PPP na D35

Hradec Králové – Moravská Třebová – Mohelnice – Olomouc – Lipník nad Bečvou
Odpovědět
vondr
Příspěvky: 2902
Registrován: 7.11.2009 19:52:08
Bydliště: vodňany

Re: D35 - Aktuální stav

Příspěvek od vondr »

Dálnice D35 za privátní peníze. Soukromníci na ní postaví 80 kilometrů
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/p ... nomika_maz
tertr
Příspěvky: 39
Registrován: 4.5.2016 22:35:54

Re: D35 - Aktuální stav

Příspěvek od tertr »

No tak to bude zase pěkný tunel..to snad není pravda, jaký tady je bordel..dopadne to tak, že se to postaví, odrbe se co půjde, 20 let to bude soukromník udržovat ve stavu na hraně, a po 20 letech, kdy skončí smlouva, to bude nesjízdná polňačka.
Dnešní kapitalisti umí vše jen zprivatizovat, rozkrást, vytunelovat ale vybudovat nedokážou nic. Je mi z toho do breku.
vodouch2000
Příspěvky: 1223
Registrován: 27.5.2014 14:28:00
Bydliště: D11 - exit 62

Re: D35 - Aktuální stav

Příspěvek od vodouch2000 »

tertr píše:No tak to bude zase pěkný tunel..to snad není pravda, jaký tady je bordel..dopadne to tak, že se to postaví, odrbe se co půjde, 20 let to bude soukromník udržovat ve stavu na hraně, a po 20 letech, kdy skončí smlouva, to bude nesjízdná polňačka.
Dnešní kapitalisti umí vše jen zprivatizovat, rozkrást, vytunelovat ale vybudovat nedokážou nic. Je mi z toho do breku.
S těmito komentáři běžte, prosím, ... na Novinky nebo rovnou na Parlamentní Listy. Děkuji.
vaclav
Příspěvky: 1828
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: D35 - Aktuální stav

Příspěvek od vaclav »

wow! zajimave...
jozka
Příspěvky: 2748
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: D35 - Aktuální stav

Příspěvek od jozka »

Odlozim si tady dotaz... jestli teda smim... jak se vlastne resi zhodnoceni stavu dalnice ke konci smlouvy? Co brani firme jit do kytek a tim se vyvlect z povinnosti?
Lenny
Autor
Příspěvky: 10744
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: D35 - Aktuální stav

Příspěvek od Lenny »

tertr píše:No tak to bude zase pěkný tunel..to snad není pravda, jaký tady je bordel..dopadne to tak, že se to postaví, odrbe se co půjde, 20 let to bude soukromník udržovat ve stavu na hraně, a po 20 letech, kdy skončí smlouva, to bude nesjízdná polňačka.
Dnešní kapitalisti umí vše jen zprivatizovat, rozkrást, vytunelovat ale vybudovat nedokážou nic. Je mi z toho do breku.
Tak běž brečet a neotravuj tady.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
JohnyRockNRoll
Příspěvky: 189
Registrován: 8.10.2010 7:30:58

Re: D35 - Aktuální stav

Příspěvek od JohnyRockNRoll »

jozka píše:Odlozim si tady dotaz... jestli teda smim... jak se vlastne resi zhodnoceni stavu dalnice ke konci smlouvy? Co brani firme jit do kytek a tim se vyvlect z povinnosti?
Tady bych se rád s dotazem připojil. V tomhle tuším ten největší problém.
xsedivy
Příspěvky: 55
Registrován: 22.7.2018 23:43:57

Re: D35 - Aktuální stav

Příspěvek od xsedivy »

PPP na 80 km nedostane firmicky s troma zamestnancami ale velke konzorcium - nehovorim ze je to zaruka ze to nepude do kytek
Redispero
Příspěvky: 382
Registrován: 28.10.2009 9:52:02

Re: D35 - Aktuální stav

Příspěvek od Redispero »

Pokud nebude koncesionář plnit smluvní podmínky, nebude mu stát splácet, v tom bych neviděl problém.
Aram96
Příspěvky: 7835
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Ale jak zabráníte tomu, aby firma těsně před předaním dálnice státu nezanikla/nezkrachovala/“nezkrachovala” ? Pardon, ale zkušenosti z jiných západních zemí se zde nedají úplně použít, tam přecejen funguje trochu jiná morálka.
Jediná záruka totiž je, že to končsorcium bude mít x dalších rozjetých projektů, které budou končit po dané dálnici. To by byla jediná záruka.

Teď k vlastnímu výběru pro PPP, shrňme si to ...
- s PPP u nás nemáme jedinou zkušenost
- první zkušenosti budou nejdříve za 4 roky co se týče samotné výstavby
- D4 za bude místo cca 12 mld stát 25 mld v PPP
- D35 je páteřní dálnicí, jednoznačně jedna ze 3 největších priorit státu (prioritou cca už 20 let)
- chybí důležitější méně nákladná část a o trochu méně důležitá nákladnější část
- některé úseky mají pravomocné UR, některé jsou za EIOU, u některých je předpoklad vysokých průtahů v přípravě
- úsek u Mohelnice se bude dělit na 2 části “s důrazem na obchvat Mohelnice”, aby se o 6 let později stavělo vše najednou
- zdroje jsou, resp.peníze v rozpočtu jsou, jen je dát místo sra*ek do investic

Takže z toho mi vychází 3 závěry ..
- D35 v tom nejpotřebnějším úseku mezi Ostrovem a Opatovcem se nezačne stavět dříve jak za 5 let, jednak kvůli uceléní a jednak kvůli zkušenostem z D4
- bude se stavět naráz, přestože se rozsalámovala na jakštakš smysluplné úseky, které lze stavět samostatně a na všechny obce se tudíž se*e
- peněz do investic přibývat nebude, byť jsou, nebo je v plánu rozjet opravdu hodně projektů jiných

= jednu z nejpotřebnějších dálnic nebudeme stavět co nejdřív to jde, budeme ji stavět neprobádaným způsobem s nejistým výsledkem a úseky, které jsou v přípravě nejdál / obce, které neměly takový odpor k dálnici ostrouhají. POŘÁDNĚ PROMYŠLENÝ POSTUP, opravdu. :crazy:

Měl by někdo body, proč pro PPP právě tento úsek D35 ?
Já bych jako mnohem smysluplnější PPP viděl např. nějaký ucelený kus D6, D11 oba dva úseky na hranice s Polskem a především středočeskou D3. D35 je ze současných dálnic asi nejhorším adeptem.
I jako reálnější PPP bych viděl stavbu D0 511 současně se zkapacitněním 510 a D11, kteréžto stavby také časově odpovídají. :jidlo:
Redispero
Příspěvky: 382
Registrován: 28.10.2009 9:52:02

Re: PPP na D35

Příspěvek od Redispero »

Aram96 píše:Ale jak zabráníte tomu, aby firma těsně před předaním dálnice státu nezanikla/nezkrachovala/“nezkrachovala” ?
Poslední splátku, jejíž hodnota bude vyšší než náklady na opravu, koncesionář obdrží až po řádném předání dálnice.
Aram96
Příspěvky: 7835
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

No, tak pokud je to v plánu tak, že se bude ročně platit, ale 5 mld Kč dostane až po řádném předání dálnice, pak ano. Předpokládal jsem, že to bude co rok to miliarda cca.

Jinak ještě malý edit k předchozímu příspěvku. Zapomněl jsem na jediný klad, který by za určitých podmínek mohl nastat, a to, že by se koncesionář postaral i o zbytek papírové přípravy, nebo alespoň po pravomocném UR by si to přebral, pak by to mohlo dávat aspoň trochu smysl. Pokud bude muset (předpokládám že nové, a.s.) ŘSD zajistit pozemky a SP, pak je to naprosto kontraproduktivní.
Anonym
Příspěvky: 806
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: PPP na D35

Příspěvek od Anonym »

PPP na celých 80 km D35 nedává smysl. Aby šlo PPP použít, tak musí být všechny úseky připravené a vykoupené pozemky. Jenže některé úseky se mají začít stavět 2022 a některé 2024. Některé mají být dokončené 2025 a některé 2028. PPP v tomto případě znamená zdržení.
Rozumné by bylo financovat normálně úsek Ostrov - Opatovec a ten i postavit po částech. Úsek Opatovec - Mohelnice je nejdražší, tam by se dalo o PPP uvažovat - 35 km 19 mld Kč.
Nikdo nezaručí, že ještě firma bude za 30 let existovat a nikdo nevyloučí, že za 30 let peníze neztratí na hodnotě tak, že firma prostě řekne. "Všechno zdražilo a na opravu nemáme peníze". Stačí se podívat jaké ceny a platy byly u nás před 30 lety.
Problém je, že nevíme jak budou nastaveny fondy v nadcházející EU sedmiletce 2021-2027. Politici se ještě nedohodli za jakých podmínek a kolik bude možné čerpat - tj kolik budeme moci čerpat, kolik bude spoluúčast, jestli bude možné zapojit PPP pro financování z fondů.
Pokud nebudou peníze z fondů, tak jsem pro PPP. PPP je prostě půjčka, která se nepočítá do celkového zadlužení země. Na to politici samozřejmě slyší.
Aram96 píše:No, tak pokud je to v plánu tak, že se bude ročně platit, ale 5 mld Kč dostane až po řádném předání dálnice, pak ano. Předpokládal jsem, že to bude co rok to miliarda cca.
Jenže za 30 let oprava nemusí stát 5 mld Kč, ale třeba 10 mld Kč. Dá se předpokládat, že za 30 let bude všechno 4x dražší. Před 15 lety byly také platy u nás poloviční.
Aram96 píše: Jinak ještě malý edit k předchozímu příspěvku. Zapomněl jsem na jediný klad, který by za určitých podmínek mohl nastat, a to, že by se koncesionář postaral i o zbytek papírové přípravy, nebo alespoň po pravomocném UR by si to přebral, pak by to mohlo dávat aspoň trochu smysl. Pokud bude muset (předpokládám že nové, a.s.) ŘSD zajistit pozemky a SP, pak je to naprosto kontraproduktivní.
Na D4 se o tyto věci musí postarat ŘSD.
Redispero
Příspěvky: 382
Registrován: 28.10.2009 9:52:02

Re: PPP na D35

Příspěvek od Redispero »

Anonym píše: Jenže za 30 let oprava nemusí stát 5 mld Kč, ale třeba 10 mld Kč. Dá se předpokládat, že za 30 let bude všechno 4x dražší. Před 15 lety byly také platy u nás poloviční.
Součástí smlouvy bude samozřejmě inflační doložka. Do toho by jinak nikdo nešel.
jozka
Příspěvky: 2748
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: PPP na D35

Příspěvek od jozka »

Diky za vlakno i za odpovedi, fakt mne to zajima. Ze je to konsorcium nic neznamena, protoze obzvlast takhle dlouhodobe akce se nastrada jista pravdepodobnost, ze se firma dostane do stavu, kdy ji bude firemni kosile blizsi nez zakaznicky kabat. Priklady mame i od nas z vystavby dalnic, ze...
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: PPP na D35

Příspěvek od 1975 »

Trošku se obávám, že těch financí přeci jen vláda nebude mít tolik, takže lákadlo půjčit si a přitom tento dluh "nepočítat", bude vyšší než čas dokončení - tedy, že si raději počkají, začnou později, jen aby to šlo přes "menší počáteční náklady".
Aram96
Příspěvky: 7835
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Jsem dokonce i ochotný to pochopit, byť je to jen skrytý dluh, ale NE U D35 proboha.
Jako pardon, ale na tohle nevím, co říct, to je ministr, Mátl a celé MD a ŘSD mimo ??
Zatím naprosto vše, co "z úst" Kremlíka zaznělo ohledně PPP sedí na jakoukoli dálnici, nedává to žádnou přednost D35. U D3 by to dávalo smysl, tam opravdu ty jednotlivé části samostatně nedávají smysl a příprava je u všech stejně daleko, ale tady, kde příprava je různě daleko, jsou důležitější a méně důležité části (když by to bylo na úsek mezi Ostrovem a Svitavami nebo Opatovec-Mohelnice, tak to možná ještě dává alespoň maličký smysl, ale takhle ..), jsou samostatně provozovatelné, NE.
Mike
Příspěvky: 4940
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: PPP na D35

Příspěvek od Mike »

myslím že celá problematika PPP byla probrána v D4
za sebe - bude to tunel a je to jen proto, aby bureš opticky neměl větší schodky rozpočtu
nemyslím, že by řsd bylo poučenější oproti d46 a zbývá jen odhadnout, který kolibřík nebo mazánek tu smlouvu nadiktuje....
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Aram96
Příspěvky: 7835
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Také jsem chtěl poprosit, aby se zde primárně řešilo PPP u D35 a ne PPP obecně, to už bylo probráno jinde. :)
Miku, musím nesouhlasit .. byť si myslím, že rozmach PPP je z obou důvodů ( 1) aby Babiš neměl opticky tak velké schodky, ale zároveň 2) opravdu bude méně peněz z EU i v rozpočtu s ochladnutím ekonomiky, je potřeba si půjčit, na co jiného když ne na investice ? ), tak pořád tu máme mraky kilometrů dálnic, kde to dává daleko větší smysl, snad ne ? :)
Teď se bude stavět do roku 2023 D4, poté by to měla být D6 - několik úseků ve stejném stádiu přípravy, které dohromady dají ucelený kus dálnice, samostatně dílčí zlepšení nicmmoc neřešící (intenzity na D6 opravdu nejsou problém), poté bych to viděl na D11 Jaroměř-Trutnov-st.hranice, mezi lety 2026-2029/30 a poté to krásně naváže na středočeskou D3 v roce 2029-2030. Jak ideální :mrgreen:

A jinak myslím, že i D55 mezi Břeclaví a Bzencem by dávala větší smysl, než D35. Jsou tam 2 úseky ke zkapacitnění a 2 úseky v polovičním profilu, které jeden bez druhého ničemu, ale opravdu ničemu nepomůžou. Proč ne tady PPP ?
michal
Příspěvky: 4492
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: PPP na D35

Příspěvek od michal »

Už vidím, jak ve Stradouni, Vysokém Mýtě a Hrušové s nadšením vítají rozhodnutí čekat dalších patnáct let, než se podaří dálnici administrativně protáhnout kolem Litomyšle, aby se mojla začít stavět D35 v kuse...
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6838
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: PPP na D35

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Ač proti tomu většinou brojím (hlavně u úseků pod 5 km), tak zrovna u D35 mi přijde sálámová metoda ok, tím spíš, že jednotlivé úseky nejsou zase tak malé.
Myslím, že jsou tady jiní adepti na PPP, jako třeba D6, D11 nebo D55.
R48 -> D48 se podařilo!
Lenny
Autor
Příspěvky: 10744
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: PPP na D35

Příspěvek od Lenny »

D6 ekonomicky nevycházela, D11 by šla, a D55 není připravena uceleně.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Aram96
Příspěvky: 7835
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Také nemám rád salámování, obzvláště na D55 jsou extrémně krátké úseky úplně nesmyslně navržené, tak na D35 když už to tak je a když je vidina, že jeden úsek bude trvat mnohem déle než jiné (Janov-Opatovec kdyby byla vůle tak je klidně možné na konci 2021 zahajovat, bohužel není), tak proč brzdit zbytek.

Lenny: jak D6 nevyšla ekonomicky ? Jakože je "příliš levná" ? Přece se nemusí PPP využívat jen na nejdražší úseky ne ?
Každopádně jako odpověď na tohle je jednoznačná: D11 a D3, obě jsou velmi nákladné a obě mají víceméně shodnou přípravu a obě jsou dosti dlouhé (40 a 60 km) a obě má smysl stavět naráz.

D55 není připravena uceleně ? Co tím myslíš ? Úsek mezi Břeclaví a Bzencem je ucelený úsek, dává smysl stavět dohromady, příprava je na stejno, vše plánováno UP 2029-2030, vše dohromady měří 37 km a levné to také nebude kvůli galeriím. ;) Ale určitě jsem za, že D11 a středočeská D3 jsou mnohem lepší adepti. :kladivo:
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: D35 - Aktuální stav

Příspěvek od martini »

Přátelé, toto bude dlouhé vlákno, pokud by D35 měla nakonec fomou PPP opravdu vzniknout :-)
JohnyRockNRoll píše:
jozka píše:Odlozim si tady dotaz... jestli teda smim... jak se vlastne resi zhodnoceni stavu dalnice ke konci smlouvy? Co brani firme jit do kytek a tim se vyvlect z povinnosti?
Tady bych se rád s dotazem připojil. V tomhle tuším ten největší problém.
V tomto ohledu to u D4 řešíme v rámci úplně samostatné Přílohy č. 14 Koncesionářské smlouvy - Podmínky zpětného převzetí. Velmi zjednodušeně, definují se parametry, jaké má dálnice mít při odevzdání. 3 roky před koncem Smlouvy se podrobně zkontroluje stav dálnice (nehledě na to, že Koncesionář má samozřejmě povinnost toto dělat i průběžně a podávat monitorovací zprávy). Na základě onoho Úvodního průzkumu před zpětným předáním se určí nezbytně nutný rozsah prací, které je třeba za ty následující 3 roky provést. Stát je oprávněn zadržovat adekvátní část plateb za dostupnost po tyto poslední tři roky do doby, než jsou práce provedeny / stav uveden do souladu se smlouvou. Toto "zádržné" je dostatečné proto, aby Koncesionář, který se na to chce vykašlat na projektu v důsledku prodělal (přijde o vklad vlastního kapitálu, který do projektu vložil, a který se vyplácí až na konci). Mějte na paměti, že v tom visí prachy bank a prachy akcionářů Koncesionáře, kteří si také chtějí ohlídat, že se jim tyto peníze vrátí. To je ten základní princip.
Aram96 píše:Ale jak zabráníte tomu, aby firma těsně před předaním dálnice státu nezanikla/nezkrachovala/“nezkrachovala” ? Pardon, ale zkušenosti z jiných západních zemí se zde nedají úplně použít, tam přecejen funguje trochu jiná morálka.
Jediná záruka totiž je, že to končsorcium bude mít x dalších rozjetých projektů, které budou končit po dané dálnici. To by byla jediná záruka.

Teď k vlastnímu výběru pro PPP, shrňme si to ...
- s PPP u nás nemáme jedinou zkušenost
- první zkušenosti budou nejdříve za 4 roky co se týče samotné výstavby
- D4 za bude místo cca 12 mld stát 25 mld v PPP
- D35 je páteřní dálnicí, jednoznačně jedna ze 3 největších priorit státu (prioritou cca už 20 let)
- chybí důležitější méně nákladná část a o trochu méně důležitá nákladnější část
- některé úseky mají pravomocné UR, některé jsou za EIOU, u některých je předpoklad vysokých průtahů v přípravě
- úsek u Mohelnice se bude dělit na 2 části “s důrazem na obchvat Mohelnice”, aby se o 6 let později stavělo vše najednou
- zdroje jsou, resp.peníze v rozpočtu jsou, jen je dát místo sra*ek do investic

Takže z toho mi vychází 3 závěry ..
- D35 v tom nejpotřebnějším úseku mezi Ostrovem a Opatovcem se nezačne stavět dříve jak za 5 let, jednak kvůli uceléní a jednak kvůli zkušenostem z D4
- bude se stavět naráz, přestože se rozsalámovala na jakštakš smysluplné úseky, které lze stavět samostatně a na všechny obce se tudíž se*e
- peněz do investic přibývat nebude, byť jsou, nebo je v plánu rozjet opravdu hodně projektů jiných

= jednu z nejpotřebnějších dálnic nebudeme stavět co nejdřív to jde, budeme ji stavět neprobádaným způsobem s nejistým výsledkem a úseky, které jsou v přípravě nejdál / obce, které neměly takový odpor k dálnici ostrouhají. POŘÁDNĚ PROMYŠLENÝ POSTUP, opravdu. :crazy:

Měl by někdo body, proč pro PPP právě tento úsek D35 ?
Já bych jako mnohem smysluplnější PPP viděl např. nějaký ucelený kus D6, D11 oba dva úseky na hranice s Polskem a především středočeskou D3. D35 je ze současných dálnic asi nejhorším adeptem.
I jako reálnější PPP bych viděl stavbu D0 511 současně se zkapacitněním 510 a D11, kteréžto stavby také časově odpovídají. :jidlo:
Nebudu reagovat na vše, ale velmi se necháváte unášet mediální realitou... Není mi naprosto zřejmé, z čeho pan Caforek čerpal při porovnávání 12 a 25 mld. Kč. Resp. nevím, co představuje ono číslo 12 mld. Kč. Důležité je hodnotit čistou současnou hodnotu budoucích finančních toků, 25 mld. Kč dne není 25 mld. Kč za 25 let... Je to jako s hypotékou na barák, také přeplácíte, ale máte dům, bydlíte, jeho hodnota se zvyšuje a splátky jsou pro Vás v průběhu času stále méně tíživé. O D35 zatím vláda formálně nerozhodla, logické by bylo, aby rozhodla až po zpracování studie proveditelnosti a výhodnosti, kterou plánujeme zpracovávat v letošním roce spolu s EIB. Právě proto, že D35 je extrémně důležitá a potřebujeme ji rychle je dobře, že pilotní projekt je na méně důležité dálnici, kde si to v praxi ČR vyzkoušíme. Vezměte si, že kdyby stát měl stavět D35 Ostrov - Mohelnice +/- najednou, znamenalo by to při investici 60 mld. Kč ročně dát 15 mld. Kč jen na novostavbu D35, to stát opravdu v rámci běžného cashflow obtížněji utáhne, ale ani to není ten hlavní důvod pro PPP. Nemáte moc jiných smysluplných ucelených úseků sítě, které by zároveň byly dopravně významné natolik, aby se na nich kvalita plynoucí z realizace PPP tolik vyplatila. Ano, souhlasím i se Středočeskou D3, ale tam musí být ještě mnoho vykonáno v přípravě, tj. to je spíše třetí kandidát v pořadí. 511 bych tím opravdu nerad komplikoval.
Redispero píše:Součástí smlouvy bude samozřejmě inflační doložka. Do toho by jinak nikdo nešel.
Ano, to bude, to mohu potvrdit, ale oněch 25 mld. Kč, které jsou tolik propírané, to už modelově počítá s inflací 2% ročně... Jinak se bude počítat dle skutečné míry inflace relevantních položek v každém roce.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
michal
Příspěvky: 4492
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: PPP na D35

Příspěvek od michal »

Nevěřím tomu, že toto rozhodnutí pomůže urychlit výstavbu od Ostrova po Opatovec. Naopak. Třeba kriticky potřebný úsek kolem Vysokého Mýta musí snaha stavět ucelený kus logicky zdržet, protože u Litomyšle nás čeká pěkný zásek. Rozkouskovat to jako salám, abychom to pak stavěli se zpožděním mnoha úseků celé najednou, jasně ukazuje, že tanhle země nemá absolutně jakoukoli představu o svém fungování v horizontu 15 - 20 let a vše se točí podle délky volebních období, v posledních letech pak podle množství napečených koblih...
Odpovědět

Zpět na „D35“