D35 Sadová - Plotiště

Hradec Králové – Moravská Třebová – Mohelnice – Olomouc – Lipník nad Bečvou
Odpovědět
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Na D11 odpočívky už navrženy jsou.
R48 -> D48 se podařilo!
petrsida
Příspěvky: 207
Registrován: 14.8.2011 22:18:31

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od petrsida »

michal píše:Pokud by se nad R35 od Hořic neuvažovalo jako nad rychlostní silnicí vedoucí do Hradce Králové, ale nad rychlostní silnicí, která HK pouze obchází a pokračuje dál na Olomouc, asi by se bývalo v minulosti dalo najít pietnější trasování, které by se bojišti přímo pod Chlumem trochu vyhnulo. Ovšem tahle šance je pryč. Ale nemyslím si, že vyjádření "tolerujeme dálnici, ale nechceme odpočívku" je chybné. Ta odpočívka tam z jednoho úhlu pohledu dává smysl, a i z hlediska parkovacích kapacit je třeba. Ale chce to taky trochu vnímat to okolí a reálie. A myslet si, že tím, že na místě bitvy chci udělat odpočívku, abych na tu bitvu upozornil, je správně, je dle mého názoru naopak zcela mimo. Mně by spíš přišlo rozumnější tu odpočívku postavit někde na D11 kolem HK. Jak to tak vypadá, zábor obrovských ploch na parkování na úkor půdy s největší bonitou by v západní části města zas takový problém být neměl...
S tím plně souhlasím

řešit dnes trasování je nesmysl, to je dané, a popravdě buďme rádi, že ho nikdo neřeší

ale odpočívka se řešit dá a v tomhle ohledu i má


ještě k tomu, co jsem psal předtím, abych vysvětlil, proč je názor staví se dálnice tak další 4 hektary nejsou problém, špatně (podle mě je demagogie právě takové vyjádření)

ČR se kdysi připojila k tzv Maltské konvenci ochrany kulturního dědictví, která nás mimo jiné zavazuje chránit archeologické nálezy

ochranu v tomto smyslu nevnímejte tak, že se realizuje výzkumem, to ve skutečnosti není ochrana, ale zachraňování ničeného, ochránit je znamená nechat je v zemi, a text smlouvy to vysloveně zmiňuje (jako mezinárodní smlouva je výš v účinnosti, než například památkový zákon)

to samozřejmě nejde vždy, aplikováno to má být pokud je to možné

a teď otázka - je to tady možné, opravdu musí přijít zábor dalších 4 hektarů v památkové zóně a je to pietní zacházení s takovým místem?

můj osobní názor je, že ne

pokud to jde vyřešit jinak, měli by se dotčení snažit to tak vyřešit, a ne razit klasický přístup ŘSD nakreslili jsme to tak a basta, narážejí na to u lidí, narážejí na to u obcí a dívíte se, že tady naráží taky?

PS - co jsem koukal, tak aktuálně je z letáku tahle odpočívka škrtnutá zcela ... dopadne to tak, že nebude nic, zbytečně
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Tady se musím ohradit, petrsida se tady snaží bránit památkovou ochranu proti zjednodušování, ale sám to dělá ve vztahu k ŘSD.

To není "přístup ŘSD", ŘSD se musí řídit předpisy a normami, které samo nevytváří. Může do nich mluvit, ale nemá v žádném případě poslední slovo. To vždy mají dotčené orgány státní správy a stavební úřady.
Takže si nakrásně může "nakreslit" odpočívku kdekoliv, ale neprojde to přes výše uvedené.
A snaha změnit normy a vyhlášky tady byla - neúspěšná. Tak jako se prověřují všechny technicky a legislativně možné varianty.
Navíc pro jejich změnu musí být i argumenty jako například: "z 10 plánovaných odpočívek se nepodařilo 8 umístit pro kolize s normami, zájmy obcí a dalších spolků." Což tady před lety nenastávalo protože a) se odpočívky vůbec nestavěly b) když už se stavěly, tak jako součást dálnice, kdy se jejich umístění hlavní trasa přizpůsobila. Převládala varianta a).
R48 -> D48 se podařilo!
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Aram96 »

petrsida píše: a teď otázka - je to tady možné, opravdu musí přijít zábor dalších 4 hektarů v památkové zóně a je to pietní zacházení s takovým místem?

můj osobní názor je, že ne

pokud to jde vyřešit jinak, měli by se dotčení snažit to tak vyřešit, a ne razit klasický přístup ŘSD nakreslili jsme to tak a basta, narážejí na to u lidí, narážejí na to u obcí a dívíte se, že tady naráží taky?

PS - co jsem koukal, tak aktuálně je z letáku tahle odpočívka škrtnutá zcela ... dopadne to tak, že nebude nic, zbytečně
No, jestli půjde o zábor 40 ha (počítám cca 50 m na šířku v celé délce dálnice, nekoukal jsem do projektu) nebo 44 s odpočívkami, tak myslím, že to už lze překousnout. Nicméně jsem smířen s tím, že zde nebude, to je jasné.
Jen mi, prosím, řekni, kam by jsi ji posunul, když píšeš, že nebude "žádná odpočívka, zbytečně" ?

MzO: Na D11 sice navrženy jsou, ale pokud neprojde žádná malá na D35 mezi D.Rovní a D11, tak to stejně dopadne tak, že se nějaká malá bude muset postavit na peážním úseku D11+D35. Takovou díru přece nemohou nechat jen tak :shock:
michal
Příspěvky: 4517
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od michal »

Docela by mě zajímalo, proč nemůže být odpočívka u Milovic, zhruba na úrovni II/323, že padla volba pod Chlum? Tam mi přijde, že je místa dostatek, i vzdálenosti od obcí vycházejí poměrně slušně.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Aram96 píše:
MzO: Na D11 sice navrženy jsou, ale pokud neprojde žádná malá na D35 mezi D.Rovní a D11, tak to stejně dopadne tak, že se nějaká malá bude muset postavit na peážním úseku D11+D35. Takovou díru přece nemohou nechat jen tak :shock:
Taková tragédie to není, v Holovousech bude velká, Osice na D11 se nejspíš rozšíří a v Předměřicích malá, u Jaroměře bude střední.
Dolní Roveň je kousek, spíš dál na Olomouc to bude slabší, zatím je jistá jen malá u Hrušové.
michal píše:Docela by mě zajímalo, proč nemůže být odpočívka u Milovic, zhruba na úrovni II/323, že padla volba pod Chlum? Tam mi přijde, že je místa dostatek, i vzdálenosti od obcí vycházejí poměrně slušně.
To není žádná volba, umístění odpočívky vyjde jako výsledek splnění všech parametrů, které jsou dany normou ČSN 736101 - vzájemná vzdálenost odpočívek, vzdálenost od MÚK, návaznost na jiné objekty, dostupnost inženýrských sítí, vzdálenost obce a další a další. Na trase dálnice toto splní jedno max dvě místa.
R48 -> D48 se podařilo!
michal
Příspěvky: 4517
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od michal »

Tak následující příspěvek mi hned dal odpověď :D Vědět, že má být v Holovousech, tak se na ty Milovice ani neptám. Nicméně zase jsme u toho. Normy. Nejsou tedy ty normy až příliš náročné? Nemáme tady podmínky pro splnění norem, tak tedy nepostavíme nic? Nebo že podle současných norem plánujeme blbosti, které budou za dvacet let ještě většími? To je přeci nesmysl :crazy:
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Aram96 »

Martin z Ostravy píše:
Aram96 píše:
MzO: Na D11 sice navrženy jsou, ale pokud neprojde žádná malá na D35 mezi D.Rovní a D11, tak to stejně dopadne tak, že se nějaká malá bude muset postavit na peážním úseku D11+D35. Takovou díru přece nemohou nechat jen tak :shock:
Taková tragédie to není, v Holovousech bude velká, Osice na D11 se nejspíš rozšíří a v Předměřicích malá, u Jaroměře bude střední.
Dolní Roveň je kousek, spíš dál na Olomouc to bude slabší, zatím je jistá jen malá u Hrušové.
Martine promiň, ale snad všude na stávajících dálnicích, kde je mezera mezi odpočívkami 40 km+ se plánuje minimálně jedna, někde 2, někde i 3 nové odpočívky mezi nimi. Přes 50 km mezi Holovousy a Dolní Rovní opravdu není vpohodě. Je to naprosto nevyhovující stav. K čemu tedy všechny ty koncepce atd... Nemám tady na té části D35 strach ani tak o místa pro NA, ale o možnost zastavení. Půl hodiny pro OA bez možnosti zastavení přece není stav, který by byl vyhovující ... Dál na Olomouc je to samozřejmě žalostný stav úplně, o tom žádná.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Myslím, že premisa, že významější část vozidel pojede v celé trase D35 tj. od Úlibic dále na Moravu, je podle mě mylná. Těch aut bude minimum, většina bude končit v HK a zdruhé strany pojede spíš směr Praha. Ano odpočívka tam koncepčně chybí, ale není to rozhodně takový problém jako 40km mezera na D8 nebo D3, kde se to dotýka všech směrů.
I tak ale věřím, že se mezeru mezi D11 a Dolní Rovní podaří nakonec malou odpočívkou vyplnit.
Logicky měla být odpočívka na peáži D11 a D35, ale to by nadtím musel někdo hodně dávno přemýšlet, stejně tak D1 u Lipníka nebo před Přerovem, na všech "ramenech" odpočívky, na peáži nic.
R48 -> D48 se podařilo!
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Aram96 »

To si říkám jako snad jedinou polehčující okolnost, že dopravy jedoucí čistě tranzitně po D35 bude nejspíš málo.
Přesně tak, především právě na peážích mají být odpočívky, vždy bude i větší zájem o čerpačku, služby apod. Kdyby vznikla alespoň ta malá na D35 před D11, tak už to bude ok. Nebo Předměřice posunout do peážního úseku, ale to je asi mimo, když se s ní už počítá.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Mike »

nevím
v době googlemaps a navigací mi na paeáži přijde logické sjet v Kuklenách do budoucího OC nebo na Hradubickou a do stávajících OC
ať už natankovat vyčůrat nebo na oběd
ale chápu že uživatelé firemních tankovacích karet to mají jinak....
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Aram96 »

Miku, na vyčůrání bys sjížděl do nějakého OC mimo dálnici ? To bych rád viděl ..
A na oběd nebo natankování neslouží malé odpočívky, víme ? :)
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Jo, celý žhavý, při cestě z Turnova do Ostravy, když už nebudu muset jet po desetiletích přes HK, se budu motat v nějakém OC. Pojedu 5 min do OC, tam se budu 5 min motat na parkovišti, pak půjdu 5 min přes celé OC na hajzlík, a pak zpátky a 30 min v kýblu, a pak to zase rozvalím 180 po dálnici, abych neztrácel čas.
Ale chápu, že někomu to smysl dává...
R48 -> D48 se podařilo!
michal
Příspěvky: 4517
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od michal »

Pokud ale má v HK končit většina z dopravního proudu jedoucího od Hořic, kvůli kterému se staví dálnice, pak nedává odpočívka pár minut před městem velký smysl. O řešení múk Plotiště nemluvě. Pak by stačilo parkoviště se záchody pro pár aut, klidně až za múk Plotiště. Pro ty, co nechtějí čůrat v OC nebo těsně před jednáním.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Honey72 »

Já bych se bez pravidelné zastávky např. před Prahou neobešel. Na třetí světelné křižovatce bych musel přiložit lahev :-) Takže odpočívky před městy svá uplatnění mají. Už kvůli zastavení a telefonátu do místa vykládky nebo jako místo kde si dáte s někým sraz apod. Nejde tedy jen o venčení.
Jako kdyby bylo po mém, klidně bych zavedl před velkými městy i odpočívky bez vybavení právě pro podobné účely, jako jsem to viděl v cizině. Bohužel, i ty hromady odpadků a jiných hromad jsem tam viděl také a u nás by to dopadlo ještě hůř.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Mike »

2 Martin z Ostravy :
až se bude moci jet z Turnova do OVy po dálnici, tak u toho OC budete stát 40min a nabíjet baterku u auta 8-)
čůrání už bude jen bonus :lol:

2 Aram :
mě na to stačí svodidla
ale oběd si dám radši v tom OC

jedinou vyjímkou je má cesta na balkán, kdy stavím za mostem Vysočina, protože na 153 sjíždím ( možná je to o km víc/míň ) a tam už žádné OC není
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Aram96 »

Miku, obědvej si kde chceš :) Já když si zaplatím dálniční známku, tak očekávám, že když mě v autě začne řvát malé děcko, že chce na záchod, tak prostě do 10 minut mám kde zastavit, aniž bych dálnici opustil nebo šel ke svodidlům. Stejně jako mají mít řidiči kamionů dostatek míst pro plnění pravidel, které po nich sám stát vyžaduje ;) A neboj, vím že to byla nadsázka, ale ..

A je to víceméně i odpověď michalovi. Přece nestavíme odpočívky pro dopravu, která jede 30 nebo 50 km z domu do města, ne ? Staví se pro dopravu, která po té dálnici jede naopak déle. A souhlas, že by klidně mohla vzniknout na D11 na tom peážním úseku, jenže to by nemohla být plánována další hned vedle u Předměřic. :(
Kdyby se tu odpočívky plánovaly od nuly, tak je logické, že by byla jedna velká na peážním úseku někde u Plotišť a okolo by odpočívky nebyly nasáčkovány hned za všemi kříženími. Ale protože to tak není, resp. výchozí situace byla jiná, tak se to namyslelo takhle. Kdyby vyšel ten plán, tak je to zde naprostý luxus pro všechny možné směry jízdy a možnosti křížení.
Problém je, že vypadly hned 2 odpočívky naráz pro samotnou D35. Pokud se postaví alespoň jedna někde v této mezeře, pak je problém víceméně vyřešen a zbyde pouze nižší luxus, ale řekněme to potřebné bude splněno. S půl hodinovou (pro pomalejší řidiče i s delší) mezerou to za splněné fakt nepovažuji.
Všude se takové mezery snaží ŘSD vyplňovat, není na místě to tady takhle nechat, byť to vypadá, že to ŘSD bere jako hotovou věc :evil: Myslím, že by se mělo také zamyslet nad možnostmi, že odpočívky nemusí být nutné naproti sobě (i když to nese samozřejmě nevýhody kvůli sítím) nebo také je možné postavit jednostrannou s mostem. A pardon, už s tím končím.
michal
Příspěvky: 4517
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od michal »

Odpočívka vyšla pod Chlum evidentně podle normy, ne kvůli snaze vykopávat masové hroby nebo populární cestou upozornit na bitvu. Soudím podle příspěvku Martina z Ostravy. Vznikla situace, kdy kvůli té samé normě vznikne velká díra. Protlačovat kvůli normě, která evidentně počítá s tím, že u nás lze postavit cokoli kdekoli, odpočívku pod Chlumem je nesmysl. Spíš je podle mě na místě podívat se na základě nemála zkušeností na tu normu, která se zdá být nesplnitelná. Já jsem pro hustou síť odpočívek, ale ne za cenu kulturního barbarství. A možná by stálo za to nebýt tak striktní v tom, že to musí být vždy oboustranná odpočívka. Možná by se pak do té naší malé kotliny lépe zasazovaly.
michal
Příspěvky: 4517
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od michal »

Předchozí příspěvek jsem nedočetl, ne okopíroval :D
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Aram96 »

michal píše:Odpočívka vyšla pod Chlum evidentně podle normy, ne kvůli snaze vykopávat masové hroby nebo populární cestou upozornit na bitvu. Soudím podle příspěvku Martina z Ostravy. Vznikla situace, kdy kvůli té samé normě vznikne velká díra. Protlačovat kvůli normě, která evidentně počítá s tím, že u nás lze postavit cokoli kdekoli, odpočívku pod Chlumem je nesmysl. Spíš je podle mě na místě podívat se na základě nemála zkušeností na tu normu, která se zdá být nesplnitelná. Já jsem pro hustou síť odpočívek, ale ne za cenu kulturního barbarství. A možná by stálo za to nebýt tak striktní v tom, že to musí být vždy oboustranná odpočívka. Možná by se pak do té naší malé kotliny lépe zasazovaly.
Ano, souhlas. Tohle jsem tu před tím psal nejednou, že prostě když není zbytí, tak se musí udělat výjimka z normy, než nechat 50 km díru. A souhlas právě i s posledními 2 větami, to by mohlo odblokovat tento nevyhovující stav na D35 a to na více místech.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Mike »

Aram96 píše:...Já když si zaplatím dálniční známku,...
to už bude taky minulost ;)
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od theodor less »

Jako že dálnice budou zadarmo?
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Mike »

mluví se o známce ne o poplatku 8-)
je třeba chápat slova tak, jak jsou napsána...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od kot »

Miku, ty jsi ostrej jako břitva... :P
Atos
Příspěvky: 450
Registrován: 30.8.2016 21:05:42
Bydliště: D11 exit 123 (snad někdy)

Re: D35 Sadová - Plotiště

Příspěvek od Atos »

Stavba D35 je blízko (MF DNES 23.11.2020)
Ředitelství silnic a dálnic vykupuje poslední pozemky a chystá první etapu dálnice D35 z Hradce Králové do Jičína. Mezi Sadovou a Hořicemi by se mohla začít stavět už v roce 2022.

Ve stínu pokračování dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře a nového spojení od Opatovic nad Labem přes Vysoké Mýto na Moravu dlouho zůstávaly plány rychlostní silnice z Hradce přes Jičín až do Liberce. Spory o trasu vedoucí přes Český ráj umocňovaly dojem, že na alternativu přetížené cesty první třídy mohou řidiči prozatím zapomenout. Ale budování je ve skutečnosti takřka za dveřmi. Z rychlostní komunikace se před časem v plánech ŘSD stala dálnice, v současné době je většina pozemků na trase z Hradce do Jičína vykoupena a stavba prvního úseku začne napřesrok.

Světlo na konci tunelu
„Řekl bych, že pětatřicítka na Jičín nám jde dobře od ruky a už vidíme světlo na konci tunelu. Se současně nastaveným harmonogramem se počítá, všechno je rozjeté, výkupy pokračují a stavební povolení jsou už v dohledu. Po letech diskusí o trasách silnic a dálnic v Královéhradeckém kraji se zdá, že začíná pěti až desetileté období, kdy se tady bude masivně stavět. Bylo to potřeba už dávno,“ zhodnotil nadějný scénář ředitel hradecké pobočky ŘSD Marek Novotný. „Jen doufám, že vláda nezmění priority a že nedojdou peníze,“ neopomněl dodat. Dálnice bude severně od Hradce začínat u budoucí dálniční křižovatky u Plotišť nad Labem. Okolo Všestar povede vlevo od současné silnice první třídy, před Sadovou ji překříží stejně jako o kus dál před Hořicemi. Poté povede opět vlevo a bude zhruba kopírovat současnou trasu až k Úlibicím u Jičína.

Z druhé kategorie mezi elitu
„Původně to měla být komunikace R35, tedy jakási dálnice druhé kategorie, ale nakonec došlo ke změně na D35, která bude plnohodnotná. Dosavadní silnice číslo 35 bude v budoucnu předána Královéhradeckému kraji a stane se z ní komunikace druhé třídy. Stavba D35 je rozdělena na čtyři úseky. Mezi Úlibicemi a Hořicemi, Hořicemi a Sadovou a Sadovou a Plotišti nad Labem máme pravomocné územní rozhodnutí a v rámci stavebního povolení vykupujeme pozemky. Příští rok ještě stavět nebudeme, ale napřesrok by to mělo začít,“ sdělil Novotný.
Jako první přijde mezi roky 2022 až 2025 na řadu 10,5 kilometru dlouhá etapa mezi Hořicemi a Sadovou, kde je vykoupeno 75 procent pozemků. Pokračovat se bude v letech 2023 až 2026 v úseku dlouhém 7,5 kilometru od Sadové do Plotišť a ve stejném termínu i mezi Hořicemi a Úlibicemi, kde bude dálnice měřit 16,5 kilometru. Tam je podle Novotného vykoupeno 80, respektive 91 procent pozemků.
„Zbývající úsek z Úlibic k obchvatu Jičína je zatím rozpracovaný, aktuálně tam směřujeme k vydání územního rozhodnutí. Stavět by se tam mělo v letech 2025 až 2028. Pokračování v Libereckém kraji je zatím stále v nedohlednu, trasa procházející Českým rájem dosud není stabilizovaná,“ doplnil Novotný.
Silnice první třídy z Hradce do Jičína je dlouhodobě přetížená a chyby řidičů na mnoha křižovatkách s vedlejšími komunikacemi bývají příčinou vážných dopravních nehod.

Úleva i obavy v Ostroměři
Provoz v obcích na trase je pro místní často nesnesitelný. Zároveň však přináší příležitost pro podnikatele.
„Samozřejmě očekáváme zklidnění dopravy. Podle policie přes nás jezdí zhruba 13 tisíc vozidel denně a ve špičkách je problém přejít přes ulici na druhou stranu. Odvedením tranzitní dopravy se situace bezesporu výrazně zlepší. Na druhou stranu to bude problém pro ty, kteří mají při silnici obchody, restaurace a další provozovny. Ale je pravda, že velký odliv se bude týkat kamionů, které u nás stejně nemohou zastavovat. Vzhledem k tomu, jak dlouho podobné stavby trvají, je samozřejmě velká otázka, zda u nás bude dálnice skutečně hotová v roce 2026. Já doufám, že ano. Myslím si, že je to na dobré cestě,“ říká ostroměřský starosta Tomáš Gabriel a dodává, že se trasa dálnice u Ostroměře delší dobu upřesňovala a konečná varianta nebude mít na obec negativní vliv.
Obavy přesto existují i v Ostroměři: „Vliv to může mít spíš na naše přidružené obce Nové Smrkovice či Domoslavice, které jsou blíž. Odborníci tvrdí, že tam více hluku nebude, ale přesto z toho máme trochu obavy. Zároveň nás dálnice od některých obcí oddělí, ale propojení zůstane zachováno. Limitující pro nás je i to, že se nebude moci rozšiřovat intravilán obce a výstavba směrem na jih. Bohužel nemáme možnost se rozvíjet na jiné strany. Směrem na Hořice končí náš katastr kolejemi na okraji Ostroměře směrem na Holovousy, na Jičín je zase vysoká bonita zemědělské půdy a severním směrem jsme limitováni archeologickým nalezištěm v místech někdejšího hradiště. Jsme přitom poměrně atraktivní obec s dobrou dopravní obslužností, máme tady školu i školku i lékaře. Bohužel zájemcům o bydlení v budoucnu nebudeme mít co nabídnout. Možnosti ještě nějaké jsou, ale do budoucna budou ubývat,“ dodal starosta Ostroměře.

V cestě stojí desítky nalezišť
Výstavbě autostrády bude předcházet archeologický výzkum, který bude mimořádně rozsáhlý. V trase se totiž počítá s mnoha významnými nalezišti. Naposledy se vědci věnovali práci pod budoucí dálnicí z Hradce do Jaroměře.
„Pokud vezmu D35 v celém rozsahu až k Jičínu, objem prací bude ještě větší než v případě dálnice D11 na Jaroměř. Tam se dělal roční průzkum najednou a termín se musel prodlužovat, nyní budeme muset pracovat po etapách. V trase nové dálnice je řada nalezišť a nálezů tam bude nepochybně obrovské množství. Výzkum musí stavbě předcházet s větším časovým předstihem. Potřebujeme tam pracovat minimálně rok předtím, než se začne něco dělat. Vím, že na tom ŘSD pracuje, průběžně to konzultujeme, ale časovou představu zatím neznáme. Předpokládám, že se to začne řešit v první části příštího roku,“ vysvětluje vedoucí archeologického oddělení Muzea východních Čech v Hradci Králové Miroslav Novák.
Dálnice navíc povede bojištěm války v roce 1866 i přes místa obývaná v mnohem starších obdobích. „Některé archeologické lokality tam známe už dlouho. Velká koncentrace nalezišť je hned za Hradcem v okolí Všestar. Další nálezy nás čekají u Dohalic, na dálničním křížení se současnou silnicí víme například o keltské vesnici. Hodně lokalit je také u Hořic nebo u Ostroměře,“ doplnil Novák.
Stavební práce budou mít vliv i na provoz na silnicích v okolí. Komunikace poškozené těžkou technikou chce ŘSD zmapovat a dát opět do pořádku a zároveň zamezit tomu, aby řidiči náklaďáků volili cestu ze stavby podle vlastních pravidel. Právě nekontrolovaná dopravní zátěž na vedlejších silnicích dosud vyvolávala nelibost obyvatel obcí v okolí podobných staveb.
„Samozřejmě to bude zátěž pro stávající silnici. Stavba přinese obrovské přesuny zeminy a výrazné zásahy do reliéfu. Škody po sobě budeme průběžně opravovat. S blížícím se termínem výstavby velkých stavebních úseků chceme postupovat ruku v ruce s krajem. Kvůli obcím na trase chceme v rámci stavebního povolení určit nejen to, které silnice budou stavbou dotčené, ale i to, kam taková zátěž v žádném případě nesmí jít,“ ubezpečuje Marek Novotný a připomíná, že současná silnice první třídy z Hradce do Jičína je i přes mimořádnou zátěž ve slušné kondici: „Je značně přetížená, zejména ráno a odpoledne doslova pulsuje. Přitom není ve špatném technickém stavu, povrch i výškové a směrové vedení je v pořádku. Dálnice bude rychlostní tranzitní komunikací s minimem mimoúrovňových sjezdů, zatímco současná pětatřicítka jich má desítky na spoustu silnic druhých a třetích tříd. I nadále zůstane velmi důležitou silnicí, která je pro spoustu obyvatel na trase klíčová.“
Odpovědět

Zpět na „D35“