení jižního obchvatu Kuřimi na D43 a na I/43 u Brna.
Re: MÚK Opatovice
A postavilo se toho díky tomu opatření více ? Řekl bych, že naopak o dost méně, protože spousta staveb čekala na změnu UR. Peníze budou, my nebudem ..
Jestli je správně stavět paskvily, které v budoucnu způsobí nehody (někdy klidně i smrtelné) nebo kolony, při čemž se ušetří 10% nákladů na danou křižovatku, pak byl Bárta vlastně borec a měli bychom mu zatleskat .. Další věc je, že ty jeho levnější podoby v některých případech zaberou i více půdy, než ty komfortnější MÚK s delšími mosty.
Jestli je správně stavět paskvily, které v budoucnu způsobí nehody (někdy klidně i smrtelné) nebo kolony, při čemž se ušetří 10% nákladů na danou křižovatku, pak byl Bárta vlastně borec a měli bychom mu zatleskat .. Další věc je, že ty jeho levnější podoby v některých případech zaberou i více půdy, než ty komfortnější MÚK s delšími mosty.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: MÚK Opatovice
Most přes D10 u Benátek nad Jizerou stavěl kraj, ale ŘSD o tom vědělo a dopustilo jeho stavbu. Zapomněli, že D10 chtějí rozšiřovat na 3+3. No co, nebude tam odstavný pruh...Aram96 píše:... stavět paskvily, které v budoucnu způsobí nehody (někdy klidně i smrtelné) nebo kolony, při čemž se ušetří 10% nákladů na danou křižovatku...
Re: MÚK Opatovice
Mimochodem, nemusíme chodit daleko, abychom našli MÚK, kde by podobné "zmodernění" ala Bárta dávalo naopak docela smysl. U Úlibic se má stavět velký trojlístek pro křížení dálnice pouze se silnicí první třídy a je v ní polopřímá rampa, po které po pár metrech dojedete na kruhový objezd. Když to pak porovnáme s MÚK Plotiště ... Tomu říkám účelné vynaložení finančních prostředků. Končím s OT.
-
- Příspěvky: 922
- Registrován: 14.5.2009 11:09:38
- Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby
Re: MÚK Opatovice
Tak on ten (nedokončený) čtyřlístek s kolektory na křížení II/611 s D11/D35 je taky předimenzovaný.
Re: MÚK Opatovice
Přece ale jim nemohou povolit trasu, o které nikdo s jistotou neví, jestli jí dokážou projet, ne? Kdo to má mít na starosti?theodor less píše:Úřad chybu neudělal. Zvláštní užívání povolil. Jsem docela rád, že za mé daně neběhá úředník po trase s pásmem.mbmat píše:Myslel sem, že k tomuto povolení se taky vždy dává povolená trasa, tudíž buď trasu nedodrželi anebo někdo na povolovacím orgánu udělal chybu...
A nestuduje, zda budou mít podvalníky řízené nápravy a jaký "umí" vykroužit poloměr.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: MÚK Opatovice
Provozovatel vozidla před započetím přepravy prověří dopravně technický a stavební stav pozemních komunikací, na kterých bude přeprava realizována, se zaměřením zejména na šířkové a výškové uspořádání, nosnosti mostů a dopravní omezení.
https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Silnicni- ... ch-nakladu
https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Silnicni- ... ch-nakladu