PPP na D35

Hradec Králové – Moravská Třebová – Mohelnice – Olomouc – Lipník nad Bečvou
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP na D35

Příspěvek od Diaľničiar »

Nevím o tom, že by na Slovensku bylo kdy PPP na D3. D3 je odjakživa tlačeno jako koridor EU, který bude navzdory terén ufinancován EU. A kvůli náročnosti se ubere na parametrech. Nikdy se nezadala D3 jako PPP, na to nemá D3 vůbec prostor z hlediska priorit státu.

Podívejte, pokud tam budete mít PPP: které naprojektuje, postaví, ufinancuje 10% a 90% dodá jejich fin. partner a bude udržovat, opraví a odevzdá státu, a stát platí za dostupnost, tak si klidně udělejte po celé zemi i 20 menších PPP. Nedělá se to. Proč? Protože jak mapman napsal, ta příprava dobrého projektu se soutěží trvá 1 až 2 roky. Jen samotná příprava. Vemte si, je to závazek na 20-50 let dopředu. Pokud opravdu chcete kvalitně vybrat, tak si zajistíte co nejširší účast, tudíž to chce jinak prezentovaný tendr. Alespoň 2 kola. Máte 2 roky pryč a snad si vyberete uchazeče. A ten teprva nyní opravdu až nyní jde řešit již závazně finanční stránku. Samozřejmě, stát musí všechno zajistit ve smyslu základních studií a pozemků. Takže nic, absolutně žádný čas neušetříte. Můžete ušetřit čas při výstavbě, ale ani to není zárukou (co se má stát se stane jak já říkám), ale ušetříte peníze po dobu realizace. Ale neustále na všechno dohlédnout. Jde o to, aby ta stavba vydržela v základních objektech 50 a více let. Lze "odfláknout´" postupy a most vydrží 40-45 a můžete stavět nový. A ona je to úspora při realizaci postavit takto most. On těch 30 let vydrží, on vydrží do 40 ale nevydrží v základu 60 a více. Takže ještě to stojí námahu na kontroly atp. A bohužel, ale pak se to musí zaplatit. Německo to navázalo na intenzity: když jsou, tak stát nedoplácí nic. Protože si na sebe ty dálnice vydělávají samotné. Původní 4-pruh je dnes kapacitnější 6-pruh, ten stát to nic nestojí a je to. Ale zas nemá stát mýto. Takto má ČR třeba to mýto z toho úseku, ale to jsme u intenzit, o skutečném provozu. O podílu nákladní dopravy. Německo je samo o sobě průmyslová země a ještě tranzit na přístavy a Francii (spojnice PSA skupiny mezi východem Evropy a Francii), z čeho těží to Německo takhle. Zabíjejí 2 mouchy jednou ranou, ale proč to tedy nevnímá samo Německo jako investici? :?: Proč ne? Protože se rozhodli, že co jde, to nechají na soukromý sektor a sníží dluh. Až nyní investují pár let do oprav a plánují rozjet větší výstavbu chybějících úseků. Těch modelů je vícero, ale čas stát neušetří vůbec. Při krátkém úseku je příliš nákladné všechno to kolem zbytečně platit a stejně je problém s naplněním kapitoly údržba. To už je pak lepší zadat "blok staveb". Proto Slovensko kdysi zadalo vícero úseků na D1 pod jeden balík, stejně tak pod R1 a tato rada byla tady odjinud. Ale tohle PPP v době krize bylo odsouzeno na zánik, protože to byl mega náklad. U PPP je většinou zájem alespoň 1,8x reálních stavebních nákladů bez her kolem DPH. (píšu hry, martini by vám napsal více) A až do 2,23x je to výhodné pro stát. Jenomže bohužel, jak se to bude skládat u plateb za dostupnost, tak čím více takových projektů, tím menší další prostor rozvoje. V jednom bodě nezbydou peníze.

Je cesta jak to řešit, taky to bylo diskutováno. Do koncese lze předse odevzdat jak úsek, klidně kratší úsek než je "obvyklé" a k němu přidat další část v provozu a nastavit tam pak model, který bude nejvíce vyhovovat. Jenomže tohle je zase problém, všeobecně je PPP problém, že všichni ho všude chtějí, ale ono všude jednoduše ekonomicky nelze aplikovat. Na to ty státy nemají. V principu jde o luxus, na který nejsou peníze aby ho mohl mít každý. Proto se má hledět na co nejvyšší přínos a potřebnost. Výstavbu stát neřeší a zaplatí se z rozvoje území. Stát ušetří, ale nevydělá. Při kvalitném PPP ani neprodělá. :!: O to jde. Pokud to není někdo schopen rozeznát, že tam neustále vidí jen "náklady 1 a zaplatit 2 a nevidí že přínos 2 za tu dobu koncese", tak pak je to opravdu špatné a nemá cenu se bavit. Ale není možno právě kvůli té návratnosti a všech aspektech tohle všude realizovat, protože než ta 2 padne zpátky, tak to trvá. Ale v situaci, že není ani na tu 1 je to "záchrana". Ale všechno závisí na kvalitě procesu výběru. :!: Aby se nestalo, že po koncesi uběhne 5 let a najednou budou větší poškození i když to bylo opraveno před předáním do rukou státu. Stává se. Vy to nemáte s čím srovnat, ale já ano. Koncese tady jsou dlouhé desítky let.

Takže ještě jednou: stát ušetří peníze u výstavby, ale nevydělá na celém projektu oproti tomu, než by sám investoval ale když nemá z čeho investovat, tak jen prodělává a u PPP neprodělá. Proto tenhle model dlouhou dobu existuje, stoupá na významu a je všude od bohatých států po ty chudobnější ale rychle se rozvíjející ... Jen je nutno rozumět penězům a procesům výstavby. A máte dobré PPP. (za předpokladu kvalitní přípravy, což by ale mělo být zcela automatické) Nakonec i těm bankám a fondům záleží na tom, aby to bylo z čeho splácet. ;) A ne proplácet přínos, efekt. A tady rozhodne banka, jestli poskytne úvěr na projekt na tak dlouhou dobu dopředu. Tady již nestačí jen "sny státu". Stavitel na tom trhne tak málo, že sám do toho ani nechce jít. Proto to dnes realizují "skupiny", silné společnosti, které mají takové portfolio, že si poradí co nejvíc sami. A to je zase to, co hraje proti státům: to, že náklady jsou nějaké dle představy státu je jedna věc :arrow: ale síla seskupení zájemců je zase jiná věc. Jiné nákupní jednotky, jiné produkční kapacity, technické zázemí (i nákup techniky) a jiné možnosti financování a lobbingu ty úvěry sehnat), ale o tom to je. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
michal
Příspěvky: 4517
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: PPP na D35

Příspěvek od michal »

Zásadní problém vidím v tom, že stát u tak potřebné stavby s tak rozdílným stavem přípravy jednotlivých úseků něco zkouší či zvažuje v rámci celé trasy. A nejen, že tedy nestaví ani dílčí úseky, ale, a to je horší, netlačí vůbec na co nejrychlejší přípravu jednotlivých úseků. Není to nic proti PPP, jakkoli se bojím naší vlastní, české cesty. Přijde mi to, jako by hořela stodola, a majitel si nechá udělat rozvahu, zdali se mají volat hasiči státní, nebo se mu vyplatí založit si vlastní hasičský sbor. A mezitím tedy pro jistotu nehasí vůbec.
kot
Příspěvky: 10364
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: PPP na D35

Příspěvek od kot »

Michale, hezké přirovnání !
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Diaľničiar píše:Nevím o tom, že by na Slovensku bylo kdy PPP na D3. D3 je odjakživa tlačeno jako koridor EU, který bude navzdory terén ufinancován EU. A kvůli náročnosti se ubere na parametrech. Nikdy se nezadala D3 jako PPP, na to nemá D3 vůbec prostor z hlediska priorit státu.
To bylo myšleno na naši D3 (tunel Pohůrka) nebo vaši D1 (Hubová-Ivachnová). Proto oroduji za to, aby se úsek Opatovec-Staré město pořádně připravil a začal stavět také co nejdříve to jde, protože tam může dojít k nečekaným komplikacím, aby pak nezůstal posledním chybějícím špuntem jen kvůli laxnosti přípravy.
michal píše:Zásadní problém vidím v tom, že stát u tak potřebné stavby s tak rozdílným stavem přípravy jednotlivých úseků něco zkouší či zvažuje v rámci celé trasy. A nejen, že tedy nestaví ani dílčí úseky, ale, a to je horší, netlačí vůbec na co nejrychlejší přípravu jednotlivých úseků. Není to nic proti PPP, jakkoli se bojím naší vlastní, české cesty. Přijde mi to, jako by hořela stodola, a majitel si nechá udělat rozvahu, zdali se mají volat hasiči státní, nebo se mu vyplatí založit si vlastní hasičský sbor. A mezitím tedy pro jistotu nehasí vůbec.
Tohle bych vytesal do kamene na každý šutrklep na D35 :ok: :ok:
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP na D35

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano, michale, to je docela problém a máte na to velmi správný náhled.. Že pokud nestaví stát sám (státní cestou, státním financováním nástroji přes státní výdaje), a zadává PPP, tak to značí hodně. :idea: :idea: To je to, na co ja dlouhodobě upozorňuji, že se děje - že se neděje ta státní výstavba tak jak je slibováno. Jen se sliby posouvají do aleluja do budoucna i s nadějí dalších a větších km v rozsahu, ale skutečnost je opačná. Pomalá a drahá. Ze společných peněz se neustále platí obnovování dokumentů, zadávání dalších a dalších studií (i těch, proč se staví pomalu :D )a tím, že se nestaví, tak trpí segment stavebnictví, a to jako celek je na škodu státu do dalších segmentů. Pak se i ta "masivnější výstavba" bude muset realizovat "dovozem pracovní síly". Vidíte, že realizovat i 50 km ve svižném tempu dává zabrat i 5 mil. státu. (když do té doby se budovalo 7-8 úseků dohromady 100-150 km, část 1/2 profil 10 a více let, tak to máme 10 km za rok). To je ta stavební realita. (já jsem zase často dotazován, ať vypočítám ekonomické kapacity výstavby :D a to i politic. stranama, ale proč taky ne?)

Většinou, všude ve světě se PPP zadává jako "doplněk", nikoliv jako těžisko rozvoje. I když se budu držet jen Evropy/EU. Jednoduše, stát XY má třeba za 20 let existence 200 km dálnic a uvědomí si, že zaspal dobu. Vynaloží energii, zdroje a chce tento skluz během 10-20 let dohnat a postavit dalších 800 km. Vypočítá, že na to sám ekonomicky mít nebude (i když by se to vrátilo, ale až v čase), takže určí priority a rozhodne se postavit třeba 500 km za 10 let s tím, že na 1/3 těchto úseků zapojí model PPP. To proto, že po dostavbě se jednak uvolní zdroje na platby (nebo mínus mýto a doplatky k mýtu, ale zjednodušuju) a může ještě vrážet peníze do třeba oprav navazujících silnic. Pak má najednou 1 tis km dálnic, z čeho 150 km je formou PPP. (pomalu tolik, co tam bylo do té doby). A období největšího skluzu je vyřešeno. (Finsko, Irsko, Maďarsko atd.) Lze uplatnit model státního PPP, ale tam to vždy bude pokušení to "přehánět" (Chorvatsko, Slovinsko). Jde taky "privatizovat" státní dálniční firmy a nechat to na principu PPP s veškerým výnosem pro koncesionáře nebo se mu doplatí dle cvhybějících intenzit (část sítě Portugalska, Španělska, Francie, Itálie).

Ale když je celková stavební aktivita nízká, podprůměrná (navzdory plány - chybí 1000 km nebo chybí více, než je v provozu nebo je v provozu 1/10 toho co má je v plánech) a zadává se PPP, tak je někde chyba: Slovensko, Rumunsko. Slovensko po dostavbě D4/R7 bude mít 1/8 dálniční sítě, později 1/9 formou PPP, ale u období od r. 2010 to je více, než tento zlomek. Na to, jaké zdroje jsou k dispozici, je to zvláštní. A Rumunsko ztratilo důvěru investorů v procesu výběru, pak to opakovaně změnilo ty podmínky až to zrušilo, aby to následně obnovilo a prodloužilo. A mezitím staví opravdu málo. (ale sliby a plány šahají na 20 mld. € za 10 let atd.)

Pokud budou ze začátku procesu dominovat PPP nebo budou mít velký podíl, tak nejsou další zdroje pro další realizaci, protože to odčerpává peníze. Ty projekty se vrátí rozvojem regionů a zlepšením plynulosti provozu, ale pokud se nevyužije doba výstavby formou PPP i pro státní masivní výstavbu (ze které se pak ukrojí na první splátky), tak nemá PPP většího smyslu, resp. je to důkaz jak vážně se to opravdu myslí s tou výstavbou. Proč se to realizuje takhle? Protože to ušetří peníze v rámci výstavby. A má to jasně zafixované náklady. Podmínky, garance atd. Ale spoléhat se čistě na tento typ výstavby není možno, na to nemá žádný stát, respektivě čínsko dálnice jsou jedno velké státně-provinční PPP, které před sebou tlačí stále vyšší dluh. Ale Čína se spoléha na to, že si její hospodářství jako celek s tou výstavbou poradí a transformuje ty úvěry.

Já až tak nesleduju vaší výstavbu. Třeba, že se formou PPP bude stavět na D35/D4 a stát zahájí masivnější výstavbu jinde. ( = investice do regionů z hlediska mld. Kč a geografie ČR). Neumím to posoudit. Ono ve vaší stávající dopravní situaci rozestavět přílis mnoho úseků v jedné trase není moc rozumné; výstavba zatěžuje provoz. Proto by se měl vyčlenit středně dlouhý úsek dle intenzit provozu (který pojme další zátěž = více mýta, více prostoru na splácení a další možnost rozvoje), ale to opravdu je na debatu tady vás samotných, kde zrovna by tohle tak sedlo. :)

(U.S. Interstate byla taky vybudovaná jako PPP když se to tak vezme. Armádní PPP. Především pro účely logistiky a manévrů pro armády. Jako obranný prvek státu v té době, co se zdaleka nemohlo zaplatit, odůvodnit intenzitama na tu dobu v tom rozsahu rozhodně nikoliv; USA si v té době uvědomují, že silniční síť která je alfou a omegou všeho by zrovna v případě nouze absolutně nenaplnila potřeby v případě bezpečnostní hrozby - Čína to realizuje kvůli udržení řetězce: produkce - export (cestování pracovních sil a zdrojů pro produkci) a je to v Číně tvrdě zpoplatněno, ale taky se to dotuje "státním zájmem; jenomže ČR nemůže kopírovat velmoci :D, ani jen to sousední Rakousko - které taky zapojilo nástroj PPP a prý se to tam nikdy neuplatní. To může vždy tvrdit někdo kdo nerozezná, jak fungují státní investice a návratnost přes skutečný život v regionech)

Prostor pro ČR je 5-8 projektů. Ale ne najednou. Do ´35 v etapách, smysluplně (240-300 km max při síti v délce do 2200 km). Ten, co tehdy selhal, tak je dobře, že nebyl v té podobě realizován. Problém s PPP projekty byl všude; od Kanady přes USA, zajeďme do Evropy: UK, Francie, Španělsko, Polsko, Maďarsko, Slovensko, Finsko, Rumunsko atd. atd. atd., ale dnes v UK dávají do koncesí i správu ulic s osvětlením, Maďarsko se z jednoho projektu poučilo a zbytek taky. :arrow: Není garance ničeho. Ale tvrdit, že to je špatná cesta na základě čeho? To je jako tvrdit, že ten stát si s tím poradí lépe. Což není pravda, když ty stavby chybí, jsou i po 10 letech ve stavu vyžadujícím větší opravy (stejně se nedělá), ale když nemám na to sedět v restauraci každý den, tak nesmím, protože skončím na ulici. A tak je to i s běžnýma modelama PPP; jen několik na té síti. Dobře vybrat, klidně i nevybrat. No tak se nenajím, je to sice ztráta času tam a zase někam jinam a tam zase vybírat, ale nenechám se otrávit a jsou to moje peníze. Je to taková obdoba. A vyberu si něco, co mám rád, co mi zlepší náladu a bude hezká vzpomínka a chuť do dalších dnů. Lepší by bylo se naučit vařit, ale když nemám ty znalosti, to vybavení atd. a to je to samé ten stát. Mohl by se naučit i ve vlastní režii dosáhnout akceptovatelnou kvalitu. Kritérium cena není podmínkou. Všimněte si, kritéria si stanovuje každý stát sám, stejně jako nástroje financování. Já to neustále zdůrazňuji, že PPP je tady proto, že selhávají samotné státy. Pomalu nebudou peníze ze společných zdrojů na chod našich životů. Ať je to kde chce. K tomuto to spěje. Proto se musí vybrat solidní úsek na zhotovení a dohlédnout na ten proces, protože to je další "dluh", ale alespoň kapitálový výdaj, investice a ne spotřeba. Dluhy tady jsou bez PPP enormní, za 13.-15. důchody atp. Takže opravdu záleží od toho, se i naučit to PPP zapojit. Právě proto, že není stát, kde by nebyl problém. Ale vyhýbat se tomu donekonečna jednoduše nelze. Nebo lze, ale pak se opravdu rozlučte s rozvojem státu. Peníze jsou, ale státy je již nemají (to se bude muset něco stát). A na chybách se učíme, stačí je neopakovat (platí i na zahraničí, proto se doporčuje najmout mezinárodní poradenskou firmu, ta je pak i zárukou kvalitního výběru a již to samo o sobě filtruje i potenciální zájemce atd.)

Problémem výběru úseku na D35 je možná stav přípravy, že možná je něco důležitějšího s větším smyslem, ale není ta příprava jak by měla být? Takže se hledá něco další, co by šlo zapojit. Protože v zemi, ve které se rekonstrukce za pár desítek miliard, která musela dávno být nazve investicí modernizačního stupně, který nenávýší kapacity, nepřidává JP v každém směru jízdy (max část připraví do budoucna) se asi nedá čekat zázrak. To jsem nepochopil dodnes.

Mně se na tom procesu v ČR nelíbí, že organizace bude pod ŘSD a ne přímo MD. A jsem zvědavej na výsledné nabídky. S DPH jsem odhadoval 29,6 mld. Kč s finálními prácemi před odevzdáním státu. Dle velikosti zájemců lze cenu snižit i o dost miliard. Ale teď si nejsem jist těma úsekama, jak jsem si četl tu úvodní stranu. Nebudu raději předbíhat.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP na D35

Příspěvek od Diaľničiar »

Aram96 píše:nebo vaši D1 (Hubová-Ivachnová).
Takže ne naše D3. Dobrá, ale to bylo ale v dobách hluboké finanční/dluhové krize. Proto to taky padlo. ( PPP balík 75 km, PPP balík 29 km oba na D1). No, ale tak si to pojďme rozebrat: dnes to "staví" stát. A víte jak to staví? Formálně nestaví, ale dělá banické práce. Obchází se zákony. Prodlužuje se to v realizaci. Není v provozu, trčící pilíře se nevyužívají atd. Ano, slibně to vypadalo, ale dodnes to není a ještě pár let nebude. A kdo ví, jak to bude/kým proplaceno.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=202&t=2276

Stát to bude stavět pomalu 10 let. Náklady jsou otázní. Jde ale i o to, že ono to mohlo být již v provozu. :arrow: jako celek od Žiliny, když už se po Žilinu tahala D1/D3. A dál směr Košice v provozu. Nebo pro sesuvy možná ne, ale neplatil by stát. Takhle stát nemá ani D1, tím ty regiony dál na východ od Žiliny trpí atd. A jak by PPP realizovalo tohle, mohl stát nasměrovat EU fondy na 100 km R-ek, státní rozpočet za tu doby taky. Bylo by 100 km D1, 50 km R1 formou PPP a 200 km dalších R-ek. Nebo obchvatů několika měst, kde ještě platila stará EIA atd. A bylo to hotovo. Takhle není prakticky nic, nebo jen velmi málo z toho, za obrovské peníze, vše EU fondy, nestačí na to a výsledek je opravdu katastrofální. Nemluvě o tom, že v dobách krize by se vytvořilo mnoho pracovních míst. R1 se nakonec prosadilo, protože se prosadilo financování a hlavně padl argument, že jestli to nebude možno takhle realizovat a odepíšou se ty regiony, ta krajská města na trase R1, tak tam sice půjdou EU fondy, ale co bude s koridorem D1? Ex komisař a ministr dopravy to nechal a taky byl pak pozván na otevírání. Tomu se říká charakterní člověk. Vždy lze najít řešení, aby se stavělo co možná nejvíc. A další PPP to 2. dnes aktivní se nasměrovalo hodně low-cost se změnou hlavního mostu nad Dunajem, v pochybné kvalitě, velmi špatně ošetřeno státem pro špatná a oddalovaná rozhodnutí jsou to opravdu problémy, nikdo jim tam nechtěl z druhých stavebních firem jit dělat. Najímat si techniku zdaleka a lidi taky muselo působit problémy. Takže výsledek toho, že to tedy není formou PPP značí, že ta doprava kolabuje. Nerozvíjejí se regiony :!: lidi odchází za prací jinam atd. a co tam bude všude? Takhle tam přicházelo další investice, další tisíce pracovních míst. Daně, odvody, místní rozvoj, z toho příjem státu a ten se dával na PPP. A ona ale byla krize, takže se nesehnal kapitál na ten objem prací. Navíc, u úseku Turany-Hubová "svět" ví, že by byl problém kolem geologie, takže i proto odklady jednání. Tak není to a staví se jinak. Višňové už mohlo stát. Tam nebyl stavební problém, ale ryze finanční. Dobrá, tak se část postavila v EU fondech a zbytek nestojí. To je výsledek. Ale tohle PPP mělo být poučením uvědomit si, kde jsou mantinely zkušeností státu. To si zase jeden pán vysoký jako strom neuvědomil nebo nechtěl a připravil smlouvu jakou připravil a odevzdalo se to sice velké zkušené firmě ale bez zázemí na Slovensku s cenou, která musela predikovat změny v projektu. Není 6-, je menší rozměr toho co bude ve future expansion, je změna hlavního mostu, náspy které se již na delší doby dávno nebudují, protože nejsou to nejlepší. Pak se šetřilo jak jen to šlo až po "odpad" atp. Cca. 180 lidí vydělalo na pozemcích co jsem četl, zaplatil to stát, protože to vykoupil stát. Proto taky PPP u hlavního města. Ale PPP u Bratislavy bez tunela Karpaty je poloviční řešení obchvatu. Bez jakéhokoliv tunelu přes Malé Karpaty nemá smysl. Dnes se i energetika staví modelem PPP. Tak daleko došla tato civilizace.

Jediné, co se nakonec povedlo zapracovat byl SO Banskej Bystrice do R1. Kde R1 měla za cíl napojit Nitru, BB na D1. A logicky se měl vyřešit os S-J v rámci BB a chyběl ten sever. Proto je to 46 km a extra úsek v BB, o který je extra postaráno, taky to tak nemuselo být. Je to zbytečně drahé. To se mohlo údržbou vynechat, nechat údržbu na stát a neřešit dostupnost. Jen se to mohlo postavit. Tady na tom zbytečně stát platí něco, co nemusel. Ale alespoň to stojí. (pak jsou šílenci, co by nejradši ne jen R na Ružomberok přes Donovaly, dnes kdy se musí dokončit D1, ale ještě i 4- pruh na Brezno. :D Protože tam v regionu žije člověk, který hodně ovlivňuje mnoho věcí dekády. Není politikem a předse ovlivňuje.

Já jsem pak četl, že zrušením PPP na SK D1 stát ušetřil jen na výstavbě 2 mld. €. A přitom dnes se cena D1 Turany Hubová sama o sobě odhaduje na 1 mld. €, protože tunelový variant. Dostavba Višňovéhé státem taky nejde dle představ a cen. A Ružomberok taky ne. A hlavně tedy nestojí a ani ještě pár let nebudou a ten jeden i dekádu. Protože jen jeho výstavba možná přesáhne jednu vládu. Teprva se o PPP uvažuje. :)

Nemůžu ale stále porozumět tomu argumentu "že je špatné PPP, špatná zkušenost" - tak to radši ani nezkoušejme. Státní cesta ale nefunguje. Hlavně pro peníze, které nikdo nechce dávat, protože efekt bude vidět za 10 let a to se politikům nelíbí v mnoha státech, kde se to vnímá jako že teď to musí být vidět. Tak se je nutno přiučit tomu co jinde funguje. Když ty státy selhávají a ty potřeby infrastrukturního rozvoje jsou za tím, jaký je dopyt po nich.




Já bych PPP nerealizoval nikde na světě, ale již je to utopie. A od poslední krize zcela a tato krize to dotáhne do konce v tomto rozhodování. Proč to je utopie? Protože na to se musí ledacos nastavit. A to již nedjde. Já bych jako kdysi předtím zajistil 1% HDP do investic do výstavby dopravní infrastruktury. Která nám zajišťuje rozvoj všeho, služby, mobilitu atd. 0,25% do údržby a 0,25% do oprav. Dle potřeb míň/víc, do max. 2% HDP. Tohle se ale bohužel nenaplňuje. Je to dáno sociální úrovní života, dluhy za existenci (dluhy se splácejí a to ukrajuje z rozpočtů). PPP má eliminovat to, že stát bude stavět na dluh něco, co nemá smysl. Jako doposud mnoho států, že po dostavbě tam jede 6 tis vozidel za 24h. A bylo to z rozpočtu a ten deficitní. A vedle je jednička silnice zdarma a dálnice s mýtem či nálepkou atd. (proto Španělsko ruší mýto na autopistas, aby se tam dostal provoz a zrychlil rozvoj regionů). Já jsem dokonce přesvědčen o tom, že by nemusela být síť dálnic pro osobní vozidla zpoplatněná vyjma zahraniční občané. Jedete na dovolenou, budete platit. Ale když já pojedu k vám, budu já u vás. Tranzit zpoplatnit. A těžkou přepravu extra. Z mýta lze získat významné zdroje. V USA a jinde se staví fast lanes, za které si připlatíte, ale jedete bez kolony na staré MÚK po kvalitním povrchu. V USA se stalo to, že mechanismus odvodu centů dolaru na údržbu z prodeje PHM již nestačí na opravy. Navíc, motorizace sice stoupla ale rozsah silnic taky a vozidla mají jinou spotřebu než kdysi. Kde to jsme, aby Maďarsko otevřelo víc dálnic v roce než USA z pozice federace? Když ta federace má sice rozpočet jednotlivé státy v desítkách mld. USD ale jdou odvodem do jednotlivých DOT´s a na kapitálové investice je 1-2 mld. USD ročně. A ty státy pokud chtějí víc peněz, musí tam z rozpočtů pumpovat peníze ... to je to, že U.S. infrastruktura se rozpadá. Kanada nedávno zadala, že bude trans-dálnice 4- a více pruhová v celé délce. Ale je to v kompetenci provincií. Ale to je Kanada, která nepotřebovala dlouhou dobu souvisle spojit území dálnicí. Potřebuje pro rostoucí cestovní ruch a přibývající populaci, taky tam nežije 20 mil. lidí. Ale dálnice tam jsou, ta velká města souvisle spojená, kdysi donedávna nejširší na světě v Torontě. Japonsko nemá dálnice postavěné, realizuje je dle plánu dekády. Má 2/3. A odolají i těm katastrofám tam.

Jenomže náš svět požírají dluhy, které snižují možnosti jak investovat a do čeho. Vzrůstají sociální nepokoje a výkyvy a je snaha udržet životní úroveň. Pro obavu z vyčerpání zdrojů se musí investovat do armád. Nemusí - ale kdo to nebude dělat, nebude tady za dalších 50 let. Možná se tomu dnes mnoho lidí směje, ale bohužel. Nikdo se nebude ptát a jestli smí někoho někde obsadit. Pro vodu dnes hrozí válka v Africe mezi 3 státy a to 2 mají 100 mil lidí. A do toho se velmoci míchat nebudou přímou silou ale velmoci se potřebují odstrašovat. Ale tím pádem že se tlačí na 2% do armády, když Německo a většina EU dávala v tom čase 0,8%, teď jsou 13. důchody (pomalu všude v EU), sociální dávky atd co kdysi nebylo v takové míře. Nezbývají již volné zdroje. :arrow: PPP se proto nelze ubránit. Proto v uplynulé dekádě jejich rozšíření je 1340% (08-18 vs ex dekáda) co se geografie týče. O penězích ani nemluvme ... Ale je to PPP: to není soukromá ryze soukromá investice. Máte tam fondy, máte tam banky. V těch institucích jsou peníze, i ty vaše a ty se mají shodnocovat. Třeba projektama do infrastruktury. Vy tím pádem okrádáte sami sebe a to hned 2x (jak nerozvíjení místní ekonomiky tak neshodnocujete), to PPP ty peníze má a vy je nečerpáte. A stát jako stát na to nemá zdroje. Tohle někdo nastavil aby se udržel výdělek nad investicemi, aby bylo co shodnocovat (aby se rychleji rozvíjeli regiony a ne jen metropole) a mít tak zdroje i na ty dosavadní dluhy. Kdo tohle nechce vidět, špatně se to pak vysvětluje. Ale je nevyhnutní kvalitně ten projekt připravit, právě proto, že tam půjdou peníze "celé té dané společnosti, co tady žije v tom prostoru".

Pokud to bude i nadále v otázkách 12 vs. 25 a rizika že za 20 let ničeho nebude, tak je to zbytečná debata. A to nemluvím ani o tom co se stalo v roce 2020. To jsou nepředstavitelné ekonomické škody, které platí státy. Taková situace tady nebyla, před 100 lety nebyl život jaký je dnes. Ale krátko na to následovala vlna národních sil a války. Takže teď je velmi důležité, když už se natisklo tolik peněz že za 1 rok se státy zadlužili o 1/10 až 1/2 toho co doposud měli dluhy, tak se musí opravdu ekonomika těch států zesilnit. Hodně toho padlo, další padne, takže se musí investovat. A bude spíš potřeba se o ty investice prát. Ten balík EU obnovy byl když nebylo známo jak rok 2020 dopadne. Oni ty peníze ani nebudou stačit na ty původní cíle EU. Stačilo 10 let zaspatí doby co se dopravy týče a pokud se zaspí dalších 5 let nastartování toho co se nabízí, nevidím to růžově pro další dostavbu toho, co je dnes v plánu, to nebude ani v 2100 ani možná nikdy a né že ještě dalších 400 km do 2050. Proto se musí ČR naučit to PPP dělat. :) Tam nás ten finanční ekonomický model dohnal. A srovnávat to s komunistama, že kapitalisti umí jen privatizovat atd. Nu, komunisti zákazama a příkazama řídili ekonomiku, takže ledacos nebylo. Ani svoboda nebyla. Dnes by nebyl FB a další sítě. A hlavně komunisti dojeli na to - na ty finance. Až moc zbraní a jenom zbraně. Kuba za socializmu měla hezké dálnice. Stojí tam dodnes. Rusko je nemělo, Čína taky ne. Rusko dnes je staví s mýtem i modelem PPP nahání zdroje ze Zálivu a oligarchů. A Čínu jsem popsal. Zbytek komunistických režimů staví, ale s podporou Číny na úvěr. Nebo již nestraví (Venezuela), protože to padlo na levné ropě.

Ještě lze nestavět dálnice nástrojem PPP. Nezbrojit. Vystoupit z NATO i EU. Ze všeho. A teď co dál? Znárodnit? Aby byl majetek? Postupně brát lidem? Dle nějakých kritérií? (dnešní Izrael zná rychleji vraha svojeho občana , než kolikrát policie v tom státě, tím nic nechci říct, jen to, že Izrael jako Žid v Evropě a jinde bude ojedinělý úkaz, protože se stěhují tam a tam jsou na míle přede všema). Zdaníte ale koho a co? IT firmy? Oni odejdou. Nebo je zakážete tak teprva nebude co danit. Zahraniční kapitál se zvedne, ukázka síly. Ostatní státy se potěší, o konkurenci míň. Dají vás na arbitráže. Nezaměstnanost bude 20% do 1 roka. A teď co dál? Jak bez té armády a všeho budete chtít po někom něco získat? Dlouhou dobu nebudete mít nic, ani jen pomoc z MMF. Nedejbože povodeň, jiná humanitární krize. Spojenectví s Ruskem bude ta cesta? A to Rusko přijde a zainvestuje 10 mld. USD do dálnic a všeho? Jenom tak? Dnešní Rusko v jiných státech investuje obezřetně. Bezpečnostně spolupracuje, ale neinvestuje kromě energetiky do ničeho. Protože na to investuje doma. Tohle dávno není cesta, i když líbivá a jakákoliv jiná - to může realizovat tak velmoc jako UK, která je dost silná i na vystoupení z EU. Nebude to zdarma ale oni to přežijí. Možná časem vystoupí další, severské státy protože se jim nelíbí dluhy. Z té EU se stal takový "otrhánek", který drží pohromadě hlavně díky Německu a jeho investicím od Španělska přes střed po Balkán a že ten Balkán tam hodně pracuje a posílá peníze zpátky. To se to vyrábí ty auto-díly za 1 tis € když doma by to stálo 4x tolik. Po nocích a víkendech co se doma nedělá. V ´18/19 si zkrátili ještě i pracovní časy atd. V hlavních odborech. Tamní tarify začínají tam, kde končí ty ve Škodovce a brati. VW. A když nemá být nějaké palivo tak ono nakonec nebude. Tady to protlačí Německo, Čina to chce taky omezit a zrychlit elektriku, Israel taky. O tom rozhodují ti, kdo vyrábí a jsou zároveň konzumenti a kdož mají kapitál nebo tam ten kapitál "žije". Lze žít i bez tohohle všeho :arrow: Ale pak si nekoupíte nový televizor, nebudou takové technologie, nebude ničeho. Bude to optická zpokojenost. Nebude ani to zdraví, protože si nedovezete ty přístroje a léky, protože nebude za co.

Lze existovat bez dopravní infrastruktury. Ty investice hned neodejdou. Ale bude jich méně přicházet, do původních se nebude investovat a zaostane tech- rozvoj a pak se zvednou. A nebude je čím nahradit. Když jednou vládne doba "silniční", tak řeším silniční infrastrukturu resp. dopravní politiku státu tak, aby silnice nebyla jedna dlouhá nebezpečná kolona. Mohu spát dekádu ale ne zaspat natrvalo, že až dojde další doba, protože to se bude potřeba vhoupnout z té předchozí. Každá nová komunikace je magnetem další zástavby a generuje mj. další motorizaci. Ale v jednom bodě se to zpomalí a tím bodem je vývoj populace a preference typů dopravy. Jsou státy, které záměrně sází na rostoucí podíl dopravy. Těží z polohy (přístav, nebo tranzitní země mezi jinými atd.). Gruzie staví obtížně 1 dálnici, z mez. pomoci. To, že tady nikdo neslyšel o TR firmách, které ale staví v Albánsku i Kosovu, že neslyšíte o kazaších, to neznačí, že tam kdesi v tom Kázachstánu není dálnice. Právě naopak. To, že oni za dekádu staví rozsah jaký staví ukazuje, že to lze dělat. Nebo Káhira co realizuje. Nebo i to Turecko. 30 tis km dualizovaných silnic a dálnic. S vyřešeným Istanbulem formou PPP. A i jiné dálnice formou PPP. "inu TR hospodářství", možná. Ale dnes to Turecko které naopak chce být součástí všeho - je geograficky uprostřed, je vojensky uprostřed, ukazuje, že lze těžit jak z Ruska, tak z EU tak z USA. A k těm silnicím vedou firmy, které zaměstnávají lidi co předtím nedělali v továrně nikdy a mají peníze atd. atd. český stát dosáhl nějakého bodu a neposouvá se. A to je ta chyba. O posunu se již jen mluví, od recese se jen mluví. A posun se slibuje za další dekádu. (Slovensko stagnuje taky, jako jedna z mála zemí EU stagnuje v průměru životní úrovně, ale to je výsledek mafie v politice a všude a taky to část populace nechce slyšet a ta dálniční síť se ale staví alespoň doposud a je ta snaha o tu realizaci, jen na ty horské tunely nejsou jednoduše již zdroje a na tyto tunely není v živé formě jediné PPP - ani na D1 ani na D3 ani na Donovalech ani na Sorošce na R2 ani na Karpatech na D4 a přitom jsou to hory, co je brzdou a nejvíc nákladnější a právě tohle se mělo budovat. Proto taky jeden z těch schopnějších navrhl PPP na Višňové, ale to pan Mikloš nejdřív nechtěl ani slyšet. Je to pomalu 20 let zpátky. Poučil se, viz Ukrajina. :) Ukrajina jde zapojit PPP do modernizace silnic, která pomáhá tomu státu a musí se zrychlit. A stát již nemá další finanční kapacity, tak se má využít PPP i do modernizace silnic. Do toho, co prospěje.

Takže PPP rozhodně ano.
Kvalitně koncipovat. Dohlédnout a zajistit co nejširší zájem, což je tady naplněno.
Postupovat na další úseky.
Ale využít ten čas realizace PPP - realizací dalších úseků státem. Ptám se jen jestli je kde? (příprava)

Proč modernizace D1, patrně příprava zaostala u jiného. Prý to nepůjde, proč by nešlo? Všechno jde. Stejně jak jen opravit asfalt na vozovce. Prý to nejde. Dáme tam značení lepší plastové hlučné na pneu, pár značek, lepší svodidla, zvedneme bezpečnost. Že to je jen oprava vozovky, tak je ale šlo to. Jde hodně, když se to dobře podloží a zařídí. Tehdejší zloděj na mýtě říkal, že to nepůjde a je to nesystémové řešení (jako kdyby ty jeho 1 km opravy zdegradované vozovky na 30 km za 4 roky bylo něco systémové) :D EU ale nemůže nařizovat státům, jaké mýto a za kolik. I dopravní značka jako taková. Někde stojí 100€, jinde 600€. Ta samá EU ...

Proto závisí opravdu od kvality provedení a od výběru kde stavět. Vůbec již nezávisí od toho zda ano nebo ne systém PPP. Tím to tady ukončuji. Myslím, že se již opakuji a je to jaksi mimo ... filosofie sem nepatří. :D Dostaneme se do bodu transformace dluhů a dalších modelech naší planetární existence, která jednoduše řečeno v těchto ekonomických mantinelech nemůže dál pokračovat, pokud má mít navrch život a ne práce v továrně když je jakákoliv pandemie nebo život nad ŽP vs. výstavba, války atd. Jakmile se zastaví veřejné investování, nastává úpadek. A úpadek lze pozorovat jakmile nebude pravidelné zásobování širšího zboží a zbadáte to, až najednou nebude i to životně důležité. To, že takhle dnes prostor ČR nežije, neznačí, že se takhle jinde nežije. I když možná jsou ti lidi i šťastnější ... jen nikdy nebudou rozumět tomu, že sami nemají jídlo i když pěstují ty plodiny a my je dáváme do paliva jako příměs.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP na D35

Příspěvek od Diaľničiar »

Nevešlo se mi to do jednoho příspěvku. :D To se mi tady ještě nestalo, to se mi stalo jen u kopírování rozhovoru. Nikdy jsem nenapsal tak dlouhý text v tomto jazyce. :D

Nesmělo by nás přibývat takovým tempem, že je nás dnes 8 miliard. Já se kdysi smál když jsme se učili tuto predikci vývoje postavené na celkovém rozvoji. Já se narodil do světa se 2 a dokončil jednu větší školu se 3,5 mld. lidí. :D A že nás může být 5 v 2000. A bylo, protože bylo 6 a dnes je téměř 8. To všechno se odráží na již nedostatku zdrojích, nahražují se tuky, nahrazují čokolády plnkama zase z tuků, maso máme již v Německu z laboratoře, lze se léčit řasama, jen se tak neléčíme všichni. Čína zahájila nedávno projekt přestěhovat 1/4 mld. lidí z moc velkých měst a pobřeží dál do středu a západu. A najednou ty dálnice zalidní. :D To jsou pro EU nepředstavitelné věci. A vy tady řešíte jedno PPP za 1 miliardu €. V dobách kdy stát zvedl dluh o 400 miliard za 1 rok. A to se ta ekonomika propadne, ta pracovní místa jsou pryč. Tady za tohle PPP lze realizovat něco, z čeho bude prospěch. Mnohem víc bych se zajímal o to, z jakých zdrojů a výnosů budete jako stát financovat důchody za 30 let a ať do někdo těm lidem řekne. Stejně jako ty investice. Když ty investice doposud jsou slabší, lidí ubývá, migrace všechno nespasí protože životní úroveň. Teď již není prostor váhat nad tím, že je takový zájem tady něco zlepšit. Ale stát samozřejmě se svojí výstavbou váhá ... to lze pozorovat. Na obrat nestačí 1 ani 2 lepší roky, ale vidět, že je balík v šuflíku příprava na celý zásobník projektů na 10 let. :)

Mně se na tom nelíbí několik jiných věcí (délka a postupnost, správa pod nikoliv MD ale ŘSD atd. ale to jsou detaily a vaše cesta).

Ale to se opravdu opakuji a to nemluvě o té češtině, takže to možná ani není zcela srozumitelné. :oops: Nebudu již takto dlouho psát do těchto tém v rámci ČR. Co jsem chtěl, to jsem obsáhl a až přesáhl daleko za PPP i samotnou D35. (je to reakce na pár stran vlákna a uvažování části lidí)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10364
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: PPP na D35

Příspěvek od kot »

Dalničiari, příspěvky NAPROSTO srozumitelné, čeština SKVĚLÁ a tvé úvahy a obsah příspěvků velmi zajímavý a přínosný... :D
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: PPP na D35

Příspěvek od martini »

mapman píše:Kvůli rozmístění a rozsahu údržby a související majetkové správě a údržbě ŘSD vs. PPP. SSÚD Opatovec má v koncepci rozsah Janov - Loštice za podmínky, že u Loštic je detaš se silem pro Kocourovec a Opatovec zároveň. Z Opatovce se dá jezdit tak maximálně k MÚK Mohelnice-jih, z Městce nejdál k Janovu. Tj. smysl by měl pouze úsek Janov - Mohelnice-jih, který spadá celý pod jedno SSÚD. Mimochodem, hranice bez detaše pro vzdálenost od SSÚD je max 35 km na jednu a na druhou stranu.
V podstatě nám z dosavadní práce na zpracování analýzy proveditelnosti a výhodnosti pro PPP na D35 vychází to, co tady diskutujete, tj. Janov - Mohelnice-jih, jediné co ještě podrobněji analyzujeme je (ne)vhodnost připojení úseku obchvatu Litomyšle, asi to nakonec bude variantně dle toho, jak postoupí příprava... Ono pro to SSÚD Městec je ten Janov už opravdu hraniční, jak píše mapman a vhodnější by bylo ho udržovat z SSÚD Opatovec. Tím bychom nezdržovali západní části D35...
mapman píše:Koneckonců, do koncese se dá přiřadit i už existující úsek dálnice, v tom není až tak problém (byť koncesionář dostane do správy něco co si nepostavil takže to i tak nacení), ale mělo by to být rozdělené tak, aby v tom byl nějaký systém i z hlediska správy a údržby.
S těmi brownfieldovými úseky ála D4 to je právě jedna ze zkušeností z D4, že touto cestou už nechceme jít, resp. ne s tak rozsáhlými úseky, otázky týkající se brownfieldů byly jedny z nejkomplikovanějších v průběhu dialogu, navíc část závazků z PPP D4 za brownfieldy nám velmi pravděpodobně skončí v bilanci vládního dluhu, narozdíl od nových úseků, které mají velkou šanci být zatříděny mimo dluh sektoru vládních institucí.

Dále k diskusi, jsem přesvědčen, že stejně jako v případě D3 Tábor - Bošilec či Bošilec - Úsilné, kde se historicky o PPP uvažovalo, stejně jako u D4 ty úvahy o PPP nakonec vždy vedly k tomu, že úsek se začal v případě hýbat výrazně rychleji, což v důsledku realizaci uspíšilo než naopak... Investorská příprava musí běžet pro PPP i pro standardní postup. Není to tak, že když někde uvažuji o PPP, přibrzdím přípravu...

Úsek Staré Město - Mohelnice si v rámci PPP můžeme říci, že realizačně začne cca o 1,5 roku později než západnější úseky, to ještě bude pro účastníky i banky relativně zkousnutelné. Navíc věřím, že přípravu nakopneme výrazně rychleji než jsou nynější odhady Správy Olomouc.

Další aspekt je, že PPP by mělo být realizováno optimálně tam, kde je pro mne dostupnost dálnice klíčová, tj. minimalizace omezení provozu a to je důvod, proč primárně necílíme na D6 apod. D11 Jaroměř - Trutnov by třeba zajímavá byla, ale tam to zdržení 1108 oproti 1109 a vazba na Polsko tomu také úplně nehoví...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
bumbik
Příspěvky: 7941
Registrován: 15.12.2010 11:58:09
Bydliště: poblíž III/4806 a D48

Re: PPP na D35

Příspěvek od bumbik »

martini: prosím můžeš mi jako nezasvěcenému vysvětlit jak chcete docílit toho: "věřím, že přípravu nakopneme výrazně rychleji než jsou nynější odhady Správy Olomouc" použití nové 416 nebo snad personální posílení Správy Olomouc nebo snad přesunutí přípravy na Správu Pardubice nebo co si pod tím představit, neboť zatím to na žádné zrychlení rozhodně nevypadá ...
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: PPP na D35

Příspěvek od Honzl »

I když Martinimu fandím, nemohu se zbavit dojmu, že místo D35 bychom se tady měli intenzivně bavit o D3, neboť tam vychází i ta potřebná délka (úseky jsou plánovány tak, že se musí vše otevřít najednou), platí tam i kriterium neztěžování dopravy během stavby i časová osa. Co se týče PPP na D35, domnívám se, že z podobných důvodů má smysl jedině na úseky Opatovec - Staré Město - Mohelnice (plus přestavba, tedy rozšíření, dál k Olomouci). Tam je i celková délka srovnatelná s PPP na D4... Zatahovat do toho i úsek Janov - Opatovec je pitomost, neboť ten už je před zahájením příští rok a byl by PPP výrazně zpomalen.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D35

Příspěvek od theodor less »

martini píše:Investorská příprava musí běžet pro PPP i pro standardní postup. Není to tak, že když někde uvažuji o PPP, přibrzdím přípravu...
A to někdo tvrdil? Námitky jsou přece k délce výběru koncesionáře; tento proces je daleko delší než klasický tendr. Výběrová řízení nejednou zkolabovala, ale stále mají lepší skóre než PPP.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: PPP na D35

Příspěvek od Anonym »

Honzl píše:I když Martinimu fandím, nemohu se zbavit dojmu, že místo D35 bychom se tady měli intenzivně bavit o D3, neboť tam vychází i ta potřebná délka (úseky jsou plánovány tak, že se musí vše otevřít najednou), platí tam i kriterium neztěžování dopravy během stavby i časová osa. Co se týče PPP na D35, domnívám se, že z podobných důvodů má smysl jedině na úseky Opatovec - Staré Město - Mohelnice (plus přestavba, tedy rozšíření, dál k Olomouci). Tam je i celková délka srovnatelná s PPP na D4... Zatahovat do toho i úsek Janov - Opatovec je pitomost, neboť ten už je před zahájením příští rok a byl by PPP výrazně zpomalen.
Nesmíte se dívat na rok ZS v letáku. Ten je jen orientační, dívejte se na to, v jakém stavu je příprava. Ve skutečnosti byl úsek Janov - Opatovec pozdržen v přípravě, takže u obou úseků Janov - Opatovec a Opatovec - Staré Město začne příští rok vykupování pozemků. Přípravou od sebou zase tak daleko nejsou. Nicméně Staré Město - Mohelnice je hodně pozadu - ještě nemá ani ÚR.
Co se týče PPP, tak je u nás kromě D4 možné udělat PPP maximálně na D6 KV-Bošov, ale je to krátký úsek nebo nějaké úseky na D35. Nic jiného asi ne. D3 bude až v plánu na další EU sedmiletku, tu bych nyní vůbec neřešil.
Nicméně letos začala další EU sedmiletka. Babiš se v Bruselu dohodl teprve nedávno. OP doprava na stávající EU sedmiletku 2021-2027 ještě není schválená a částka a podmínky se pro čerpání se zatím neví. Nesmí se zapomínat, že minulou EU sedmiletku se v podstatě stavělo jen za přispění EU fondů, takže podmínky čerpání jsou hodně důležité vzhledem k PPP. Bude snaha prostavět EU fondy a PPP se na spolu s EU fondy použít nedá.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP na D35

Příspěvek od Diaľničiar »

theodor less píše:Výběrová řízení nejednou zkolabovala, ale stále mají lepší skóre než PPP.
To se asi není co divit při tom počtu těch řízení. ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

martini píše:Úsek Staré Město - Mohelnice si v rámci PPP můžeme říci, že realizačně začne cca o 1,5 roku později než západnější úseky, to ještě bude pro účastníky i banky relativně zkousnutelné. Navíc věřím, že přípravu nakopneme výrazně rychleji než jsou nynější odhady Správy Olomouc.

Další aspekt je, že PPP by mělo být realizováno optimálně tam, kde je pro mne dostupnost dálnice klíčová, tj. minimalizace omezení provozu a to je důvod, proč primárně necílíme na D6 apod. D11 Jaroměř - Trutnov by třeba zajímavá byla, ale tam to zdržení 1108 oproti 1109 a vazba na Polsko tomu také úplně nehoví...
Při vší úctě, vzhledem k tomu, jaké části naší dálniční sítě ještě chybí, je trochu bláhové PPP vybírat ještě podle "potřebnosti/dostupnosti" dálnice. Těch úseků reálných pro PPP není zase tolik, aby se ještě dalo takhle vybírat. Chápu, že D6 má smysl o něco menší, protože je levnější a státu tudíž tolik "nepomůže", tak prosím mluvme tady na rovinu a neužívejme takováhle politická hesla. Vyzkoušenou praxi nikde nemáte, sem se to fakt nehodí, to ať říká Karel na tiskovkách.. :) Argument proti tomuhle je taktéž: proč tedy takhle neopravuje i ŘSD :roll:

Jak chcete, prosím tě, nakopnout Správu Olomouc ? :?:
SM-Mohelnice, i kdyby se všechno hodně urychlilo, tak prostě potřebuje 2021 na UR + začátek DSP, 2022 koncept+čistopis DSP+zahájení výkupů, 2023 na dokončení výkupů, SP a tendr == nejdřívější reálné zahájení této stavby je jaro 2024 - stavba tohohle úseku spíše 4 stavební sezony, tudíž UP 2027, takže ušetříte proti "neambicióznímu" letáku 1 rok. :!:
U úseku Opatovec-Staré město (kromě toho, že má pravomocné UR už od 04/2019) mají v roce 2021 začít výkupy, čistopis DSP a věřím, že se do konce roku nebo přes zimu může požádat o SP. 2022 tudíž na dokončení výkupů a vydání SP do první poloviny, v druhé polovině tendr == zahájení stavby nejdříve na jaře 2023 - 4 stavební sezony, tudíž UP 2026, takže o 2 roky dříve oproti neambicióznímu letáku. :kladivo:
REÁLNĚ, pokud příprava půjde jako doteď, tak budou oba úseky min.o rok pomalejší. :!:
Janov-Opatovec krátce: (kromě toho, že má UR od 11/2018 :twisted: ) má se na podzim 2021 žádat o SP, takže se ke konci 2022 může začít stavět - 3 stavební sezony - UP nejpozději 2025 (a to i v případě, že se protáhne tendr a začne se stavět až na jaře 2023). Takže oproti SM-Mohelnice o 2 až 3 roky dříve. :!: A to nepočítám zdržení kvůli samotnému výběru koncesionáře.

Tak teď, když ŘSD konečně někde pořádně dotáhlo přípravu daleko u opravdu potřebné dálnice, tak jim do toho hodíte vidle s PPP. :( Osobně bych si ale tipl, že ta jejich laxní příprava od pravomocných UR nebyla z jejich hlav a již to je součástí přípravy pro PPP. :?

Jak uvedl Dálničář, PPP má být doplňkem stavby státu. Tak buďto si počkejte na středočeskou D3 (jsem zvědav, jak byste byli ochotni čekat, kdyby měly třeba úseky po Benešov čekat 2 roky na další úseky ;) ) nebo D55 od Břeclavi po Bzenec (do velkého budoucna třeba D49), nebo pokud mermomoci musí být PPP už co nejdříve, tak použijte opačný konec D35 Úlibice-Hořice-Sadová-Plotiště, tam jsou úseky připraveny skoro stejně a problém s údržbou/SSÚD tam také není.

A pokud už stavíme tak moc, že stát nemá/nebude mít peníze na další úseky, tak postavte jako PPP jen ty 2 drahé Opatovec-Mohelnice, tam se cca rok zdržení jednoho úseku dá ještě zkousnout. Ale vyndejte z toho ten Janov-Opatovec, příp. dejte jim ho potom do údržby, aby to dávalo smysl.
Ideální postup je samozřejmě komplet bez PPP v této části, to nebudu říkat, že ne. Ale jestli si mám vybrat mezi "dálnice Opatovec-SM nebude" a "dálnice bude jen s PPP", tak jsem určitě pro realizaci.

Pokud by bylo opravdu reálné, aby PPP pro D35 na těchto úsecích vypadalo tak, že Janov-Opatovec bude zprovozněn nejpozděj do roku 2025, Opatovec-Staré město do roku 2026 a Staré město-Mohelnice do 2027 (což jsou všechno reálné termíny, pokud se do přípravy šlápne a né tak jak doteď) pak ať se to klidně jako PPP staví. :kladivo:
Je reálné, aby na takovouhle koncesi někdo přistoupil ? :o :?: Pokud ano, nemám nic proti.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: PPP na D35

Příspěvek od martini »

Jsou to bohužel dost naivní myšlenky z hlediska času. Ja to prostě reálné vidím tak, že nová vláda si ke konci roku 2021 řekne, zda PPP ano nebo ne pro D35, pak vybereme poradce, začneme soutěž na Koncesionare, dialogy začnou v 08/2022, tendr doběhne do nabídek 08/2023 a od 03/2024 stavíme celý úsek najednou, pripadne s mirnym odkladem u obchvatu Limomysle a SM-Mohelnice, mě to prostě smysl dává i za cenu toho mírného zdržení u dílčí subcasti... když PPP nebude, rad se budu bavit rychlosti postupu samotného ŘSD normální cestou...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP na D35

Příspěvek od Diaľničiar »

No jo, dá se na tom "bavit", jak to ten stát efektivně a rychle za těch 12 mld. postaví. :D Ovšem tak se dá dožít nejen úspory jednou tolik, ale celkové úspory v odkladu let. :twisted:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: PPP na D35

Příspěvek od Anonym »

Aram96 píše: Janov-Opatovec krátce: (kromě toho, že má UR od 11/2018 :twisted: ) má se na podzim 2021 žádat o SP, takže se ke konci 2022 může začít stavět - 3 stavební sezony - UP nejpozději 2025 (a to i v případě, že se protáhne tendr a začne se stavět až na jaře 2023). Takže oproti SM-Mohelnice o 2 až 3 roky dříve. :!: A to nepočítám zdržení kvůli samotnému výběru koncesionáře.
Ještě se ani nezačali vykupovat pozemky, takže podzim 2021 jako žádost o SP je dost utopie.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: PPP na D35

Příspěvek od Lenny »

Ale ono se podávat bude, otázkou pouze je, jestli bude žádost úplná či nebude a na jak velký úsek.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Anonym píše:
Aram96 píše: Janov-Opatovec krátce: (kromě toho, že má UR od 11/2018 :twisted: ) má se na podzim 2021 žádat o SP, takže se ke konci 2022 může začít stavět - 3 stavební sezony - UP nejpozději 2025 (a to i v případě, že se protáhne tendr a začne se stavět až na jaře 2023). Takže oproti SM-Mohelnice o 2 až 3 roky dříve. :!: A to nepočítám zdržení kvůli samotnému výběru koncesionáře.
Ještě se ani nezačali vykupovat pozemky, takže podzim 2021 jako žádost o SP je dost utopie.
Tak vycházím z letáků ŘSD a tam je, že by chtěli v 09/2021 podat žádost o SP. Navíc s novou legislativou nemusí být vykoupeno kompletně všechno, jak doposud. ;)
Ale jinak souhlasím, na tomto úseku mohla být většina pozemků vykoupena už teď.
martini píše:Jsou to bohužel dost naivní myšlenky z hlediska času. Ja to prostě reálné vidím tak, že nová vláda si ke konci roku 2021 řekne, zda PPP ano nebo ne pro D35, pak vybereme poradce, začneme soutěž na Koncesionare, dialogy začnou v 08/2022, tendr doběhne do nabídek 08/2023 a od 03/2024 stavíme celý úsek najednou, pripadne s mirnym odkladem u obchvatu Limomysle a SM-Mohelnice, mě to prostě smysl dává i za cenu toho mírného zdržení u dílčí subcasti... když PPP nebude, rad se budu bavit rychlosti postupu samotného ŘSD normální cestou...
.. A vzhledem k tomu, co lze po volbách na podzim očekávat za tahanice, je možné, že to rozhodnutí nepadne ani do konce 2021. :(
A je tu možnost, že by se jako PPP stavěly úseky Litomyšl-Janov + Opatovec-Staré město + Staré město-Mohelnice a po stavbě by si koncesionář vzal do užívání i již realizovaný Janov-Opatovec ? Nebo je to již příliš dlouhý úsek na "přilepení". Chápu, že koncesionář by náležitě "ocenil" v nabídce fakt, že ten úsek sám nestavěl..
Naposledy upravil(a) Aram96 dne 13.1.2021 21:50:59, celkem upraveno 2 x.
kot
Příspěvky: 10364
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: PPP na D35

Příspěvek od kot »

Dovolím si jen malou odbočku : ÚR na hraniční úsek D11 je rok v právní moci, ALE dosud nejsou digitalizované všechny katastry, kterými úsek prochází. Takže to je k těm úvahám o datech třeba "přihodit", neboť to je takové "neviditelné" zdržení, které se bude týkat stejně D35...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Zdržení to být může a nemusí. V těch mých popiscích to může být v průběhu tvorby DSP čili by se nemuselo nic připočítávat. A i kdyby se na D11 rozběhly výkupy nyní, tak je to pořád krásné - rok od pravomocného UR. Tady se po více jak 2 letech po pravomocném UR nevykoupil ani metr. :)
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: PPP na D35

Příspěvek od Honzl »

Ta diskuse Martini versus Aram je divná. Martini zatvrzele hovoří o případném zahrnutí do PPP i obchvatu Litomyšle a tedy zjevně ,,celým úsekem'' myslí všechno: Časy - Mohelnice a ignoruje Aramovy námitky, že se tím zdrží stavba (úmyslně) podle 416ky nyní zrychlovaných západních úseků, tedy obchvatu Mýta a Janov - Opatovec. Oba ale tvrdíte, že termíny jsou na kočku, neboť nejsou dodržované a výkupy zpožděné. Pak to ale platí jak pro stavby s EU fondy, tak i pro PPP a Aram má asi pravdu, neboť je lepší vrabec (s EU fondy) v hrsti, než holub PPP na střeše. Zda to tak bude se ale už snad dozvíme co nevidět letos s rozběhem té slavné 416ky. Nebo snad je úplně k ničemu???
kot
Příspěvky: 10364
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: PPP na D35

Příspěvek od kot »

Anebo se to dozvíme z PPP D4. Tím myslím, že kdyby se objevily ultra velké problémy, tak hned tak další PPP určitě nebude. (a to nemám proti PPP nic, zkusme to a uvidíme)
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: PPP na D35

Příspěvek od martini »

Určitě je to tak, že když bude zásadní problém na PPP D4, tak bude velká obezřetnost k dalším projektům. Já jen tvrdím, že PPP dává smysl na ucelený úsek důležité dálnice a tady je to pěkný kus důležité dálnice, kde mírné zdržení u úseku Janov - Opatovec, které je při jeho zahrnutí do PPP nutné si připustit, tak nebude tak zásadní... Představa, že bychom v rámci dalších projektů PPP realizovali nějaké převzetí brownfieldů (úseků postavených státem) není po zkušenostech z D4 moc pravděpodobná, troufám si říci... PPP D35, už jsem to napsal, prostě jen východní část od Mohelnice-jih po Janov a diskuse je o tom, zda včetně obchvatu Litomyšle nebo bez něj.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Odpovědět

Zpět na „D35“